De mens in het dier

Op 2 canvassen worden de onderlinge menselijke relaties in dierlijke karakters gepresenteerd.

Character design is een visuele vorm van storytelling. Ik heb een fascinatie voor alle details die in zo’n karakter zitten en wat voor verhaal ze met zich meebrengen. Ik kijk graag naar dingen die in de echte wereld niet mogelijk zijn. Omdat ik zo gek ben op dieren wil ik graag de mens laten terugkomen in het dier. Deze karakters wil ik graag in een fantasy forest laten samen komen. Hier zal alles mogelijk zijn, niets is te gek! Ik ben van mening dat dat de beste manier is om creativiteit zijn werk te laten doen. Maar welke skills heb je nodig voor character design? Welke stappen zijn er nodig om tot een uitgewerkt karakter te komen? Ik wil tijdens mijn seminar een verzameling aan karakters maken die uit zichzelf een verhaal vertellen.

Context, scope & definitie

Ik ben opgegroeid met elke dag tekenen of iets creatiefs maken, maar helaas is dit steeds meer weggevaagd op de middelbare school. Hierdoor ben ik een stukje creativiteit verloren en mijn teken skills en begin ik weer op punt nul. Met dit project hoop ik weer een goede start te kunnen maken met het oppakken van die skills en creativiteit.

Maar wat is character design? Achter een karakter zit zoveel meer dan je denkt. Het gaat niet alleen maar over bijvoorbeeld geslacht en lichaamsbouw. De focus ligt vooral op de psychologische factoren van een personage, zoals persoonlijkheid, hun stemming en eigenschappen. Daarom is het van je belang dat je helemaal in je karakter kruipt en het vanuit hun oogpunt gaat zien, zodat je een sprekende karakter kunt maken (Kar, 2019).

Mijn hoofdvraag luidt als volgt:

Hoe kan ik mens en dier combineren tot een uit zichzelf sprekende fantasy character?

Deelvragen:

  • Welke tekentechnieken worden ingezet tijden het maken van een karakter?
  • Hoe wordt creativiteit ingezet tijdens het produceren van een karakter?
  • Hoe ontwikkel ik een eigen tekenstijl?
  • Hoe kan ik een karakter zonder tekst laten spreken?
  • Hoe kan ik de relaties visueel maken?

Verwachting

Ik verwacht dat ik na dit project mijn teken skills weer heb opgepakt, een eigen tekenstijl heb ontwikkeld en mijn creativiteit kan inzetten om een karakter te maken die zijn eigen verhaal vertelt. Ook verwacht ik meer kennis te hebben over tekentechnieken en over character design.

Deze karakters komen uit mijn favoriete game League of Legends. (Riot Games, z.d.)

4 artiesten die mij aanspreken:

Dit zijn karakters gemaakt door Jochem van Gool (van Gool, 2015).
Dit zijn karakters gemaakt door Toni Reyna (Reyna, z.d.).
Dit zijn karakters gemaakt door David Garrido (Garrido, z.d.).
Tot slot heb ik karakters gemaakt door Nicola Saviori (Saviori, z.d.).

Methode & aanpak

Ik ben begonnen met onderzoeken, omdat ik nog niet de juiste vaardigheden had om een karakter te tekenen. Ik heb verschillende video’s gekeken om inzicht te krijgen in welke tekentechnieken er nodig zijn om een karakter te ontwerpen en hoe anderen van een idee naar een uitgewerkt karakter gaan.

Ik heb verschillende video’s gekeken van Jazza. Hij laat op zijn Youtube vooral artistieke dingen zien en daagt zichzelf uit om nieuwe dingen te proberen.

Dit is het proces van schets tot karakter van Jazza:

Ik ga in dit project creatief onderzoek doen naar tekentechnieken die worden ingezet bij character design en ga ik nieuwe dingen proberen en veel experimenteren. Zo verbind ik theorie met de praktijk. Ik wil zoveel mogelijk oefenen met tekenen, zodat ik de feeling weer terug krijg.

Uitvoering & experimenten

Naar aanleiding van mijn onderzoek ben ik begonnen met het oefenen van constructie.

Mijn challenge

Ik kreeg van mijn docent Wietske de challenge om elke dag een nieuw karakter te ontwerpen. Ik heb 6 mensen gevraagd om random kenmerken op te schrijven van het karakter dat ik ging tekenen. Dit gaf mij de kans om dingen te creëren en te combineren die ik zelf nooit bij elkaar zou zetten. Hierdoor werd mijn creativiteit gestimuleerd en was het elke keer weer spannend wat voor karakter eruit zou komen.

Ik heb gemerkt dat als ik random kenmerken krijg die ik niet zelf heb uitgekozen ik originelere en creatievere creaties kan maken. Ik heb veel verschillende tekenmaterialen gebruikt en ben tot de conclusie gekomen dat ik acrylverf en stiften het fijnst vind werken.

Feedback

Ik kreeg als feedback ”wat is jouw artstyle precies?”. Daarom  heb ik een styleguide gemaakt met elementen die in mijn karakters terug komen. Mijn artstyle lijkt een beetje op cartoon.

Verdieping

Ik had nogal moeite om handen te tekenen en dat kwam naar boven bij de leeuw. Dit karakter had een zwaard in zijn handen, maar hoe krijg je die hand normaal om dat zwaard getekend? Daarom ben ik in een tekenboek gedoken (Barber, 2o11). Ik heb een hoofdstuk over handen gelezen en heb de stappen gevolgd om handen te tekenen. Ik ben begonnen met mijn eigen hand over te trekken en alle herkenbare aspecten erin te tekenen.

Experts

Molly Heady-Carroll

Ik heb character designer, animator en pixel artist Molly-Heady Carroll mogen spreken. Ze gaf aan dat mijn zwarte lijnen nog een beetje onregelmatig zijn en gaf de tip om mijn fineliner rechtop te houden.

Verder gaf ze aan om echt van leven te tekenen en dieren te observeren. Je moet de echte wereld als basis gebruiken en zeker bij dieren dan moet je goed kijken hoe de anatomie werkt. Omdat ik meerdere karakters in een beeld wil stoppen gaf ze de tip om te kijken naar welke relatie de personages onderling hebben. Zijn het 2 vijanden en 2 good guys of zijn ze allemaal vrienden met andere eigenschappen zoals bij Winnie the Pooh.

Jurjen Kraan

Als tweede expert heb ik character designer en character animator Jurjen Kraan. Hij zag de gebruikte tekentechnieken terug in mijn karakters en vertelde dat ik meer kan gaan spelen met licht (schaduwen/highlights), zodat het speelser wordt en het karakter nog meer naar voren komt.

Verder zei hij om uit te gaan van de basisvormen. Ze geven nog meer gevoel aan een karakter en stralen allemaal wat anders uit. Een vierkant weergeeft dat een karakter sterk is, maar zichzelf moeilijk beweegt, een cirkel geeft vriendelijkheid en een open gevoel weer en een driehoek kan een dreigend gevoel meegeven en wordt vaak gebruikt bij vijanden.

De crazy 8

Om een beetje een idee te krijgen in wat voor landschap de karakters leven heb ik gebruik gemaakt van de crazy 8 methode.

Het verhaal

Ik wilde graag een goed verhaal die de relaties tussen de karakters sterker maakt. Daarom heb ik gekozen voor een pest verhaal met een good en een bad side. Zo heeft de kijker aan de ene kant een verdrietig gevoel en aan de andere kant een boos gevoel. Ik wilde 2 hoofdkarakters maken met ieder een sidekick, zoals Molly had beschreven. Ook heb ik ervoor gekozen om de kwetsbare dieren sterker en vijandiger te maken.

Schetsen van de wolf

Ik heb ervoor gekozen om de wolf de gepeste karakter te laten zijn. Wolven worden meestal als sterk en vijandig neergezet. Ik wilde precies het tegenovergestelde. Ik heb steeds gekeken naar welke vormen en combinaties het beste werkten, totdat ik tevreden was.

Ik heb ervoor gekozen om de ronde vormen van het gezicht te pakken om een vriendelijkere en vrouwelijkere uitstraling te geven. Tot slot heb ik de wolf features van een engel gegeven, om zo de verdedigende houding te versterken.

Dit is het uitgewerkte karakter.

Schetsen van het hert

Normaal jaagt de wolf op het hert, maar bij mij is dit omgekeerd. Ik heb ervoor gekozen om hem te laten steigeren om meer kracht uit te stralen.

Ik heb ervoor gekozen om hem een arrogante look te geven, zodat de kijker een naar gevoel bij hem krijgt.

Dit is het uitgewerkte karakter.

Schetsen van het konijn

Voor de sidekick van het hert heb ik gekozen voor een konijn, waar de wolf ook op jaagt. Zij staat klaar in de bokshouding.

Dit is het uitgewerkte karakter.

Feedback

Wietske gaf als feedback dat ik echt een scene aan het neerzetten ben en er goed over na moet denken waar ik deze scene wil laten afspelen en welk gevoel ik de kijkers wil geven. Deze scene kan in een menselijke omgeving zijn, waardoor het nog steeds een mix is tussen mens en dier (hybride).

Eindwerk

Voor mijn eindwerk ga ik 2 canvassen tegenover elkaar zetten, zodat de kijker tussen de interactie van de dieren zit. Op het ene canvas staan de good guys en op het andere de bad guys in een schoolomgeving overgenomen door de natuur. Verder ga ik de omgeving bekleden met nep klimop, zodat je echt het gevoel hebt dat je in dezelfde omgeving staat. Tot slot is op een A4-tje de background story kort beschreven, zodat het gevoel bij de canvassen nog sterker is.

Evaluatie & conclusie

Door seminar heb ik weer mijn teken skills kunnen oppakken en verbeteren. Ook heb ik goed inzicht gekregen in character design, maar moet ik wel minder hard voor mezelf zijn. Ik was veel te lang bezig met schetsen en steeds kleine dingen veranderen.

Toekomst

Ik zou graag meer met character design willen doen en er steeds beter in worden. Ik vind het voorwerk zo leuk, omdat je echt je ei kwijt kan. Als er anderen zijn die dit ook willen doen, adviseer ik om contact op te nemen met een professional. Zij weten precies waar je op moet letten en waar de pijnpunten liggen.

Personalia

India Wollenberg (1760144)

india.wollenberg@student.hu.nl

Bronnen

Character Design References. (z.d.). Home. https://characterdesignreferences.com/news/theme-of-the-month

Riot Games. (z.d.). Champions – League of Legends. League of Legends. https://na.leagueoflegends.com/en-us/champions/

Kar, S. (2019, 13 september). What is Character Design & How Character Designers Create Them? Homesthetics. https://homesthetics.net/character-design/

van Gool, J. (2015). Jochem van Gool. Jochem van Gool. https://www.jochemvangool.com/

Reyna, T. (z.d.). Toni Reyna – Projects. Toni Reyna. https://tonireyna.myportfolio.com/projects

Garrido, D. (z.d.). David Garrido. Facebook. https://www.facebook.com/DavidGarrido/photos

Saviori, N. (z.d.). Nicola Saviori. ArtStation. https://www.artstation.com/nicolasaviori

 

Video’s die ik heb gekeken voor mijn onderzoek

Jazza. (2017, 23 juli). How to SKETCH Like a PRO! – Tools, Tips and Tricks! [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=8hcZDNH3_Wc

Jazza. (2021, 17 februari). Why you’re Sketching WRONG and how to FIX IT! [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=LIWfsEnP5h0&list=WL&index=125

Jazza. (2015, 20 juli). Drawing Fundamentals: CONSTRUCTION [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=4KfmA6cEpU0&list=WL&index=124

Subjectively. (2019, 28 april). DESIGNING A CHARACTER (My Process and things to keep in mind) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=hmGG-PGpjuM&list=WL&index=127

Jazza. (2017a, april 24). How to DESIGN a GREAT CHARACTER – Step-by-step drawing tutorial! [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=XxNUIRVOmMw&list=WL&index=129

 

Boeken die ik heb gelezen voor verdieping

Dobrzycki, M. (2007). Mythische figuren tekenen (1ste ed.). Librero Nederland B.V.

Barber, B. (2011). Het complete tekenboek (1ste ed.). Librero Nederland B.V.

 

Sites van de experts

Heady-Carroll, M. (z.d.). Molly Heady-Carroll Portfolio. Mollyheadycarroll. https://mollyheadycarroll.com/

Kraan, J. (z.d.). Character Design door Jurjen Kraan | Nederland. Characterdesign. https://www.characterdesign.nl/index.html

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *