(Wan) Hoop

Synopsis

Tijdens studio seminar heb ik mijn fascinatie voor hoop onderzocht, om mijn eigen definitie daarvoor te ontdekken. Door middel van mode ben ik op zoek gegaan naar mijn eigen identiteit en de betekenis van hoop. In de afgelopen maanden heb ik de verbanden tussen identiteit, mode en hoop onderzocht.

 

Mijn aanpak

Zelf ben ik meerdere jaren depressief geweest en het ergste vond ik hieraan om de hoop te verliezen. Naar mijn mening is hoop een heel belangrijk element in het leven. Mentale problemen worden een steeds groter probleem in onze samenleving, maar iets wat niet snel zal verdwijnen is dat mensen opzoek gaan naar hoop. Vroeger vond men dat vaak in het geloof en tegenwoordig veel meer in sport of muziek.

In mijn zoektocht naar hoop heb ik me ook verdiept in mode, om te ontdekken of ik een verband kon vinden tussen hoop en mode. Fashion is een invloedrijk instrument dat veel mensen bereikt, op een negatieve en positieve manier. Door middel van kleding ben ik ook op zoek gegaan naar mijn eigen identiteit, want voor mij voelde het alsof ik mijn identiteit was verloren door de depressie.

 

Wat heb ik gedaan?

Om te beginnen met inspiratie opdoen heb ik verschillende moodboards gemaakt. Er komen vier onderwerpen terug die ik had opgeschreven als fascinaties;

  • Depressie
  • Mode
  • Bloemen

Tijdens een gesprek met de leraren raadden ze me aan om niet met een zwaar thema zoals depressie te gaan werken. Doordat ik het thema nog als te ‘pijnlijk’ zou kunnen ervaren, waardoor ik vast zou kunnen lopen in mijn ontwerpproces. Toen ik plaatjes ging zoeken voor mijn moodboard bedacht ik dat alle drie de thema’s een verband hadden, namelijk hoop.

Bekijk hier de video met de verschillende moodboards.

 

Eerst ben ik op ontdekkingsreis gegaan om te begrijpen wat hoop is. Hoop is de onzekere verwachting dat een bepaalde gewenste gebeurtenis zal plaatsvinden, volgens Wikipedia (2020). Overal waar ik mensen ontmoette begon ik met vragen stellen over wat hoop voor hen betekent, om tot de kern te komen. Ondanks dat mensen gaan stralen als ze praten over hun gewenste toekomstbeeld, bleken maar weinig mensen in gesprek te willen gaan over de definitie van hoop. Zelf vond ik het ook moeilijk om onder woorden te brengen wat hoop voor mij betekent. Door naar documentaires te kijken, zag ik wat hoop met mensen doet, hoe wilskracht naar buiten komt en wat hoop voor hen betekent.

In de geschiedenis is terug te zien dat na elke grote gebeurtenis de modestijl verandert. De documentaire ‘American Style’ op Videoland (2019) laat zien hoe de ontwikkeling van de Amerikaanse mode is verlopen. Wanneer mensen hoop hadden was er plek voor creativiteit en vernieuwing. Na de eerste wereldoorlog ontstonden the roaring twenties, waarbij er een heel nieuw modebeeld ontstond. Ook nu tijdens corona zijn mensen hun kledingstijl aan het veranderen. We willen weer naar buiten en interactie hebben met anderen. We willen worden waargenomen, door middel van mode willen we onszelf laten zien. The new roaring twenties are coming!

Jurk 1 en 2

Tijdens de zoektocht naar het onderwerp hoop, was ik bezig met het ontwerpen van jurken om mijn beeld over hoop te verbeelden. Ik heb 2 gebeurtenissen uit mijn eigen leven als inspiratie gepakt. Voor de eerste jurk die ik heb gemaakt heb ik mijn depressie als thema gebruikt. In de jurk is het contrast tussen depressie en hoop te zien.

In de jurk heb ik gebruik gemaakt van de volgende symboliek. De bovenkant is zwart, wat staat voor de donkerte en leegte tijdens een depressie. Ook hangt er een ketting met een slot om de nek om te laten zien hoe zwaar je nek en schouders dan voelen. Door middel van schoudervullingen lijkt de spanning in de nek nog groter. In de onderkant van de jurk is gebruik gemaakt van lichte kleuren om de vrijheid te laten zien, ook de wolken helpen hieraan mee. De sleutel van het slot hangt onder in de jurk, die de persoon kan bevrijden uit de depressie.

Bij de tweede jurk heb ik een ervaring gebruikt die helaas voor veel mensen herkenbaar is, namelijk aanranding. In de trui zijn gaten geknipt waar stukken in zijn genaaid van een Carnavals sneeuwwitje jurk. De basis van de jurk is een hele grote, comfortabele trui waarin je je veilig voelt. De plekken laten zien waar veel ongewenste aanraking plaats vindt. Op de achterkant heb ik een gedicht geschreven dat aangeeft hoe belangrijk het is om hoop te hebben, om niet in een nare ervaring te blijven hangen.

Alles viel op z’n plek

Toen de jurken steeds meer vorm begonnen te krijgen, liep ik met de definitie van hoop juist vast. Tijdens een presentatie voor mijn klas heb ik gevraagd of zij konden opschrijven wat hoop voor hen betekende. Door al deze briefjes kwam ik tot de ontdekking dat meerdere klasgenoten hele andere betekenissen hadden dan ik. Op deze manier ontdekte ik mijn eigen definitie van hoop:

Saran: “Voor mij betekent hoop de dingen in het leven waar ik energie van krijg voor de toekomst”.

Voor de derde jurk ben ik op zoek gegaan naar mezelf. Door te willen begrijpen wat hoop voor mij betekent, leerde ik ook mezelf beter kennen. Door me een week lang in uiteenlopende kledingstijlen te kleden, ben ik op zoek gegaan naar hoe belangrijk mode voor mij is om mezelf te kunnen uiten. Het viel me op dat ik me niet slechter ging voelen door de verschillende stijlen, maar wel door de ‘fit’ van de kleren. Als een kledingstuk mijn lichaam niet positief benadrukt draag ik het minder graag. Kleren helpen me om uit te stralen hoe ik mezelf zie en hoe ik wil dat de wereld me ziet. De derde jurk geeft mijn persoonlijkheid weer.

In deze jurk heb ik opnieuw gebruik gemaakt van symboliek. De top is gemaakt van een zakelijke blouse, omdat ik erachter was gekomen dat ik me in die kledingstijl het zelfverzekerdst voelde. Om de blouse zit een korset gemaakt van ducked-tape, die staat voor het altijd willen van een ‘goed’ lichaam.  Onder het korset komen foto’s in de ronde vormen. Deze staan voor de verschillende lagen waar je doorheen moet om me te leren kennen. Aan de binnenkant van de rok zitten weer ronde vormen die uit een krant zijn geknipt, om nog meer lagen te creëren. Op een van de krantenknipsels staat: “wachten in de regen, want de hoop blijft”. Dit was puur toeval maar natuurlijk perfect voor het project. Op de linkermouw staan vragen over mijn identiteit, in de kraag staat een quote. De tekst staat in de kraag geschreven, omdat de drager dan zelf kan kiezen hoeveel ze van zichzelf laat zien.

 

Conclusie

Tijdens het onderzoek merkte ik dat het thema hoop ontzettend veel terug te zien is in het dagelijks leven. Het heeft me verrast dat mijn definitie van hoop zo duidelijk is geworden door aan dit project te werken. Door het te koppelen aan mode ben ik weer een stukje dichter bij mijn eigen identiteit gekomen. Het ontwerpen van de jurken liet me stil staan bij hoe ik mijn definitie over kon brengen aan anderen. Door het iteratief werken kwam ik elke keer tot een diepere laag. Het heeft me laten beseffen hoe belangrijk hoop is. Alles gaat om hoop.

 

Bronnen

Adler, J. (Supervising producer) & Selditch, M. (Regisseur). (2019). American Style [Documentaire]. New York, Amerika: VOX Entertainment

Hoop. (2020, 4 december). In Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoop

Categorieën: Mode

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *