‘De magie van paarden’

‘De magie van paarden’

Premisse

Met foto’s ‘de magie van paarden’ proberen over te brengen op anderen.

 

Synopsis

Fotografie wordt steeds meer gezien als een vorm van visueel verhalen vertellen. (Hendriks, z.d.).

Van kleins af aan heb ik al liefde voor paarden. Ik rij al paard sinds ik 7 jaar ben en ik geniet er nog iedere dag even veel van. Het voelt echt magisch als je op een paard zit. De band die je kan hebben met een paard is fantastisch, je bent een team. Verder geeft paardrijden mij een gevoel van vrijheid. Als je in het bos gaat rijden, voel je de wind door je haren, hoor je de vogeltjes fluiten en ruik je het bos. Ook geeft paardrijden mij rust, je kan op dat moment alleen met je paard bezig zijn.

Om deze redenen wil ik graag ‘de magie van paarden’ verbeelden in foto’s, zodat ik iedereen kan laten zien wat ‘de magie van paarden’ is.

 

Context, scope en definitie

Paarden zijn niet weg te denken in Nederland. Vroeger en ook tegenwoordig zijn paarden belangrijk voor mensen. Vroeger werden ze gebruikt voor landbouw en voor vervoer. Nu worden ze veel voor sport en recreatie gebruikt. Tegenwoordig worden paarden meer gezien als een vriend dan als een object. Paarden zijn tegenwoordig heel speciaal voor de mens: ‘de magie van paarden’.

Fotografie heeft de laatste jaren mijn interesse. Hoe breng je iets zo mooi mogelijk in beeld. Daar ben ik mee aan het experimenteren.

Met mijn passie en liefde voor paarden, fotografie en de hoofdvraag “Hoe breng ik ‘de magie van paarden’ het beste over? ben ik dit project gestart. Via een creatieve zoektocht probeer ik de beste manier te vinden voor het overbrengen van ‘de magie van paarden’ in foto’s.

 

Onderzoek

Allereerst ben ik onderzoek gaan doen naar welke paardenfotografen mij inspireerde. Ik kwam op één iemand uit, namelijk Nikki de Kerf. De volgende foto’s gaven mij inspiratie:

 

(De Kerf, z.d.)

Daarna ben ik onderzoek gaan doen om een duidelijk beeld te krijgen wat de definitie van ‘de magie van paarden’ is. Elke paardenliefhebber kan namelijk een andere definitie hebben. Ik heb veel paardenliefhebbers gevraagd naar hun definitie.

Voor mijzelf heb ik een mindmap gemaakt met woorden waaraan ik moest denken bij ‘de magie van paarden’.

Vanuit de onderzoeksresultaten heb ik gekeken naar welke definities het vaakst voorkwamen en daar heb ik een infographic van gemaakt, zodat ik een duidelijk beeld heb van de onderzoeksresultaten.

 

Creatief proces

Allereerst ben ik aan de slag gegaan met kijken hoe ik bestaande foto’s anders kan bijsnijden/ draaien en hoe dat de foto verandert. Het roept meer vragen op, je wilt er langer naar kijken, omdat je nieuwsgierig wordt gemaakt.

Daarna ben ik aan de slag gegaan met het maken van een inspiratie moodboard.

Hierop staan allemaal beelden die mij inspiratie geven om apartere foto’s te maken. Zo zie je foto’s die van onderaf of bovenaf genomen zijn, of op een andere manier anders zijn.

Uit mijn onderzoek over ‘de magie van paarden’ zijn meerdere definities gekomen. Bij de meest voorkomende definities uit de infographic heb ik beelden gezocht, zodat ik een beetje een houvast had voor de te maken foto’s.

  

Ik heb zowel beelden opgezocht die te maken hebben met paarden als die los daarvan staan, omdat ik dan meer kanten op kan. Voor paardenliefhebbers is de magie snel te zien als je paardenfoto’s ziet, maar voor niet paardenliefhebbers geldt dat niet. Die hebben meer associaties met beelden die los staan van paarden.

Deze beelden hebben mij geïnspireerd en ben ik begonnen met het maken van foto’s. Ik heb heel erg veel foto’s gemaakt en zal een aantal laten zien.

Op de gemaakte foto’s heb ik feedback ontvangen van mijn docent en klasgenoten. Zo heb ik feedback ontvangen om te kijken of ik de foto’s zo kan bewerken dat het paard eerst zwart-wit is en de omgeving in kleur en daarna het paard in kleur en de rest in zwart-wit zodat de aandacht steeds meer naar het paard gaat. Ook kreeg ik als feedback om te kijken naar een drieluik, waarbij twee foto’s los staan van paarden en één foto met paarden te maken heeft. Tot slot heb ik de feedback gekregen om de mens meer in de foto’s te betrekken.

Met alle feedback ben ik aan de slag gegaan en gaan experimenteren.

Het eerste experiment is dat de eerste omgeving kleur heeft en het paard zwart-wit en bij de laatste foto is het paard gekleurd en de omgeving zwart-wit.

Ik heb bewust deze foto’s gekozen om dit experiment te doen, omdat het paard centraal staat; het paard is machtig. Hierdoor moet de aandacht steeds meer naar het paard gaan. Zelf vind ik het niet werken. Het is wel apart, maar naar mijn idee haalt het ook de kracht van de foto weg.

Het tweede experiment dat ik gedaan heb is het mengen van foto’s.

Tijdens het mengen van de foto’s heb ik geëxperimenteerd met welke foto ik boven zet. Het maakt namelijk verschil welke foto je boven zet. Ik vind zelf dat de foto’s waarbij het paard boven zit beter werken, omdat de paarden dan wat duidelijker naar voren komen.

Ik vind het mengen van de foto’s heel erg leuk, omdat het apartere beelden oplevert en ‘de magie van paarden’ beter naar voren komt. Je moet namelijk goed kijken om beide foto’s te zien. Ook kan je goed beelden die los staan van paarden en met paarden te maken hebben, goed met elkaar combineren.

Het laatste experiment dat ik gedaan heb is het maken van een drieluik.

Ik vind de drieluiken niet werken. Ik vind het nu foto’s die niet samen passen en niet het verhaal vertellen.

Uit de feedback kwam naar voren dat de gemengde foto’s goed werken. Ze manipuleren het beeld en brengen de beleving van ‘de magie van paarden’ naar voren. Wel moet ik nog meer experimenteren met de gemengde foto’s.

Aan de hand van de feedback ben ik verder gaan experimenteren met het mengen van foto’s.

Ik heb veel experimenten gedaan, namelijk zwart-wit foto en kleur foto mengen, twee zwart-wit foto’s mengen, meerdere foto’s mengen. En ik heb nog nieuwe foto’s gemengd.

Zelf vind ik de zwart-wit foto’s niet optimaal werken, omdat naar mijn idee de kracht uit de foto gaat omdat de details minder goed te zien zijn dan in kleur. Verder werken de foto’s met meer dan 3 lagen ook niet meer, omdat het dan super lastig om te zien is.

Mijn eindwerk zal bestaan uit drie foto’s die gemengd zijn. Elke foto geeft ‘de magie van paarden’ aan. Eén foto is machtig, één foto is rust en één foto is vrijheid.

 

Evaluatie en conclusie

Door dit seminar project ben ik bezig geweest met het maken van apartere foto’s en het verbeelden van ‘de magie van paarden’ in foto’s. Ik heb veel aparte foto’s gemaakt, maar als ik eerder was begonnen had ik er nog meer kunnen maken en had ik nog meer kunnen experimenteren met de foto’s.

 

Toekomst

In de toekomst wil ik zeker door gaan met het maken van apartere foto’s en het vertellen van een verhaal in foto’s. Ik vind het maken van foto’s zo leuk om te doen en ik zou daar echt nog veel beter in willen worden. Ook zou ik nog beter willen worden in Photoshop, zodat ik de foto’s nog beter kan bewerken. Ik kan dan nog zoveel meer experimenteren met de foto’s.

 

Bronnen

De Kerf, N. (z.d.). Nikkidekerf. Instagram. Geraadpleegd op 25 april 2021, van https://www.instagram.com/nikkidekerf/?hl=nl

 

Hendriks, T. (z.d.). Visual Storytelling. Visueel storytelling. Geraadpleegd op 1 juni 2021, van http://tonhendriks.nl/texts/essays/visualstorytelling/

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *