Eigen huis en studio

Op tv zijn de meest spectaculaire commercials te zien. Als je ze ziet ben je geneigd om tot actie over te gaan. Je raakt onder de indruk, krijgt een bepaald gevoel en gaat helemaal op in de illusie van dat ene product. Je lijf schreeuwt HEBBEN!  Als kind was ik vroeger meteen verkocht door de magie die Coca-Cola uitstraalde door middel van haar commercials. Het hele plaatje was voor mij compleet. Het gevoel wat zij uitstraalde wekt bij mij nog steeds bepaalde gevoelens op. Hier zit veel tijd en lot’s of money achter, daar is geen twijfel over mogelijk. Of kan het toch eenvoudiger en cheaper?

Dat vraag ik mij al een tijdje af, waarom moeten producties heeeeeel veel geld kosten en moet het tot aan de maan toe grootst aangepakt worden? Dit kan toch ook vanuit huis met beperkte middelen, oftewel low-budget? So time for a challenge!

Pitch poster – De manipulatie die plaatsvindt in verschillende commercials. Aan de linker kan is te zien hoe het object daadwerkelijk geëxposeerd staat. De rechterkant geeft weer hoe een product kan worden bewerkt om het aantrekkelijker te maken.

 

Context, scope & definitie

Reclame zien we overal. Op de TV, websites, social media, de krant en ga zo maar door. Het is een vorm van communicatie met het doel potentiële klanten over te halen tot aanschaf van producten en diensten. Veel reclame is dan ook bedoeld om consumptie te bevorderen door het creëren en versterken van een merkimago en getrouwheid aan een merk. De kwaliteit van deze uitingen verschillen enorm.

Gedurende dit project wil ik graag zelf gaan ondervinden/uitvoeren hoe je een professionele reclame maakt.

Mijn hoofdvraag luidt als volgt:
Is het mogelijk om met huis-, tuin- en keukenmiddelen professionele product commercials op te nemen?”

Verwachting(en) voor aanvang project:
Ik verwacht, door middel van dit project, meer kennis te verzamelen over het inzetten van bepaalde film- en editing technieken in bepaalde situaties. Ook kan ik mijn eigen film/editing stijl verder (door)ontwikkelen en mijn creativiteit inzetten om tot een goed en doordachte video te komen..


Moodboard beginfase. Geeft weer wat er allemaal bij dit project komt kijken, welke elementen essentieel zijn en het eventuele verloop.

Methode & aanpak

Gedurende deze weken wil ik vooral veel gaan experimenten met verschillende filmtechnieken die ik kan inzetten voor het maken van een professionele en overtuigende product commercial. Hierbij komt ook kijken hoe je bepaalde movement manipuleert tijdens het editing proces. Dit alles samen moet er voor zorgen dat ik aan het einde van dit blok weet hoe ik een professionele commercial maak en wat daar allemaal voor nodig is.

Welke middelen ga ik inzetten gedurende dit proces:

  • Online research
  • Feedback van mede CMD’ers
  • Cromakey techniek(en)
  • Motion graphic editing techniek(en)
  • Editing van videomateriaal
  • Het toevoegen en bewerken van geluiden

 

Uitvoering & experimenten

Fase 1: De ontdekking

Ik was volledig nieuw op het gebied van product commercials filmen. Af en toe maak ik wel een spectaculaire video, maar die zijn vooral heel algemeen en niet specifiek gericht op een product. Dus besloot ik om mij visueel en uitvoerend te gaan oriënteren, want de beste manier van leren is om te doen! Zo heb ik de video ‘MAKE STUFF FLY! Creating a Product Commercial at Home!’ van Daniel Schiffer als start kader gebruikt.

In deze video laat hij zien hoe je met beperkte middelen een ‘Fly’ shots kan opnemen. Reden voor mij om dit ook te gaan proberen! Zo begon ik ook met een (oefen)shot van een roterend item. De achterliggende gedachten van dit shot is dat je alleen het blikje op een transparante achtergrond overhoud (dit voor de nabewerking). Hier kwamen de eerste struikelblokken al voorbij.

Thuis ben ik op ontdekkingstocht gedaan. Helaas kon ik niks vinden wat groot en egaal genoeg was. Tot ik ineens iets bedacht. Op een Tv-scherm kan je dingen streamen, dus ook video’s met de titel ‘blue’ of ‘green’ screen. Dit heb ik uiteindelijk dan ook gedaan. De Tv in onze woonkamer heeft ervoor gezorgd dat er een egale achtergrond gecreëerd kon worden.

Time-laps #1 | Opbouwen set-up en opnemen shots

Dan nog het licht. Voor de belichting heb ik een compacte bouwlamp en een bureaulamp gebruikt. De bouwlamp heeft van zichzelf al een natuurlijke en felle uitstaling, maar helaas iets te hard. Om het licht zachter te maken heb ik simpel gebruik gemaakt van een A4’tje. De bureaulamp diende als compensatie. Deze zorgde ervoor dat het ontbrekende licht werd opgevuld, waardoor er minder schaduw was. And last but not least, de goedkoopste optie van allemaal, de zon. Deze zorgde voor een grote felle gloed die het geheel op natuurlijke wijze belichte.

[aesop_gallery id=”11370″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Om het blikje te laten roteren heb ik verschillende opties uitgeprobeerd. Zo bleek een taart etagère onstabiel en was mijn hand te bibberig. Uiteindelijk heb ik iets kunnen maken door middel van een wijnkistje en een blok hout. Deze zijn aan elkaar gemonteerd. Op deze manier kon het blikje stevig staan en was er de mogelijkheid om het blikje (handmatig) in een constante spiraal te laten draaien. Cheap, effectief en zeer creatief (al zeg ik het zelf)!

 
De ‘Lazy Suzan’ die ik bij de 1ste experiment(en) heb gebruikt.

Het eindresultaat van deze sessie was een korte intro/outo shot van het Coca-Cola blikje dat binnen komt vliegen en de slogan ‘The original taste’ onthuld. (zie de video hieronder)

Commercial #1 | Intro/outro Coca-Cola blikje

Gedurende tussentijdse feedback rondes van docenten en mede studenten, werd er benadrukt dat ik mij moest gaan focussen op het geheel. Maak een verhaallijn, zoek bijpassende sounds en kijk wat voor shots/fragmenten jij echt wilt gaan toepassen. Kortom: De basis staat, nu doorpakken!

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Foto-collage-experiment-cola-blik-1-scaled.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

Fase 2: De uitvoering

Na flink beraad met mijzelf heb ik een plan weten te smeden. Ik ging een volledige commercial maken van 5 a 10 seconde. Na veel verschillende video’s opgezocht en bekeken te hebben, heb ik een storyboard gemaakt met verschillende shots uit deze video’s. Deze zijn met precisie uitgezocht in het kader van haalbaarheid.

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Storyboard-week-4-ingevuld-en-gebruikt-scaled.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Storyboard 1ste volledige ‘product commercial (Coca-Cola blikje)” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Het opnemen van alle beelden heeft gedurende de week aardig wat tijd in beslag genomen. Vooral een shot waar ik het blikje met een visdraad probeerde te openen. Ik wilde geen handen in beeld voor dit shot. Dat bleek nog een aardig opgave. Toch bleef ik maar naar manieren zoeken om het nog beter en perfecter te krijgen. En dat is gelukt!

Time-laps #2 | Opbouwen set-up en opnemen eerste volledige commercial

En dan natuurlijk nog het eindresultaat! Na flink editen en zoeken naar bijhorende sounds (om het totaal plaatje te creëren), heb ik het volgende kunnen opleveren.

1ste volledige product commercial | Coca-Cola blikje

Zie ook: Raw edit van 1ste volledige product commercial | Coca-Cola blikje

Ik heb in deze commercial vooral de nadruk gelegd op het gevoel en de identiteit van het desbetreffende product (het Coca-Cola blikje). De feedback van docenten als medestudenten waren zeer lovend. Vooral de mix tussen beeld en geluid waren zeer goed in evenwicht. Time to hop on!

Na vele complimenten en schouderklopjes belande ik in een soort zwart gat. Mijn doel ik ‘soort van’ bereikt. Ik heb laten zien dat ik een professionele en overtuigende ‘product commercial’ kan maken. Het heeft nu geen nut om nog meer commercials te maken, want dat had ik al bewezen. Het was voor mij noodzaak dat ik ging bedenken wat ik wil bereiken en wil laten zien met mijn eindwerk. Dit bleek nog een flinke breinbreker.

Om mijzelf toch te blijven triggeren en mijn expertise verder uit te breiden, ben ik aan de gang gegaan met ‘product fotografie’. Dit kan namelijk ook makkelijk vanuit huis worden gedaan! (zie bijlage voor extra uitleg).

[aesop_gallery id=”11418″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 


Zelfgemaakte ‘video slider’ om beelden dichter in beeld te brengen. Het vergroten van beelden in software programma’s veroorzaakt slechte kwaliteit. Op deze creatieve heb ik dit probleem verholpen om het in mijn beelden te verwerken.

Fase 3: de verdieping

Na een periode van nieuwe inzichten (zie bijlage onderaan artikel), was het toch tijd om mijn eindwerk op te starten. Ik kreeg maar geen voet aan wal, tot een medestudent mij het verlossende idee gaf. ‘Product commercials’ staan altijd in het teken van het product zelf. Bij een bierreclame staat de inhoud en het flesje zeer centraal. Randvoorwerpen krijgen niet tot nauwelijks aandacht. Maar wat nou als je wel een commercial maakt over die randzaken, zoals het bierdopje. Het dopje dient alleen maar ter afsluiting van het product, voor de rest heeft het geen toegevoegde waarde (mits je het geluid van het af poppen niet meerekent). Hoe zou dan een commercial eruit zien? en wat zal dan de boodschap zijn? Alweer tijd voor een uitdaging!

Ik begon me de volgende vraag aan mijzelf: “Wat kan je allemaal doen met een bierdopje?”. En zo begon het achtbaan. Na lang fantaseren had ik de volgende selectie gemaakt:

  • Pop it
  • Twist it
  • Bend it
  • Shoot it
  • Collect them
  • Play domino with it
  • Building a tower with it
  • Bite on it

Deze 8 elementen wilde ik gaan meenemen in mijn nieuwe commercial. De commercial moet het verhaal achter het bierdopje vertellen, met een grappige twist. Op deze manier gaan (hoop ik) mensen er waarden aan hechten of aan het denken. A.d.h.v. deze uitgangspunten heb ik een storyboard gemaakt.

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Storyboard-bierdopje-A-scaled.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Storyboard-bierdopje-b-scaled.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”1ste storyboard eindwerk video.” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Als feedback kreeg ik te horen dat ik nog teveel focus had op het flesje. Ik moest echt meer de focus gaan leggen op het dopje. Na deze input heb ik het storyboard herschreven, dit keer met meer focus op het dopje en niet op het flesje.

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Nieuwe-storyboard-deel-A-scaled.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/Nieuwe-storyboard-deel-b-scaled.jpg” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Verbeterde storyboard eindwerk video a.d.h.v. feedback.” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Voor mijn eindwerk video wilde ik een neutrale setting. De kijker mag niet afgeleid worden, maar moet de focus houden op het dopje. Een witte achtergrond moest het gaan doen.

[aesop_gallery id=”11446″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Na 2 a 3 dagen filmen was dit het eindresultaat:

Eindwerk voor expo | 1ste versie

Deze versie heb ik voorgelegd aan mede CMD studenten. Ik kreeg te horen dat er nog ‘veel’ loze ruimte in de video zat. Sommige shots waren erg langdradig en de focus lag nog te veel op het flesje zelf. Tevens kwam de boodschap ‘hergebruik het dopje’ niet naar voren. Tijd voor plan B.

De Intro is in versie 2 volledig veranderd. Het bierdopje staat centraler zodat de kijker weet waar hij of zij mee te maken heeft. Ook zijn er verschillende background teksten toegevoegd die de boodschap moeten verduidelijken. Na flink doorwerken was versie 2 up and running.

Eindwerk voor expo | 2de versie

De 2de versie heb ik voorlegde aan een focusgroep. De conclusie die ik hieruit kon trekken was bad news. Het bierdopje staat in deze versie centraler. De kijker weet waar het over gaat, maar weet nog niet wat er van hem of haar verwacht word. De associatie met het flesje en de inhoud werd nog te snel gemaakt. Weer tijd om terug naar de tekentafel te gaan.

Na een feedbackmoment met de docent, ontstond het volgende idee. Bekijk het je eindwerk vanuit ‘The hero’s journey’. Met als inspiratiebron een IKEA lamp reclame.

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/IKEA-1.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”De lamp wordt achtergelaten, maar zal door iemand weer meegenomen worden.” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/IKEA-2.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”De lamp wordt weer in goede staat hersteld en krijgt een nieuw leven (gaat weg, komt terug, steelt de show).” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Laat het bierdopje functioneren als the missing link in je verhaal. Tevens heeft dit idee er toe geleid dat ik ook uit mijn comfortzone ben gegaan. Voorgaande video’s zijn allemaal opgenomen in een ‘studio’. Om het verhaal robuust te maken, heb ik besloten om in huiselijke kringen te filmen. Dit was nog een flinke opgave i.v.m. lichtval etc.

In de 3de versie staat fungeert het dopje als de held die weer terugkeert en de oplossing bier. Met de boodschap ‘Think before you waste, it can be usefull’. Deze versie heeft het ( tot dusver) gehaald.

Eindwerk voor expo | 3de versie

Planning tot expositie

  • Nog extra feedback verzamelen om de video te finetunen.
  • Het idee is om de video te presenteren in een afvalcontainer. Zo komt de essentie van de boodschap meer naar voren toe.
  • Mijn zoektocht naar een geschikte container is gaande.
  • Een video alleen vind ik wat weinig. Ik wil nog graag een fotoreeks (zie bijlage voor verdieping) laten zien die in het teken staat van het bierdopje.

 

Literatuurlijst:

– Wikipedia-bijdragers. (2021, 2 april). Reclame. Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Reclame

– Wikipedia-bijdragers. (2018, 27 oktober). Lijst van filmtechnieken. Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_filmtechnieken

– Daniel Schiffer. (2021, 13 april). Making a REFRESHING Beverage Commercial! | Behind the Scenes [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ftZiFKtFKd0&t=27s

– Nikolas Koskinas. (2020, 25 april). How to SHOOT a PRODUCT COMMERCIAL at HOME | Low Budget Product Lighting Setup [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=XZiVsEuPASM

– Daniel Schiffer. (2021, 22 februari). I tried filming a product commercial with my iPhone [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=F8v1SONcdsU&t=21s

– Daniel Schiffer. (2021, januari 31). Making a boring shot WAY better! [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=6yt1rbIOW0U

– Daniel Schiffer. (2020, 28 augustus). MAKE STUFF FLY! Creating a Product Commercial at Home! [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=d7RFPBVfU4k

– Austen Paul. (2020, 19 april). Create a Cinematic Product Video Using Your TV [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=SKbHHcdLGKw

– James Kelly. (2020, 24 november). AMAZING Beer Commercial Filmed And Edited At Home [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=89PDHrGMx-Q&t=138s

– Daniel Schiffer. (2020a, juli 13). Filming an EPIC Product Commercial at Home! [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=zCvYyHLgqmc&t=365s

– Joris Hermans. (2021, 12 februari). Shoot a Cinematic Cola Commercial on a BUDGET Camera at Home! [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=3LDUxTyxt-Q&t=53s

– Alex Perri. (2020, 10 september). How To SHOOT and EDIT an EPIC Commercial from Home [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=eyGxO2_OvE8&t=11s

– David Manning. (2019, 31 januari). PHOTOGRAPHY BASICS in 10 MINUTES [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=V7z7BAZdt2M&t=213s

– OmarOmarOmar. (2020, 5 juli). HOW TO TAKE AMAZING PRODUCT PHOTOGRAPHY AT HOME (TUTORIAL) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=SapxmC4tISc

– B&H Photo Video. (2020, 18 februari). Product Photography At Home: Beginner to Intermediate Photography Tips | 3 Quick Tips [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=a9rJB3VKA74

– figandlight. (2020, 29 januari). Using Light to Improve Your Composition for Food Photography [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=dfSj617steM

– figandlight. (2020, januari 22). How I use Continuous Lighting for Food Photography | Behind the SChiara Turco. (2018, 18 november).

– IKEA Lamp Spike Jonze (2002 and 2018) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ecTUnfHyj8kcenes [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=JIcV06atCPY&t=399s

– MasterClass staff. (2021, 1 juni). Attention Required! | Cloudflare. Masterclass. https://www.masterclass.com/articles/writing-101-what-is-the-heros-journey#joseph-campbell-and-the-heros-journey

 

Bijlage

[aesop_gallery id=”11462″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Toen ik gedurende het seminar een beetje vastliep met mijn hoofdvraag, ben ik niet bij de pakken neer gaan zitten. Ik wilde dingen doen. Gelukkig heb je nog andere gebieden die je kan verkennen als het aankomt op ‘product commercials’. Zo heb je ook nog productfotografie. Dit leek mij een zeer goede toevoeging voor mijn project.

Ook bij dit onderwerp heb ik vooral beeldend en uitvoerend onderzoek gedaan. Zoals je misschien al hebt kunnen lezen hiervoor, ben ik niet iemand die stil zit. Ik wil dingen doen. Ik ben begonnen met het opzoeken van inspiratie. Zo kwam ik al snel uit bij flitsende frisdrank foto’s en parfumreclames. Deze sprongen er voor mij uit. Ik besloot om dit na te gaan maken, maar dan met huis-, tuin- en keukenmiddelen. A.d.h.v. de video ‘HOW TO TAKE AMAZING PRODUCT PHOTOGRAPHY AT HOME’ ben ik begonnen met het maken van productfoto’s. In deze video werd het handvat aangereikt om gekleurd papier te gebruiken als achtergrond. En zo ben ik begonnen.

Time-laps #3 | Opbouwen set-up en schieten (product) foto’s:

Tafel uitgeklapt, papieren erop, statief en camera instellen en GO! In het begin had ik vooral moeite met het instellen van mijn camera. Welke ISO moet ik nou gebruiken?, welke sluitertijd is goed? Om de basics te leren heb ik de video ‘Product Photography At Home: Beginner to Intermediate Photography’’. Dit heeft mij enorm geholpen gedurende het fotografie proces.

Uiteindelijk heb ik 3 verschillende composities weten te maken. De 3 elementen die in the picture staan zijn: een wodka blikje, parfumfles en een blikje bier. Gedurende dit proces heb ik vooral met licht proberen te spelen, zoals bij de parfumfles te zien is. De foto’s heb ik uiteindelijk nog bewerkt in Photoshop om de puntjes op de i te krijgen.

De conclusie die ik uit dit experiment haal is dat het goed mogelijk is om thuis professionele productfoto’s te nemen. Met een beetje creatieve denken creëer je de gewenste omgeving, zonder veel moeite. Voor mijn eindexpositie wil ik (als aanvulling) nog een 3 luik maken, met als hoofdonderwerp ‘het bierdopje’. Dit om de hele ervaring/plaatje compleet te maken.

[aesop_gallery id=”11474″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *