Computer Generated Imagery
“Digital graphics used in visual media, often in the form of 3D animation”
CGI is een middel dat vooral wordt gebruikt voor beelden in hoge budget-films. Mijn doel is om CGI (en andere SFX/VFX als het nodig is) technieken te gebruiken om objecten tot leven te brengen in de vorm van een visueel aantrekkelijk verhaal. Tegenwoordig kunnen mensen niet leven zonder hun telefoon. Daarom zal mijn verhaal dus gaan over de verslaving van dit controversieel apparaat.
Premisse
Wat zou Alex kiezen als zijn mobiele telefoon en boek tot leven zou komen en hij één van de twee moest kiezen?
Synopsis
In dit verhaal wordt het lastige conflict tussen de telefoon van de hoofdpersoon en een boek geschetst. Hij moet deze keuze maken nadat hij opmerkt dat deze objecten tot leven zijn gekomen. Deze objecten zullen tegelijkertijd communiceren met elkaar en met de hoofdpersoon. Zal de hoofdpersoon kiezen voor het ouderwets geschreven woord of voor het technologisch geavanceerd apparaat? Dit is het conflict dat ontwaakt wordt, nadat de hoofdpersoon in het verleden gekozen heeft voor de mobiele apparaat.
Onderbouwing
Een nieuw begin
Straight to the point, aan het begin van dit project had ik 3 fascinaties:
- Koken
- CGI
- Een game creëren
Ik heb voor CGI gekozen. Hiervoor had ik 3 redenen:
- Omdat ikzelf al een video editor ben en dit me een interessante uitdaging leek.
- Op YouTube kijk ik vaak naar de Corridor Crew (afb 3), wat een YouTube kanaal is dat video’s maakt gerelateerd aan CGI.
- Ik kijk vaak films in de bioscoop en was altijd al benieuwd hoe ze alles maakten.
Context
Ik wil onderzoeken wat belangrijk is bij het maken van CGI en hoe je een object echt zou laten lijken. Ook wil ik onderzoeken op welke manieren je CGI kan namaken (zonder CGI te gebruiken misschien). Als laatste wou ik ook onderzoeken hoe Autodesk Maya werkt (in combinatie met After Effects).
Proces
Eerste ideeën
Mijn eerste idee was een telefoon dat maar blijft kleven aan de hoofdpersoon. Dit zou dan de telefoon verslaving van tegenwoordig symboliseren. Mijn inspiratie hiervoor was een Human Centered Design presentatie dat ik en mijn team gedaan hebben voor Design Ethics (afb 4). Het zou allemaal vanaf een “third person omniscient perspective” zijn. Ik wist niet hoe het op dat moment heette, dus had ik het nog niet opgeschreven in mijn research proposal. Voor mijn idee had ik 2 simpele modellen gemaakt in Autodesk Maya. (afb 5 en 6) Voor de afb 5 heb ik deze tutorial gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=NskD5y8b7ug. Diezelfde vrijdag heb ik hier feedback over gekregen en is er verteld dat ik te snel begonnen ben met het werken aan de eindopdracht.
Lekker experimenteren
Ik besloot om experimenten te doen met simpele CGI-modellen, gemaakt in Autodesk Maya. Deze tip heb ik gekregen van Gijs. Ik heb een bal gemaakt en mijzelf gefilmd zodat het lijkt alsof interacteer met de bal… (Figuur 7) Hieruit heb ik geleerd dat ik de bewegingen van een
fysiek object kan volgen met een digitaal object, waardoor alle bewegingen realistisch lijken. Hierna heb ik het model van het mobiele telefoon geprobeerd te gebruiken in After Effects, alleen After Effects liet de telefoon heel wazig zien, waardoor het onbruikbaar was. Hiervoor maak ik liever geen screenshot van. 🙁
Figuur 7
Het leek mij leuk om verder iets te doen met een
bal, dus heb ik een 3D basketbal gemaakt
in Autodesk Maya. Dit heb ik gedaan, omdat ik
graag basketbal speel in mijn vrije tijd. Uit
deze experiment heb ik nieuwe Maya technieken
geleerd. (Figuur 8)
Ideeën ontwikkelingen
Het begon allemaal met het idee dat ik kreeg dankzij dat ene Design Ethics les (zie Eerste ideeën). Omdat we in de eerste weken van Seminar zaten had ik besloten om opnieuw te kijken naar mijn idee en te kijken hoe ik dit kan aanpassen. Nadat ik feedback en inspiratie gekregen heb van
Robin en Wietske, heb ik een nieuw verhaal bedacht. In de inspiratie link zag je objecten die vanzelf bewogen, het eerste vibe dat ik kreeg hiervan is dat het ook eng kan zijn. Hieruit heb ik een nieuw verhaal bedacht. Deze heb ik geïllustreerd in een storyboard. (Figuur 8) Het perspectief van dit verhaal is nu “first person”.
Kort uitgelegd: Visueel wordt er laten zien dat de hoofdpersoon verslaafd is aan zijn mobiele apparaat. In de volgende scène komt er een eng gezicht op de telefoon en begint de telefoon te zweven. Nu komt er ook een boek van rechts. De boek en telefoon hebben een conflict en de hoofdpersoon is ook in een conflict, omdat hij moet kiezen tussen de boek en de telefoon. Daarom heet dit project ook: Het ontwaakte conflict. Aan het einde komt er een derde optie (dit stukje is later veranderd). Deze derde optie is een e-book op een laptop.
Video Iteratie 1
In de eerste iteratie van het project probeer ik 2 verschillende manieren van film maken. SFX (Special Effects) waar er niet per se CGI gebruikt wordt. Ik heb een echte telefoon laten ophangen aan een oplader, heb dit gefilmd en eruit gerotoscoped met After effects. Dit gaf een interessant effect aan de hele video. Wat leuk was om te doen was het opendoen van de deur met een touw, daarna heb ik de Content Aware Fill in After Effects gebruikt om deze touw weg te halen. (Figuur 9) Ook heb ik in After Effects een 3D boek gecreëerd. Doordat het bestand te groot was, heb ik de video gepost op YouTube: https://youtu.be/34qXDBWJ-sM.
Video Iteratie 2
In de 2e iteratie heb ik de telefoon een ander gezicht gegeven. Voor het gezicht was het eerste iteratie erg simpel. (Figuur 10) Later dacht ik
terug aan de feedback momenten waar ik gevraagd had wat een klasgenoot eng zou vinden in een film. Annemie vertelde me dat ze bloed eng vindt. Dit heb ik gebruikt voor het gezicht. (Figuur 11) Verder heb ik de opnames opnieuw gedaan zodat het niet lijkt alsof de positie van mijn hand met de telefoon anders is na het glitch effect. (https://youtu.be/B2D6i3zJkGA) (Feedback van Janniek)
Dit mijn proces tot nu toe. Er zal verder gewerkt worden aan de video in de komende dagen tot de expo.