StoryDesign A Character

Het vertalen van een karakter idee naar levende beelden die een verhaal vertellen.

Een verhaal vertellen door middel van een beeld. Dat is knap lastig. Ik kijk vooral naar hoe ze dat in videogames en verhalen doen. Ze maken een karakter waarin jij je kan verplaatsen. De details in het design en de backstory maken dat mogelijk. De ‘fantasy-genre’ is toch wel de meest interessante. Je kan alles doen en laten wat je bedenkt, wat veel ruimte voor creativiteit overlaat. Aan het einde van dit project wil ik een beeld creëren met meerdere zelfgemaakte karakters. Dit zal ondersteund worden door een verhaal. Maar kunnen mijn teken-skills deze challenge aan? Wat is er allemaal voor nodig om een karakter leven te geven?

Context, scope en definitie

Jazza Character Design Session – Angel

Hoofdvraag:

“Hoe kan ik mijn eigen gecreëerde karakters uitbreiden en een verhaal laten vertellen?”

Deelvragen:

  • Wat voor technieken kan ik gebruiken bij het ontwerpen van een karakter?
  • Welke elementen zij handig om toe te passen tijdens het maken?
  • Wat is mijn tekenstijl en hoe verbeter ik die?
  • Hoe creëer je een spannend verhaal?
  • Hoe kan ik stilstaande beelden interessanter maken om naar te kijken?

Verwachting

Aan het einde van dit project is mijn motivatie om vaker te tekenen terug gekomen. Mijn ‘fundamentals’ zijn verbeterd op het gebied van tekenstijl en character design en ik weet een interessant beeld/verhaal neer te zetten. Al met al wil ik mijn ontwerpniveau hoger tillen.

Jazza Character Design Session – Demon

Methode & Aanpak

De eerste video’s die ik ging bekijken om mijn project te starten, waren de Character Design video’s van Jazza. In deze video’s werden veel tips aangereikt waar ik zelf op kon letten. Ook heb ik die van Lucas Peinador, Subjectively en Brookes Eggleston gekeken (te vind bij Bronnen). De tips die ik hieruit heb gehaald, zorgde voor mijn volgende workflow:

Stappenplan wat ik tijdens het designen heb gehanteerd.

Dit stappenplan gebruikte ik deels al. Ik ga bij elk karakter deze structuur gebruiken. Deze theorie kan ik dan goed toepassen. Tussendoor blijf ik ook de serie ‘Character Design’ van Jazza kijken, voor nieuwe ideeën en extra motivatie om mijn doel te halen. Hopelijk krijg ik zo mijn motivatie om vaker te tekenen weer terug.

Uitvoering & Experimenten

De start van mijn creatieve experimenten was de ‘Random Shape Drawing’. Ik liet iemand anders de vormen tekeken die ik snel moest invullen door er karakters van te maken:

Random Shape Drawing Experiment

Daarna heb ik een stap terug genomen door een aantal oefeningen voor ‘teken-fundamentals’ te doen en de methode ‘Line Of Action’ onderzocht. De resultaten:

[aesop_gallery id=”11707″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Daily Tasks om tekenskills te verbeteren + Gezichten experiment

Na deze oefeningen, startte ik met mijn nieuwe challenge. Ik wilde mijn eerste karakter ontwerpen. Dat heb ik gedaan aan de hand van een random prompt. Dit was: “A Medieval Bard wearing a cape that has large crystal wings” en ik kreeg deze suggestie via de app die Jazza heeft gemaakt. Hiervoor heb ik 3 schetsen gemaakt (waarvan 2 digitaal en 1 analoog). Niet geheel aan de beschrijving gehouden, omdat het niet binnen de tijd van de karakters paste.

Eerste Character Designs – Medieval Bard

Ik experimenteerde met gender, positie en kenmerken van die tijd en ben erg positief over de resultaten. Alleen ging ik al heel snel ‘nitpicken’ op de details. Dat ga ik in het vervolg later pas doen. Het maken van meerdere schetsen heeft wel geholpen bij het uittesten en bedenken van nieuwe ideeën en ga ik zeker doorzetten. Kort hierna ging ik door met een nieuw idee (en dit keer verder dan alleen schetsen).

Feedback

Op mijn experimenten en onderzoek kreeg ik de feedback terug dat ik nog meer moest gaan maken en ook te kijken naar kleur. Line of action vond ik niet heel handig voor mij om toe te passen, maar ga de gedachte wel meenemen: Creëer een dynamische pose. Aan het einde moeten een aantal karakters ervoor zorgen dat jij als kijker je echt in kunt leven in hun wereld.

Eerste karakter: Boogschutter

Na deze experimenten ging ik een nieuw karakter tekenen. Dit keer aan de hand van een kleine ‘backstory’. Het verhaaltje zorgde voor een goede richting. Kort door de bocht is het een vrouwelijke boogschutter met als ‘taak’ een bounty-hunter. Ook had ik voor de setting bedacht ‘back-to-basics’. In deze wereld waren mensen, dieren en humanoids (combinatie van). Er waren geen doorontwikkelde technologieën, maar een soort van terug naar de oertijd: ‘Use what you have to survive’.

Wereld + Boogschutter Backstory

Deze verhalen boden mij ook meer houvast voor de rest van mijn project. Ik wilde een verhaal vertellen met mijn karakters, zodat het niet alleen ‘mooie tekeningen’ zijn. De kijker moet zich kunnen verplaatsten in de karakters. Op dit moment wist ik nog niet de manier waarop ik het verhaal ging vertellen, maar ik zorgde wel voor een ruw beeld bij elk karakter.

Daarna ging ik dit karakter uitwerken. Eerst een aantal schetsen, de beste elementen combineren en een nieuwe versie maken. Deze heb ik volledig uitgewerkt met kleur, line-art en een achtergrond.

Eerste versie Boogschutter

Kort hierna heb ik nog 2 karakters gemaakt om in dezelfde wereld te zetten. Ik wilde nog experimenteren met het tekenen van dieren en humanoids, omdat dat anders gaat dan mensen. Uiteindelijk heb ik geen homanoids gebruikt voor mijn verhaal.

De Katten Monikken:

Tijdens de feedbackmomenten kwam een idee naar voren mijn eigen katten om te toveren tot karakter. Die challenge ben ik aan gegaan en heb ze veranderd in sportieve vechters (terwijl ze in real-life nogal ‘groot’ zijn). Hier heb ik eerst de schets ingekleurd voordat ik de line-art heb gemaakt. Dit zorgde voor een mooier effect dan na de line-art verrassend genoeg.

Katten omgetoverd tot vechtersbasen

Hooglander Met ‘Traveler’

Mijn vriendin opperde dat ze heel graag op een Schotse Hooglander wilde rijden. Deze heb ik verwerkt tot een karakter. Eerst gespeeld met poses en daarna concept eraan gehangen (een verzamelaar die rondreist). Ook uitgewerkt in kleur. Hier wilde ik de lineart wel ingekleurd hebben, omdat ik dit ontwerp beter vond passen. Dit karakter ga ik hoogstwaarschijnlijk ook in mijn eindproduct verwerken.

Hooglander Verzamelaar

Tijdens het uitwerken van deze karakters heb ik veel video’s gekeken. Hierin kwamen nog meer tips over o.a. photoshop en digitaal tekenen naar voren. Zo kon ik sneller werken en leerde ik nieuwe technieken om mijn karakters nog beter te maken.

Verhaal:

Het verhaal wat ik wil vertellen met mijn eindwerk is niet veel veranderd. Ik heb nu aan de ‘Good-guys’ het thema natuur gehangen. De karakters hebben bescherming en wapens gemaakt van bomen of natuurlijke elementen. Ze strijden ook voor het behoud van de natuur.

De ‘Bad guys zullen agressievere vormen hebben (hoekiger) en bijvoorbeeld stenen wapens hebben. Ze zijn verder qua ontwikkelingen en willen dat inzetten om de natuur te slopen. Er is dus een tweestrijd in zowel design als intentie van de karakters.

Nieuwe versie verhaal Guidelines

Eindwerk

Voor de expositie wil ik 3 schermen neerzetten. De karakters die ik heb gemaakt aan het einde van mijn project worden hierin verwerkt. Het verhaal zal ingesproken worden en de kijker kan het beluisteren via een koptelefoon. De scenes in het verhaal worden afgespeeld op de schermen en zijn vormgegeven (met de nadruk op de karakters). het storyboard staat hieronder weergegeven.

[aesop_gallery id=”11805″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Opstelling Expo + Schetsen van de setting in het verhaal.

Voor het verhaal heeft de boogschutter een re-design gekregen, omdat ik niet helemaal tevreden was met het design’:

Redesign Boogschutter – Meer natuurlijke kleuren en anatomy is gefixt

Dit karakter heb ik ook gebruikt voor mijn experiment met het Parallax Effect. Uit de feedback kreeg ik dit idee, om de beelden synamischer te maken. Dit is voor de kijker interessanter:

Parallax Experimetn Boogschutter – Dit ga ik ook doen met de andere karakters

Dit ga ik ook inzetten bij de andere karakters die ik ga afwerken. Zo wordt het beeld levendiger met een subtiele animatie. Bij de expo zullen de karakters zo geïntroduceerd worden.

Nog meer schetsen voor karakters die ik overweeg in te zetten voor het verhaal.

Kapper met een Grote Schaar

Kapper met grote Schaar – Experiment met de regie uit mijn handen geven en suggesties vanuit de klas gebruikt.

Waarschijnlijk wordt het een combinatie tussen linksonder en rechtsboven. Dit idee kwam vanuit de klas. Ik had een aantal ‘character prompts’ gevraagd die klasgenoten konden invullen. Zo lag de regie niet bij mij.

Krokodil met Bescherming van Hout

Krokodil karakter 2 – De Krokodil met een houten onderbeet ga ik zeker gebruiken in het verhaal als Good-Guy

Muis met een Visser Stijl

De Muis karakter 3 – Linksonder ga ik ook gebruiken als Good guy. Dit geeft een goede aanvulling aan de rest omdat het een klein karakter is en ook een natuurlijk uiterlijk heeft

Het eindwerk zal 3 a 4 karakters tonen die ik zelf heb gemaakt op 3 schermen. Deze tonen actiescènes uit het verhaal. Dat wordt ingesproken en kan de kijker terugluisteren terwijl de beelden meegaan met het verhaal. Op de tafel hoop ik uitgeprinte karakters te kunnen zetten. Dit trekt de kijker meer in het verhaal.

Conclusie

Dit seminar project heeft mij nieuwe technieken geleerd om karakters te ontwerpen. Van schetsen, line of action, schaduwen en kleurentechnieken. Een verhaal verbinden aan de karakters heeft mij geholpen bij het ontwerpen en afwerken van de karakters. Ik creëer zo meer diepgang en de beelden bieden de mogelijkheid het verhaal te vertellen (ofwel via audio of op zichzelf staand). In de toekomst wil ik vaker mijn eigen karakters blijven maken. Het vertalen van een idee naar een op zichzelf staand karakter vind ik super gaaf.

Bronnen:

Video’s die ik tijdens het tekenen heb gekeken:

Brookes Eggleston – Character Design Forge. (2020, 7 april). 4 Ways To Make Your Character More Exciting! [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=U1vokbkqbzY

Brookes Eggleston – Character Design Forge. (2021, 10 januari). 5 Reasons Your Character Designs AREN’T Cute (And How to Fix It) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=vlkc0O4A3zI

Payton, T. (2021, 13 januari). 7 Tips for Character Design – Drawing Better Characters [Video]. THE BEGINNER DRAWING COURSE. https://www.thebeginnerdrawingcourse.com/blogforartists/2019/11/14/7-tips-for-character-design-drawing-better-characters

Jazza. (2017, 24 april). How to DESIGN a GREAT CHARACTER – Step-by-step drawing tutorial! [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=XxNUIRVOmMw

Learn How To Edit Stuff. (2020, 5 januari). The Parallax Effect – After Effects Photo Animation Tutorial [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=LBip1k30YNw

Lucas Peinador. (2019, 19 mei). How to DESIGN CHARACTERS – INSTANTLY improve your CHARACTER DESIGN [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=8Wj4ayeVem0 

Lucas Peinador. (2019b, juli 23). How to Paint in Photoshop – Best Digital Painting Workflows [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=13CUb2deCmM&t=702s 

Andere Bronnen:

Mijn Pinterest Bord (Credit naar alle mensen die de karakters hebben gemaakt):

https://pin.it/2iJFeER

Jaysen Batchelor. (2020). Udemy The Ultimate Character Design School – Beginner to Advanced

https://www.udemy.com/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *