Tour through Space

Het ontwerpen en overbrengen van de verwondering die een pretparkattractie aan een bezoeker kan geven, hoe doe je dat?

Synopsis

Ik ben gefascineerd door storytelling in pretparken. Wanneer ik pretparken zoals de Efteling en Phantasialand zie vind ik dat ontzettend cool, maar zou ik zelf ook zo iets kunnen ontwerpen? Ik heb in dit project mijn fascinaties voor de ruimte en storytelling in pretparken gecombineerd tot het ontwerpen van een pretparkattractie. Ik heb alle aspecten van een attractie ontworpen, van de wachtrij tot het uitstappen. Hiervoor ben ik begonnen met een verhaal en heb ik verschillende visuele onderdelen gemaakt. Dit heb ik allemaal gecombineerd tot een expositie ter grootte van een hele ruimte die je meeneemt door de attractie.

Plattegrond en sfeerfoto van eindwerk

Context

Als onderzoeksvraag heb ik gekozen voor: “Hoe kan ik een attractie ontwerpen die gebruik maakt van storytelling binnen het thema ‘Ruimte’?”

Hierbij heb ik gekeken naar het schrijven van het verhaal en het overbrengen hiervan in de attractie. Daarnaast heb ik mij bezig moeten houden met het overbrengen van de attractie zelf, aangezien ik geen echte attractie kan bouwen. Ik wilde met mijn attractie en expositie een immersive ervaring overbrengen. Immersive design is iets waar ik binnen het werkveld van CMD erg in ben geïnteresseerd en ik wilde door middel van dit project hier dan ook meer over leren. Daarnaast zou ik na de opleiding het super tof vinden om in de pretparken branche te gaan werken en ook daar werk ik heen met dit project.

Methode

Om het verhaal te schrijven heb ik gebruik gemaakt van een iteratief proces. Ik heb over verschillende onderwerpen kleine verhalen geschreven waarna ik de best passende verder heb uitgewerkt.

Voor het ontwerp en de manier van overbrengen heb ik gebruik gemaakt van creatief onderzoek en creatieve experimenten. Door verschillende methodes uit te proberen zoals print, maquette en mixed media kon ik erachter komen wat het beste werkte voor mijn eindwerk. Ook heb ik gekeken naar bestaande attracties en wat voor mechanismes en ontwerpen daar in gebruikt worden.

Proces

Verhaal

Ik ben begonnen met het schrijven van het verhaal van de attractie, zodat ik daarna de grafische kon baseren op het gekozen onderwerp en verhaal. Ik heb een aantal video’s over de ruimte en attracties bekeken om inspiratie op te doen en daarna heb ik gebrainstormd over ontwerpen en ben ik daarna gaan schrijven over alle onderwerpen apart. Er ontstonden korte verhalen over aliens, een onbekende planeet en een ruimtereis (bijlage 1). Ook vond ik online een bestaand verhaal over Mars dat ik interessant zou vinden om te vertellen in een attractie. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om elementen die bij anderen en mezelf het beste aansloegen uit de verhalen te verwerken in een langer verhaal wat ik zou gaan gebruiken (bijlage 2). Er waren een aantal goed geslaagde alinea’s en uit het gevonden verhaal wilde ik graag het gevoel van gevaar een beetje terug brengen. Om het verhaal op een passende manier te kunnen overbrengen voor feedback heb ik er een video en muziek bij gezocht en het laten voorlezen.

[aesop_video src=”youtube” id=”NoGR5AnRu3Q” width=”80%” align=”center” caption=”Voorgelezen versie van het verhaal. (Beeld: M.A. Aragon, M. Subbaro & A. Szalay, 2012. Muziek: Twelve Titans Music, 2017).” disable_for_mobile=”off” loop=”off” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Wachtrij

In het verhaal had ik al een onderscheid gemaakt met het verschil tussen de wachtrij en de ride zelf in mijn achterhoofd. Om de wachtrij te gaan visualiseren ben ik eerst begonnen met het maken van een poster. Als feedback hierop kreeg ik dat het niet helemaal precies wiskundig hoeft te kloppen en dat ik ook wat vrijer mocht zijn in mijn weergeven.

Uitproberen geometrische poster

Om opnieuw over de wachtrij na te denken heb ik veel schetsen gemaakt met de verschillende onderdelen gevisualiseerd.

Schetsen wachtrij

 

Om de expositie meer immersive te maken ben ik aan de slag gegaan met het maken van muziek om in de achtergrond te draaien. Dit heb ik een keer geprobeerd en in de tweede versie ga ik gedeeltes van de eerste opnieuw gebruiken in de aankomende week.

[aesop_audio src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/space.mp3″ loop=”off” viewstart=”off” viewend=”off” hidden=”off”]

Ride

Als eerste visualisatie voor de ride ben ik een fysiek model gaan maken van het karretje zoals ik deze in mijn hoofd me voorstelde. Ik vond het belangrijk dat je tijdens de ride zo veel mogelijk om je heen kan zien omdat dit onderdeel is van de belevenis. Daarom heb ik gekozen voor een bakje met maar 3 personen naast elkaar en zonder bovenkant. Om het bakje meer context te geven heb ik een achtergrond en verlichting erbij gefotografeerd.

[aesop_gallery id=”11758″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Om het gevoel van verwondering dat ik wil overbrengen te gaan opwekken ben ik aan de slag gegaan met licht. In de verlichting heb ik een aantal foto’s gemaakt, maar ik had besloten om deze verlichting juist mee te gaan nemen naar de expositie, niet alleen op beeld vast te leggen.

[aesop_gallery id=”11767″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Om de ride over te brengen wilde ik eigenlijk 3 riemen maken die echt om konden om mensen te laten zitten tijdens mijn expo en de ride een soort van te laten ervaren. Echter kreeg ik op dit idee als feedback dat dit misschien een te hoge verwachting schepte, terwijl ik waarschijnlijk alleen stilstaand beeld ging gebruiken. Daarom heb ik ervoor gekozen om in plaats daarvan simpelweg 1 riem te exposeren en niet bij iemand om te doen.

Foto’s riem

Om de ‘evenementen’ binnen de ride zelf te vertegenwoordigen heb ik gekozen voor het maken van 4 posters. Het maken van bijvoorbeeld een video is voor mij niet motiverend en haalbaar. Ik heb eerst de 4 momenten die ik wil laten zien groot geschetst.

[aesop_gallery id=”11776″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Om deze schetsen zo echt mogelijk uit te werken ben ik met behulp van NASA’s rechtenvrije foto’s (NASA, z.d.) aan de slag gegaan in Photoshop.

[aesop_gallery id=”11784″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Als feedback op deze posters kreeg ik echter dat ze er wel mooi uitzagen maar dat ze weinig gevoel uitstraalden. Hier was ik het wel mee eens, er miste wat sfeer en gevoel in de posters. Er werd verwezen naar de poster die ik had gemaakt voor mijn pitch die veel meer mijn visie en gevoel weergaf. Deze stijl ga ik aankomende week proberen terug te brengen in de 4 posters die ik ga exposeren.

Poster die ik heb gemaakt voor de pitch

Expositie

Om mijn attractie helemaal te kunnen overbrengen ben ik gegaan voor mixed media. Er waren veel dingen die eigenlijk alleen samen het goede gevoel overbrachten. Daarom ben ik bezig gegaan met het inrichten van een hele ruimte om alles over te brengen. Hiervoor heb ik een plattegrond getekend zodat er duidelijk was wat er allemaal zou samen komen in de ruimte.

Plattegrond van de expositie ruimte

Ik heb mijn expositie in de Greenscreenruimte al eens kunnen uitproberen en naar aanleiding daarvan heb ik kunnen opschrijven wat er nog nodig was.

 

 

[aesop_video src=”youtube” id=”RYKpI95HK18″ hosted=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/IMG_5957.mov” width=”500px” align=”center” caption=”Video van hoe de oefen expo eruit zag” disable_for_mobile=”off” loop=”off” controls=”on” mute=”on” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

 

 

[aesop_video src=”youtube” id=”9brCwXvZrn8″ hosted=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2021/06/IMG_5958.mov” width=”500px” align=”center” caption=”Uitproberen van licht” disable_for_mobile=”off” loop=”off” controls=”on” mute=”on” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Als laatste stap voor de expositie moet ik nog een aantal dingen afmaken en verzamelen. Zo heb ik nog extra gordijnen en lampen verzameld en ga ik nog aan de slag met de uitwerking van de ‘test’ die in de wachtrij zit door een bordje te maken en de aanduiding uit te meten. Ook heb ik nog een kostuum geregeld voor mezelf als ‘ride operator’ en ga ik een soort van audio tour maken die mijn visie van het werk laat horen. Daarnaast maak ik nog de muziek af en als laatste wil ik ook nog een aantal afbeeldingen maken voor het einde die staan voor de foto’s die je vaak ziet wanneer er een foto wordt gemaakt tijdens de attractie.

Conclusie

Mijn hoofdvraag was “Hoe kan ik een attractie ontwerpen die gebruik maakt van storytelling binnen het thema ‘Ruimte’?”. Als ik hier nu op terug kijk kan ik concluderen dat mixed media duidelijk de beste mogelijkheid was om deze attractie over te brengen, en het iteratief proces was ontzettend belangrijk voor het ontwerpen ervan.

Van dit project heb ik meer geleerd over immersive design en pretpark ontwerp. Ik weet beter hoe je zo’n groot project aanpakt en hoe je mensen het beste kan opnemen in een nieuwe omgeving. Ook werd tijdens dit project heel duidelijk dat het gevoel overbrengen belangrijker was dan het letterlijk laten zien van wat je in de hypothetische attractie zou zien.

Ik hoop dat dit project mij in de toekomst helpt wanneer ik hopelijk nog meer immersive design projecten mag gaan aanpakken. Ook hoop ik deze kennis ooit te mogen toepassen bij een baan in de pretparkbranche.

Bronnen

Concept Diary

Aragon, M.A., Subbarao, M. & Szalay, A. (2012, 8 augustus). A Flight Through the Universe, by the Sloan Digital Sky Survey. [Video-bestand]. Geraadpleegd op 29 april 2021, van https://www.youtube.com/watch?v=08LBltePDZw

National Aeronautics and Space Administration. (z.d.). NASA Image and Video Library. Geraadpleegd op 24 april 2021, van https://images.nasa.gov/

Twelve Titans Music. (2017, 1 oktober). Twelve Titans Music – Dreaming In Technicolor [Epic Powerful Orchestral]. [Video-bestand]. Geraadpleegd op 29 april 2021, van https://www.youtube.com/watch?v=oCq5V_4qrmw

Overige

Alberto Rivas. (2020, 15 februari). how to do an isometric drawing in 3D with perspective in adobe photoshop using the grid. [Video-bestand]. Geraadpleegd op 1 mei 2021, van https://www.youtube.com/watch?v=SYr5DbqT0Wg

De Omgevingspsycholoog. (2011, 19 september). Wat wachtruimte-ontwerpers van de Efteling kunnen leren. Geraadpleegd op 23 april 2021, van https://www.omgevingspsycholoog.nl/wat-wachtruimte-ontwerpers-van-de-efteling-kunnen-leren/

JohnYChen. (2019, 12 april). 2019 Walt Disney World Space Mountain On Ride Front Seat Low Light HD POV with Full Queue and Exit. [Video-bestand]. Geraadpleegd op 24 april 2021, van https://www.youtube.com/watch?v=jR4bpcgMoe8

Melodysheep. (2019, 20 maart). TIMELAPSE OF THE FUTURE: A Journey to the End of Time (4K). [Video-bestand]. Geraadpleegd op 22 april 2021, van https://www.youtube.com/watch?v=uD4izuDMUQA

Pandora Journey. (2017, 3 september). INTO THE VOID | 1-HOUR | Epic Futuristic Space Music Mix | Epic Sci-Fi Hybrid Music. [Video-bestand]. Geraadpleegd op 22 april 2021, van https://www.youtube.com/watch?v=9kEMzXw7P2A

Pearson, M. (2016). Silientium. Geraadpleegd op 25 april 2021, van https://www.nasa.gov/feature/mars-short-stories-the-write-stuff-0

Rcboe. (z.d.). Five Elements of Fiction: Plot, Setting, Character, Point of View, Theme. Geraadpleegd op 22 april 2021, van https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwib_I6WlJLwAhWWtqQKHQMPB-MQFjAVegQIAhAD&url=https%3A%2F%2Fwww.rcboe.org%2Fcms%2Flib010%2FGA01903614%2FCentricity%2FDomain%2F4395%2FElements%2520of%2520a%2520Story.pdf&usg=AOvVaw3klwtZHFpysAGmE9_zrvpF

Bijlagen

Bijlage 1: Korte verhalen

Aliens

Sluit je ogen en stap door de deur.
Wanneer je je ogen weer opent ben je in een andere wereld beland. Je kijkt om je heen, verwonderd door waar je bent beland. Het lijkt wel alsof, je op een andere planeet bent.
“Welkom, bezoekers.” Luidt het. Je weet niet waar de abstracte stem vandaan komt, je kijkt achter je en ziet waar je vandaan gekomen bent. Een raket.
Aliens komen tevoorschijn en verwelkomen je op hun planeet. Je wordt rondgeleid en ziet allemaal dingen die je nog nooit gezien hebt. De gebouwen, kleuren en alles is anders dan op aarde.
Wel zijn er net zoals op aarde ook ongure types te vinden, waar je achterkomt als je een steegje inslaat. Daar komen de aliens ineens beangstigend over. Gelukkig ben je ook snel de steeg weer uit en terug in de gewone bebouwing… of toch niet?
Wanneer je uit de steeg komt ben je aangekomen bij een gebouw groter dan je je ooit had kunnen voorstellen. En het zweeft! Je beleeft met de alien die je rondleidt een klein stuk van dit kasteel. Het is er prachtig binnen.

Je stapt naar buiten met een diepe zucht, blij dat je weer op aarde terug bent. Maar ook al knuffel je je familie en je beste vrienden die zo blij zijn dat je terug bent… Ergens in je gedachten, mis je de reis nu al.

Reis naar een planeet

Je bent uitgekozen voor het Special Space Program! Binnen no-time wordt je klaargestoomd om naar de ruimte te gaan. Er moeten nieuwe delen van de ruimte ontdekt worden en jij mag hier onderdeel van gaan uitmaken. Er is duidelijk naar welke planeet jullie zullen gaan reizen.
Je wordt getraind, moet een aantal testen doorstaan en een scan ondergaan. Wanneer jij officieel bent goedgekeurd wordt je meteen gewezen naar het ruimteschip. Iedereen wenst jou en de rest van de crew succes en daar zit je. Je maakt je goed vast en zet je schrap voor de take off.
Het voelt als maar een moment voordat je in de ruimte bent aangekomen. De aarde zie je langzaam kleiner worden totdat deze volledig uit zicht is. Nu weet je zeker dat je verder bent dan alle andere mensen tot nu toe.
Het voelt als maar een seconde voordat de raket weer begint te schudden zoals bij de opstijging. Dat kan niet goed zijn. Dat weet je zeker wanneer er rode lichten beginnen te flikkeren en het alarm af gaan. In paniek kijk je om je heen. Je sluit je ogen en als je ze opent ben je niet meer in het schip. In plaats daarvan zie je een planeet om je heen. Jullie zijn geland, maar dit was niet zoals de crew op aarde het had beschreven…
Alles is in fantastische kleuren gegoten en als je omhoog gaat zie je een hele andere hemel dan thuis. Alsof je alle sterrenstelsels ineens kan zien. Jij en je crew bekijken de planeet nog eens goed, maar hoe komen jullie weer thuis?

Reis door de ruimte

Ondertussen vlieg je vlak langs het ISS. Nog voordat je het wereldberoemde ruimteschip eens goed kan bekijken, zie je ineens een nieuwe planeet dichterbij komen.
Het is Mars. Als je goed kijkt zie je de recent gebouwde onderkomens op de planeet staan. Opeens hoef je helemaal niet meer goed te kijken want jullie vliegen vlak langs de planeet en kunnen bijna zwaaien naar de astronauten die daar hun werk doen.
Na Mars kunnen jij en de crew even rustig genieten van het uitzicht op alle sterren en planeten die jullie vanaf hier kunnen zien. Maar dan zien jullie iets aankomen wat niet veel goeds kan voorspellen, een astroïde-riem. Jullie stevenen er recht op af en ook de computer geeft alarm! Wanneer jullie door de riem heen vliegen voel je het meteen. Het hele schip gaat heen en weer. Je vraagt je voor een moment af of dit wel goed gaat komen.
Gelukkig zijn jullie snel door de astroïde riem heen. Al snel daarna zie je een enorme gaswolk voor jullie verschijnen. Ook hier vliegt het ruimteschip recht doorheen, waardoor jullie eventjes omringt worden door alle bijna magische kleuren die zich in de gaswolk bevinden.

 

 

Bijlage 2: Uitgeschreven versie verhaal

Reis door de ruimte

Jij bent uitgekozen voor het Special Space Program!

Binnen no-time wordt je klaargestoomd om naar de ruimte te gaan. Je mag mee met de allereerste passagiersvlucht in een raket. De raket zal alleen een ronde door het sterrenstelsel gaan maken maar dat maakt het uiteraard niet minder speciaal. Iedereen is nerveus, het is namelijk niet alleen speciaal, maar ook een gevaarlijke stap.

Je wordt getraind en moet een aantal testen doorstaan, ben je wel in staat om naar de ruimte te gaan? Het is even moeilijk maar uiteindelijk lukt het je om in alle testen te slagen. Je bent opgelucht dat het gelukt is, maar dan blijkt dat je nog een scan moet ondergaan… Je wordt een grote machine ingeleid door het personeel. Je ziet bijna niets binnen, het felle licht verblind je bijna. Je wilt om je heen kijken in de machine om iets te zien maar je wordt gecorrigeerd door een harde machinale stem. Je moet stil blijven staan. Gelukkig is de scan snel voorbij.

Jij bent officieel goedgekeurd en je wordt daarom meteen gewezen naar het ruimteschip. Iedereen wenst jou en de rest van de crew succes en daar zit je. Je maakt je goed vast en zet je schrap voor de take off…

Met een schok begint de raket te bewegen. Om je heen zie je allemaal apparatuur die je niet kent. Hier en daar flikkert en lampje en dat baart je zorgen, maar je gaat ervanuit dat het allemaal goed geregeld is door het grondpersoneel.

Gestaag kom je van de grond, totdat de raket ineens flink begint te schudden. Je schrikt van de lichtflits om je heen, maar het klaart snel op en dan zie je dat je in de ruimte bent. De aarde lijkt langzaam kleiner te worden totdat deze bijna volledig uit zicht is.

Ondertussen raas je vlak langs het ISS waardoor je merkt hoe hard het schip wel niet gaat. Nog voordat je het wereldberoemde ruimteschip eens goed kan bekijken, zie je ineens een nieuwe planeet dichterbij komen.

Wanneer je de planeet iets langer bekijkt herken je het als Mars. Als je goed kijkt zie je de recent gebouwde, grote witte onderkomens op de planeet staan. Binnen de kortste keren hoef je helemaal niet meer goed te kijken want je vliegt vlak langs de planeet en kan bijna zwaaien naar de astronauten die daar hun werk doen.

Nadat je Mars van dichtbij hebt bekeken kunnen jij en de crew even rustig genieten van het uitzicht op alle sterren en planeten die jullie vanaf hier kunnen zien.

Wanneer je weer naar voren kijkt zie je iets aankomen wat niet veel goeds kan voorspellen, een astroïdegordel. Je stevent er recht op af en dat ziet er gevaarlijk uit. Overal kleine stukken steen, het zal de raket toch niet beschadigen? Dan beginnen ook de computers alarm te geven en rood licht flikkert om je heen. Je knippert en zit dan middenin alle astroïden. Je merkt het meteen want het schip wordt helemaal door elkaar geschud. Er komen stenen tegen de voorruit en je bent bang dat er uiteindelijk 1 het raam zal breken.

Je zucht diep wanneer je uit de astroïdegordel bent en je het prachtige uitzicht weer terug hebt. Al kort nadat het gevaar is geweken gaan jullie richting een gaswolk. Deze ziet er niet zo gevaarlijk uit als de astroïdegordel maar minstens zo indrukwekkend met al zijn felle kleuren. De raket snelt door de wolk heen waardoor je eventjes omringt wordt door alle magische kleuren die zich in de gaswolk bevinden.

Ineens maakt het ruimteschip een scherpe bocht. Je vraagt jezelf nog af waarom, maar al snel wordt het duidelijk want de aarde komt weer in zicht. Gelukkig is de landing een stuk rustiger dan de take off en staan jullie binnen de kortste keren weer met de raket op de grond.

Je stapt naar buiten met een diepe zucht, blij dat je weer op aarde terug bent. Maar ookal knuffel je je familie en je beste vrienden die ontzettend blij zijn dat je terug bent… Ergens in je gedachten, mis je de reis nu al.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *