NAAM: Jordan Dorff
STUDENTNUMMER: 1683893
CURSUS: Studio Seminar
JAAR: 2020/2021, Periode D
DATUM: 02-06-2021
DOCENT: Wietske de Klerk & Wouter Beugelsdijk
Inhoudsopgave
Concept Diary #1: Research Proposal 4
Concept Diary #2: analoog en 3 luik fotografie. 7
Concept Diary #3: Double exposure art. 10
Concept Diary #4: Wat is Surrealisme? en welke context hoort bij mijn onderzoek?. 16
Concept diary #5: Mini expo en vervolg stappen. 20
Concept diary #6: Het begin van het einde. 23
Concept diary #7: Start post-productie. 31
Verbeterpunten volgend project. 33
Voorwoord
Voor het vak Seminar mogen we een onderzoek naar eigen keuzen uitvoeren. Deze periode vond ik erg leuk en leerzaam omdat ik continue enthousiast raak over mijn eigen gekozen onderwerp ‘Surrealisme’. Het is de bedoeling dat ik mijn perspectief op het onderwerp en inzichten uit het onderzoek vertaal naar een eindwerk. Hier zal ik leren om creatief onderzoek te doen waarbij ik iteratief te werk ga. In onderstaand verslag lees je mijn concept diary waarbij ik mijn onderzoek en belangrijke keuzes weergeef.
Concept Diary #1: Research Proposal
Wat ik erg interessant vind aan de kunststroming surrealisme zijn de droombeelden die een nieuwe werkelijkheid creëren. Bij surrealisme moet je afstand doen van de werkelijkheid en een nieuwe werkelijkheid visualiseren.
Ik heb altijd al interesse gehad in een revolutionaire kuststroom. Met de vrijheid in surrealisme is niks te gek voor een droomwereld. Het lijkt wel of er letterlijk dromen worden gevisualiseerd.
Soms droom ik zo realistisch dat als ik wakker word ik moet nadenken of het een droom was of realiteit. Het zijn nooit gehele verhalen maar vaak korte momenten wat ik me herinner.
In dit seminar project wil ik beroep doen op mijn verbeeldingskracht. Ik wil kennismaken met surrealisme en hoe deze ideologie tot kunststroming is gevormd. Kan ik het zelf ook uitoefenen als ik afstand doe van de werkelijkheid?
Dit onderzoek is interessant voor mensen die een manier zoeken om hun onderbewuste te visualiseren. Ik ga opzoek naar nieuwe manieren om “out of the” box te denken in de kunstroom surrealisme.
Context
Dromen worden werkelijkheid. Het onderbewuste en de droom worden uitgangspunten voor nieuwe creatieve verbeeldingskracht. Of beter gezegd boven de werkelijkheid. Dat is de letterlijke vertaling van surrealisme. Het surrealisme ontkent de werkelijkheid, de kunst stroom zoekt in de gebieden van menselijke geest een hogere werkelijkheid.
Door zelf surrealistische kunst te ontwerpen verplaats ik me in de schoenen van een vakbekwame artiest om zo meer te begrijpen van de denkwijzen achter het ontwerpen in de kunstroom Surrealisme.
Hier onder staan een aantal interessante werkstukken die voor mij interesse in de kunstroom opwekten.
Surrealistische kunst van MauGD
Surrealistische kunst van Rafal Olbinski
Surrealistische kunst van René Magritte
Surrealistische kunst van Rafal Olbinski
Onderzoek
In mijn onderzoek zal ik kennis maken met de kunststroming surrealisme. Ik wil weten hoe deze kunststroming tot stand is gekomen en hoe je het moet uitoefenen.
Mijn hoofdvraag luidt als volgt: Hoe maak je surrealistische kunst?
Om mijn hoofdvraag te beantwoorden zal ik surrealistische kunst maken door middel van creatief onderzoek. Ik zal verschillende technieken uitproberen om er achter te komen wat het doel is van surrealisme en hoe ik dit op mijn manier kan uitoefenen. Aan het eind van dit onderzoek wil ik een verhaal vertellen met verschillende kunst exemplaren die ik heb ontworpen door middel van verschillende technieken en materialen.
Bronnen
Redactie Geschiedenis Beleven. (2014, 20 juli). Surrealisme: revolutie en werkelijkheid. – Geschiedenis Beleven. http://www.geschiedenisbeleven.nl/surrealisme-revolutie-en-werkelijkheid/
Surrealisme. (z.d.). Museum Boijmans Van Beuningen. Geraadpleegd op 7 mei 2021, van https://www.boijmans.nl/collectie/verdieping/surrealisme
Broeder, W. D. (2001, 5 juli). Surrealisme de kenmerken. Surrealisme kenmerken. https://www.surrealisme.nl/surrealisme-kenmerken/
Concept Diary #2: analoog en 3 luik fotografie
Uitdaging 1: Only analogue
Een race tegen de klok om een kort experiment uit te voeren. In 45 minuten maak ik een tweetal experimenten waarbij ik alleen analoge technieken gebruik. In deze serie van twee experimenten ben ik aan de slag gegaan met verschillende materialen die ik thuis kon vinden. Voordat ik begon aan dit experiment had ik nog geen idee wat ik wilde maken. Ik heb mijn dummy open gedaan en heb geprobeerd mijn fantasie de vrije loop te geven.
Uitdaging 2: 3 luik fotografie
In deze reeks van 3 afbeeldingen zie je het onmogelijke. Een droombeeld van een andere werkelijkheid. Duizenden kilometers van de aarde tussen de zeeën van wolken zie je in felle kleuren een palmboom. De fotografie techniek die hier is gebruikt heet “double exposure”. In deze techniek worden twee verschillende lagen met elkaar gecombineerd tot 1 afbeelding. Door deze techniek te gebruiken creëer ik een alternatieve werkelijkheid. Twee foto’s kunnen goed samenwerken om een diepe betekenis te geven of staan voor een symbool.
Zelf reflectie
Het analoog werken was fijn omdat ik letterlijk alles wat ik om me heen zag kon gebruiken in mijn kunstwerk. Doordat ik zelf een werkelijkheid creëer hoeft niks te gek te zijn. Ik wil in dit onderzoek deze oefening zeker herhalen maar dan met meer middelen tot mijn beschikking. Ik vond het wel lastig om niet te weten wat ik zou maken maar mijn fantasie de vrije loop te geven. Persoonlijk ben ik iemand die alles doordenkt en alles kan beredeneren, om nu kunst te maken die voortkomt uit het onderbewuste is erg lastig.
De foto techniek double exposure was zeer interessant. Tijdens het maken van de 3 luik fotografie sprongen allerlei ideeën van elementen die ik zou kunnen combineren met deze techniek. Volgende week zal ik verder gaan met het onderzoeken van double exposure en hoe ik dit kan combineren met surrealisme.
Concept Diary #3: Double exposure art
Deze week doe ik onderzoek naar double exposure art. De letterlijke vertaling is dubbele blootstelling. Bij deze techniek worden twee foto’s samengevoegd tot een foto. Door van twee beelden een beeld te maken creëer je als het ware een nieuwe realiteit. Zo kan je bijvoorbeeld van je hoofd een berg maken of een tijger die zo groot is als een wolkenkrabber door de stad laten lopen. Eigenlijk is alles mogelijk met deze techniek.
In het analoge tijdperk bereikte je dit effect door een negatief twee keer te belichten: je schoot een foto, draaide de filmrol weer terug en maakte een nieuwe belichting over het origineel. Met de opkomst van digitale camera’s en software bereik je een Double Exposure-effect op twee manieren: via de camera en via de computer. Je kan dit effect krijgen door twee kant en klare foto’s samen te voegen met Photoshop, waarbij je werkt met meerdere lagen, layer masks en opacity.
Onderstaand een aantal voorbeelden van werk dat mijn aandacht trok.
In het eerste voorbeeld is een hoofd samengesmolten met bergtoppen. De onderkant van het hoofd is zichtbaar en de bovenkant van de bergen zijn zichtbaar. Hoogstwaarschijnlijk is een grijs tint gebruikt om de foto meer tot een geheel te maken.
Double exposure art gemaakt door Antonio Mora
In het tweede voorbeeld zie je een hoofd met zijn handen voor zijn gezicht. In dit voorbeeld zijn er twee foto’s van de man gemaakt waarbij de man in beiden foto’s een andere houding aan neemt. Doordat in de tweede foto is gespeeld met de helderheid zie je de onderliggende foto erdoorheen.
Double exposure art gemaakt door Gerald gribbon
In het laatste voorbeeld zie je een hand waarbij het lijkt of het binnenste is gemaakt van een plant.
Double exposure art gemaakt door Xelistroll
Vervolgens ben ik zelf aan de slag gegaan. Ik ben begonnen met het volgen van een tutorial op YouTube. In deze tutorial heb ik de basis stappen geleerd om een double exposure effect te creëren. Nadat ik mijn eerste kunstwerk af had schoten er direct allerlei nieuwe ideeën in mijn hoofd van dubbele lagen die ik kan samenvoegen. Ik ben een beetje gaan spelen en onderstaand zie je de resultaten.
Een walvis die in de wolken duikt. Je zit in het vliegtuig te staren naar de grote witte zeeën van wolken uit het raam. Plotseling springt er een walvis omhoog en verdwijnt weer in de dikke wolken.
Double exposure art gemaakt door mij
Een levens echt boek. Ken je dat als je zo diep in een verhaal zit dat het voelt alsof je het zelf meemaakt? In dit boek vertellen ze niet alleen over de verhalen van een piraat maar krijg je ze visueel voor je te zien.
Double exposure art gemaakt door mij
Diep in de bergen van de Himalaya verschijnt regelmatig een groot bos. Dit bos staat bekend voor zijn levendigheid. Niet door de dieren die in het bos wonen maar door het bos dat letterlijk beweegt. Deze wo is draagt het bos op zijn rug en trekt van plek naar plek
.
Double exposure art gemaakt door mij
De zee verdwijnt onder je in een grote waterval. Met 300 km per uur vlieg je over het water om te proberen om aan de waterval te ontsnappen.
Double exposure art gemaakt door mij
De bomen in mijn rug en de stad uit mijn buik. Dit is een van mijn eerste pogingen van deze art style. Ik vond het leuk om een zelf gemaakte foto te bewerken.
Double exposure art gemaakt door mij
Het verdelen van een foto in verschillende lagen heeft mij op inspiratie gebracht om verder te experimenteren. Onderstaand zie je een afbeelding van mijn broertje waarbij ik door middel van lagen, layer masks en opacity zijn hoofd heb opgesplitst in verschillende stukken.
Double exposure art gemaakt door mij
Vervolgens heb ik geprobeerd om mijn hoofd in rook op te laten gaan. Dit is ook gemaakt met double exposure. Ik knipte als het waren in mijn eigen foto met rook als schaar.
Double exposure art gemaakt door mij
Ik heb dit nogmaals geprobeerd maar dan met een object. Ook heb ik een verschillende variant gemaakt maar dan met bliksem in plaats van rook.
Double exposure art gemaakt door mij
Double exposure art gemaakt door mij
Zelf reflectie
Ik vond het erg leerzaam om in deze ontwerp style via Photoshop te werken. Dit creatief onderzoek heeft beroep gedaan op mijn fantasie. Met deze style is letterlijk alles mogelijk en dat is ook zo bij surrealisme. In de toekomst zal ik zeker gebruik maken van deze style.
Bronnen
Cameraland. (2016, 29 januari). informatie pagina over hoe werkt double exposure – Cameraland Blog. https://www.cameraland.nl/blog/double-exposure-uitgelegd
Letsgettoit. (2017, 10 februari). Double Exposure Effect – Photoshop Tutorial. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=iOYz669WNpU&t=253s
Photoshop Tutorials by Webflippy. (2020, 21 juli). Double Exposure Effect | Photoshop Tutorial. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Ehup4zAFuYM
WABLOBY. (2020, 29 januari). How to Make a Sliced Head in Adobe Photoshop. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Q56eoyWcf0E
Concept Diary #4: Wat is Surrealisme? en welke context hoort bij mijn onderzoek?
Feedback
De docenten waren enthousiast over de beroepsproducten die ik heb gemaakt in de eerste weken van dit onderzoek. De hoofdvraag (hoe maak je surrealistische kunst?) is duidelijk en breed genoeg geformuleerd. De double exposure experimenten zagen er gelikt uit vond Wietske. Ze gaf mij een compliment dat het al gelukt was om surrealistische kunst te maken. Voor mij de doorslaggevende feedback was: dat ik inhoud moest geven aan het beeld. In de kunststroming doen artiesten beroep op het onderbewuste en gebruiken dit om een alternatieve realiteit te creëren.
Om dit creatief onderzoek tot een succes te brengen zal ik nu gaan brainstormen over welk eindproduct ik wil gaan ontwikkelen.
Mijn onderzoek gaat nu in twee richtingen verder.
- Uitzoeken waar de kunstroom surrealisme vandaan komt en waar het voor staat.
- Context geven aan mijn beelden en beslissen waar ik naar toe ga werken.
De eerstvolgende stap die ik zal maken is een deskresearch. Ik ga onderzoeken hoe surrealisme tot stand is gekomen en door wie? Waar geloofden deze kunstenaars in en wat willen ze bereiken met hun kunst? Mijn onderzoeksresultaten zal ik verwerken in moodboards.
Moodboard Surrealisme
‘Van kinderen en gekken kunnen we meer leren dan van alle musea ter wereld’, aldus Max Ernst. Hij bezocht krankzinnigengestichten om kunstwerken te zien van mensen die leden aan psychosen. Ernst ontdekte in hun werk een nieuwe wereld, die heel persoonlijk en niet rationeel was. Het inspireerde hem tot een nieuwe manier van werken, het begin van het surrealisme!
Na de Eerste Wereldoorlog zochten schrijvers naar nieuwe manieren om de wereld te verbeelden. Ze beschreven schijnbare tegenstellingen, maakten verhalen die zich tussen droom en werkelijkheid bevonden en kwamen met nieuwe technieken, zoals ‘automatisch schrijven’ waarbij teksten nauwelijks geredigeerd werden. Onder aanvoering van André Breton ontstond er een groep schrijvers en kunstenaars die voornamelijk in Parijs werkten. Samen noemden ze zich surrealisten en publiceerden ze in 1924 een manifest.
Het surrealisme kwam voort uit de Dada beweging, die zich ten doel stelde om zich af te zetten tegen de gevestigde orde. Dada-kunstenaars waren pacifistisch en geloofde dat de rationaliteit en de dwang tot vooruitgang de wereld in oorlog had gedompeld. Dada kunstenaars stimuleerden daarom in chaos en persoonlijke expressie. Het surrealisme zoekt evenals de Dada naar een nieuwe wereld, die minder logisch en dwingend is dan de werkelijkheid. Maar waar Dada heel politiek geëngageerd en maatschappij-kritisch is, zijn surrealisten veel vooruitstrevender en persoonlijker.
Moodboard Surrealisme
In het bovenstaande moodboard heb ik een sfeer impressie gecreëerd over surrealistische kunst die in de jaren 90 gemaakt werd. Wat mij opvalt aan deze stukken is dat er echt afstand wordt gedaan van de realiteit. De kunstenaars maken beeld dat je niet terug ziet in de realiteit. De artiesten maken eigenlijk een nieuwe wereld.
Moodboard project context
Het surrealisme ontkent de werkelijkheid, ze zoekt in de gebieden van de menselijke geest een hogere werkelijkheid. Het onderbewuste en de droom worden de uitgangspunten voor nieuwe creatieve verbeeldingskracht. Om mijn hoofdvraag (hoe maak je surrealistische kunst?) te beantwoorden moet ik afstand doen van de realiteit.
Om context te geven aan mijn onderzoek heb ik een fictieve wereld bedacht die ik wil visualiseren door surrealistische kunst te maken. Onderstaand staat een korte introductie over deze fictieve wereld.
Bearth is een planeet waar dieren het voor het zeggen hebben. In de 22e eeuw was er meteoor zo groot als de zon onderweg naar de aarde. De mensheid was bang voor uitroeiing en besloot alle kernwapens tegelijkertijd op de meteoor te schieten. Dit is gelukt de meteoor werd verkruimeld in miljoenen kleine brokken steen die werden weggesmolten in de atmosfeer. Echter zijn door alle nucleaire raketten chemische afval stoffen in de atmosfeer beland. Deze afval stoffen hebben gek genoeg geen effect op de mensheid maar alleen op dieren. Alle dieren en insecten worden geëvolueerd waardoor ze even intelligenter worden. Hierdoor staat de mens niet langer meer boven aan de voedselketen en ontstaat er een derde wereld oorlog.
Moodboard Bearth
Schetsen
Bronnen
Baaij, J. (2017, 21 november). Kunstgeschiedenis: het Surrealisme. //Vensters. https://kunstvensters.com/2016/03/07/kunstgeschiedenis-venster-op-het-surrealisme/
Saskia van Kampen-Prein, Gek van surrealisme, Publieksboekje bij expositie Museum Boijmans Van Beuningen, 2017
Kletter, S., & Ter Veer, K. (z.d.). Surrealisme. Art Salon Holland. Geraadpleegd op 18 mei 2021, van https://www.artsalonholland.nl/kunst-stijlen/surrealisme
Broeder, W. D. (z.d.). Surrealisme de kenmerken. Surrealisme. Geraadpleegd op 18 mei 2021, van https://www.surrealisme.nl/surrealisme-kenmerken/
Concept diary #5: Mini expo en vervolg stappen
De mini- expo was een succes! Om al mijn proces te laten zien heb ik een 4 meter lange rol papier helemaal beplakt met mijn uitgeprinte beroepsproducten die ik deze periode heb gemaakt. De klas was erg enthousiast en gaven mij goede feedback. Ook had ik een aantal feedback vragen opgesteld die mij verder zouden helpen naar het eindproduct.
Doorslag gevende feedback die ik van klasgenoten heb gekregen is:
– De fictie wereld is een goede manier om je beelden betekenis te geven.
– Misschien is het interessant om een boodschap in je beelden te verwerken.
– Kijk naar museums hoe zij hun beelden presenteren.
– Een verhaal in je soundscape zou interessant zijn.
– Misschien kan je in de soundscape rustig als mens beginnen en dat het verhaal steeds sneller afspeelt totdat dieren het op een gegeven moment overnemen.
– Het is goed om je hoofdvraag ook te veranderen in een probleemstelling.
– Een concept rondom Bearth is goed voor het eindproduct
Hier ben ik vervolgens mee aan de slag gegaan en heb besloten wat ik wil presenteren in mijn eind producten. Voor de eind expositie wil ik jullie meenemen in mijn fictieve wereld Bearth. Dit ga ik doe door middel van 3 producten. Beeld, geluid en je eigen fantasie. Met beeld laat ik mijn visie van Bearth zien. Met geluid introduceer ik de deelnemers aan mijn fictieve wereld.
Tot slot wil ik op een 2 meter vel papier een gezamenlijke surrealistische tekening maken van de wereld Bearth. Na het horen en zien van mijn producten krijgt iedereen wel een idee over hoe deze wereld eruit zou zien. Teken dit gelijk uit of vul een andermans tekenen aan. Laat je fantasie de vrije loop niks is te gek voor deze fictieve wereld.
- Gezamenlijke surrealistische tekening Bearth
- 3 posters surrealisme
- Soundscape + voice over
Mijn eerst volgende stap is nu drie definitieve schetsen vast stellen van de beelden die ik wil uitwerken voor de eind expositie. Ik moet bedenken hoe ik deze wil gaan presenteren en in welk formaat.
Ook ga ik aan de slag met geluiden verzamelen die ik wil gebruiken in de soundscape.
Hiervoor moet ik ook nog eens itereren op mijn script en testen wat anderen hiervan vinden.
Schets van poster 1 Bearth
Concept diary #6: Het begin van het einde
Uit de feedback sessie van vorige week zijn een aantal punten naar voren gekomen die mijn concept zullen aanpassen.
Ik heb feedback gevraagd over mijn soundscape en hoe ik het best deelnemers mee kan nemen in mijn verhaal. Ik twijfelde heel erg om een voice over in de soundscape te doen, voordelen zou zijn dat ik hierdoor het verhaal goed kon uitleggen. Nadelen zouden zijn dat ik de deelnemers stuur en geen beroep doe op hun fantasie. Ik wil juist sfeer en gevoel overbrengen met de soundscape. Daarom heb ik er voor gekozen om het verhaal los van de soundscape te vertellen aan de deelnemer.
Om het verhaal goed over te brengen moet ik nog een iteratie maken op de tekst die ik aan de deelnemers wil laten lezen. Hier onder zie je de eerste versie van de tekst.
Ik heb deze tekst laten lezen aan Jerry Mijers. Mijn oom die zelf surrealistische kunst maakt. De feedback waar ik het meest aan had was dat de tekst te oppervlakkig was. Ik vertelde heel gericht hoe ik de wereld voor me zag en bracht totaal geen sfeer over. Jerry zei dat door de text de lezer moet: ruiken, proeven en voelen alsof die in Bearth staat. Met deze feedback ben ik gaan itereren en deze nieuwe tekst is er uit gekomen.
De volgende stap was om drie definitieve beelden te creëren. Hiervoor ben ik begonnen met schetsen. Mijn eerste idee is een beer met grote messen in zijn hand die recht op staat. Op de grond zie je een mens die is neergestoken door de beer. Bloed verspreid zich overal in de afbeelding. Het Bearth logo is klein in de hoek te zien.
Ik heb screenshots gemaakt van het proces die ik heb afgelopen. In de laatste versie zie je dat ik kleur aan het digitale ontwerp heb toegevoegd. Ik wil in de definitieve versie verf gebruiken die ik op de afbeelding ga verven zodat het realistischer lijkt. Ik heb deze laatste versie ook laten zien aan Jerry. Hij vond de beelden erg mooi en gaf mij het compliment dat ik goed overweg kan met adobe illustrator. Hij gaf mij als advies om meer details te creëren zodat mijn beelden nog meer gaan leven.
Mijn tweede idee is een hert in pak op een mensenlichaam. Achter de hert zie je het hoofd van Joe bidden (huidige president van Amerika) hangen. In dit beeld zijn de rollen omgedraaid. De mensen worden behandeld zoals de herten voorheen zijn behandeld.
De lijn omtrekken zijn gemaakt op de Ipad. Hier kan je gemakkelijk tekenen en beter vorm geven aan verschillende lijnen. Ik wil de hoofden in het klein achter de hert en het paard hangen als een trofee. Ik zit er ook nog aan te denken om een derde dier erbij te maken en daarbij ook nog een derde hoofd van een president erbij. Ik zat te denken aan een konijn met reuze oren en ex president Barack Obama zijn hoofd.
Wel heb ik een begin gemaakt aan mijn soundscape. Om te beginnen moest ik allerlei verschillende geluidsfragmenten verzamelen. Ik ben hiervoor gaan kijken op www.freesounds.org. In de soundscape wil ik de sfeer overbrengen van wat er allemaal gebeurt op de planeet Bearth. Je hoort geluiden van paniek en wilde beesten. Als kers op de taart heb ik een stuk van de film ‘planet of the apes’ toegevoegd. Hier spreekt een aap en geeft aan dat hij geen oorlog wilt maar toch zal vechten als het moet.
Ik heb dit audio fragment laten horen aan mijn ouders en mijn vriendin. Het eerste gevoel wat in hun op kwam was paniek. Dit gevoel wil ook over brengen dus dat heeft goed uitgepakt.
Concept diary #7: Start post-productie
Het is voor mij duidelijk hoe ik mijn eindwerk wil presenteren.
Ik ga drie beelden maken van scene’s uit mijn fictieve wereld Bearth. Deze beelden ga ik ondersteunen door middel van een verhaal lijn en een soundscape. Ik wil mijn drie beelden tentoonstellen in posters van 40×50 cm dit formaat is net iets groter dan A3. Om de posters representatief te maken zal ik deze tentoonstellen in foto lijsten. Ook zal ik de verhaal lijn in een bijpassend font uitprinten en netjes plaatsen in een foto lijst. De uitgeprinte beelden zal ik nog bewerken met verf om extra sfeer over te brengen bijvoorbeeld bloed druppels die lijken op echt bloed.
Tot slot zal ik een koptelefoon meenemen naar de expositie om deelnemers mijn soundscape te laten luisteren. Door het lezen van de verhaal lijn en horen van de soundscape is het de bedoeling dat deelnemers zelf al gaan fantaseren hoe deze wereld eruit ziet. De beelden die ik heb gemaakt zijn mijn visie over de fictie wereld.
Ik heb nu de beelden kleur gegeven en ik ben nu bezig om details en diepte-gang zichtbaar te maken.
Ik wil het paard en de konijn de zelfde textuur geven als het hert zodat het lijkt of ze een vacht hebben. Ik denk dat de hoofden goed herkenbaar zijn maar ik wil alsnog meer details uitwerken om de beelden perfect te maken.
Op de soundscape heb ik nog geen feedback gehad van een expert. Hier zal ik aan de hand van de feedback ook nog een keer op itereren voor de eind expositie.
Verbeterpunten volgend project
Als ik dit project over zou moeten doen had ik meer getest bij onbekende personen en experts. Ik heb nu voornamelijk in mijn vertrouwde omgeving en op school getest hierbij betwijfel ik soms of de feedback die ik krijg gemeend is. Zelf vond ik het erg lastig om te bepalen wanneer iets ‘genoeg’ is. Ik wou veel verschillende dingen toevoegen aan mijn eindwerk waardoor de kwaliteit van mijn eerste werkstukken afnam. Een duidelijke planning zou hiervoor de oplossing zijn, al is deze lastig om vooruit te plannen omdat je van te voren niet weet wat dit project gaat brengen. Wat ik wel kan doen is deadlines voor mezelf instellen om te bepalen hoeveel uur per product ik mag besteden.
Bibliografie
Baaij, J. (2017, 21 november). Kunstgeschiedenis: het Surrealisme. //Vensters. https://kunstvensters.com/2016/03/07/kunstgeschiedenis-venster-op-het-surrealisme/
Bell, A. (2017, 7 juli). Four knockout UX examples – QDivision. Medium. https://medium.com/qdivision/four-knockout-ux-examples-570c31b9094b
Broeder, W. D. (z.d.). Surrealisme de kenmerken. Surrealisme. Geraadpleegd op 18 mei 2021, van https://www.surrealisme.nl/surrealisme-kenmerken/
Broeder, W. D. (2001, 5 juli). Surrealisme de kenmerken. Surrealisme kenmerken. https://www.surrealisme.nl/surrealisme-kenmerken/
Cameraland. (2016, 29 januari). informatie pagina over hoe werkt double exposure – Cameraland Blog. https://www.cameraland.nl/blog/double-exposure-uitgelegd
Kletter, S., & Ter Veer, K. (z.d.). Surrealisme. Art Salon Holland. Geraadpleegd op 18 mei 2021, van https://www.artsalonholland.nl/kunst-stijlen/surrealisme
Letsgettoit. (2017, 10 februari). Double Exposure Effect – Photoshop Tutorial. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=iOYz669WNpU&t=253s
Letsgettoit. (2018, 21 mei). Double Exposure Cinemagraph – Photoshop Tutorial. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=bX_h98OW4-8
Li, B. (2020, 16 mei). Everything is UX: from morning ‘til night – UX Collective. Medium. https://uxdesign.cc/everything-is-ux-from-morning-til-night-8878fa35a158
Mayka, K. (z.d.). Human-Centered Design Examples: Create a Product that Understands Your Customer. Eleken. Geraadpleegd op 29 april 2021, van https://www.eleken.co/blog-posts/human-centered-design-examples-for-better-user-experience
Photoshop Tutorials by Webflippy. (2020, 21 juli). Double Exposure Effect | Photoshop Tutorial. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Ehup4zAFuYM
Redactie Geschiedenis Beleven. (2014, 20 juli). Surrealisme: revolutie en werkelijkheid. – Geschiedenis Beleven. http://www.geschiedenisbeleven.nl/surrealisme-revolutie-en-werkelijkheid/
Surrealisme. (z.d.). Museum Boijmans Van Beuningen. Geraadpleegd op 7 mei 2021, van https://www.boijmans.nl/collectie/verdieping/surrealisme
WABLOBY. (2020, 29 januari). How to Make a Sliced Head in Adobe Photoshop. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Q56eoyWcf0E