Het verhaal van papa
[aesop_quote type=”block” background=”#ffffff” text=”#7a7a7a” align=”center” size=”1″ quote=” “Storytelling is een techniek om emotionele verbinding te creëren waardoor jouw verhaal blijft hangen.” (Spiegelaar, 2021).” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”frombelow”]
Premisse
Jezelf mee laten slepen in een persoonlijk verhaal van een ander en daarbij een emotionele rollercoaster ervaren.
Synopsis
Doormiddel van storytelling voeg je emotie aan een verhaal en zorg je hiermee voor herkenning/herinnering bij mensen. Doordat je inspeelt op de emotie blijft het verhaal en boodschap beter hangen. Zo zit er achter elk voorwerp, beeld, kleur, persoon etc. een eigen verhaal (Spiegelaar, 2021).
Sinds dat ik mij kan herinneren krijg ik veel verhalen mee van mijn vader over hoe zijn leven er vroeger uitzag. Vanaf zijn 12e wilde hij graag studeren en hiervoor heeft hij verschillende keuzes gemaakt. In 1976 besloot hij alleen naar Nederland te komen met het doel te studeren. Helaas is het hem nooit gelukt om te studeren, maar toch heeft hij zich goed kunnen ontwikkelen en een eigen leven hier opgebouwd. Het volledige verhaal kent veel emotionele herinneringen die mij erg inspireren. Om die reden wilde ik graag iets met zijn verhaal doen, zodat ik dit altijd bij mij kan dragen en later ook mijn kinderen hiermee kan inspireren.
Context, scope en definitie
[aesop_content color=”#444444″ background=”#d5c6b3″ width=”1000px” columns=”1″ position=”none” imgrepeat=”no-repeat” disable_bgshading=”off” floaterposition=”left” floaterdirection=”up” revealfx=”off” overlay_revealfx=”inplaceslow” aesop-generator-content=”In 1915 vond de Armeense genocide plaats, waardoor vele Armeniërs zijn gevlucht uit het land en onderdoken in onder andere Turkije. Ik ben zelf ook Armeens van afkomst en mijn voorouders waren hier slachtoffers van. Zij vluchtten destijds naar Sirnak, een klein dorpje in het oosten van Turkije, en hier is mijn vader in 1960 geboren. Mijn vader heeft als oudste jongen in een gezin met 8 kinderen heel veel meegemaakt en zijn hele leven gewerkt, terwijl hij heel graag wilde studeren. Ondanks zijn tegenslagen heeft hij een leven in Nederland opgebouwd en voor veilige onderdak gezorgd voor zijn familie. Dit allemaal op 16-jarige leeftijd.</p>
<p>Met zijn persoonlijke verhaal en de hoofdvraag “hoe kan ik verschillende vormen van storytelling combineren om mijn vaders verhaal duidelijk over te brengen?” startte ik het project met de zoektocht naar een creatief manier van storytelling waarmee ik ook anderen kan inspireren en zijn verhaal altijd bij mij kan dragen. Hiermee wil ik er uiteindelijk ook voor zorgen dat het verhaal nooit vergeten wordt.</p>
<p>Om het uiterste uit dit traject te kunnen halen, heb ik onder de hoofdvraag tevens deelvragen opgesteld. Hiermee wil ik de zoektocht richtlijnen geven, die ervoor zorgen dat ik met een onderscheidend eindwerk het traject kan afsluiten. Desbetreffende deelvragen zijn:</p>
<p>Welke vormen van storytelling zijn er?<br />
Hoe kan ik emotie in beeld terug laten komen?<br />
Filteren van het verhaal: wat is het volledige verhaal en wat kan ik gebruiken?<br />
Hoe kan ik een persoonlijk verhaal beeld geven?<br />
Welke vorm(en) van uiting ondersteund mijn vaders verhaal het best?</p>
<p>”]In 1915 vond de Armeense genocide plaats, waardoor vele Armeniërs zijn gevlucht uit het land en onderdoken in onder andere Turkije. Ik ben zelf ook Armeens van afkomst en mijn voorouders waren hier slachtoffers van. Zij vluchtten destijds naar Sirnak, een klein dorpje in het oosten van Turkije, en hier is mijn vader in 1960 geboren. Mijn vader heeft als oudste jongen in een gezin met 8 kinderen heel veel meegemaakt en zijn hele leven gewerkt, terwijl hij heel graag wilde studeren. Ondanks zijn tegenslagen heeft hij een leven in Nederland opgebouwd en voor veilige onderdak gezorgd voor zijn familie. Dit allemaal op 16-jarige leeftijd.
Met zijn persoonlijke verhaal en de hoofdvraag “hoe kan ik verschillende vormen van storytelling combineren om mijn vaders verhaal duidelijk over te brengen?” startte ik het project met de zoektocht naar een creatief manier van storytelling waarmee ik ook anderen kan inspireren en zijn verhaal altijd bij mij kan dragen. Hiermee wil ik er uiteindelijk ook voor zorgen dat het verhaal nooit vergeten wordt.
Om het uiterste uit dit traject te kunnen halen, heb ik onder de hoofdvraag tevens deelvragen opgesteld. Hiermee wil ik de zoektocht richtlijnen geven, die ervoor zorgen dat ik met een onderscheidend eindwerk het traject kan afsluiten. Desbetreffende deelvragen zijn:
Welke vormen van storytelling zijn er?
Hoe kan ik emotie in beeld terug laten komen?
Filteren van het verhaal: wat is het volledige verhaal en wat kan ik gebruiken?
Hoe kan ik een persoonlijk verhaal beeld geven?
Welke vorm(en) van uiting ondersteund mijn vaders verhaal het best?
[/aesop_content]
Onderzoek
Om het verhaal van mijn vader uit te kunnen werken tot een uiting, is het van belang te kijken naar verschillende manieren van storytelling. Hiervoor is aan de hand van deskresearch inspiratie verzameld. Zowel op het internet als in mijn eigen opslag van foto’s en video’s heb ik gekeken naar interessante voorbeelden die het verhaal kunnen ondersteunen. Fotografie heb ik altijd al van opgekeken, om die reden heb ik naar verschillende stijlen gekeken en kwam er uit onderzoek dat portretfoto’s mij het meest inspireren.
Aan de hand van verzamelde foto’s heb ik getest/onderzocht welke emoties men hiervan krijgt, zodat bepaald kan worden welke manier van portret fotograferen het best aansluit op het verhaal die ik wil vertellen met het eindwerk. Hieruit blijkt dat ogen in een foto heel veel kunnen vertellen en de diepste emoties kan triggeren.
Gedurende zoektocht heeft speed drawing tevens mijn aandacht getrokken. Het tekenen van de belangrijkste elementen uit een verhaal dat verteld wordt, kan op verschillende manieren ingezet worden. Zo kan je een verteller hebben met aanvullende tekeningen, maar ook alleen audio geluiden met meer sprekende tekeningen. Netflix film(pje) “If Anything Happens I Love You” is hier een mooi voorbeeld van.
[aesop_video src=”youtube” id=”3kH75xhTpaM” align=”center” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Deze twee vormen van storytelling hebben mij zo geïnspireerd, dat het voor mij duidelijk werd deze twee te willen combineren. Door te oefenen met fotograferen verwacht ik een mooi en emotionele beeld te kunnen vastleggen. Hier komen Adobe Lightroom en Photoshop van pas, om de foto’s extra definitie te geven. Daarnaast is het creëren van een eigen stijl van illustraties voor mij erg van belang. Aan de hand van zelf getekende illustraties ben ik gaan kijken naar hoe ik dit kan combineren met foto’s. En betreft het letterlijk vertellen van het verhaal, heb ik gefocust op hoe ik dit op z’n persoonlijks kan doen. Met de uitkomsten van gesprekken met zowel familie als buitenstaanders, heb ik het plan om het verhaal uit te werken tot een audio die door mijn vader zelf ingesproken wordt. Uit onderzoekt blijkt tevens dat de ondersteunende illustraties en foto’s men een beeld kan geven bij de stem die ze horen (Berg, 2019). Zo verwacht ik dan ook immersie te creëren bij de kijker.
Tijdens de expositie heb ik het idee het eindwerk af te laten drukken op grote formaat, deze wil ik graag als een tentoonstelling presenteren. Het volledige eindwerk wil ik in een donker ruimte op een groot scherm afspelen. Met deze setting is het de bedoeling om de immersie op dat moment extra te versterken en zorg ik hiermee volledig aandacht op het verhaal. Het zou voor mij op het uiterst een geslaagd project zijn, als er zelfs mensen tijdens de expositie geëmotioneerd raken.
Creatief proces
De eerste twee weken gingen voornamelijk om het uitzoeken van de richtlijnen waar ik mij gedurende periode mee bezig wil houden. Het begon dan ook met brainstormsessies die ik uitwerkte tot een mindmap. Hier zijn verschillende ideeën en uitgangspunten uit voort gekomen (afbeelding 1). Door deze te filteren, is hier een top 3 lijstje uit ontstaan onder het kopje storytelling, namelijk: papa’s verhaal, fotografie en speed drawing. Aan de hand hiervan besloot ik methode Crazy 8 toe te passen. Hier heb ik een crazy 6 van gemaakt (afbeelding 2).
Op basis van de crazy 6 ben ik vanaf week 3 opzoek gegaan naar inspiratie voor fotografie. Jan Langer is een grote inspiratiebron voor mij. Met zijn project Faces of Century fotografeerde Jan portretten van honderdjarige Tsjechen precies zoals zij tientallen jaren geleden op de foto stonden (afbeelding 3). Hij vroeg zich af wat er verandert en wat er op een menselijk gezicht en in de menselijke geest blijft bestaan in zo’n lange tijd, en in zo’n korte tijd in relatieve termen (z.d.). Dit idee kwam heel dicht bij mijn bedoeling met mijn project, aangezien ik in schets 5 van de Crazy 6 het idee had om mijn vader te weergeven van jong tot oud. Hiervoor wil ik graag mijn neefjes en broers vanaf dezelfde perspectief fotograferen, zodat de foto gedurende verhaal veranderd naar oudere leeftijd tot aan nu.
[aesop_content color=”#263e0f” background=”#333333″ columns=”1″ position=”none” img=”https://cmdstudio.hu.nl/studio-sem-02d-19/wp-content/uploads/sites/843/2021/05/Jan-.jpg” imgrepeat=”no-repeat” disable_bgshading=”off” floaterposition=”left” floaterdirection=”up” revealfx=”frombelow” overlay_revealfx=”off” aesop-generator-content=”Afbeelding 3: Faces of Century</p>
<p>”]Afbeelding 3: Faces of Century
[/aesop_content]
Daarnaast heeft de fotografie van Kim Feenstra mij altijd al gefascineerd. Het eerste woord dat in mij opkomt bij haar foto’s is “emotie”. Deze stijl spreekt mij enorm aan. Om een overzicht te krijgen van de stijl van fotografen, heb ik onderstaande moodboard samengesteld van verschillende fotografen.
[aesop_content color=”#444444″ background=”#f7e5c7″ columns=”1″ position=”none” imgrepeat=”no-repeat” disable_bgshading=”off” floaterposition=”left” floaterdirection=”up” revealfx=”frombelow” overlay_revealfx=”off” aesop-generator-content=”Om verder op het idee speed drawing in te kunnen gaan, heb ik mij in week 4 hierin verdiept. Ik heb met name gekeken naar stijlen van illustreren en vooral naar hoe deze stijlen een verhaal vertellen. Op Behance ben ik een aantal manieren van storytelling tegengekomen in vorm van illustratie (moodboard 2). De pagina van Katie Lukes trok mijn aandacht het meest. Het specifieke project 36 Days of Type 2019 heeft mij enorm geïnspireerd. Zij koos voor elk letter in het alfabet een stad en in deze letter verwerkt zij illustraties die duidelijk weergeven om welke stad het gaat. Voorbeelden hiervan staan links in de moodboard.
“]Om verder op het idee speed drawing in te kunnen gaan, heb ik mij in week 4 hierin verdiept. Ik heb met name gekeken naar stijlen van illustreren en vooral naar hoe deze stijlen een verhaal vertellen. Op Behance ben ik een aantal manieren van storytelling tegengekomen in vorm van illustratie (moodboard 2). De pagina van Katie Lukes trok mijn aandacht het meest. Het specifieke project 36 Days of Type 2019 heeft mij enorm geïnspireerd. Zij koos voor elk letter in het alfabet een stad en in deze letter verwerkt zij illustraties die duidelijk weergeven om welke stad het gaat. Voorbeelden hiervan staan links in de moodboard.[/aesop_content]
Eind deze week begon ik aan het verhaal zelf, door samen met mijn vader in gesprek te gaan over hoe zijn leven er vroeger uit zag en hoe hij gekomen is tot zijn huidige punt in zijn leven. Deze gesprekken heb ik opgenomen en in week 5 samen met hem uitgewerkt tot een goed lopend verhaal.
Om terug te komen op de crazy 6, heb ik in deze week hier verder mee geëxperimenteerd. Het uitwerken van de ideeën heeft mij erg geholpen. Ik heb de 6 ideeën kunnen filteren tot een drietal vormen van storytelling. Hier vallen nummers 3, 4 en 5 onder.
1. In 2019 heb ik inspiratie opgedaan in Museum of Senses in Praag. Hieruit is dit experiment ontstaan waarbij het gezicht centraal staat. Doormiddel van aangeschafte ringlight statief en afstandsbediening heb ik dit uitgewerkt.
2. Het idee dat de verteller van het verhaal (audio) in de ruimte aanwezig is en je om deze persoon heen kunt lopen is hier het aandachtspunt. Met schetsen en gemaakte foto’s van medestudent is hiermee geëxperimenteerd.
3. Emotie in portretfoto’s is hier het middelpunt. Met een test foto van mijn vader ben ik aan de slag gegaan met photoshoppen van het beeld wat ik in gedachten had.
4. Speed drawing is een vorm van storytelling zonder echt de verteller te zien. Ondanks dat kun je hiermee wel beeld creëren bij het verhaal (audio) wat de kijker helpt het verhaal beter te begrijpen. Ik heb 3 elementen uit het verhaal van mijn vader gemaakt.
5. Dit moet een tijdlijn voorstellen van foto’s. Het is de bedoeling dat het van jong naar oud gaat en hiervoor zal ik mijn neefjes en broers fotograferen met als laatste foto mijn vader. Alle andere personen moet mijn vader van vroeger voorstellen.
6. Aan de hand van een inspiratie foto, is het idee ontstaan om een foto van mijn vader te maken waarin zijn verhaal in vorm van tekst wordt verwerkt. Dit moet je zien als een kaartje dat open te slaan is.
Nadat ik de crazy 6 maakte en uitwerkte tot experimenten, heb ik de helft van de ideeën weg kunnen strepen. Deze waren voor mij te eenvoudig als het gaat om een verhaal van ca 10minuten. Het is de bedoeling dat de kijker de aandacht er volledig bij kan houden en niet verveeld raakt, met deze opties is de kans wel aanwezig. Omdat ik nog geen keus kon maken tussen overgebleven ideeën en op basis van feedback deze week, bedacht ik mij om andere opties in overweging te nemen. Namelijk het combineren van verschillende vormen van storytelling waarmee ik de immersie kan vergroten. Hieruit ontstond mijn hoofdvraag en zette ik een research proposal op.
[aesop_content color=”#ede1c9″ background=”#232323″ columns=”1″ position=”none” imgrepeat=”no-repeat” disable_bgshading=”off” floaterposition=”left” floaterdirection=”up” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off” aesop-generator-content=”<br />
Omdat ik het verhaal voor mijzelf duidelijk had, begon week 6 met het arceren van belangrijkste elementen waarmee ik zorgde voor een patroon voor mogelijke illustraties. Om speed drawing te ontwikkelen, moet je natuurlijk wel weten wat je uit het verhaal tekent en hoe je hiermee een vloeiend verhaal maakt. En op basis van deze elementen en opgedaan inspiratie, wilde ik een eigen stijl van illustraties ontwikkelen. Het begon met schetsen, vervolgens schafte ik een teken pad aan en heb ik deze schetsen digitaal nagetekend (afbeelding). Uiteindelijk heb ik heel veel illustraties kunnen maken met betrekking tot het verhaal. Maar wat ging ik hier nou mee doen? Hoe kan ik dit combineren met foto’s en audio.<br />
“]
Omdat ik het verhaal voor mijzelf duidelijk had, begon week 6 met het arceren van belangrijkste elementen waarmee ik zorgde voor een patroon voor mogelijke illustraties. Om speed drawing te ontwikkelen, moet je natuurlijk wel weten wat je uit het verhaal tekent en hoe je hiermee een vloeiend verhaal maakt. En op basis van deze elementen en opgedaan inspiratie, wilde ik een eigen stijl van illustraties ontwikkelen. Het begon met schetsen, vervolgens schafte ik een teken pad aan en heb ik deze schetsen digitaal nagetekend (afbeelding). Uiteindelijk heb ik heel veel illustraties kunnen maken met betrekking tot het verhaal. Maar wat ging ik hier nou mee doen? Hoe kan ik dit combineren met foto’s en audio.
[/aesop_content]
Nadat ik met medestudenten in gesprek ben gegaan over het proces tot nu toe, besloot ik mij te focussen op het idee van mijn vader van vroeger tot aan nu te fotograferen en op de achtergrond van deze foto’s de illustraties terug te laten komen. In het feedbackmoment deze week kwam docent en medestudent met scherpe opmerkingen over dit samengevoegde idee. Het gebruiken van andere personen in dit verhaal neemt het persoonlijke gedeelte af. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Ik wil graag het uiterste van emoties uitlokken bij de kijker. Zodoende besloot ik foto’s te maken van alleen mijn vader en dit met verschillende emoties.
[aesop_content color=”#ffffff” background=”#333333″ columns=”1″ position=”none” img=”https://cmdstudio.hu.nl/studio-sem-02d-19/wp-content/uploads/sites/843/2021/05/ringlight-scaled.jpg” imgrepeat=”no-repeat” disable_bgshading=”off” floaterposition=”left” floaterdirection=”up” revealfx=”off” overlay_revealfx=”frombelow” aesop-generator-content=”Dit was het moment voor mij om een camera te regelen en aan de slag te gaan met fotograferen. In het begin ging dit een beetje stroef, omdat het voor mijn vader onnatuurlijk is om zo voor de camera te staan en daarbij ook nog eens emoties te tonen.
“]Dit was het moment voor mij om een camera te regelen en aan de slag te gaan met fotograferen. In het begin ging dit een beetje stroef, omdat het voor mijn vader onnatuurlijk is om zo voor de camera te staan en daarbij ook nog eens emoties te tonen.[/aesop_content]
Van een tv-programma kan ik mij een photoshoot herinneren waarbij Kim Feenstra opzoek ging naar de emotie van het model. Hiervoor wekte zij de verschillende emoties op door bepaalde vragen te stellen aan het model. Deze methode heb ik ook toegepast bij mijn vader en al gauw merkte ik dat dit goed werkte. Het stimuleerde hem om voor even weer in het moment te leven en hierdoor veranderde de sfeer van lollig naar een stil moment voor hem. Hier zijn volgende foto’s uitgekomen.
Om te bepalen in welke stijl ik de foto’s en het beeld wil presenteren in het eindwerk, heb ik geëxperimenteerd met kleuren, filters, en achtergrond van de foto’s in Adobe Lightroom. Nadat ik deze af had, heb ik het aan verschillende mensen laten zien met de vraag “bij welke foto zie/voel jij de emotie het best?”. Hieruit bleek dat, net zoals ikzelf ook vond, de zwart-witte versies met een hogere contrast richting een donkere helderheid op een zwarte achtergond de emotie versterkt. Daarom ben ik hiermee verder gegaan.
In week 7 kreeg ik de feedback om te kijken naar minimale verandering in gezichtsuitdrukking, die alsnog de emoties laat zien. Er is aangegeven dat de verandering van zijn gezichtsuitdrukkingen te groot zijn, waardoor ze bijna geforceerd lijken. Voor mij leek dat in eerste instantie niet zo, omdat ik de emotie opwekte tijdens de photoshoot en ook voelde.
[aesop_image img=”https://cmdstudio.hu.nl/studio-sem-02d-19/wp-content/uploads/sites/843/2021/05/1_0_GIF_2-1.gif” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”fromleft” overlay_revealfx=”off”]
Toch wil ik in komende week dit uitproberen. Ik vind het namelijk een tof idee om de foto, mijn vader, tot leven te brengen met de kleine veranderingen in blikken en meer foto’s achter elkaar te tonen. Daarnaast zal ik nog moeten testen op welke manier ik de illustraties in de foto’s terug laat komen, dit kan door beperkt aantal illustraties in een keer te laten verschijnen/verdwijnen, maar ook door bijvoorbeeld de illustraties tekent te laten verschijnen op de achtergrond van de foto’s.
Met het eindwerk wil ik een video creëren waarbij mijn vader centraal staat. Aan de hand van gemaakte foto’s en illustraties wil ik een beeld geven aan het ingesproken verhaal. Om deze video nog meer spanning en emoties te kunnen geven voor de immersie, is het de bedoeling achtergrondgeluiden toe te voegen. Voor de expositie heb ik het doel om de kijker mee te sleuren in het verhaal en ze hiermee te inspireren en emotioneren. Dit wil ik realiseren door de video in een donkere ruimte op een groot scherm af te spelen.
Eindwerk en expositie
Voor de expositie heb ik een klein hoekje genomen waar ik drie frames uit mijn video heb opgehangen. Het eindwerk zelf, de video, heb ik op een groot scherm gepresenteerd.
Hieronder en met de link kun je het filmpje bekijken. https://youtu.be/FL4ri4UCoAg.
Evaluatie en conclusie
[aesop_content color=”#000000″ background=”#e6dac2″ columns=”1″ position=”none” imgrepeat=”no-repeat” disable_bgshading=”off” floaterposition=”left” floaterdirection=”up” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off” aesop-generator-content=”Door het proces ben ik erachter gekomen welke manier van storytelling bij het verhaal van mijn vader past en op welke manier ik dit kan gebruiken. Met het combineren van verschillende vormen van storytelling heb ik geleerd dat het niet bij die ene inspirerende voorbeeld hoeft te blijven, maar dat je dit helemaal eigen kunt maken. Voor mijn gevoel heb ik de emoties opgezocht door in gesprekken te gaan met mijn vader en hier dieper op in te gaan dan alleen een verhaaltje aanhoren. Deze emoties heb ik aan de hand van experimenteren in mijn beleving op z’n sterkst terug laten komen. Vooral bij het maken van de foto’s en inspreken van het verhaal, ontstond er voor mijn vader en mij een emotionele sfeer wat wij nooit eerder hebben gevoeld. Als ik alleen al de audio afspeelde bij mijn familie, werd het helemaal stil in de ruimte en moesten sommigen een traantje wegvegen. Voor mij is dit de ultieme beleving die ik met dit werk kan creëren. </p>
<p>Het is op dit moment al een geslaagde missie, want het belangrijkste uiteindelijk is toch de emotionele boodschap overbrengen. Met het eindwerk hoop ik dat ik nog meer mensen kan inspireren en de emoties bij hen opwek.<br />
“]Door het proces ben ik erachter gekomen welke manier van storytelling bij het verhaal van mijn vader past en op welke manier ik dit kan gebruiken. Met het combineren van verschillende vormen van storytelling heb ik geleerd dat het niet bij die ene inspirerende voorbeeld hoeft te blijven, maar dat je dit helemaal eigen kunt maken. Voor mijn gevoel heb ik de emoties opgezocht door in gesprekken te gaan met mijn vader en hier dieper op in te gaan dan alleen een verhaaltje aanhoren. Deze emoties heb ik aan de hand van experimenteren in mijn beleving op z’n sterkst terug laten komen. Vooral bij het maken van de foto’s en inspreken van het verhaal, ontstond er voor mijn vader en mij een emotionele sfeer wat wij nooit eerder hebben gevoeld. Als ik alleen al de audio afspeelde bij mijn familie, werd het helemaal stil in de ruimte en moesten sommigen een traantje wegvegen. Voor mij is dit de ultieme beleving die ik met dit werk kan creëren.
Het is op dit moment al een geslaagde missie, want het belangrijkste uiteindelijk is toch de emotionele boodschap overbrengen. Met het eindwerk hoop ik dat ik nog meer mensen kan inspireren en de emoties bij hen opwek.
[/aesop_content]
Toekomst
In dit project ben ik de zoektocht aangegaan om verschillende vormen van storytelling te combineren. Voor in de toekomst wil ik deze creativiteit op sowieso 2 manieren nog inzetten. Het lijkt mij een tof idee om twee totaal uiteenlopende verhalen middels 1 uiting en een simpele vorm op een heel erg sprekend en opvallende manier te ontwikkelen. Dit zou ik bijvoorbeeld kunnen doen door een vredevol verhaal tegenover een heel dramatisch verhaal te zetten. Hierbij zou bewustwording creëren centraal staan. Een tweede idee wat ik uit dit project gehaald heb en zeker nog een project van wil maken is het vertellen van een verhaal aan de hand van meest minimale middelen. Dichter Tonnus Oosterhof heeft mij hiervoor erg geïnspireerd met zijn specifieke manier van gedichten uiten. “If Anything Happens I Love You” is hier ook een voorbeeld van, maar dit zou ik dan nog simpeler willen maken.
Ik zou nog graag beter willen worden in het gebruik van Adobe Premier Pro, daarnaast heb ik nog helemaal geen ervaring in After Effects, Procreate en Sketch. Om die reden zal ik mij hier meer in verdiepen met eventueel deze twee projecten in de toekomst.
Literatuurlijst
Berg, H. V. D. (2019, 25 juli). Visuele en audio informatie bij design van leerinterventies. Let’s Learn! https://lets-learn.nl/visuele-en-audio-design-van-leerinterventies/2019/08/01/
Oosterhoff, T. (z.d.). GEEN OOGLEDEN. Tonnus Oosterhoff. https://www.tonnusoosterhoff.nl/gedichtennl/GEEN%20OOGLEDEN/index.html
S. (z.d.). Faces of century | Jan Langer. © 2012 Jan Langer. http://www.janlanger.net/en/Stoleti-cesi?img=1
Spiegelaar, S. (2021, 16 februari). Storytelling: alles dat je moet weten – 2021 editie. Ten Stripes. https://tenstripes.nl/storytelling/