Punk Cultuur|Luna van Ravenhorst

Premisse
Door mensen een game te laten spelen, op een speelse en informatieve manier ze meer te leren over de punk subcultuur.

Synopsis
Ik luister sinds dat ik klein was al naar muziek. Ik ben opgegroeid met verschillende stijlen van punk en rock tot pop en hiphop maar op een geven moment ben ik blijven hangen bij de punkmuziek. Hieruit groeide mijn liefde voor punkmuziek en de bijbehorende punkcultuur steeds meer. Ik heb voor dit onderwerp gekozen omdat ik zelf vaak tegen verschillende knelpunten aanloop als het gaat over de punkcultuur, en ik wil mensen die niet zo veel van de punkcultuur af weten graag informeren over deze cultuur.

Hoofdvraag
Op wat voor manier kan ik mensen informeren over de punkcultuur zodat ze beter snappen waarom er wat gebeurt in de punkcultuur?

Deelvragen
Wat wil in vertellen?
Hoe kan ik dit op de beste manier doen?
Welke stappen moet ik daarvoor ondernemen?

Context, scope en definitie
Het punt waar ik tegen aanloop als punker is dat mensen snel vooroordelen over je trekken. Ik ben erachter gekomen dat dit komt doordat mensen onwetend zijn over bepaalde onderwerpen. Ze missen informatie over deze subcultuur en daarom vullen ze zelf de lege plekken in met vooroordelen (Florestein, van, 2017).

In het begin had ik verschillende ideeën. Ik wilde namelijk eerst iets doen met echt de vooroordelen van de punkcultuur naar voren brengen. Dit wilde ik doen door middel van een fotogalerij of een animatie video. In de fotogalerij wilde laten zien dat je niet meteen aan de grote vooroordelen hoeft te voldoen om punker te zijn. In verschillende feedback momenten werd gezegd dat dit idee te makkelijk was om zo de seminar uit te voeren. In de fotogalerij wilde ik meerde foto’s tentoonstellen zoals deze hieronder:

In de foto zie je duidelijk de twee deling. Links een meisje die er mooi opgemaakt uitziet, dit is dus hoe de persoon van buiten eruit ziet. En rechts een meisje die er uitziet als een punker, dit is hoe de persoon links zich van binnen voelt. Dit idee was niet goed genoeg, dus moest ik wat anders bedenken.

Ik wilde graag wat met animatie proberen omdat ik hier nog nooit mee gewerkt had. Na veel geoefend te hebben bleek dit moeilijker dan gedacht. Dus ben ik daar mee gestopt. Ik had daarna bedacht om een game te maken.

Opzet en methode
Ik ben voor mijn eindwerk begonnen met het verzamelen van informatie over de punk cultuur. Dit heb ik gedaan door verschillende sites te bezoeken, bron 2,3,4 en bron 5. En een boek te lezen over de punk geschiedenis in Nederland, bron 6.

Daarnaast heb ik gepraat met een oud punker, deze heeft mij veel verteld over hoe hij denk over de punkcultuur en over wat hij graag de mensen nog wil vertellen. Daaruit blijkt dat hij wil dat mensen die niet in de subcultuur zitten weten waarom punkers verschillende keuzes maken, in bijvoorbeeld kleding, haar keuzes en accessoires.

In een game moet je verschillende dingen vertellen. Ik heb de verschillende belangrijke aspecten uit de punkcultuur gekozen.

Verwacht resultaat
Ik verwacht uiteindelijk een eindresultaat dat mensen die de game hebben gespeeld meer informatie hebben gehad over de punkcultuur. Het uiteindelijke doel van de game is ervoor te zorgen dat mensen hun vooroordelen achter zich laten en de punkcultuur beter begrijpen.

Proces en resultaat
Om te starten met mijn project moest ik eerst de beginselen leren van Unity. Ik heb video's gekeken van Brackeys (bron 8).

Eerst ben ik begonnen met het namaken van de video uit bron 9. Hierin leerde ik hoe je een ondergrond kan maken, spelers in kan voegen en hoe ik animaties kan laten werken. Ook leerde deze video mij hoe je fysieke aspecten op je speler en ondergrond kan toevoegen.

Daarna ging ik verder met het maken van een zelf bedachte ondergrond. Zorgde ik ervoor dat mijn speler weer was toegevoegd en alle fysieke aspecten goed stonden in gesteld. Daarna ging ik een video van Brackeys kijken waarin hij uitlegt hoe je je speler kan laten bewegen (Bron 10). Dus je speler naar voren en achter te laten bewegen en te laten springen. Ik heb alle stappen uit de video gevolgd en kreeg het voor elkaar om de speler te laten bewegen.

Nu kon ik dus de speler laten bewegen over mijn ondergrond, wat alleen nog niet lukte was dat de camera de speler volgt als deze beweegt. Dit is erg belangrijk anders kun je de game niet spelen. Door de video uit bron 11 te kijken heb ik geleerd hoe ik ervoor zorg dat het beeld van de game meebeweegt met de speler. Ik heb verschillende fase gemaakt van de speler. De speler veranderd elke keer als hij een element verzameld.
Fase 1: De speler begint als niet punker. Hij kijkt ongelukkig omdat hij zich nu niet kan uiten zoals hij dat graag wilt.
Fase 2: De speler heeft het item kleding verzamelt. Hierbij veranderd zijn outfit en hij kijkt al minder boos. Kleding speelt een belangrijke rol in de punk cultuur omdat ze zich hier meer goed konden uiten.
Fase 3: De speler heeft het item kapper verzamelt. Hierbij veranderd zijn haar. Hij kijkt steeds blijer. Het veranderen van het haar is net zoals bij de kleren een uiting van hoe ze zich voelen. Het begint in kleine stapjes.
Fase 4: De speler heeft het item haarverf verzamelt. Hierbij veranderd zijn haar. Hij kijkt al blij. Het veranderen van het haar is net zoals bij de kleren een uiting van hoe ze zich voelen. Door er een kleur in te doen die opvalt zetten ze zich af tegen wat “normaal” is.
Fase 5: De speler heeft het item tondeuse verzamelt. Hierbij veranderd zijn haar. Hij wordt steeds blijer. Het veranderen van het haar is net zoals bij de kleren een uiting van hoe ze zich voelen. Door het ineens kort te knippen zorgt het ervoor dat mensen niet denken dat je hetzelfde bent als dat zij zijn. Dus expres je jezelf op een andere manier.
Fase 6: De speler heeft het item schoenen verzamelt. Hierbij veranderen zijn voeten. Hij is nu heel blij. De schoenen zijn vaak het model van de bekende Dr.Martens. Dit zijn echt punkschoen.
De eindbaas: Hier zie je de eindbaas. Dit moet de vijand zijn van de game. Deze moet je aan het einde verslaan. De eindbaas is iemand in pak, die een kantoorbaan heeft en alles precies doet zoals de samenleving dat verwacht van hem. Hij doet nooit iets anders. Dit is de grootste angst van de punkers. Dat ze hetzelfde zijn als iedereen, dat ze alleen maar luisteren naar het regiem.

De items die mijn speler kan verzamelen in de game zien er zo uit:


In deze video zie je hoe ik mijn speler heb kunnen laten bewegen in Unity:
Conclusie
Tijdens mijn seminar het ik veel geleerd van het gebruik van Unity en nog meer ontdekt over de punkcultuur. Seminar heeft ervoor gezorgd dat ik verschillende skills heb ontwikkeld, die later weer van pas kunnen komen.

Aantal woorden
1158

Bronnenlijst
Bron 1:
Florestein, van, E. (2017, 23 januari). Stereotypen en vooroordelen. Hoe ontstaan ze en welke rol hebben de media hierin?Hoe ontstaan vooroordelen en stereotypen en welke rol heeft de media? https://handhavingsacademie.info/vooroordelen-en-stereotypen-en-de-rol-van-de-media/

Bron 2:
Wikipedia-bijdragers. (2020, 18 juni). Punk (cultuur). Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Punk_(cultuur)

Bron 3:
Wikipedia-bijdragers. (2020b, juli 6). Punk in Nederland. Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Punk_in_Nederland

Bron 4:
Hoe punk in Nederland begon. (2016). Vice. https://www.vice.com/nl/article/vdqdk3/hoe-punk-in-nederland-begon662

Bron 5:
Wat is er na 40 jaar nog over van punk in Nederland? (2017). vice. https://www.vice.com/nl/article/nz545w/wat-is-er-na-40-jaar-nog-over-van-punk-in-nederland

Bron 6:
Vedder, J., & Goossens, J. (1996). Het gejuich was massaal (1ste editie). Van Haren Publishing.

Bron 7:
VISUALISEER JE DROMEN: CONCEPT DIARY
Bron 8:  Brackeys. (2012, 23 december). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/user/Brackeys Bron 9:  How to make a 2D Game in Unity. (2018, 8 juli). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=on9nwbZngyw Bron 10:  2D Movement in Unity (Tutorial). (2018, 15 juli). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=dwcT-Dch0bA Bron 11:  2D Camera in Unity (Cinemachine Tutorial). (2018, 9 september). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=2jTY11Am0Ig&t=409s  

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *