Inleiding en context
Animaties keek ik al toen ik nog heel jong was, dus ik wist één ding voordat ik ging beginnen aan deze cursus, namelijk dat ik ooit een animatie wilde maken. Ik wilde een onderwerp vinden waar mensen geraakt door raken, zodat ik kon werken aan hoe ik dit kon overbrengen via een animatie. Ook wilde ik dat het onderwerp te maken had met een brede maatschappelijke tendens. Als snel kwam ik op het onderwerp van Fooling the bird, gebaseerd op een waargebeurd verhaal:
In de jaren 90 hebben onderzoekers geprobeerd om een kolonie Jan van Genten naar Mana Island te lokken. Ze deden dit met stenen vogels en speakers die vogelgeluiden afspeelden. Helaas was er geen enkele Jan van Gent op af gekomen. Tot in 2015, toen kwam er één vogel op af. De onderzoekers noemde hem Nigel. Hij vond tussen de stenen vogels een partner en maakte een nest voor haar. Maar de stenen vogel ging uiteraard niet in op Nigel’s pogingen een gezin te starten. Nigel bleef echter bij haar en bij de kolonie stenen Jan van Genten. Drie jaar heeft hij zijn vogelleven geleid tussen de stenen vogels, waar hij in 2018 is gestorven naast zijn stenen partner.
BRON: https://www.nytimes.com/2018/02/04/world/asia/nigel-gannet-mana-island.html
Hieruit komt bij mij heel erg naar voren dat menselijke interventie in de natuur heel erg verkeerd kan uitpakken, of dat we eigenlijk nog niet helemaal weten wat voor impact het heeft op de natuur. Maar bovenal maakte dit verhaal mij vooral heel verdrietig omdat ik me zo kon inleven in het zo voor de gek worden gehouden terwijl je zo hulpeloos bent.
In dit project ben ik gaan leren animeren aan de hand van het verhaal van Nigel en andere voorbeelden van verhalen waarbij iets of iemand voor de gek werd gehouden.
De meest relevante kennis die ik hierbij heb opgedaan waren de verschillende technieken van het maken van een animatie, de verschillende elementen die daarbij kwamen kijken en hoe je een goed verhaal vertelt.
Scope
Het belangrijkste voor mij aan dit project was om te kijken of ik kon leren animeren en of ik het leuk genoeg vond om mee verder te gaan. Mijn hoofd zit namelijk vol met verhalen, maar ik heb nog niet het juiste medium gevonden om er iets concreets mee te kunnen doen. Ik loop er vaak tegenaan dat ik iets nog niet goed (genoeg) kan. Ik houd ervan om mensen kritisch te laten nadenken over wat ze eigenlijk aan het doen zijn, omdat ik vaak kritisch naar mezelf en de maatschappij kijk. Animatie zou een goed medium zijn om mensen op een gemoedelijke manier kritisch te laten nadenken over wat we doen.
Methode en aanpak
Ik heb onder andere gebruik gemaakt van het CMD methods pack om onderzoekstechnieken te vinden die aansloten bij hetgeen ik wilde leren, maar dit was best wel onhandig, omdat veel CMD onderzoekstechnieken niet aansloten bij mijn onderzoek. Uiteindelijk heb ik gebruik gemaakt van:
Best, good and bad practises: Ik heb veel animaties gekeken om daarbij erachter te komen wat er allemaal mogelijk is en wat ik goed of mooi vind en waarom. Ook heb ik onderzoek gedaan naar wat verschillende animatietechnieken.
Youtube video over de 12 principles of animation
Interviews: Ik wilde graag meer verhalen verzamelen om korte animaties over te maken, dus ik heb het verhaal van Nigel aan zoveel mogelijk mensen voorgelegd en gevraagd waar ze nog meer aan dachten bij dit soort leugentjes om bestwil.
Experimenteren met verschillende korte animaties. Ik wilde een aantal van deze verhalen verwerken tot korte animaties, waarbij ik experimenteerde met verschillende animatietechnieken en -stijlen.
Autodidactisch leren van skills: Ik heb heel veel youtube tutorials gekeken om te kunnen experimenteren met verschillende (digitale)technieken.
Het resultaat van al deze onderzoeksmethodes is de verschillende animaties die ik heb geprobeerd te maken. De best, good and bad practises heb ik bijgehouden door films te kijken en bij te houden wat ik goed vond, en dat vervolgens te gebruiken in een animatie, de interviews hebben me feedback gegeven op het werk dat ik heb gemaakt en meer inspiratie gegeven voor verhalen. Maar ik heb vooral geëxperimenteerd met verschillende technieken waarbij ik telkens een ander verhaal nam, om een nieuwe techniek of programma te leren.
Het proces
Concept 1
Nigel
Dit was mijn eerste animatie experiment. Ik heb eerst een achtergrond en een Jan van Gent vogel zo realistisch mogelijk nagemaakt in illustrator en daarna heb ik met After Effects een animatie gemaakt om te laten zien dat ik nog niet wist hoe het eruit moest komen te zien. Het koste me vooral een paar dagen om de realistische versie te maken, dus dat ik niet zo door kon gaan, omdat ik daar niet genoeg tijd voor had. En ik heb veel tutorials gekeken om erachter te komen hoe ik bijvoorbeeld de mesh tool moest gebruiken in illustrator.
Dit is de eerste animatie, Nigel
Ik heb als feedback hierop gekregen dat ik moest ontdekken wat ik nou eigenlijk wil vertellen met mijn animatie, en dat ik misschien ook andere verhalen moest gaan animeren.
Concept 2
Fooling the child.
Deze animatie heb ik plaatje voor plaatje getekend en achter elkaar geplakt. Ik heb hiervoor de 12 principles of animation gebruikt en me gefocust op het element van overdrijving.
Ik kreeg hierbij de feedback dat het onduidelijk was wat er nou precies gebeurde en dat ik scene’s langer moest laten zien. Ook zou kleur helpen bij het duidelijker maken.
Dit is de tweede animatie over Sinterklaas
Concept 2
Fooling the Elder
Sherry Turkle geeft in een interview met Daphne Bunskoek aan dat we door technologie ‘alone together’ zijn, we communiceren veel meer, maar steeds minder face to face, en dit kan problemen opleveren voor iemands mentale gezondheid. Daarom heb ik gekozen om te animeren dat er een oude vrouw in een rolstoel zit en die een zorgrobot krijgt om zich te vermaken en geen menselijk contact heeft. Ze wordt “gefooled” met een robot in plaats van menselijk contact.
Ik heb hier tutorials voor gebruikt om te leren tekenen met mijn nieuwe teken tablet. Ook heb ik voor het eerst het programma adobe animate gebruikt, het vroegere Flash. Dat heeft me echter een tijdje gekost om uit te zoeken en ik ben omwille van de tijd en mijn proces verder gegaan met een ander onderwerp.
Dit is de derde animatie over een Oma
Concept 3
Fooling the User
Hier heb ik me verder geprobeerd te focussen op een tekening maken met heel veel verschillende lagen in illustrator en met een tekentablet. Maar ik liep al heel snel vast met dat ik nog geen animatie af had, dus ben ik al mijn proces gaan bekijken en tot de conclusie gekomen dat ik de hele tijd feedback krijg op een animatie, en dan er niks mee doe, omdat ik een nieuw onderwerp kies. Vanaf week 6 ben ik me dus gaan focussen op 1 animatie en daar verschillende iteraties van zou gaan maken.
Concept 4
Fooling the bird
Zo kwam het laatste concept tot stand. Omdat ik ontzettend eigenwijs ben, en het verhaal van Nigel nog steeds on af was in mijn hoofd ben ik verder gegaan met dat verhaal. Zoals altijd ben ik begonnen met het verhaal uitschrijven. daarna heb ik een globale storyboard gemaakt en ben ik met de artwork begonnen. Hierna heb ik een uitgebreider storyboard gemaakt en heb ik alvast wat scenes uitgeprobeerd. Ik heb hier gebruik gemaakt van foto’s maken en die achter elkaar zetten in een stopmotion.
Dit is de uiteindelijke animatie
Conclusie en evaluatie
Mijn conclusie is dat ik veel heb geleerd, maar vooral op technisch vlak. Ik heb geleerd om een animatie te maken, maar vooral om verschillende technieken. Op creatief vlak heb ik niet zo veel geëxperimenteerd als ik normaal doe, omwille van de tijd. Ik heb uiteraard wel veel dingen uitgeprobeerd, maar de techniek onder de knie krijgen, goed genoeg om een ‘mooie’ animatie te maken, kost zoveel tijd. Dus ik heb ontzettend veel geleerd.
De toekomst
Ik heb skills geleerd waar ik graag mee verder ga. Ik heb het gevoel dat ik het topje van de ijsberg heb meegekregen, maar de rest nog niet. Ik denk dat Animaties maken een hele goede manier kan zijn om mijn kritiek op de maatschappij vorm te geven.
Samenvatting
Ik heb aan de hand van verschillende voorbeelden en bronnen, maar vooral met youtube tutorials en de 12 principles of animation geleerd om een animatie te maken. Er ging vooral veel tijd zitten in de verschillende technieken, maar ook vond ik heel vaak wat ik had gemaakt niet mooi genoeg om te laten zien. Ik heb heel veel geleerd en uiteindelijk na drie eerdere concepten heb ik de animatie “Fooling the bird” gemaakt.
Bronnen:
Kerstens, B. (2018, 3 Februari). Eenzame Nigel die liefde vond bij betonnen vogel, sterft aan haar zijde. Geraadpleegd op 10 December 2019, van https://www.ad.nl/buitenland/eenzame-nigel-die-liefde-vond-bij-betonnen-vogel-sterft-aan-haar-zijde~afc2e0da/?referrer=https://www.google.com/
Turkle, S. (2011, 25 september). Sherry Turkle – Gesprek op 2. Geraadpleegd op 15 Januari 2020, van https://www.vpro.nl/speel%7EVPWON_1160907%7Esherry-turkle-gesprek-op-2%7E.html
CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. (z.d.). Geraadpleegd op 23 oktober 2019, van http://cmdmethods.nl/
McLeod, R. (2019). Animation Handbook [Epub]. Retrieved from https://www.designbetter.co/animation-handbook
AlanBeckerTutorials. (30 mei 2017). 12 Principles of Animation (Official Full Series). Geraadpleegd op 15 Januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=uDqjIdI4bF4&t=1159s
BaM Animation. (3 December 2018). Perspective Drawing in Photoshop! Grids and Tips. Geraadpleegd op 15 Januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=upxBGNcryRs&feature=youtu.be
Brad Colbow. (24 November 2015). Quickly Inking and Coloring comics in Illustrator CC. Geraadpleegd op 15 Januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=3sPuXmTLBj4
BaM Animation. (3 september 2018). Character Turns like a Pro! Photoshop Timeline. Geraadpleegd op 15 januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=yvUkaBhwAFY
Jacey Chase. (18 Januari 2018). How to Use a DRAWING TABLET – Guide for Beginners. Geraadpleegd op 15 Januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=bCgnz1Q8JTg&t=532s
Madyeti47. (28 Juni 2006). Kiwi!. Geraadpleegd op 15 Januari 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=sdUUx5FdySs
Bekijk hier mijn Animatie