Extase

Extase is een fenomeen waar wij als mensen vaak naar op zoek zijn. Het buiten jezelf treden kan op verschillende manieren. Vaak wordt er bij extase gedacht aan extra middelen maar ik wil binnen mijn project juist kijken naar de manier waarop mensen extase ervaren wanneer ze deze middelen niet gebruiken. Ik ben nieuwsgierig naar ervaringen van anderen en hoe die verschillen met die van mij. Ik wil met mijn eindproduct een verloop van extase laten zien en mensen uitdagen om ook de extase binnen zichzelf te gaan zoeken.

Inleiding

Voor een kunstopdracht, op de middelbare school, moesten wij allemaal een loodje trekken met een woord. Een vriendin van mij trok het woord ‘extase’, wat wij allemaal als last zagen omdat we het niet kende. Toen leek het ons een last, nu zie ik het juist als uitdaging. Die dag kwam ik voor het eerst in aanraking met extase. Tenminste met het woord zelf, het gevoel had ik al wel eens ervaren. Ik vind extase zo’n interessant onderwerp omdat het voor iedereen een hele andere betekenis kan hebben. Bijna iedereen komt wel in aanraking met extase en iedereen ervaart het ook anders. Het is een veelzijdig onderwerp waar ik op creatief gebied veel mee kan en waarbij de mens centraal staat.

Context, Scope en Definitie

Er zijn veel verschillende manieren om in extase te komen, grote kans dat je niet alle manieren zelf zal meemaken. Het is interessant om ervoor te kiezen, te luisteren naar ervaringen van anderen. Door in aanraking te komen met andermans ervaringen wil ik tot nieuwe inzichten komen en een frisse blik op extase verkrijgen. In plaats van alleen maar te kijken naar middelen waardoor je in extase raakt is het misschien juist veel interessanter om de extase in jezelf te vinden. Deze kijk op extase inspireert mij enorm en ik hoop met mijn eindwerk andere mensen ook te laten zien en voelen dat je alles uit jezelf kan halen als je je gedachte er naar zet.

Ik focus mij binnen het onderwerp extase het meest op het daadwerkelijke in beeld brengen van extase. Zowel een extatische ervaring als op een creatieve manier abstract extase laten zien.

Bij mijn onderzoek probeer ik vooral te kijken vanuit het perspectief van gevoel. Hoe breng je gevoel over? Hoe geef je een gevoel vorm en op wat voor manier komt dat gevoel het best over? Hoe ervaren anderen extase? En waarom zijn we er eigenlijk zo erg naar opzoek?

Extase past binnen de opdracht omdat het een onderwerp is waarbij je je verbeelding een grote rol kan laten spelen. Je kan in principe met extase alle kanten op en je kan zo gek denken als je wilt. Extase geeft je een gevoel van buiten jezelf treden, bij seminar wil ik in principe ook buiten mezelf treden door iets heel anders te maken dan ik normaal zou doen.

 

 

Eigen schetsen met betrekking tot extase.

Methode en Aanpak

Ik wil experimenteren met het vormgeven van een gevoel. Daarnaast wil ik ook beelden vormgeven die wanneer je in extase bent, heel mooi lijken. Denk daarbij aan felle kleuren of gekke structuren. Ik hoop dat ik met mijn eindproduct het verloop van een extatische ervaring kan laten zien en de psychedelische beelden daar ook een rol in kunnen spelen. Ik kies voor video omdat ik hierbij het best een verloop kan laten zien. Omdat extase ook in de loop van de tijd gebeurt, past dit goed bij mijn onderwerp.

Ik wil mezelf eerst wat beter oriënteren op mijn onderwerp en vervolgens creatief gaan experimenteren. Experimenten zullen op het begin vaak vrij plat zijn maar later in het proces zal ik meer 3D gaan werken. 

Bruce Riley is een kunstenaar die psychedelische kunst maakt. Zijn werk inspireerde mij enorm omdat het beelden zijn die heel interessant zijn om naar te kijken. Ook omarmt hij het onwetende wanneer hij kunst maakt, hij weet nog niet waar het op uitkomt en dat is prima. Ik vind zijn resultaat misschien wel net zo inspirerend als zijn instelling.

 

Werk van Bruce Riley, dat mij inspireerde om met ‘trippy’ beelden aan de slag te gaan (Bruce Riley, 2014)

Uitvoering en Experimenten

Ik ben begonnen met het maken van veel tekeningen/schetsen en later heb ik veel van deze tekeningen dan ook digitaal bewerkt. Zo probeerde ik ook van mijn mindere experimenten nog iets te maken waar ik dan later wat mee kon. Daarna probeerde ik iets uit met verf, ook omdat dat toch wat spannender is dan alleen alles maar plat uitwerken.

Dit zijn experimenten die ik in verloop van de tijd deed. Schetsen, foto’s en bewerkingen van beide. 

 

Hier probeerde ik net als Bruce Riley psychedelische beelden te maken.

Wat ook belangrijk was voor mijn project is dat ik de extatische ervaringen van andere mensen zou bekijken. Hier hebben klasgenoten en mensen uit mijn omgeving aan mee geholpen. Deze ervaringen heb ik vormgegeven:

Er kwam een keer punt waar ik van het drugs verhaal af stapte en naar dans ging kijken. Iets waar mensen ook van in extase raken maar wat voor mij vrij nieuw is.

Vervolgens kwam ik op het idee om iets te gaan doen met stoffen en materialen. Ik had het idee om dans en stoffen te combineren. Ik wilde graag iets maken wat de dynamiek accentueert

.

 

 

Ik wilde eerst weten of de stoffen op beeld wel echt het effect zouden geven dat ik wilde. Door een kort filmpje te maken wist ik dat ik met de stoffen beelden kon maken die als het ware ‘trippy’ overkomen.

Hier maakte ik een filmpje met behulp van de stoffen die ik verzameld had, ik probeerde een ‘trippy’ beeld neer te zetten

Ik heb mijn eindproduct nu helemaal voor ogen, maar voor de expo moet ik zeker nog een sprint trekken. In de laatste 2 weken heb ik middels feedback nog wel grote stappen kunnen zetten, maar ik ben er nog niet. Wat mij nu te doen staat is de stoffen en dans zo te combineren dat het op beeld een extatische ervaring laat zien.

Evaluatie en conclusie

Als we kijken naar mijn gehele proces, zijn er punten geweest dat het heel goed ging, maar ook punten waar ik in een diep dal zat. Dit alles hoort bij een creatief proces maar ik merk toch al snel dat ik het lastig vind om het goede in zo’n dal te zien. Om te herkennen dat ‘mislukte’ experimenten niet mislukt zijn als je er maar iets uit kan halen. Vaak voelde het alsof ik doelloos bezig was en ik eigenlijk weinig progressie maakte, maar op de lange termijn zie ik hoe ik toch binnen mijn proces groeide. Mijn seminar is misschien niet geworden hoe ik het voor ogen had, maar dit is eigenlijk helemaal niet negatief. Ik denk dat ik er als ontwerper juist veel meer aan heb gehad dat het proces zo stroef verliep en ik mijn motivatie zo vaak verloor. Uiteindelijk heb ik een proces waar ik veel tijd en energie in heb gestoken, in eerste instantie had ik dit nooit kunnen bedenken. Ik hoop het af te kunnen sluiten met een eindproduct waar ik achter sta. Ik leer nu het proces even veel te waarderen als mijn eindproduct en dat is in mijn ogen al iets heel kostbaars.

De toekomst van …

Voor verder onderzoek zou ik aanbevelen om meer onderzoek te doen naar wat er nou precies in ons lichaam gebeurt wanneer we extase ervaren. Wanneer je hier een concreet beeld van hebt, kun je onderzoeken met wat voor medium je dit gevoel bij mensen zou kunnen opwekken. Zo zou je bijvoorbeeld een product kunnen ontwerpen dat mensen in extase brengt. Daarnaast denk ik dat het voor studenten belangrijk is om te weten dat je het proces net zo moet omarmen als je eindproduct.

Bronnen

AVROTROS. (2016, 8 juli). In Extase | Trailer. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=gLt7BIe5B2U

Bruney, G. (2016, 23 april). An Out-of-Body Experience Inspired These Weightless Photos of Paint Strokes. VICE. https://www.vice.com/en/article/yp548b/matthew-stone-brush-strokes

Ecstatic Dance: vol overgave dansen in een meditatieve trance. (2020, 26 februari). Dans Magazine. https://dansmagazine.nl/reportage/ecstatic-dance-vol-overgave-dansen-in-een-meditatieve-trance

Foster, C. (z.d.). Psychedelic Art: The Story That Will Make You Trip. Displate Blog. Geraadpleegd 11 oktober 2020, van https://displate.com/blog/psychedelic-art-the-story-that-will-make-you-trip

Harper’s BAZAAR. (2016, 10 februari). Misty Copeland: The Art of Dance. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=1xy6xpJHNXI&list=LLnS6prPsVKsxvHUVl6mzIwA&index=7

Jones, D. (2017, 9 juni). Waarom klinkt muziek zo goed wanneer je drugs op hebt? VICE. https://www.vice.com/nl/article/newv7g/why-drugs-genres-match-mdma-raves-shrooms-psychedelia-rap-lean

Jules Evans: “Door extase kun je jezelf bevrijden van negatieve gedachten”. (z.d.). lees.bol.com. Geraadpleegd 21 september 2020, van https://lees.bol.com/nl/article/interview-jules-evans

Movie Coverage. (2019, 13 mei). EUPHORIA Trailer (2019) Zendaya, Teen Series. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=cajLoaFl2Zo

Riley, B. (2014, 24 december). Layered Resin and Paint Blend in Strikingly Psychedelic Paintings [GIF]. My modern met. https://mymodernmet.com/bruce-riley-resin-paintings/?context=tag-art

Sunday Assembly Extase. (2020, 13 september). De Balie. https://debalie.nl/debalie-tv/sunday-assembly-extase/

English Summary

I decided to dive into the world of exaltation. We’re all searching for euphoric feelings and some of us try to achieve such a state of mind by using drugs or alcohol. Prior to this, these were all the methods I was aware of. As I realized that there were a dozen of other ways to provoke this feeling of exaltation, I made it my mission to inspire others to go on a personal quest to find the exaltation within themselves.

Dankwoord

Ik wil graag mijn docenten Dagmar Donners en Maartje Wegdam bedanken voor alle feedback waardoor ik nieuwe inzichten verkregen heb. Ook bedank ik Luis Cirito Felizola voor alle mentale steun die hij mij tijdens dit project heeft gegeven.

Keywords

Studio Seminar, CMD Studio 07, Periode A, 2020, Audiovisueel, Kleurgebruik, Trippy, Tekenen, Psychedelische kunst, Extase

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *