Muziekcafe in een anno 2020 gekleurd ‘jasje’ | Dominique Nash | Concept Diary | 1734256

Het upcyclen van tech naar iets bruikbaars, memorabel en samenhangends op een fysieke locatie. (premisse)

Synopsis

Seminar is een vak wat voor lef en doorzettingsvermogen vraagt. Ook de constante feedback, denk verwachtingen bijpassen en blijven schakelen omdat het onderwerp je alle bochten inwringt. De fascinatie voor mij luidde: waar stopt onze fascinatie met nieuwe producten? Dit deed mij in eerste instantie denken aan data, time lines en tijdsperken. Vandaar heb ik ook gezocht naar bedrijven met verdienstmodellen, grote spelers en zelfs de economie. Hieruit ben ik creatief gaan divergeren en heb ik een 80s videotheek willen ‘revampen’ in 2020 stijl. Het hip maken van gebruikte technologie naar een ervaring voor jou en je naaste.

 

Inleiding 

Voor mij zijn nostalgie, vrij kunnen bewegen en dat men het zelfde blijft kopen (merktrouw noemen we dat) allemaal punten waar ik me eeuwig kan verdiepen. Voor de een staat fascinatie centraal voor een product, de ander blijft stilstaan bij een gebeurtenis of specifieke ruimte. Bijvoorbeeld waar heb jij voor het eerst keihard gelachen, vakantie gevierd of juist heel verloren rond gestreken? Bewaar al die herinneringen voor een eigen tijd en plaats. Want bij mij zijn de jaren 80 een coole periode waar volop geleefd werd, vernieuwing (het hip zijn bedacht was) en tegendraadse (denk)stromingen gebeurden. Voordat ik bij die vinding kwam heb ik gekeken unicorn bedrijven: wat is het verdienmodel? Waar blijft onze fascinatie met nieuwe producten voor? Hoe zorg je voor vernieuwing en animo? Wat maakt een groot bedrijf een speler waarin de consument zich vertrouwd bij voelt?

 

[aesop_quote type=”block” background=”#1d6251″ text=”#ffffff” align=”left” size=”1″ quote=”Wandel langs de muren van VHS videobanden en maak de avond er van waar je vroeger in je stoutste dromen wou komen.
De muren van VHS videostanden staan voor het gebruik van fascinatie, wilde dromen en ongekende kindervreugde.
” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]

 

Context, scope en definitie

Ik ben gaan onderzoeken waar stopt onze fascinatie met nieuwe producten? Fascinatie stemt vooruit nostalgie, herkenbaarheid en hoe veel gevoelens in die situatie stemt. Jong volwassenen zoals ik zijn constant opzoek zijn hoe we onze leventje makkelijker en efficiënter kunnen inplannen. Omdat ik zelf een liefhebber ben voor verandering, ontwikkeling en iets nieuws vond ik technologie een bijpassend onderwerp. Vandaar uit ben ik gaan denken welke tijdperken ik interessant vind. Mijn fascinatie voor de 80s bleef en ook hoeveel in die tijd is ontworpen. Ik was benieuwd naar horizontale lijnen, Bruce Mau met zijn ‘ principles’ (met groter voor impact, meerdere iteraties en bezienswaardigheid om het geloof op te wekken) en maak het verschil. Ik heb hiervoor veel onderzoek gedaan om mijn mening bij te schaven.

Mijn mening was echter dat sommige mensen koopjesbewust en bijna explosief elke dag gingen winkelen. Zoals de mensen die ik gedurende een uitje naar de kringloop zie: rond snuffelen en op de centjes letten. Ik wil vooral mensen activeren om het tech product te vervangen en juist mijn swingend muziekcafé mee te maken.

Verwachting

Ik wilde eigenlijk vooral een journalistieke manier van onderzoek doen. Dit leidde mij tot het data verzamelen en hieruit heb ik uitingen gemaakt zoals de timeline, kunst projecten en audio opnames.

Methode 

Hier heb ik gebruikt maakt van interviews, enquêtes, comparison chart, moodboards en ideation. Ik heb volop mijn fantasie en vrije gedachtegang gebruikt om alle mogelijkheden en kansen aan te grijpen.

De relevantie blijft om mensen doelbewust maken van ons koopjesgedrag en meer tijd en geld te investeren in ervaringen.

Best practice, most relevant knowledge

  1. Dit was de timeline
  2. De vraag: waar stopt onze fascinatie met nieuwe producten
  3. Kracht van hazy, zachte en duurzame kleurgebruik: hoe vat ik een jaar samen? Murals bekijken.
  4. In welke mate breng je chaos toe in kunstwerk?  In hoeverre is de boodschap vormgegeven in je muur tekening?  Hierbij heb ik verschillende uitingen bedacht:
    1. ontwerp op a4 voor muurschildering (in desbetreffende jenga blokjes)
    2. hout schildering (van eerste ontwerp)
    3. 2 meest verkochte tech op Coolblue/Amazon/Bol.com maak hierbij een poster voor
    4. ‘revamp’ iets uit de jaren 80 in 2020 ‘jasje’

 

Ik heb vooral ‘tijd’ gepakt om als concept uit te werken. Hier heb ik fotos toegevoegd van het voorafgaande onderzoek. Technologie is deels bepaald door de tijd waarin het op de markt komt. De interactie van consumenten ligt aan de marketing van grote bedrijven.

https://photography-classes-workshops.blogspot.com/ #Photography Beyond the Black Rainbow -Panos Cosmatos | Cinema photography, Light film, Cinema colours links wat vaak gegoogelde plaatjes in een bepaalde stroming. Rechts zie je stills van de film Beyond the Black Rainbow (2010). Ik had namelijk ook klasgenoten vragen gesteld. Hier bleek dat merendeels ook (7/8 mensen gewoon de hele tijd merken zoals Samsung, Apple, Huawei en de Lenovo laptops bleken te kopen).

  • Wat is het laatste product dat je hebt gekocht?
  • Wat is je beste koopje?
  • Hoeveel geld zou je uitgeven voor een mobieltje

Ik heb gesprekken gevolgd met mensen via Instagram over wat zij van de razende ontwikkeling van technologie vonden. Onder zie je een aantal screenshots/gallerij hiervan.

De belangrijkste observatie was iets passends en chics te ontwerpen waarbij de mens en samenleving hand in hand blijven met de mensheid. Mensheid bestaande uit ervaringen en toch nog het mobieltje kunnen gebruiken om hier een foto van te maken. Ik heb ook de hype grafieken van David Chaum bekeken van hoe die time line (geïllustreerd kan worden).

 

[aesop_quote type=”block” background=”#c9774a” text=”#ffffff” align=”left” size=”1″ quote=”Weet dat inspiratie uit het verleden gehaald kan worden. Ipv de hele tijd compleet opnieuw te gaan ontwerpen: ga ik me indiepen op ‘the whole of the sum is greater than individual parts’. Mijn boodschap van seminar gaat over dat ‘technologie’ altijd iets is je los kan maken en weer opnieuw kan bouwen. Zoals speelgoed, keukengerei en een toetsenbord. Losse onderdelen zelf zijn niet zo interessant maar aan elkaar is het iets moois.

” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]

Omdat er vrij veel valt te observeren en te fotograferen heb ik hier een aantal afbeeldingen uitgelicht. Vooral als het om kleurgebruik, verdere onderzoek en feedback die ik heb opgehaald gaat.

Mijn twee a drie professionals zijn terug te luisteren (1. Kim 2. Iep 3. Elias)

Het grappiste is eigenlijk dat ik hieruit meer inspiratie uithaalde en juist vrijer aan de gang kon. Via Elias ben ik oprecht gaan kijken wat maakt een verdienmodel en een idee voor een cafe paste hier precies bij.

Kijk omdat in mijn voortgang vooral rommeligheid en exploratief aan kleur naar voren komt. Kreeg ik de opdracht om mijn concept zo klein en concreet mogelijk te beschrijven.

Ik heb besloten om mijn doelgroep 50+ te activeren om het jeugdgevoel op te pakken en een biertje te doen op die gouden tijden in jaren 80. Het interieur dient als backdrop en gevoelsmatig de sfeer mellow en hip te voelen.

Een interessante bron was het boek ‘the art of disruption’ wat gaat over activeren en vragen stellen in de huidige maatschappij. In een artikel ‘If history was like more than science would it predict the future’ wordt er aandacht gevraagd om data van een tijdperk zo goed en kwaad mogelijk bij te houden. De schrijver Amanda Rees zegt “When datasets are created and archives accessed digitally, users aren’t viewing a simple facsimile of the original materials. They are looking at computer files that will have undergone a series of transformations that mask the assumptions built into the digital architecture, as well as the conditions under which the data was produced.” In essentie dat data ons eigenlijk vasthoudt en dus de leef omgeving vormt.

Mijn tweede uitgangspunt is dat sommige ontwikkeling (die het leven van complex naar simpel moeten maken niet altijd versoepeling zorgt). Vandaar dat ik het stukje models maken tussen verschillende systemen belangrijk vind. Ik denk omdat het plezier van een biertje, muziek en nostalgie samenbrengt.

 

voorbeeld van mijn rapid prototype.

Het moeilijke is wel dat er al zo veel gemaakt van de jaren 80. Hoe blijf ik zelf authentiek en vernieuwend. Het had wat iteraties met platen spelers, walkietalkies en een gezamelijke vintage spotify lijst. Omdat dit allemaal bij de feedback van klasgenoten, docenten en mij zelf niet in de smaak viel heb ik gekeken naar wat goede herinneringen had men aan de jaren 80. Hier kwam ik zelf uit op de legendarische videotheek.

Feedback op de pitch waar ik mijn videotheek als muziekcafé voorstelde.

Dianne
  • Inrichting van de ruimte nieuw vs oud
  • Als ontwerper moet je al een ideeen naar de tafel brengen (dus verzamel feedback daarop)
  • VR glasses mogelijkheid?
Laura
  • Zou vet zijn om de videobanden fysiek mee te nemen in je installatie
  • Denk aan het gebruik van geluid (hoe indrukwekkend VHS, gekraak en die old school feel is)
  • Maak het vooral interactief en levensgroot (dat het meer dan een scherm of illustratie is
Jara
  • Wat ga je meenemen als in welk verhaal moet de ruimte voorstellen
Caro
  • Hoe ga je videobanden toonstellen?
  • Verboden topics zoals porno, welke geheime kamers en onderwerpen was de videotheek walhalla voor
  • Ga alvast vragen stellen aan de doelgroep
  • Creëer een kleine pop up, zit hoekje, met mogelijk dubbele schermen

 

Het verleden is eenmaal samengesmolten met het heden en de 80s is voor mijn doelgroep van onschatbare waarde. Vandaar dat ik de de geliefde videotheek heb omgetoverd tot 2020 muziek cafe.

Voordat ik mijn eindconcept in gedachten had wilde ik weten wat voor esthetisch keuze ik opging. Hoe zou ik zo’n ruimte kunnen updaten, ‘customizen’ en sfeervol neerleggen? Dan ga ik actief opzoek naar mijn doelgroep. Wat willen zij? Bv een koffiehoekje, leeshoekje of biertjes kunnen tappen? Met serveersters of juist robots/zelfscan mogelijkheid? Hieruit bleek een bier avond, dansen en wat extra activiteiten, gezellige boel met planten en een echte barman of vrouw.

 

Voorproef van het eindconcept

Hier zie je een layout en 6 snelle schetsen van logo die ik nog moet uitwerken. In iedergeval de naam staat vast DvDdowie. Daarnaast ga ik uit een eerder experiment een zeefdruk maken dit als tafelkleed gebruiken.

Evaluatie en conclusie

De grote waarde van dit project is goed gedaan in het divergeren van alle informatie online. Ik heb gebruik gemaakt van leerstof via boeken, filosofie denkheden en interviews van professionals. Daarnaast heb ik niet voor een stereotype interieur van de 80s ontworpen en heb ik voortdurend feedback gehaald van mijn doelgroep. Wat overigs wel beter kan is het gebruik om het beknopt mogelijk te beschrijven gedurende de pitch. Hier heb ik door middel van vragen (van anderen wel een duidelijker beeld geschetst). Mijn mening over de vraag: wanneer stopt onze fascinatie met nieuwe producten blijft open. Maar dat is juist betekenisvol want men is makkelijk geprikkeld en opzoek naar ervaringen of diensten die ons leven doen makkelijker doen maken en deels vermaken.

Ik concludeer dat mijn doelgroep zich kan vinden in de liedjes die Bowie zingt. ”In words why” wat mijn onderzoek wel samenvat. Vandaar heb ik ode aan hem met de naam van mijn muziekcafé DvDdowie. Ik hoop hiermee een fijne sfeer en goed werk verricht te hebben voor mijn doelgroep om de jaren 80 in mooi daglicht neer te zetten.

De toekomst van

Voor verdere onderzoek zou ik vooral veel oude (en minder bekende) entrepreneurs en creatieveling interviewen. Als je hiermee een beeld kan schetsen en feedback van verzamelt heb je al een werkend idee. Studenten die met een muziek café aan de slag gaan, ga vooral je doelgroep achterna en ontwerp iets wat de levenservaring van die mensen samenkomt. Want uiteindelijk zijn zij diegene die een biertje mogen doen in een ‘neergezette sfeervolle’ ruimte.

 

English summary

In today’s day and age, a peaceful and urban cafe filled with the authencity from the 80s is not yet designed. Yet I have a concept for this the DvDdowie music cafe. A place with walls made from vhs videos, tableclothes which are ‘zeefgedrukt’ and beer which is homebrewed. An authentic and warmfelt feel (with autumn colours serving as backdrop and real plants).

As a designer for todays day and age I have discovered that for the people of 50+ a gezellige plek is needed to grab back and ‘Make the best of it. Musically inclined and spicing up your social life.’  Interior, good music and a drink in the hand leads us to reminisce back to our good old days. The VHS bands mean to any kid back in the 80s the choice of what I can have this evening. For those this meant to sit back and enjoy.

 

Bronnen (APA)

Bazaz, P. (2018, 12 april). The Art of Disruption: Creative learning and disruption in the higher education sector. academia.edu. https://www.academia.edu/36697376/The_Art_of_Disruption_Creative_learning_and_disruption_in_the_higher_education_sector

De Bono, E. (1992). Serious creativity: using the power of lateral thinking to create new ideas. HarperBusiness.

Big Think. (2012, 7 juni). Eric Kandel: Unconscious Decision Making | Big Think [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ph7LcupAENw

Bohlmeijer, L. (2020, 5 september). Om idealistisch te zijn moet je ook van geld verdienen houden, zegt deze ondernemer. De Correspondent. https://decorrespondent.nl/11572/om-idealistisch-te-zijn-moet-je-ook-van-geld-verdienen-houden-zegt-deze-ondernemer/1877832205304-0de28354

Bun, K. J. (2018). 67 Lateral Thinking Puzzles: Games And Riddles To Kill Time And Build Brain Cells. Independently published.

Christensen, C. M. (2003). The innovator’s dilemma: The revolutionary book that will change the way you do business. New York: HarperCollins

Evanston, L, (2018). BRUCE MAU’S. MASSIVE CHANGE NETWORK. https://www.massivechangenetwork.com/offerings

Forbath, T. (2018, 18 juni). In the Age of Interconnectivity, How “Connected” Are You Really? Geraadpleegd van https://miscmagazine.com/interconnectivity/

Hebbert, M. (2003). New Urbanism — the Movement in Context. Built Environment (1978-), 29(3), 193-209. Retrieved October 21, 2020, from http://www.jstor.org/stable/23287649

Heyes, B. S. (2020, 11 september). Impulsivity and Rapid Decision-Making for Reward. Geraadpleegd van https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2012.00153/full

Levit, R. (2019). Design Will Save The World: On Bruce Mau’s Massive Change and the Mediatization of Culture. Academia. https://www.academia.edu/9597573/Design_Will_Save_The_World_On_Bruce_Maus_Massive_Change_and_the_Mediatization_of_Culture

Scharrer, E., & Comstock, G. (2005). The psychology of media and politics. ProQuest Ebook Central https://ebookcentral-proquest-com.hu.idm.oclc.org

Stamm, S. (2019, 18 december). A Decade of ‘Unicorns’ Ends With a Little Less Magic. Geraadpleegd van https://www.wsj.com/articles/a-decade-of-unicorns-ends-with-a-little-less-magic-11576630801

Rees, A. (2020, 5 oktober). Are there laws of history? Aeon. https://aeon.co/essays/if-history-was-more-like-science-would-it-predict-the-future

Yalecourses. (2019, 17 september). Lecture 1: Introduction to Power and Politics in Today’s World [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=BDqvzFY72mg

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *