Stap in de schoenen van een onderzoeker uit 1997 en ontdek de mysteries van de diepzee.
Samenvatting
Hoe veel weet jij over de zee? Het antwoord is: Niet zo veel. Er is namelijk pas 5% van de oceanen ontdekt. Toen ik onderzoek ben gaan doen over de diepzee, heb ik besloten dat ik deze kennis wil delen met anderen. Het is erg belangrijk om te beseffen hoe mooi de aarde is en hoe mysterieus de zee is. Om deze boodschap over te brengen ben ik een ervaring gaan opbouwen. Je hebt het wrak gevonden van een duikboot uit 1997 en vindt hier de details van de reis die een onderzoeker dat jaar heeft gemaakt. Je leest op zijn computer wat hij allemaal voor moois heeft gezien. Ik hoop op deze manier mensen geïnteresseerd kan krijgen in de diepzee.
Summary
What do you know about the sea? The answer is: Not a lot. That’s because only 5% of the oceans is discovered. When I was doing research on the deep sea, I figured I wanted to share this knowledge with others. It is very important to realize the beauty of the earth and the mysteries of the sea. To get this message across I started building an experience. You’ve found the wreckage of a submarine from 1997 and you find the details of the journey a scientist had made that year. On his computer you read about all the beautiful things he’s seen. I hope I can tickle peoples interests in the deep sea this way.
Inhoud
- Hoe kwam ik op dit onderwerp?
- Waarom is dit nu relevant?
- Wat maak ik?
- Wat is de boodschap en hoe breng ik die over?
- Hoe heb ik onderzoek gedaan?
- Welk resultaat verwacht ik?
Onderwerp
Helemaal aan het begin van dit project werd mij verteld dat ik meteen een onderwerp moest kiezen. Dit vond ik een hele lastige keuze, maar er werd bij vermeld dat je waarschijnlijk nog van onderwerp zou veranderen dus dat de druk niet hoog was. Toen ik echter mijn onderwerp had gekozen, was ik er zeker van dat mijn eindwerk over mythologie zou gaan. Ik had dit er nooit van verwacht. Na lang te stoeien met mijn zelfverzonnen goden kwam ik op een doodlopend pad. Waarom maakte ik dit eigenlijk? Wat wilde ik ermee bereiken? Ik besloot toch maar om in te zoomen op één enkele god. De god van de diepzee. Ik begon me te verdiepen in onderwerpen van de zee die me interesseerden. Zo kwam ik bijvoorbeeld terecht bij het begrip bioluminescentie, het verschijnsel waarbij dieren zelf licht kunnen creëren. Later ben ik toch iets groter gaan denken en heb ik het onderwerp gehouden op de diepzee in het algemeen.
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Nieuwe-goden-picture-e1603295334683.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Op deze afbeelding zijn de goden te zien waar ik in de eerste instantie mijn project over wilde doen. Linksonder staat de god van de diepzee.” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Relevantie
Na veel research te doen kwam ik erachter hoe mooi de diepzee is en hoe weinig erover bekend is in verhouding met het land of zelfs de ruimte. Wat er wel bekend is bleek ik ook nog super interessant te vinden. Er zijn zulke bizarre vissen te vinden met allemaal unieke eigenschappen. Een paar voorbeelden hiervan komen in mijn eindproduct ook terug. Tijdens mijn bronnenonderzoek zijn er twee dingen geweest die me het meest opvielen. Het eerste wat me echt aansprak is het feit dat er nog zoveel nieuwe diersoorten ontdekt worden. Naar schatting is pas 5% van de oceanen ontdekt. Het tweede wat me erg bijbleef is dat zelfs in het diepste punt van de oceanen, op 11 kilometer diepte, er plastic gevonden werd. De ecosystemen daar moeten beter beschermd worden. Als we zo doorgaan is het grootste gedeelte van de diersoorten in de oceaan straks uitgestorven voordat ze überhaupt bekend zijn. Toen ik dit beide las heb ik besloten een verhaal te gaan vertellen.
Project
Na eerst nagedacht te hebben over het idee van een eigen vissoort verzinnen, ben ik uiteindelijk gekomen op het idee om een verhaal te vertellen. Met technieken die gebruikt worden in emersive storytelling probeer ik bezoekers mee te sleuren in mijn verhaal. Voor zich zullen bezoekers een scherm zien met hierop een bureaublad uit de jaren 90. Door rond te klikken door de files zullen ze de ontdekkingsreis volgen van Professor Melville, die in 1997 de Soendatrog in de Indische oceaan in is gedoken in zijn duikboot. Ze zitten op zijn stoel in de gestrande duikboot. Je leest hier over zijn bevindingen en ervaringen. Naast je zitten twee lades met sloten, door goed rond te zoeken en ze open te maken zal je hierin onscherpe foto’s en omschrijvingen vinden van een nieuwe vissoort. Dit kan een hele belangrijke ontdekking zijn. Het is jouw taak om deze informatie naar buiten te brengen aangezien het systeem van de duikboot automatisch af zal sluiten na een bepaalde tijd.
Om de ervaring realistischer te maken heb ik een oud computer bureaublad nagemaakt in Adobe Xd. De bezoeker kan zo echt rondklikken en files bekijken. De sloten die ik op de lades heb gevestigd en de bijbehorende sleutelbos heb ik een roestig uiterlijk gegeven met acrylstiften. Zo lijken ze een stuk ouder. Het dashboard van de duikboot maak ik van karton, dit is een fijn materiaal op makkelijk grotere constructies te maken.
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Krant-23-januari-1997_Tekengebied-1-01.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Ook deze krant is te vinden op het dashboard. Zo wordt de setting duidelijker.” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/File-eerste-poging.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Op de computer zijn onder andere files als deze te vinden waarin de professor omschrijft wat er gebeurt.” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Boodschap
Zoals eerdergenoemd wil ik vooral duidelijk maken aan de bezoeken hoe bijzonder de diepzee is en hoe belangrijk het is dat daar onderzoek naar gedaan wordt. Ook het probleem van plastic in de oceaan wordt kort benoemd. Dat dit zelfs in de diepzee terechtkomt is ook iets wat ik de mensen wil meegeven. Door te lezen wat de onderzoeker allemaal heeft gezien bij zijn duik leren mensen interessante dingen over de diepzee die ze (hoogstwaarschijnlijk) eerder niet wisten. Zo wil ik ze aan het denken zetten over mijn onderwerp.
Onderzoek
Mijn onderzoek bestond vooral uit bronnenonderzoek. Ik ben begonnen met simpele vragen. Tot hoe diep leven verschillende vissen? Wat is bioluminescentie? Uiteindelijk kwam ik op specifiekere vragen terecht die wat dieper ingingen op de details. Hoe zagen duikboten er in die tijd uit? Welke software was toen populair? Behalve dit bronnenonderzoek in de latere delen van mijn project heb ik ook veel getekend en geschetst. Bestaande en niet bestaande vissen bijvoorbeeld. Daarnaast heb ik een levensgroot vissenskelet nagemaakt van een vis die ik zelf had gecreëerd. Dit heb ik helaas niet kunnen gebruiken in mijn eindwerk. Daarbij heb ik natuurlijk erg veel goede feedback gehad van mijn klasgenoten en docenten. Dit heeft mijn proces ook op het goede spoor gebracht. In de komende dagen zal ik nog een expert op het gebied van storytelling vragen voor feedback en mijn eindproduct testen voor eventuele laatste aanpassingen.
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/VISskelet-schets-e1603294563576.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Een vissenskelet van een niet bestaande vissoort.” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/schetsjes-visjes-e1603294429742.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Door het onderzoek dat leidde tot deze schetsen ontdekte ik hoe divers de fauna in de diepzee is.” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Toekomst
Iets wat ik uit dit project mee heb gekregen en graag nog wil delen is de volgende les. Wanneer je een verhaal wilt vertellen, focus je dan eerst op wat je wilt vertellen en daarna pas hoe je dit wilt doen. Dit is een van de grootste redenen dat ik aan het begin van mijn proces vastliep. Ik wilde dingen maken maar ik had nog niet uitgedacht wat het doel ervan zou zijn. Dit is natuurlijk een goede manier om te experimenteren maar uiteindelijk moet je wel je verhaal duidelijk hebben voordat je na kunt denken over hoe je dit voor wilt geven. Als laatste heb ik geleerd dat ik vaker knopen moet doorhakken. In plaats van te blijven twijfelen over wat de beste keuze is, moet ik een keuze maken en dan kijken waar ik terecht kom. Dit heeft mijn proces op het einde enorm geholpen.
[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Windows-95-mockup-1.png” panorama=”off” align=”center” lightbox=”on” captionsrc=”custom” caption=”Het bureaublad van het computerscherm uit 1997.” captionposition=”left” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Bronnen
Kraaijvanger, C. (23 maart 2018) Uniek filmpje onthult hoe twee diepzeehengelvissen paren.
Van https://www.scientias.nl/uniek-filmpje-onthult-hoe-twee-diepzeehengelvissen-paren/
Gibbens, S. (9 november 2017) Nieuw soort minihaai geeft licht in het donker. Van https://www.nationalgeographic.nl/dieren/2017/08/nieuw-soort-minihaai-geeft-licht-het-donker
ScienceDaily. (12 april 2020) New species discovered during exploration of abyssal deep sea canyons of Ningaloo. Van https://www.sciencedaily.com/releases/2020/04/200412131936.htm
AD (21 augustus 2020) Dertig nieuwe diersoorten gevonden bij diepzee onderzoek.
NOS (14 mei 2019) Diepste duik ooit: hoop op nieuwe ontdekkingen over oorsprong bestaan.
Langley, L. (2 mei 2019) How bioluminescense works in nature.
Van https://www.nationalgeographic.com/animals/reference/bioluminescence-animals-ocean-glowing/
Agarwal, N. (z.d.) The Deep Sea. Van https://neal.fun/deep-sea?fbclid=IwAR3j-hpCMyCVICJLyfFitF1oSn2JD4frhRAdbflnV1UfAR61WkoyaOgpd6E