World Building en Sprookjes

Concept Diary – Merlijn Schagen 1698738

Synopsis

Er zijn vele verhalen in de wereld, van sprookjes tot waargebeurde ervaringen. Een van veel gebruikte methodes om immersieve verhalen te maken en vertellen is world building. Bedrijven als Disney en Universal zijn hier meesters in. Nu wil ik zelf hier ook mee aan de slag. Het prachtige van wat een bedrijf als Disney doet is het creëren van een complete wereld waar jij als kijker, lezer of bezoeker compleet in onder gedompeld wordt en meerder kanten kan ontdekken van de wereld. Hoe pak ik dit zelf aan en hoe maak ik een wereld echt eigen?

 

Premisse

“Zelf World Building ontdekken en hier een eigen wereld mee maken”

 

Context, Scope, Definitie

Mijn onderzoek past mooi bij het vak seminar. Ik speel in op een van mijn grote interesses waar ik mij meer in kan ontwikkelen, World Building, en daarnaast wil ik dit begrip tastbaar maken en mensen zelf onderdompelen in mijn eigen gemaakte wereld. Ik ga aan de slag met mijn creatieve vaardigheden om deze verder te ontwikkelen.

 

In een van de eerste feedback momenten kreeg ik van Maartje Wegdam de tip om niet zelf een compleet nieuw verhaal te bedenken maar juist een bestaand verhaal aan te pakken en hier World Building op los te laten. Hiervoor heb ik dan ook gekozen en ga ik kijken naar het verhaal van Hans en Grietje.

 

Voor mijn onderzoek en zoektocht heb ik de volgende hoofdvraag opgezet: Hoe kan ik door middel van World Building een complete wereld van Hans en Groetje opzetten waar mensen compleet in ondergedompeldkunnen worden.

 

Dankzij mijn hoofdvraag kwam ik op de volgende deelvragen:

  • Wat is World Building en hoe maken bedrijven als Disney hier gebruik van?
  • Wat houdt immersive design in en hoe speelt World Building daar een rol in?
  • Hoe zet ik wereld neer waar multiperspectiviteit in terug komt?
  • Welke boodschap wil ik met mijn verhaal en wereld vertellen?

 

^ intro poster seminar

 

Methode en Aanpak

Ik ben tijdens mij onderzoek verschillende methodes gebruikt. Hiervoor heb ik de CMD Methods pack (CMD Methods Pack, z.d.) gebruikt.  Ik ben begonnen met deskresearch. Hier heb ik gekeken naar het begrip “immersive”, World Building zelf, hoe Disney World Building en immersive gebruikt en vervolgens hoe andere bedrijven gebruik maken van World Building. Ook voor multiperspectiviteit ben ik begonnen met deskresearch. Verder heb ik gebruik gemaakt van storyboards om de verhalen duidelijk zichtbaar te maken, een enquête om feedback te krijgen van anderen, ‘day in the life’ heb ik gebruikt om multiperspectiviteit meer te begrijpen en duidelijker inzicht te krijgen van mijn personages, een inspiration wall/moodboard voor mijn poster design, ik heb de Hero’s Journey gebruikt voor het nieuwe verhaal.

 

Uitvoering en Experimenten

 

World Building

Bij mijn deskresearch over world building kwam ik Alex McDowell tegen. McDowell is niet alleen een designer, professor en storyteller maar ook werkt hij als World Builder in de filmwereld met onder andere Steven Spielberg en David Fincher (World Building Institute, z.d.). In zijn TED Talk “The role of disruption in world building” vertelt hij over zijn Holistic mandala (McDowell, 2015). Hierin duikt je in op verschillende aspecten van de wereld om deze zo goed en realistisch op te bouwen. Hier ben ik mee aan de slag gegaan om in te vullen volgens het verhaal van Hans en Grietje.

 

^ mandala volgens McDowell (McDowell, 2015)

^ schetsen mandala

^ uitgewerkte mandala

 

Na deze mandala’s ben ik verder gaan kijken binnen de wereld van immersive design. Marie-Laure Ryan (2003; 2008) deelt narratieve immersie op in de onderstaande drie subcategorieën. Eerst spatial immersion: een omgeving creëren waarin de gebruiker een sterk gevoel krijgt om op ontdekking te gaan en meer te onderzoeken en leren over de wereld. Hierbij werken visuele elementen goed volgens Ryan. Als tweede beschrijft Ryan temporal immersion: een verhaal met een plot wat zich langzaam ontpopt. Dit roept bij de gebruiker het verlangen op om te weten wat er nog gaat komen of wat erna gebeurt. De laatste is emotional immersion: dit komt naar boven door een emotionele band met characters te ontwikkelen vanuit de gebruiker. Dit leken mij handige punten om in mijn achterhoofd te houden voor mijn eindproduct en te dienen als een soort guiding principles.

 

Disney

Om te kijken naar voorbeelden van World Building heb ik naar Disney gekeken. Niet alleen is Disney een grote passie van mij maar ook een groot voorbeeld in World Building. In 1955 opende Walt Disney Disneyland in Anaheim. Het park was een groot succes en zo bleef hij aan het park werken en nieuwe ervaringen toevoegen. Op 18 maart 1967 opende in Disneyland Park de attractie Pirates of the Caribbean. Het was direct een groot succes bij de gasten. Het was een erg gedetailleerde attractie met vele special effects, aanstekelijke muziek en personages die iedereen aansprak. Sindsdien is Pirates of the Caribbean een geliefde klassieker en te vinden in alle Disney parken wereldwijd. Door het grote succes van de attractie kwam in 2003 de film Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl. Dit was het begin van een van de grootste successen van Disney in live action films. Door de duidelijk uitgedachte en herkenbare wereld van Pirates of the Caribbean wat door middel van World Building in elkaar gezet was, was het voor de filmmakers vrij gemakkelijk om de films te maken en te zorgen dat deze perfect in de wereld van de attractie passen. Hetzelfde gebeurde met de wel bekende attractie The Haunted Mansion waar in hetzelfde jaar een live-action film van kwam.

Bij het zoeken van World Building en Disney kwam ik erachter dat een bedrijf dankzij World Building hun organisatiestrategie hebben ontworpen en aangescherpt. Dit was niemand minder dan AirBnB, door gebruik te maken van een storyboarding wilde zij hun klanten beleving beter leren kennen en zien wat hun volgende stappen kunnen zijn, wat nu goed werkt en wat verbeterd kan worden (Kessler, 2012).

 

Hans en Grietje Storyboard

Dit vond ik een erg interessant iets en ik besloot er zelf ook mee aan de slag te gaan. Ik heb eerst het verhaal van Hans en Grietje uitgewerkt naar een storyboard.

^ schetsen storyboard hans en grietje

  

^ storyboard hans en grietje

 

Vervolgend onder een aantal mensen gevraagd of er delen onduidelijk waren of miste. Hieruit kwam dat het vrij onduidelijk was waarom er geen geld meer was voor de kinderen, hoe de kinderen terug bij hun ouders kwamen en het strooien van steentjes of broodkruimels miste en deze scenes heb ik daardoor toegevoegd aan mijn story board.

^ aanvulling storyboard scenes

 

Aan de hand van de storyboard ben ik aan de slag gegaan met een kaart te tekenen van de wereld waarin Hans en Grietje wonen. Ik heb zelf een vrij duidelijk beeld van de wereld en door middel van de kaart kon ik deze tastbaar maken.

^ kaart wereld Hans en Grietje

 

Poster design

Vervolgens ging ik aan de slag met posters maken voor de verschillende locaties op de kaart. Eerst maakte ik een moodboard en inspiration wall. Hierdoor had ik een duidelijk beeld van wat voor stijl posters ik wilde maken.

^ moodboard/ inspiration wall

 

Het leek mij interessant om posters te maken als een soort verkoop afbeelding voor reizen naar de wereld van Hans en Grietje.

^ schetsen posters

^ uitgewerkte posters

 

Reisgids

Nu had ik een vrij duidelijk beeld van deze wereld maar had ik deze mij nog niet helemaal eigen gemaakt. Ook het tastbare om er een echte ervaring van te maken ontbrak nog. Graag wilde ik voor mijn eindproduct en de expo inspelen op een reisbureau idee. Allereerst ging ik aan de slag met de feedback die ik kreeg van Siebe de Boer. Ik moest de wereld meer levendig maken en uitdenken, kijken naar kleine details en wat dingen zijn die bij een reisbureau nou echt naar voren komen. Zo ben ik aan de slag gegaan met het maken van een reisgids.

^ mockups reisgids

 

 

[aesop_document type=”pdf” src=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Reisgids_MerlijnSchagen_Seminar.pdf” title=”Reisgids” download=”off”]

^ PDF reisgids

 

Hierin staan alle belangrijke weetjes, do’s en don’ts en is de gids die je nodig hebt tijdens jouw reis naar het eiland van Hans en Grietje.

 

Multiperspectiviteit

 

Om de wereld nog meer eigen te maken besloot ik om te starten met mijn eigen verhaal in deze wereld. Ik was erg benieuwd naar een verhaal wat niet verteld was, dat van de heks. Deze werd alleen neer gezet als een gevaarlijk en slecht persoon maar ik wilde weten waarom. Ik werd door feedback van docenten gewezen op multiperspectiviteit. Een andere naam voor multiperspectiviteit is polyperspectivity. Dit houdt in dat er bij verhalen altijd verschillende perspectieven zijn. Volgens Hartner is het zo dat het niet altijd gaat om waarheid en leugens maar wel dat elk verhaal een kern van de waarheid heeft en het recht hoort te hebben om gehoord te worden. Dit probeer ik terug te brengen in het verhaal van de heks.

Hiermee ben ik aan de slag gegaan om het verhaal van de heks te schrijven. Tijdens het verhaal heb ik zo veel mogelijk geprobeerd om de hero’s journey toe te passen als een goede leidraad voor het verhaal.Nu is schrijven niet mijn beste kwaliteit dus heb ik het net als eerst aangepakt in storyboards.

^ schetsen storyboard verhaal heks

^ storyboard heks

 

Door mijn nieuwe verhaal en de aangepaste wereld heb ik een laatste paar poster gemaakt om zo het verhaal compleet te hebben.

^ schetsen nieuwe posters

 ^ aanvulling nieuwe posters

 

Eindproduct

 

Als eindproduct heb ik de reisgids omgezet naar een mobiele app die reizigers kunnen gebruiken tijdens hun bezoek. Het voordeel hiervan is dat ik in de app een nieuwe functie heb gezet waardoor je tijdens je reis naar verhalen van de heks kan luisteren en kan horen hoe zij het ervaart en bekijkt.

^ App schermen

^ App mock-up

[aesop_video src=”self” hosted=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Untitled.m4v” align=”center” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

^ App in gebruik

 

Vaak wordt er in de huidige maatschappij alleen vanuit één standpunt gekeken, wij denken dat wij de enige zijn die een bepaalde blik en kijk hebben op iets en dat deze dan het enige is wat klopt. Een ander kan vaak op een compleet andere manier naar een situatie kijken, denk bijvoorbeeld aan de ouderen of mindervalide mensen. Door mijn eindproduct wil ik mensen in laten zien dat er meerdere kanten van een verhaal zijn. Ook al is dit een sprookje denk ik dat wij allemaal toch een wijze les hieruit kunnen halen.

 

Evaluatie en conclusie

Zelf ben ik erg tevreden met mijn proces en eindresultaat. Ik heb veel geleerd over niet alleen World Building maar ook over mijzelf. Ik ben zeker iemand die graag eerst het onderzoek in duikt en dan een duidelijk einddoel op stelt. Voor Seminar is dit nou net niet de bedoeling en daar heb ik moeite mee gehad. Ik heb geleerd en zie in hoe nuttig het is om gewoon aan de slag te gaan en creatief bezig te zijn. Door elk stapje leerde ik wat nieuws, kreeg ik nieuwe ideeën en bleef ik enthousiast aan het werk. De feedback momenten van zowel docenten als mede studenten verbaasde mij elke keer weer. Na elk moment liep ik weg met nieuwe ideeën, meer inspiratie, enthousiasme en altijd een goed gevoel. Ik denk zeker het meeste geleerd te hebben van het proces in het algemeen en vond het meer vinden over World Building erg interessant en leerzaam.

 

Toekomst

World Building is een erg breed onderwerp waar heel veel mee kan. Zelf denk ik dat World Building het beste naar voren komt als een echte fysieke immersive ervaring. Helaas is dat iets wat momenteel niet kon. Ik denk dat er heel veel meer met Seminar kan. Ik zie mijn eindproduct dan ook niet als een einde maar meer als een onderdeel van een mogelijk groter geheel. Zelf wil ik zeker aan de slag blijven met World Building en Immersive design. Ook grafisch bezig zijn vind ik erg leuk en merk ik dat ik hoe meer ik er mee bezig ben hoe beter ik in mijn kunnen wordt.

 

English Summary

I always have had interest in World Building and how to immerse someone in a story. For my Seminar I took upon the task to learn more about World Building and create a new story in the already known story of Hans & Gretel. I did this by letting my creative brain take the lead, create storyboards, ask feedback, work on a small magazine and end up with an app design.

 

Bronnen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *