Een bewustwording over het onzichtbare plastic gebruik in onze dagelijkse verzorging.
Duurzaamheid is voor mij in de loop der jaren een belangrijk begrip geworden. Nooit had ik verwacht te eindigen waar ik ben geëindigd met mijn Seminar. Door te lezen, te tekenen, gesprekken te voeren en mijn eigen verzorgingsproducten te maken eindigde ik met een start van een merk en een bewustwordingscampagne over plastic gebruik in verzorgingproducten.
Inleiding
Twee jaar geleden liep ik met toeval een winkel in, waarbij het draait om een duurzame wereld te creëren. Hun producten hebben een positieve impact op klimaat en mens. Ik ben hierdoor gaan nadenken over mijn keuzes en impact. Ik heb een aantal verbeteringen gebracht in mijn dagelijks leven. Toch ben ik van mening dat er meer bewustzijn gecreëerd moet worden op dit gebied. We leven in een maatschappij waar klimaatverandering steeds een belangrijker onderwerp wordt. Klimaatverandering heeft namelijk grote gevolgen voor mens, natuur en milieu (Rijksoverheid, z.d.).
Context, Scope en Definitie
Ik ga mij focussen op duurzamer leven, de wereldbevolking is op weg om in 2050 9,6 miljard mensen te bereiken. De VN maakt de voorspelling dat we de natuurlijke hulpbronnen van drie planeten nodig hebben om onze huidige levensstijlen te behouden (Dyer, 2019). Om onze huidige levensstijl te kunnen voorzetten moeten we bewuster omgaan met het klimaat.
Dit onderzoek is begonnen vanuit een breed standpunt, maar heeft zich gefocust naar microplastic d.m.v. onderzoek en experimenteren. Plastic bevindt zich overal in de oceanen (Van Woerden, 2015) en grotendeels is microplastic. 80% van alle microplastic dat zich in de oceaan bevindt komt van verzorgingsproducten (Cole et al., 2011, geciteerd in Li, J., Liu, H., & Chen, J. P, 2018). Op langtermijn is het effect niet bekend van microplastic (Sevil, 2019), het effect van ‘zichtbare’ plastic is al zichtbaar (Leeson, 2016). Omdat we het microplastic niet zien en onbewust innemen heb ik me daar uiteindelijk op gefocust. Mijn hoofdvraag is veranderd van “Hoe kan ik duurzaam leven en ontwerpen in de huidige maatschappij?” naar de vraag:
“Op welke manier kan ik het onbewuste gebruik van microplastic visualiseren, voor bewustwording en gedragsverandering te creëren?”
Methode & Aanpak
Ik wil mezelf breed oriënteren over dit onderwerp. Dit houdt in inlezen, interviews houden, documentaires bekijken waardoor ik geïnspireerd kan raken voor mijn creatief proces. De informatie kan me helpen tot een specifiek onderwerp te leiden. Daarbij zal mijn dummy deze tien weken centraal staan in mijn hele proces.
Over bewustwording van plasticgebruik zijn al meerdere kunstwerken, campagnes, documentaires en apps ontwikkeld. Denk hierbij aan de “A Plastic Ocean” documentaire van Leeson of aan het kunstwerk van de Utrechtse Universiteit van de 11 meter hoge plastic walvis. Ze laten ons inzien dat we veel plastic gebruiken en het vrijwel altijd in de oceanen terecht komt, ook in ons lichaam uiteindelijk aangezien wij bovenaan de voedselketen staan. Om je plasticverbruik te verminderen en bewuster te worden zijn de apps Beat the microbeat en My little plastic footprint ontwikkeld. Zo zijn er ook meerdere campagnes voor afval te scheiden, maar ik denk dat we meer moeten focussen op wat we niet zien en daar bewustwording en gedragsverandering in moeten zoeken. En niet alleen inzicht moeten geven, maar ook een oplossing. Door middel van storytelling denk ik de hoofdvraag makkelijker kan worden beantwoord. Ik wil verschillende media’s gaan gebruiken, zoals posters, video, animatie en wat nog meer op mijn pad komt om zo goed mogelijk de vraag te beantwoorden.
Uitvoering en Experimenten
Week 1 – 3
[aesop_quote type=”block” background=”#8b8c5a” text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=”Duurzaamheid heeft voor iedereen een andere betekenis, ergens moet je beginnen hoe groot of klein deze stap is dat maakt niet uit. Zolang er maar een begin is.” cite=”Niki Schoondergang (Studio Hamerhaai)” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
Tijdens mijn seminar stond mijn dummy centraal, hierin schreef ik alle nieuwe inzichten, kennis en ideeën op.
[aesop_gallery id=”440″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_gallery id=”627″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Op basis van feedback heb ik gekeken naar cradle to cradle design. Afval kan gezien worden als een eeuwige hulpbron (Sustainability Guide, z.d.) en heeft me geleid om te experimenteren wat ik met afval allemaal kan. Ik heb glazen flesjes een nieuwe functie gegeven, maar het bracht veel afval mee zoals verfresten.
[aesop_gallery id=”628″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Verf is ook een vorm van plastic en bevat chemicaliën waardoor het moeilijk recyclebaar is (Kunst & Kunstenaars, z.d.). Als oplossing heb ik duurzame, recyclebare verf gemaakt.
[aesop_gallery id=”499″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Geinspireerd hierdoor ben ik ook papier gaan maken van oud papier.
[aesop_gallery id=”520″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Deze twee weken waren leuk qua experimenteren, maar gaven geen richting aan voor mijn project. De documentaire “A Plastic Ocean” heeft meer inzicht en inspiratie gegeven. Bewustwording creeeren over plastic gebruik. Plastic breekt niet af, maar uit elkaar tot microplastic dat altijd op aarde aanwezig zal zijn. Waarvan grotendeels tandpasta en cosmeticaproducten de boosdoener zijn (Leeson, 2016).
Ik ben gaan experimenteren met maken van mijn eigen duurzame producten, zo heb ik tandpasta gemaakt (Wouterson, 2019).
[aesop_gallery id=”618″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Week 4
Feedback van mijn medestudenten liet mij zien dat ik het probleem willen verbeelden van microplastic, het probleem wat we niet met blote oog kunnen bekijken. Ik heb een poging gedaan om dit via illustratie/animatie te vertellen.
[aesop_video src=”self” hosted=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Animatie-3.mp4″ align=”center” caption=”Eerste poging tot animeren.” disable_for_mobile=”on” poster_frame=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Schildpad-eerste-poging-thumbnail.jpg” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_video src=”self” hosted=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Animatie-3.mp4″ align=”center” disable_for_mobile=”on” poster_frame=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Schildpad-tweede-poging.jpg” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_video src=”self” hosted=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Walvis-animatie.mp4″ align=”center” caption=”Animatie poging 3″ disable_for_mobile=”on” poster_frame=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Walvis-thumbnail.jpg” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Van Maartje & Dagmar kreeg ik mee dat ik een stapje terug moest doen. Animeren kost veel tijd en vertelt dit het verhaal dat ik wil gaan vertellen. Ik ben gaan focussen op stilbeeld, storytelling en het probleem te vergroten. Ook werd me aangespoord om verder te gaan met mijn eigen producten en eventuele branding.
[aesop_gallery id=”616″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Tijdens het maken van de bodycreme las ik een artikel en kwam ik in een knelpunt terecht. Kokosolie was minder duurzaam dan gedacht. Het riep de vraag op “Hoe doe ik dan wel goed?”
[aesop_gallery id=”619″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Week 5
[aesop_quote type=”block” background=”#8b8c5a” text=”#ffffff” align=”center” size=”1″ quote=” “Het gaat erom dat we als samenleving begrijpen dat alle agricultuur een negatief impact heeft op ons milieu en dat consumenten de juiste informatie moeten krijgen, zodat een duurzamere keuze kan worden gemaakt.”<br /><br /><br /><br />
” cite=”(Douglas Sheil, 2020)” parallax=”off” direction=”left” revealfx=”off”]
In een gesprek met Douglas Sheil gaf hij aan dat wij juiste informatie, transparantie en objectieve maatregelen nodig hebben om de juiste keuze te kunnen maken. Het heeft me aan het denken gezet met wat ik andere graag wil overbrengen over dit onderwerp.
[aesop_gallery id=”526″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Van medestudenten kreeg ik terug dat het veel tekst en informatie was, waardoor ze niet heel geïnteresseerd waren om alles te lezen. Maar dat sommige punten wel nieuwe inzichten waren. Dit laat zien dat we niet bewust zijn van ons gebruik, waardoor het verhaal vertellen belangrijk wordt.
Dagmar gaf aan om te kijken naar hoe je als samenleving bewustwording kan creëren, hierdoor ging ik nadenken over mijn interesse in CMD. Ik vind appdesign heel interessant en het is een kant waar ik wel naar toe wil gaan in mijn professionele ontwikkeling.
[aesop_gallery id=”694″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Week 6 & 7
In gesprek met Maartje kwam na voren dat een app, niet de juiste richting is voor het doel dat ik wil bereiken, namelijk bewustwording en op langtermijn gedragsverandering. En moest doorbouwen op de verzorgingsproducten maken. Een video is daar sterker in, ik heb een storyboard geschetst voor het verhaal:
[aesop_gallery id=”615″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Van Dagmar en Maartje kwam naar voren dat mijn concept niets sterk genoeg was d.m.v. de scamper-methode (HatRabbits, z.d.) is het volgende ontstaan.
[aesop_gallery id=”536″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Daaruit is zijn de volgende videos ontstaan:
[aesop_video src=”self” hosted=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Versie-1_1.mp4″ align=”center” disable_for_mobile=”on” poster_frame=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Artboard-4.jpg” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_video src=”self” hosted=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Versie-2_2.mp4″ align=”center” disable_for_mobile=”on” poster_frame=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Artboard-4.jpg” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_video src=”self” hosted=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Versie-3_1.mp4″ align=”center” disable_for_mobile=”on” poster_frame=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Artboard-4.jpg” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_video src=”self” hosted=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Versie-4_1.mp4″ align=”center” disable_for_mobile=”on” poster_frame=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Artboard-4.jpg” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_video src=”self” hosted=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Versie-5_1.mp4″ align=”center” disable_for_mobile=”on” poster_frame=”https://cmdstudio.nl/seminar/wp-content/uploads/sites/2/2020/10/Artboard-4.jpg” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Als laatste feedback kreeg ik dat ik een opzet moest maken aan een website, waar je dan producten kan kopen. Voor logo ben ik nog naar ontwerper Alice Rinkens gegaan. Ik moest het logo meer rond maken, dat was natuurlijker en vriendelijker en paste dus bij de branding en concept.
[aesop_gallery id=”589″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_gallery id=”609″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
[aesop_gallery id=”610″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Ook heb ik een aantal wireframes gemaakt voor de website hoe deze er dan uitziet.
[aesop_gallery id=”623″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
In de laatste dagen wil ik nog de website als werkend prototype te maken en nog een paar edits maken aan de video. Hetgeen wat hierboven allemaal beschreven staat is mijn proces en waar ik acht weken tijd ben beland.
Toekomst van…
“Op welke manier kan ik het onbewuste gebruik van microplastic visualiseren, voor bewustwording en gedragsverandering te creëren?”
Ik denk dat ik het antwoord wel heb gevonden, maar of het daadwerkelijk gebeurt zal later blijken. Met een video, een website en een paar producten ben je er niet. Je denkt na en je ziet verwijzing naar duurzamere opties, maar voor mensen die willen werken met dit onderwerp adviseer ik om goed te kijken wat ze willen meegeven aan mensen die dit werk bekijken. Zo kun je beter inspelen op de doelgroep, kan je makkelijker keuzes kan maken en goed kan weerleggen, maar ook meer kan bereiken. Dat is zeker iets wat ik mee ga nemen.
Als er meer tijd was zou ik zeker nog meer kijken naar webdesign en branding, zodat er een geheel ontstaat. Hierdoor komt de boodschap beter over. Dat geef ik ook mee aan mensen die met dit soort onderwerpen aan de slag willen.
Bronnen
Dyer, H. (2019). Say no to waste, 101 Easy Ways to Create Less Waste. Londen: Summersdale Publishers Ltd
Glosli, C. (2020, 6 juli). Coconut oil threatens more species than palm oil. Geraadpleegd op 24 september 2020, van https://partner.sciencenorway.no/agriculture-endangered-species-environment/coconut-oil-threatens-more-species-than-palm-oil/1708126
HatRabbits. (z.d.). SCAMPER: een klassieke brainstorm techniek. Geraadpleegd op 7 oktober 2020, van https://hatrabbits.com/scamper/
Kunst & Kunstenaars. (z.d.). Duurzaam ondernemen als kunstenaar. Geraadpleegd op 8 september 2020, van https://www.kunstenkunstenaar.nl/kunstenaar/duurzaam-ondernemen-als-kunstenaar/#1
Li, J., Liu, H., & Chen, J. P. (2018). Microplastics in freshwater systems: A review on occurrence, environmental effects, and methods for microplastics detection. Water Research, 137, 362-374.
Leeson, C. (Director). (2016). A Plastic Ocean [Netflix]. Geraadpleegd op 7 september 2020, van https://www.netflix.com/watch/80164032?trackId=13752289&tctx=0%2C0%2Cf26f9de55f98471d7fcc309223f65f9f01c66ea4%3A1c3b978cde9836fef476b241f9d35bf128e1b6ca%2Cf26f9de55f98471d7fcc309223f65f9f01c66ea4%3A1c3b978cde9836fef476b241f9d35bf128e1b6ca%2Cunknown%2C
Sevil, M. (2019, 28 september). Hoe schadelijk zijn microplastics voor je lichaam?. Geraadpleegd op 10 oktober 2020, van https://www.parool.nl/nieuws/hoe-schadelijk-zijn-microplastics-voor-je-lichaam~b45fae33/
Sustainability Guide. (z.d.). Cradle to Cradle. Geraadpleegd op 11 september 2020, van https://sustainabilityguide.eu/methods/cradle-to-cradle/
Van Woerden, L. (2015, 9 maart). Nieuwe schatting plastic in oceanen. Geraadpleegd op 16 oktober 2020, van https://www.nemokennislink.nl/publicaties/nieuwe-schatting-plastic-in-oceanen/
Wouterson, E. (2019, 25 november). 3 Beste Zero Waste Tandpasta Recepten. Geraadpleegd op 14 september 2020, van https://www.emmawouterson.com/3-beste-zero-waste-tandpasta-recepten/
Synopsis English
Sustainability has become an important concept for me over the years. Never did I expect that I would end up where I am with Seminar. From reading, drawing, having conversations and making my own products, I ended up with the start of a brand and an awareness campaign about plastic usage in skincare products.