2020.Het jaar van een wereldwijde pandemie, politieke problemen in de VS, klimaatverandering en bosbranden in Australië. En ik? Ik ben nog steeds single. Dat is nog wel het meest dramatische van alles. Tijdens de lockdown kan je geen nieuwe mensen ontmoeten in de kroeg, jezelf voorschut zetten op de dansvloer en met verkeerde beslissingen naar huis gaan. Waar moet ik nou de ware vinden? op de achterkant van het pakje Knorr wereldgerechten? Nee. In de tijd van nu is Tinder de ‘place to be’.
SCOPE & SYPNOSIS
Tijdens deze lockdown heb ik merendeels van mijn tijd op tinder besteed. Hoe actueler wil je het hebben? Hierdoor besloot ik mijn seminar over tinder te gaan hebben. Hierbij wilde ik mij vooral bezig houden met de vraag: Hoe heeft Tinder invloed op onze kijk op liefde en seks?
De vragen die uit mijn hoofdvraag zijn voortgekomen:
- Hoe ziet het daten van nu er precies uit?
- Maakt Tinder daadwerkelijk het daten anders?
- Hoe zijn andere perspectieven?
- Mocht er daadwerkelijk een negatieve verandering zijn, hoe kan ik dit dan aanpassen? Evt. Ghosting?
UITVOERING & EXPERIMENTEN
Ik wilde zo veel mogelijk informatie verzamelen over Tinder en alle bijkomende onderwerpen. Zo heb ik de podcasts geluisterd van Datevermaak. Dit is een podcast die is opgezet door drie twintigers die praten over hoe zij de datinglevensstijl ervaren in deze tijd. Ook toen de pandemie begon werden deze podcasts gemaakt. Het viel me op hoeveel termen zij hadden voor alle verschillende fases in daten. Ik heb artikelen gelezen en daarnaast heb ik mensen gevraagd om zo veel mogelijk screenshots te delen van gesprekken tussen tindermatches. Dit hier kwam minder respons op dan ik had verwacht. Wellicht dat mensen zich generen voor hun datingleven? Een paar voorbeelden hiervan zijn:
Daarnaast vind ik het moeilijk om het onderwerp gedetailleerder te maken en wist ik niet heel goed hoe ik nou verder moest. Toen kreeg ik het advies om alles uit te werken. Hoe klein de stapjes ook zijn. Dus heb ik het ‘Ghost sticker’ idee verder uitgewerkt. Aangezien ik zelf wel eens geghost heb en ben geghost, wilde ik dit duidelijker maken voor beide partijen. Zo wilde ik er voor zorgen dat het voor de persoon die interesse verliest, het makkelijk is om dit aan te geven. Zo dat dit tenminste gebeurd. Vaak heeft de persoon die wordt geghost al gevoelens en weet deze persoon niet zo snel wat er gebeurd en gaat er eerst tijd overheen voordat het duidelijk wordt. Dit kost energie. Het idee was om een sticker te maken die je dan zou kunnen sturen om gelijk duidelijkheid te creëren. en het dus makkelijker te maken voor beide partijen. Hier de sticker:
Ik voelde me alleen al niet echt lekker over dit idee en toen ik feedback vroeg werd het voor mij ook duidelijk. Dit idee is een hele abrupte manier van het contact verbreken en zal de communicatie tussen beide partijen juist verslechteren en versimpelen. Dit experiment heeft mij dus laten zien wat ik niet wil bereiken.
Hierna ben ik gaan kijken naar het mannelijke perspectief van tinder aangezien ik alleen de hetero, vrouwelijke kant ken. Zo heb ik een interview afgelegd met een klasgenoot over zijn perspectief op tinder. Hierbij heb ik een beter beeld gecreëerd vanuit een ander perspectief. Wel wist ik meteen dat ik mijn eindwerk persoonlijker wilde maken. Omdat er veel perspectieven zijn op Tinder.
Dit heb ik gepresenteerd aan mijn klasgenoten en docenten om meer feedback te krijgen omdat ik natuurlijk steeds meer richting het eindwerk wilde gaan. Dit was voor mij echt een bron van inspiratie. Het idee was om te gaan animeren. Hierbij wilde ik gebruikmaken van spraakmemo’s van vriendinnen die hun verhaal vertelden.
Aangezien ik nog nooit wat geanimeerd heb, ben ik gaan googelen naar hoe dat in zijn werk gaat. Ik had verschillende sites gevonden die animeren makkelijk maken voor bedrijven voor reclamespots en tutorials. Dit was nog niet echt wat ik wilde dus ben ik zelf gaan proberen via Adobe After Effects. Hierbij kreeg ik uitleg van een klasgenoot hoe ik dit het beste kon aanpakken. Daarbij heb ik meerdere pogingen gedaan tot het creëren hiervan (zie bijlage).
Aangezien het onder de knie krijgen van After Effects iets meer tijd nodig heeft dan deze 8 weken die ik hier aan kan besteden, heb ik er voor gekozen om wat anders te gaan doen. Ik ben gaan sparren met mensen die dicht bij mij staan om tot een idee te komen die dicht bij mij staan. Hier is het idee van een illustratie boekje uit gekomen.
Dit heb ik gepresenteerd aan een deel van mijn klas. Hierbij kreeg ik de feedback om meer diepgang en een doel te creëren voor het boekje. Waarom wilde ik dit maken? Welke boodschap wilde ik de lezer meegeven?
EINDWERK
Hierdoor ben ik gaan kijken naar de manieren van storytelling die ik kan gaan gebruiken binnen het boekje. Zo ben ik gaan kijken naar een opbouw met een spanningsboog en de manier waarop dit soort verhalen verteld kunnen worden. Wil ik er meer een verhaal van maken of juist meer illustrerend het verhaal vertellen?
Zo ben ik gekomen op de omgekeerde wet van Tsjechov. Deze wet vertelt dat het belangrijk om details alleen te vertellen wanneer deze later in het verhaal terug komen. Irrelevante details maken het verhaal alleen maar onduidelijk (Rijnvis, 2020). Dit heb ik dus toegepast op een van de eerste openingszinnen die letterlijk wilde illustreren. Diezelfde openingszin komt terug op de opvolgende bladzijde.
Hierbij komen we uit op mijn eindwerk. Ik wil dit boekje wil maken om te laten zien aan vrouwen zitten dat het oké is om in dit tijdperk geen succes te hebben op Tinder. Op een humoristische manier. Deze is geschreven d.m.v. de 7 fases van Aristoteles.
Voor de voorpagina had ik in eerste instantie een animatie gebruikt uit een filmpje dat ik in mijn proces had uitgeprobeerd. Vanuit de feedback die ik hier op kreeg heb ik besloten om een nieuwe voorkant te maken. Zo heb ik het lettertype beter laten aansluiten op het onderwerp door er een uit te kiezen die op die van Tinder lijkt. Heb ik het rustiger laten ogen en heb ik de impressie van het tijdschrift de Tina achterwegen gelaten. De stijl past beter bij de doelgroep die ik wil bereiken.
REFLECTIE
Deze reflectie is volgens de STARR-methode (Carrieretijger, z.d.).
SITUATIE
Ik wilde onderzoek doen naar Tinder voor het vak Seminar.
TAAK
Zowel het onderzoeken, experimenteren en creëren waren aan mij besteed.
ACTIE
Ik onderzocht zowel in artikelen (desk) als in de praktijk (field), welke invloeden en perspectieven er waren op Tinder.
REACTIE
De reacties die ik kreeg waren positief. Mijn omgeving vond het een relevant onderwerp en snapten precies waarom ik dit koos. Feedback heeft mij verder geholpen en mensen vonden mijn uitingen erg grappig.
REFLECTIE
Ik ben redelijk tevreden met hoe mijn proces is verlopen. Ik ben blij met de uitkomst en heb hier veel van geleerd. Maar in de toekomst wil ik minder lang stilstaan bij ideeën en ze direct uitvoeren. Iets doen wat ik minder vind en daar een mooi proces uit creëren is beter.
BIJLAGE
BRONNEN
Rijnvis, D. (2020, 12 februari). Waarom de omgekeerde wet van Tsjechov je teksten geloofwaardiger maakt. Schrijfvis. https://www.schrijfvis.nl/tsjechov/
STAR-methode. (z.d.). Carrieretijger. Geraadpleegd op 12 januari 2021, van http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/sollicitatiegesprek/gesprekstechnieken/star