“Je hoeft helemaal niet te lijnen om af te vallen!”
Ik kan niet anders zeggen dan dat Studio Seminar een chaotische, maar interessante achtbaan is geweest. Voor de rit in de achtbaan begon, had ik als onderwerp: body shaming. Ik had een onderwerp gekozen dat mij mateloos irriteert, in plaats van een onderwerp dat mij inspireert. Echter kreeg ik te horen dat body shaming een te breed onderwerp was om mijn creatieve proces mee te starten. Hierna ben ik in de achtbaan gestapt en begon de rit. Om mijn onderwerp wat meer af te bakenen heb ik gekozen voor het onderwerp Cellulite. Het eerste deel van de rit verliep soepel, maar op een gegeven moment begon het karretje vast te lopen. Ik merkte dat ik geen inspiratie meer kreeg van mijn werk. Gelukkig was daar de looping, dit was het keerpunt in mijn creatieve proces. De looping heeft ervoor gezorgd dat ik verder kon met mijn nieuwe onderwerp: de radicale oplossing voor overgewicht.
Premisse & synopsis
De radicale oplossing voor overgewicht, op een speelse manier een statement maken en de spot drijven met het ‘perfecte plaatje’ in Nederland.
…
Context, Scope en Definitie
Mijn onderwerp gaat over de radicale oplossing voor overgewicht. Wat ik vaak in mijn omgeving hoor, is het terugkomende zinnetje: “ik ben weer aan de lijn, dus ik mag/hoef het niet.” Ik moet bekennen dat ik hier zelf ook schuldig aan ben geweest. Een vetrolletje hier een vetrolletje daar. Wie wil daar nou niet vanaf!? Zeker in een tijd waarin op sociale media bijna alleen maar beelden worden gedeeld van ‘perfecte’ slanke meiden. Ik vind het dus niet zo gek dat er veel mensen zijn die willen lijnen. Ze hopen hierdoor ook te kunnen voldoen aan het ideaalbeeld.
Helaas is lijnen zo eenvoudig nog niet. Hoeveel calorieën zitten hierin? Hoeveel calorieën heb ik al gehad vandaag? Heb ik genoeg bewogen vandaag? Die klote weegschaal die niet hard genoeg naar beneden gaat. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Uit ervaring weet ik dat dit mega frustrerend is en deze dingen er vaak voor zorgen dat mensen stoppen met lijnen.
Er moet toch een makkelijkere oplossing zijn? En ja, die is er! Denk aan de vele soorten afslankpillen. Verlies je hierdoor echt kilo’s? En zijn ze wel veilig? Ik zou persoonlijk niet zo snel gebruik maken van afslank pillen, omdat het resultaat dat het oplevert te gering is. Verder zijn er een aantal plastische ingrepen die je kunt doen, zoals liposuctie (wegzuigen van vet) en een buikwandcorrectie. Aan deze ingrepen hangt een flink prijzen kaartje en beschouw ik dus niet als een makkelijkere oplossing. Ook heb je verschillende operaties die je kunt ondergaan. De bekendste is de maagverkleining, maar hier kom je pas voor in aanmerking met een BMI van 40 of hoger. Ook niet echt een makkelijkere optie dus als je gewoon een paar kilo kwijt wil. Ik kwam ook tegen dat je tegenwoordig zelfs je vet kunt laten bevriezen met een Cryolipolyse behandeling. Hier zit ook een flink prijskaartje aan.
Moet ik dan maar zelf mijn vet eruit halen? Deze vraag en feedback van de docenten heeft ervoor gezorgd dat ik een radicale oplossing voor overgewicht wilde bedenken.
Hoofd- en deelvragen
Wanneer is iets radicaal?
Wanneer heb je overgewicht?
Hoeveel mensen in Nederland hebben overgewicht?
Wat zijn bestaande oplossingen van overgewicht?
Methode en Aanpak
…
Uitvoering en Experimenten
Om mijn creatieve proces, vol met experimenten en design keuzes, overzichtelijk te maken, vertel ik eerst wat over mijn oude onderwerp en daarna laat ik mijn proces van mijn huidige onderwerp zien.
Cellulite
De eerste weken van het project ben ik vooral bezig geweest om mijzelf te verdiepen in cellulite. Ik heb kort onderzoek gedaan naar wat cellulite precies is, een moodboard gemaakt en schetsen.
Daarna heb ik mij gefocust op de vragen: Waarom vinden Nederlanders cellulite ‘lelijk’? En hoe zag het schoonheidsideaal eruit door de jaren heen?
[aesop_gallery id=”5990″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Tijdens deze fase in mijn proces was ik erg gefascineerd door de structuur van cellulite. Ik heb een aantal experimenten gedaan, in de hoop hier inspiratie van te kregen voor mijn eindwerk.
[aesop_gallery id=”6100″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Ook heb ik in deze fase onderzoek gedaan naar erosie. Dit sloot goed aan bij cellulite, want bij erosie vergaat het gesteente en wordt het hobbelig.
Ik kreeg als feedback dat ik moest convergeren, kill your darlings. Ik merkten dat ik geen inspiratie meer haalde uit de schetsen van erosie en de structuur van cellulite. Dagmar gaf mij de feedback om cellulite helemaal los te laten.
Door mijn experiment met het zand uit de duinen en de feedback van Dagmar: kijk naar wat zand doet als het valt, kwam ik op het idee om een poppetje te maken waar zand uitliep.
Ik wilde graag in het echt zien wat zand zou doen, dus had ik een zakje genaaid en gevuld met zand. Ik heb gefilmd dat ik het zakje openknipte en hoe het zand eruit stroomde. Het maken van het filmpje zorgde voor inspiratie en motivatie, waardoor ik graag verder wilde met dit experiment. Echter wist ik nog niet wat het moest gaan overbrengen.
[aesop_gallery id=”6528″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Ik legde mijn ideeën voor tijdens de les en Rob noemde een aantal dingen die naast zand nog meer uit het poppetje konden stromen, zoals: bloed, water, snoep en bullshit. Naarmate het gesprek vorderde, begon ik een idee te krijgen waar ik heen wilde met mijn poppetje. Dit poppetje kon wel eens goed passen bij body shaming. Tijdens dit gesprek hadden we het ook over dik zijn en dat mensen hier graag snel een oplossing voor willen hebben. Hierdoor kwam ik op het idee om een radicale oplossing voor overgewicht te bedenken. Dit was voor mij het keerpunt tijdens mijn creatieve proces. Maar hoe ga ik ervoor zorgen dat mijn poppetje de radicale oplossing voor overgewicht wordt?
Voor mijn inspiratie sessie had ik een stop motion video laten zien. Ik heb een aantal experimenten gedaan met stop motion.
Ik bleef over met twee opties: Het proces van het verouderen van de huid en de radicale oplossing voor overgewicht.
Huidveroudering: Zand uit een poppetje van stof laten lopen, daardoor wordt de stof steeds rimpeliger.
Radicale oplossing voor overgewicht of ondergewicht: Gel lijkt op vet en door de gel uit een plastic poppetje te laten stromen, visualiseer je het dunner worden van een persoon. Door juist gel toe te voegen kun je iemand met ondergewicht aan laten komen.
Ik vond beide onderwerpen erg interessant en kwam er niet uit met welk onderwerp ik verder moest. Dus heb ik mijn nicht gevraagd om advies. Mijn nicht heeft anorexia gehad en heeft in het verleden ook andere meiden geholpen om de strijd te winnen. Mijn nicht vond de radicale oplossing een tof idee om een statement mee te maken. Hierdoor heb ik ervoor gekozen om verder te gaan met de radicale oplossing voor overgewicht.
De radicale oplossing voor overgewicht
Mijn eerste idee was het maken van een poppetje van latex. Echter is de latex die ik besteld had nooit binnen gekomen, dus moest ik met een creatieve oplossing komen. Ik ben samen met mijn vriend gaan brainstormen en we kwamen samen op het idee om plastic aan de binnenkant van stof te maken. Als we alleen stof hadden gebruik was de gel er zo doorheen gelopen.
[aesop_gallery id=”6926″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Voordat ik de delen aan elkaar ging maken, wilde ik eerst testen of het wel lekker zou werken. Ik heb een kleiner stukje stof met plastic aan de binnenkant gevuld met gel en deze opengeknipt. Dit werkte best goed. Maar toen ik het zakje uit elkaar wilde halen om weg te gooien, zag ik dat het plastic losliet van de stof. Ik hield een doorzichtig zakje met nog een beetje gel erin over. Dit inspireerde mij om een doorzichtig poppetje te gaan maken, dan zie je ook echt dat het poppetje gevuld wordt en dat de inhoud er weer uitloopt. Maar hoe ga ik dit laten zien op de expositie?
Ik had twee opties bedacht om mijn werk te laten zien op de exposite, gewoon filmen of een stop motion maken. Om te kijken welke van de twee beter beeld op zou leveren heb ik dit getest met twee zakjes. Als eerst heb ik een zakje gevuld met gel en heb ik gefilmd hoe deze werd gevuld en opengeknipt.
Ik vond dat de radicale oplossing hier niet goed tot zijn recht kwam. Hierna heb ik het tweede zakje gevuld met groene zeep. Van dit zakje heb ik een stop motion gemaakt.
Dit zag er al een stuk beter uit. Om zeker te weten of de stop motion beter werkte heb ik aan Thirza Kok (illustrator en brand designer) gevraagd welke van de twee zij beter vond werken. Zij gaf aan dat stop motion de boodschap beter overbracht.
Vanwege corona heb ik helaas niet de toegang tot een fotostudio of een bedrijfsruimte om mijn stop motion te maken. Om deze reden ben ik gaan improviseren en heb ik gekeken hoe ik een studio kon bouwen met de spullen die ik in huis had.
[aesop_gallery id=”7064″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Hierna ben ik het plastic poppetje gaan maken. Ik heb als eerst geprobeerd dit te doen door met mijn lijmpistool de delen aan elkaar te lijmen. Echter werkte dit minder goed dan verwacht, aangezien het plastic smolt als de lijm te heet werd of als het lijmpistool te dicht op het poppetje kwam. Hierdoor zaten er een aantal gaatjes in het poppetje. Deze heb ik dicht gemaakt met heel veel lijm. Hierna heb ik het poppetje gevuld met gel.
Ik had het poppetje opgehangen met dun wit garen, zodat het niet teveel op zou vallen. Nu was het tijd om het te gaan testen. Tijdens het open knippen van het poppetje kwam ik tot de conclusie dat het niet prettig werkte door de grote hoeveelheid lijm. Ik moest dus met een andere oplossing komen om het poppetje op een goede manier aan elkaar te krijgen.
– foto/filmpje oude poppetje test –
Ineens schoot mij een idee te binnen. Wat als ik de stukjes plastic aan elkaar ga smelten zodat ik geen lijm hoef te gebruiken. Dit ben ik gaan doen door mijn stijltang en een stukje bakpapier te gebruiken.
[aesop_gallery id=”7091″ revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
Om er zeker van te zijn dat het nieuwe poppetje niet zou gaan lekken hebben we deze eerst met water gevuld. Tijdens de test met het eerste poppetje had ik geconstateerd dat de gel te dik was om er goed uit te stromen. Om de gel dunner te krijgen heb ik hem gemengd met water. Hierdoor werd de kleur van de substantie niet meer geel genoeg. Ik moest een manier zoeken om deze weer geel te maken. Allereerst heb ik hier gele Dreft aan toegevoegd en in eerste instantie werkte dit goed. Echter, ging het mengsel te veel schuimen bij het mixen. Dit zette mij aan het denken. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om gele verf toe te voegen in plaats van Dreft. Dit resulteerde in een perfect mengsel met de juiste kleur.
Het bovenstaande heeft geleid tot een goed door ontwikkelt poppetje, een ideale foto set up en een goed verdund mengsel met de juiste kleur. Nu kon ik aan de slag om mijn stop motion film te maken voor mijn eindwerk.
Om extra kracht aan mijn video te geven wilde ik graag audio toevoegen. Hiervoor heb ik het werk van Oliver Latta bekeken. Zijn werk werd getoond tijdens een inspiratiesessie er het stond mij bij dat daar ook audio onder werd gebruikt. Het zijn hele vreemde beelden die hij maakt, maar het inspireerde mij wel om verder te gaan kijken dan gewoon een muziekje onder mijn video. Om de perfecte audio voor mijn video te krijgen heb ik opgezocht hoe ze audio onder films maken. Ik stuitte op een filmpje over de sound effects in ‘A Quiet Place’. Ik heb deze film zelf ook gezien, maar heb er nooit bij stil gestaan dat de audio zo gemaakt werd. Deze techniek van audio maken wordt foley sounds genoemd. Ik ben zelf ook gaan experimenteren met het maken van foley sounds. Ik wilde graag het geluid van vallend vet creëren en een geluid alsof iets volloopt.
Fragment 1 is badschuim dat valt op badschuim en moet vallend vet voorstellen, fragment 2 zijn druppels water in een volle wasbak en moet druppelend vet voorstellen, fragment 3 is het slaan op water en moet het vullen van het poppetje voorstellen.
Als laatst heb ik nog geëxperimenteerd met een gezichtje op het poppetje. Ik wilde graag dat mensen zie konden verplaatsen in mijn werk en dat gaat beter als je jezelf ergens in herkent. Voor het gezichtje heb ik gekozen voor een symmetrisch gezicht, omdat dit staat voor ‘perfect’
– Gezichtje poppetje design proces en hoofdje in filmpje –
Echter was ik niet tevreden met dit resultaat. Ik vond het er onprofessioneel uitzien, maar had te weinig tijd om hier nog een expert voor te vragen of om het te verbeteren door middel van tutorials. Ik heb er dus voor gekozen om geen gezichtje te gebruiken in mijn eindwerk.
Eindwerk
-video eindwerk –
Evaluatie en conclusie
…
Voor in de toekomst
…
English Summary
…
Dankwoord
Ik wil graag mijn docenten Rob en Dagmar bedanken voor de goede feedback en sturing tijdens het project. Verder gaat mijn dank uit naar mijn teamgenoten voor het meedenken over mijn werk. In het bijzonder wil ik mijn vriend bedanken voor het helpen met filmen en de mentale support. En tot slot wil ik Thirza en mijn Nicht bedanken voor hun adviezen. Zonder de hulp van deze personen was mijn creatieve proces minder sterk geweest.
Bronnenlijst
- …
Keywords
Tags: Studio Seminar, 2021, Periode B, CMD Studio, 3D, audiovisueel, animatie, stopmotion, zelfbeeld, radicale oplossing, overgewicht, body positivity en menselijk lichaam.
Categorieën: 3D en audiovisueel.