Gezond balans – gameverslaving
Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijke opties om je vrije tijd te besteden. Daarentegen is er een keuze die algemeen bekend staat heel populair te zijn, gamen. Al decennia lang kiest men ervoor om zijn vrije tijd zo te besteden. Afgelopen jaren is gamen zo populair geworden dat de hoeveelheid gameverslavingen bijzonder hoog is geworden. Ik was een van deze personen die hieraan meehielp. Tot 2 geleden gamede ik dagelijks 6 uur. Inmiddels ben ik ex-verslaafde en heb ik als onderzoeksvraag:
- Hoe kan ik jongeren aansporen tot een een gezond balans tussen gamen en andere activiteiten?
Context en scope
Ik ben tot de keuze van het onderwerp gameverslaving gekomen, omdat ik een onderwerp zocht dat dicht bij mijn hart licht. Het onderwerp gameverslaving gaat over personen, voornamelijk jongeren, die volgens medische termen langer dan 2 uur dagelijks spenderen aan gamen. Ik heb tijdens mijn tijd op de middelbare school last gehad van een gameverslaving, die bijna 3 jaar duurde. Ik kan terug reflecteren op deze tijd als de vervelendste en tevens meest leerzame tijd van mijn jeugd, waar ik overigens nog volop in zit. Dit is een onderwerp waar ik motivatie uit kan halen aangezien ik het, zeker met de huidige lockdown, moeilijk vind mijzelf te motiveren.
Afbeeldingen gerelateerd aan de zoekopdracht gameverslaving. Hierbij zie je dat het om veel meer gaat dan alleen het videospel op iemands beeldscherm (Pexels, 2020).
De periode van mijn gameverslaving is inmiddels 2 jaar achter de rug, waar ik nog steeds trots op ben. Ik wil onderzoek doen uit het perspectief van een ex-gameverslaafde, ikzelf. Ik ben geïnteresseerd in de huidige stand van zaken omtrent de verslaving. Daarbij hoop ik er voor mensen die tegenwoordig in een gameverslaving zitten te zijn en hen te helpen om deze te overkomen.
2 jaar geleden is tevens de tijd dat gameverslaving is opgenomen in het register van daadwerkelijke ziekten. In het eerste deel van mijn onderzoek wil ik erachter komen of deze opname terecht is. Dit ga ik doen door middel van contact opnemen met verslaafde, ex-verslaafde en verslavingsinstellingen, waaronder de GGZ.
Ook heb ik een verslavingsinrichting in Utrecht gebeld, Trubendorffer, om ook inzicht te krijgen in de verschillen en overeenkomsten tussen verslavingen. Hieruit kwam sterk naar voren dat deze verslavingen veel op elkaar lijken. De realiteit om de wereld van de verslaving heen valt namelijk weg.
Methode en aanpak
Ik zal beginnen met het doen van interviews en contact opnemen met professionals om meer te weten te komen over hoe de huidige situatie van gameverslaving eruit ziet en inzicht te krijgen in welke ‘soorten’ gameverslaving er bestaan. Daarnaast wil ik kijken welke soorten werkwijzen er zijn om deze verslaving te doen onderdrukken. Ik wil experimenteren met het gevoel dat men heeft tijdens zo’n ‘game-sessie’, om andere mensen ook het gevoel te kunnen geven dat ik heb gehad tijdens mijn verslaving. Ik ga gebruik maken van:
- Expert review
- Interview
- Diary Study
- Participants observation
- Fly on the wall
Wanneer men hulp krijgt bij het behandelen van een gameverslaving wordt er vaak direct verwacht dat deze persoon volledig van het gamen af ziet. Dat is daarentegen niet wat ik wil bereiken. Ik wil ervoor zorgen dat personen, met name jongeren, die in een gameverslaving dreigen te raken een ander alternatief zien en reeds blijven genieten van het spelen van videospellen in met een gezonde hoeveelheid, een balans.
Met dit in mijn achterhoofd hoop ik een performance neer te zetten die dicht bij mensen blijft en ze zullen onthouden, waardoor ze afzien van te veel gamen en kiezen voor een evenwichtig balans.
Uitvoering en experiment
Als ex-verslaafde, wat heftig klinkt, kan ik mij natuurlijk inbeelden en terug reflecteren naar de tijd toen ik in de verslaving zat. Daarom ben ik begonnen met het doen van onderzoek naar de verschillen tussen gameverslaving nu en toen, zodat ik het gevoel mij beter in kan beelden. Dit heeft mij geholpen om te leren uit welke aspecten een gameverslaving nu bestaat en hoe verschillende gameverslavingen in elkaar zitten, omdat er tegenwoordig een 3-voud bestaan. Deze informatie heb ik ontvangen tijdens een telefoongesprek met expert J. Pluijmen van verslavingszorg Trubendroffer. Die reeds vertelde dat de groep gameverslaafde steeds jonger wordt.
Grafiek van verschillende soorten gameverslaving en in welke hoeveelheid deze voorkomt.
Wat je steeds vaker ziet is dat personen steeds jonger verslaafd raken aan gamen. Om dit te visualiseren heb ik een reclamespot gemaakt die gebruik maakt van jongeren om andere jongeren te waarschuwen over de gevolgen en risico’s van een gameverslaving. Om dit experiment dicht bij mijzelf te houden heb ik gebruik gemaakt van ervaringen van mijzelf uit het verleden, waardoor ik het duidelijker en realistischer over kan laten komen.
Daarnaast heb ik een interview afgelegd met iemand die momenteel in een gameverslaving zit, om de huidige situatie van deze personen onder ogen te zien.
Video: Reclamespot - gameverslaving jongeren. Begin beeld van de reclamespot.
Video: experiment gevoel herleven. Locatie: Utrecht Centraal Station.
Voorafgaand aan mijn experiment heb ik advies gevraagd aan een studenten met ervaring en een professional. De professional heeft zich gespecialiseerd in foto- en videobewerking, S. de Lummel. Een goede tip die hier uit kwam was dat ik het best de camera op een onopvallende plek kon neerzetten zodat ik het beste resultaat zou krijgen.
Daarnaast vertelde hij dat het best is om verschillende personen te hebben die tijdens het experiment ervoor zorgen dat alles voorspoedig verloopt. Daarom heb ik 2 medestudenten geregeld die tussentijds informatie notuleerden en de techniek verzorgden. Hierna ben ik van start gegaan aan het uitwerken van de performance voor de expositie.
Links: experiment opstelling van achter. Rechts: experiment opstelling van voor.
Ook ben ik bezig geweest met schetsen maken hoe ik mijn performance eruit wil hebben te zien. Ik heb mijzelf voorgenomen om iedere dag van de week 1 schets te maken die reeds gedetailleerder wordt, daardoor kan ik doorwerken naar een duidelijkere expositie. In de eerste schets laat ik zien hoe ik de expositie opstelling in mijn hoofd eruit wil laten zien. De tweede schets laat zien welke tekst/afbeeldingen er op het bord komen tijdens mijn performance. De overige afbeeldingen laten de kleding, gezichtsexpressie, de VR-bril en het kleurenpallet zien.
Links: opstelling expo. Rechts: beeldscherm voor expo.
Links: Kleding stijl expo. Rechts: Expressie expo.
Links: Gezicht van binnenuit de VR-bril. Rechts: Kleurenpalet en opstelling.
Als feedback hierop heb ik ontvangen dat het concept van mijn uiteindelijke expositie nog te onduidelijk is. Daarom heb ik ervoor gekozen om dit te verduidelijken met een ‘animated’-short voorafgaand aan de performance. Deze video geeft het achtergrondverhaal van de performer, ik, weer. Hierbij zie je de hoeveelheid tijd die deze persoon aan gamen heeft uitgegeven, nadat hij om zich heen kijkt en de slordigheid ziet die hij heeft achtergelaten, kijkt hij naar de tijd om te zien dat er een eeuwigheid voorbij is gegaan aan gamen. Omdat hij verslaafd is kiest hij er ondanks alsnog voor om een game opnieuw op te starten en het eenzame VR-masker op te zetten.
Video: Voorafgaand aan de performance, backstory van de hoofdpersoon.
Nadat de performer bezig is met gamen wordt na 5 minuten op het beeldscherm wederom een video laten zien. Dit maal een video van een game die hij aan het spelen is met een time-lapse van tijd op de voorgrond om te laten zien dat wanneer hij zich in het masker bevindt, de tijd vijf keer zo snel voorbij gaat.
Video: Op achtergrond speelt zich een videospel af, op voorgrond ziet men de tijd.
Uit deze twee video’s kreeg ik als feedback dat ik meer met de dimensie aan de gang moet gaan, waarbij de tweede video zich bijvoorbeeld afspeelt op de muur achter de hoofdpersoon of het beeld dat mensen zien daadwerkelijk het spel is dat hij speelt. Daarnaast moest ik dramatisering beter in acht nemen, omdat de video nu nog niet duidelijk laat zien dat het een rommel is in het leven van een verslaafde, omdat het nog te netjes is. Ook moet ik nog wat meer gaan spelen met de verschillende geluiden die ik in het achtergrondverhaal naar voren kan laten komen, om het dramatische effect te versterken. Tot slot is het beeld van een VR-bril altijd heel eenzaam en kreeg ik als feedback om dit te accentueren.
Conclusie
Tijdens het stoplicht-moment vond ik het fijn om te horen te krijgen dat ik eigenlijk niet genoeg had om te laten zien en simpelweg aan de gang moest gaan. Het was fijn om oranje licht te krijgen om duidelijk te hebben voor mijzelf dat ik een schop onder mijn kont verdien, omdat er resultaat getoond moet worden. Aan de hand daarvan ben ik bezig gegaan met het specificeren hoe de performance op de expositie eruit moet zien. Door de onzekere tijd waar we momenteel in zitten heb ik vaker uitgereikt naar medestudenten voor feedback, wat mij uiteindelijk erg heeft geholpen om duidelijk te krijgen hoe de achtergrondinformatie van de hoofdpersoon getoond moet worden. Er is nog veel aan te perfectioneren, maar ik ben al zeer trots met de gedilateerde performance die ik neer wil zetten.
Bronnen
CMD methods pack – Cmdmethods.nl. (2021). Te bezoeken op: https://www.cmdmethods.nl/
Just van der Wal. (2021, 13 januari). Videogame [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=eP-8pDeRcvc&feature=youtu.be
Redactie Spraakmakers. (2020, 5 mei). “Sociaal contact is essentieel, vergelijkbaar met de behoefte aan water”. NPO Radio 1. https://www.nporadio1.nl/binnenland/23561-sociaal-contact-is-essentieel-vergelijkbaar-met-de-behoefte-aan-water
Pexels. (z.d.). Attention Required! | Cloudflare. pexels.com. Geraadpleegd op 12 december 2020, van https://www.pexels.com/
Just van der Wal. (2021a, januari 12). Eindfilm [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=oKCcCnQCIdw&feature=youtu.be
Just van der Wal. (2021a, januari 12). DJI 20201202 175158 553 timelapse 2 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=HeWLSqmf3W4&feature=youtu.be
Just van der Wal. (2021c, januari 12). Pitch Film 2 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=VFwFRrslm20&feature=youtu.be