Eenzaamheid is iets wat ons allemaal raakt. Of je het nu zelf bent of een naaste, in deze tijden wordt het er niet makkelijker op. Sinds de eerste lockdown op 01-04-2020 woon ik op mezelf en ervaar ik ook eenzaamheid als student zijnde. Ik heb dit zo goed mogelijk vast gelegd in een short-movie om mijn leeftijdsgenoten en andere doelgroepen een inzage te geven over hoe ik de eenzaamheid tijdens de lockdowns heb ervaren.
Inleiding
Tijdens Seminar heb ik een short-movie gemaakt. De film gaat over hoe ik, persoonlijk, eenzaamheid in coronatijd ervaar en wat ik daartegen doe om toch een beetje sociaal te blijven. De film is gemaakt van eigen geschoten videomateriaal, gebaseerd op onderzoek dat ik heb gedaan naar hoe je bepaalde onderwerpen het beste vastlegt in film. Ook heb ik onderzoek gedaan naar geluid naar voren laten komen in een film, dit heb ik gedaan door middel van soundscapes. Verder heb ik met op onderzoek gebaseerde typografie gewerkt, en dit in kleine stukjes op een emersive manier met After-Effects weten te verwerken in de film.
Context, scope en definitie
ik heb dit onderwerp gekozen omdat ik merk dat de sociale factor in mijn leven flink gedaald is sinds de lockdown in april 2020. Ik heb geprobeerd mijn eenzaamheid in kaart te brengen, hoe ik op dit moment leef, en wat ik er zelf tegen kan doen, hierbij hield ik rekening met de restricties die mij op worden gelegd als student/adolescent.
Ik heb gekozen om een short-movie te maken omdat ik gefascineerd ben over hoe je verhalen kan vertellen met alleen beeldmateriaal of stilstaande shots. Dit kan met objecten, personen of stil materiaal. Ik moest hiervoor uit mijn comfortzone komen en veel oefenen met bepaalde camerashots. Ook heb ik veel tijd gestoken in het oefenen met After-Effects (Bijlagen After-Effects) en soundscapes om dit beiden toe te passen in het uiteindelijke project.
Ik heb hiervoor gekozen in tegenstelling tot het andere onderwerp, foto’s en motorrijden. Dat is in deze tijd van het jaar een stuk praktischer. Daarnaast is het onderwerp educatiever, maatschappelijk actueel (en dus relevant) en past het beter in mijn professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Methode en aanpak
Ik heb hierbij verschillende methoden uit het CMD-methods pack toegepast:
Om een beter beeld te krijgen hoe de film eruit moest komen te zien (welke shots ik ga gebruiken, hoe de edits worden toegepast en hoe de typografie wordt gebruikt) heb ik op verschillende manieren geoefend met beeldmateriaal. Door digitale ‘schetsen’ te maken en bestaand materiaal zoals detective films/series te observeren kreeg ik hier een beter beeld van.
-
Sketching
-
Participants observation
Om de skills te ontwikkelen die ik nodig had voor dit project heb ik meerdere tutorials en cursussen gevolgd. Op de site van Adobe staan lessen voor After Effects en Premiere Pro die ik heb gevolgd, elk van deze cursussen had ook een toetsing op het einde. Om eerlijk te zijn heb ik veel meer gehad aan video’s op YouTube over hoe je bepaalde effecten toe kan passen en de perfecte shots maakt. Door te testen met beeldmateriaal, effecten hierop toe te passen en deze tussendoor op te slaan kon ik altijd terug om te kijken hoe het moest.
-
Desk Research
-
Diary Study
Het belangrijkste vond ik het reviewen van mijn eigen geleerde skills en kennis, om er zeker van te zijn dat ik de goede kant opging. Daarom heb ik extra veel feedback gevraagd van mijn medestudenten, vrienden, drie experts (Jimmy, Jimmy en Mike – Ja, twee Jimmy’s) en mijn docenten. Zo kreeg ik genoeg input om het beste resultaat neer te zetten.
-
Expert Review
-
Peer Review
Uitvoering en experimenten
Feedback momenten
1. Oefenen met After-Effects: Met Youtube en de Adobe site.
Nadat ik het onderwerp en de uitvoering ervan had gekozen, ben ik direct aan de slag gegaan met het oefenen in After-Effects, omdat ik al bekend was met Premiere-Pro vanuit een vorig project. Dit heb ik gedaan door Youtube video’s (bijlagen After Effects) te kijken, startend van het simpele animeren van een tekst tot het professioneel implementeren van deze animaties in video.
Dit was mijn eerste oefening met After-Effects en zelf geschoten materiaal. Door meer te oefenen heb ik uiteindelijk een resultaat neer kunnen zetten waar ik trots op ben.
Dit was het resultaat na een week. Ik heb deze skills ontwikkeld om later toe te passen in het eindproject. De feedback die ik hierop kreeg was dat sommige teksten te snel gingen om goed te lezen. Ik heb er voor gezorgd dat dit niet het geval zou zijn in mijn eindvideo.
2. Oefenen met soundscapes en editen op muziek: Met Youtube
Youtube was een erg fijne tool om meer over soundscapes, muziek en het editen hierop te leren (bijlagen sound). Ik ben naar buiten gegaan en hebt met vrienden (voor de tweede lockdown) gefilmd in een (erg luidruchtige) arcadehal. Hierna heb ik het geluid van de video’s verwijderd en ben ik er zelf geluid onder gaan zetten. Na een succesvolle test hiermee ben ik begonnen met het editen video’s op de muziek. Hierbij heb ik ook geoefend met typografie.
Mijn feedback hierop was dat de camerashots geen duidelijke indicatie van het tafereel gaven. Gelukkig was dit ook niet een doel voor die week maar ik heb ervoor gezorgd dat deze verwarring niet ontstaat in mijn eindvideo..
Dit oude beeldmateriaal was perfect om op te oefenen voor het editen van video op muziek. De feedback die ik hierop kreeg was dat de typografie iets te statisch was dus daar heb ik een extra animatie aan toegevoegd. In mijn eindvideo zijn de teksten vrijwel allemaal geanimeerd en 3D.
3-4-5. Oefenen met beeldmateriaal: Youtube, Adobe, Mike, Jimmy en Jimmy
In week drie ben ik begonnen met wat voor mij de grootste maar ook leukste uitdaging was: het filmen. Ik heb meteen een gimball van DJI gekocht voor mijn telefoon, dit was mijn enige film ‘camera’. Ik heb aan twee experts de basics gevraagd voordat ik tutorials op Youtube ging kijken. Mike de Koning (professioneel fotograaf/regisseur), die ook een reclame voor Bavaria heeft gemaakt, vertelde me wat voor muziek en achtergrondgeluiden je moet gebruiken voor bepaalde scenes. Jimmy Sieben (neef, producer en regisseur), werkend voor Netflix en regisseur voor de reclame van Undercover (Netflix serie), heeft me uitgelegd hoe je met kleuren moet werken, hoe je emoties overbrengt in scenes met stilstaande of bewegende beelden en wat er in deze beelden te zien moet zijn. Deze twee mannen samen met mijn allround-guide Jimmy Sieben (vader, ontwerper constructeur) hebben mij van veel goede feedback voorzien gedurende het project. Niet te vergeten dat Wietske, Leanne en mijn klasgenoten ook onwijs veel hebben geholpen.
Het idee van een timelapse kwam uit mijn proposal video, omdat dit een mooie manier is om te laten zien hoe de tijd vliegt. De feedback die ik hierop kreeg is dat dit goed laat zien hoe ik niks met mijn tijd doe, maar niet echt een verhaal overbreng. Daarom heb ik voor gekozen geen timelapses te gebruiken in mijn eindvideo.
Dit was mijn eerste poging tot een video met een beetje drama. Door middel van het geluid en de kleur probeerde ik een dramatisch gevoel te creëren. Mijn feedback hier op was dat, hoewel de camerashots mooi waren, er teveel beweging in zat en niet echt inhoud in te zien was. Ook waren de kleuren te warm en straalden ze geen koele eenzame sfeer uit. Hier was ik het mee eens en heb deze feedback toegepast op mijn eindvideo.
Dit was mijn eerste poging op het eindwerk. Ik kreeg als feedback weer dat de kleuren net te warm waren, en dat het er meer uitzag dat de personen in de video verveeld waren, en niet eenzaamheid ervaarden. Er werd geadviseerd om met objecten te werken om zo eenzaamheid uit te stralen in plaats van met personen. Dit vond ik lastig, maar ik heb het geprobeerd en zo in mijn eindvideo verwerkt. Jimmy (neef) adviseerde om met stilstaand beeld te werken in plaats van bewegend.
Dit wordt mijn eindproductie. Deze video heb ik gebruikt voor het groenlicht moment. Ik heb hiermee de feedback van de vijf weken hiervoor toegepast, zowel van de docenten, leerlingen en experts. Tijdens het groenlicht moment was er vooral feedback op kleine details, zoals een tekstje dat moeilijk te lezen was of de focus van de camera die net niet duidelijk genoeg was. Ik was het eens met deze feedback, al kan ik weinig doen aan de camerafocus, omdat ik met een telefoon film en niet met een spiegelreflexcamera. Toch ga ik de focus proberen toe te passen met After-Effects. Ik ben over het algemeen erg tevreden met het resultaat en ga de laatste feedback zeker toepassen op de video.
Eenzaamheid opgelost door Seminar
Tijdens het groenlicht moment was ik erg blij om te horen dat ik de goede kant op ging. Met de laatste stukjes feedback heb ik mijn short-movie kunnen vormen tot iets waar ik trots op ben. Ik heb elke week consequent om feedback gevraagd en daar ben ik heel blij mee, want zonder de feedback van mijn klasgenoten, leraressen en experts had ik niet zoiets moois neer kunnen zetten. Niet alleen hielp de feedback, ook het extra contact dat ik hierdoor kreeg was erg prettig. Ondanks het online lessen was ik toch erg betrokken met mijn klas, vrienden, docenten en familie omdat ze allemaal even benieuwd waren naar wat ik neer ging zetten, graag luisterde en keken naar wat ik had gemaakt. Ook al is het nu nog niet af, ik ben erg tevreden over wat ik in dit project heb geleerd en heb kunnen behalen. In dit project heb ik veel geleerd over storytelling, geluid, situaties in scenes zetten en is mijn kennis in Adobe programma’s gigantisch gestegen wat mij zeker verder gaat helpen in mijn professionele ontwikkeling. Ik ben trots op het eindresultaat.
Bronnen
Ik heb de belangrijkste video's en bijlagen gekozen die mij hebben geholpen in dit project. Maar ik kan u vertellen dat er nog honderden video's meer waren die mij hebben geholpen en de uren dat ik ze heb gekeken om een betere understanding van de programma's, het filmen en storytelling te begrijpen.
Video
https://www.youtube.com/watch?v=UG9JwePHU_0
https://www.youtube.com/watch?v=kjbC0JoVxHg
https://www.youtube.com/watch?v=hb_CO_eIjBU
After-Effects
https://www.youtube.com/watch?v=KoqjXqpDaAU&t=355s
https://www.youtube.com/watch?v=hb2bbfiNBXA&t=452s
https://www.youtube.com/watch?v=lR4GHA5_J5Q
https://www.youtube.com/watch?v=sl5CsrmHXuQ&t=221s
https://www.youtube.com/watch?v=Z2dTgRbN-3E
https://www.youtube.com/watch?v=XvrYxFMPBmI
https://www.youtube.com/watch?v=xXyIfdRj0ec
https://www.youtube.com/watch?v=lO54j6So7dA
Premiere-Pro
https://www.youtube.com/watch?v=w0GwiIUZkkA
https://www.youtube.com/watch?v=8SKZUuZkE08&t=395s
https://www.youtube.com/watch?v=2N5nEN8LgR4
https://www.youtube.com/watch?v=PaClusnrJaE
Sound
https://www.youtube.com/watch?v=25ZFA1xfMfU&t=104s
https://sound-effects.bbcrewind.co.uk/
En nog veel meer videos met royalty free music en sound-effects
Inspiratie bronnen
Sherlock Holmes (BBC) https://www.bbc.co.uk/programmes/b018ttws
https://sire.nl/campagnes/eenzaamheid-4
https://en.wikipedia.org/wiki/Psych
Storytelling
https://www.youtube.com/watch?v=Iziv7rkv_9k
En veel telefoongesprekken met Jimmy en Mike
Dik!