Premisse
”In je schooltijd krijg je veel te maken met tegenslagen waardoor je de motivatie kan verliezen, maar het is belangrijk dat je jouw study flow kan behouden.”
Synopsis
Muziek speelt al lang een grote rol in mijn leven. Aan het begin van dit schooljaar heb ik ook kennis gemaakt met het maken van eigen muziek tijdens de minor Audio Visueel en Design. Na deze minor had ik een kleine basiskennis over het produceren van muziek. Seminar is een uitgelezen kans om mij meer te verdiepen. Daarnaast spaar ik sinds 2 jaar Vinyl platen en het leek het mij interessant om een Vinyl cover te ontwerpen die aansluit bij de boodschap van het nummer.
Context, scope en definitie
Mijn eerste onderwerp tijdens deze seminar ging over hoe je een CV kon maken voor verschillende beroepsrichtingen. Na feedback van Leanne Wijnsma in week 3 kwamen we toch tot de conclusie dat dit niet een juist onderwerp was voor seminar. Hierdoor was ik mijn motivatie kwijt om mijn seminar door te zetten. Een mede herkanser kwam toen met het idee om mijn seminar te doen over: Wat als je geen motivatie of creativiteit meer hebt. Met dit idee ben ik toen naar Dagmar gegaan voor feedback. Als feedback kreeg ik mee dat er nog wel een onderwerp moest worden gekoppeld aan alle methode en technieken. Dan zou ik die technieken daarop kunnen toepassen om te kijken of ze goed werken.
Mijn uiteindelijke onderzoek voor seminar ging over het maken van een lo-fi hiphop nummer en een bijpassende vinyl cover. Dit met het overkoepelende thema: study flow. Ik heb voor dit thema gekozen omdat ik tijdens de eerste 5 weken vaak mijn study flow ben verloren, maar door het luisteren van lo-fi hiphop kon ik toch weer in mijn studeer flow komen.
De motivatie en productiviteit van een individu kan worden beïnvloed door muziek. Langzame, repetitieve en zachte muziek werkt over het algemeen het best. (Witek, 2014) Deze kenmerken zijn weer terug te vinden in lo-fi hiphop. Lo-fi hiphop is ontstaan in de jaren 80 door het muziek genre triphop. . Triphop kan vele stijlen omvatten, maar het wordt vaak herkend als een genre met downtempo beats gemengd met soul, funk en jazz. Andere kenmerken zijn breakbeats, psychedelica, melancholische tonen en atmosferische geluiden. Als deze kenmerken zijn ook terug te vinden in lo-fi hiphop van tegenwoordig. (Vouloumanos, 2019) Het genre lo-fi hiphop is lastig te omschrijven omdat het door iedereen anders wordt geïnterpreteerd. De lo-fi hiphop waar ik op doel en wil maken valt eigenlijk onder de grotere benaming ‘chillhop.’ Het is volgens puristen ook geen lo-fi hiphop, maar een veel meer gepolijste versie ervan gecombineerd met jazzy sounds en melancholische geluiden. (Doelen, 2020) Dit in combinatie met het ontwerpen van een bijpassende vinyl cover is waar ik mij in wil verdiepen voor seminar. Hieruit is ook de hoofdvraag ontstaan: ‘Hoe maak ik een nummer met bijpassende vinyl cover die het thema study flow verteld’
Methode en aanpak
Ik heb veel verschillende methode gebruikt om tot mijn onderwerp, nummer en de vinyl cover te komen. Deze methode variëren van iets heel simpels tot aan complexere methode. Hieronder is een overzicht van deze technieken.
- Comparison chart
- Sketching
- Ideation
- Deskresearch
- Literatuurstudie
- Storytelling
- Moodboard
- Co-creation
- Wandelen
- Nemen van kleine pauzes
- Technieken uit je comfort zone toepassen
Uitvoeren en experimenteren
Onderwerp
Toen ik in week 5 te horen kreeg dat mijn onderwerp nog steeds niet voldeed aan seminar was mijn motivatie ver te zoeken. Toen herinnerde ik een citaat van mijn vorige onderzoek.
‘Je kunt het verleden niet veranderen en de toekomst is er nog niet, maar wat je vandaag doet, kan je helpen te voorkomen dat je fouten uit het verleden herhaalt en de weg vrijmaken voor een succesvollere toekomst.’
Met dit citaat in mijn achterhoofd ben ik weer met goede moed mijn seminar ingegaan. Na de feedback heb ik eerst een pauze genomen. Zelfs kleine pauzes door je aandacht ergens anders op te richten, de mentale focus drastisch verbeterd. (Ariga & Lleras, 2011) Ik heb besloten om een stukje te gaan wandelen door Utrecht heen om op nieuwe ideeën te komen. Uit onderzoek is gebleken dat een stukje lopen kan bijdragen aan je creativiteit en nieuwe perspectieven kan bieden. (Oppezzo & Schwartz, 2014) Tijdens de wandeling ben ik gaan nadenken over onderwerpen die dichtbij mij lagen of waar ik interesse in toonde. De volgende onderwerpen heb ik toen opgeschreven in een comparison chart.
Ik had nu 2 onderwerpen die mij het meeste aanspraken, namelijk: muziek en audiovisueel. Omdat ik zelf sinds een jaar nu Vinyl verzamel en sinds mijn minor had ik een kleine basis van het maken van muziek. Daarom had ik besloten om een nummer te maken met een bijpassende vinyl cover.
Het nummer:
Het genre ging lo-fi hiphop worden zoals ik bij de context, scope en definitie al had uitgelegd. Ik heb dit idee voorgelegd bij Maartje. Hieruit kwam naar voren dat ik het thema study flow moest laten terugkomen in zowel het nummer als de cover art. ik moest het thema ook breder bekijken. Daaruit heb ik concluderen dat ik de volgende elementen wilde verwerken in het nummer:
- Downtempo
- Stoffige drum/breakbeats
- Melancholische tonen
- Atmosferische geluiden
- Nostalgische chords en melodieën
- Aanstekelijke bassline
Om de basis van het produceren van lo-fi hiphop beter te begrijpen had ik een tutorial gevonden van EDMPROD. Als eerst moest ik in de juiste mindset komen door een thema in gedachte te nemen (Russell, 2021) . Het thema werd ‘study flow.’ Als eerst was ik begonnen met de melodie door een eigen sound te kiezen en daarmee te experimenteren.
De melodie heeft enigszins iets dromerigs, maar het is een stuk lastiger dan ik dacht. Om inspiratie te krijgen ging ik 5 nummers verzamelen die ik vond passen bij het thema study flow.
- Tabal – No return
- Boundless – Keep the Cipher
- Fade – knowmadic
- Lofty – Psilo
- Ky akasha – In the end
Met de inspiratie van deze nummers heb ik een tweede versie gemaakt van de melodie
Vervolgens ging ik drums van het nummer maken. Dit bestond uit een kick, hi-hat en een clap. Deze heb ik onder de melodie gezet.
Met wat ik nu had ben ik naar mijn huisgenoten gestapt voor feedback. Als feedback kreeg ik mee dat de melodie nog niet het ‘study flow’ gevoel gaf. Ook moest ik kijken naar akkoordenleer omdat de melodie vals was.
Er is een schema is voor elke majeur toonladder. Een majeur toonladder is bijvoorbeeld van A tot A of C tot C. Elke majeur toonladder heeft altijd dezelfde afstand tussen de noten zitten, namelijk: heel – heel – half – heel – heel – heel – half. (IJmker, 2020)
Ondanks deze theorie wilde ik toch hulp van iemand die er meer verstand van had en het mij kon laten zien. Ik heb daarom afgesproken met iemand die al jaren muziek produceert en mij meer kon vertellen over akkoorden. Hij heeft mij eerst de basis nog een keer uitgelegd. Daarnaast had hij een midi keyboard meegenomen voor extra toelichting.
Tijdens dit proces moest ik de melodie aanpassen zodat het allemaal binnen de toonladder van de C majeur viel. Door de akkoorden en noten aan te passen werd de melodie niet meer vals.
Melodie: van vals naar niet vals.
Toch vond ik dat het nog niet voldeed aan het thema study flow. Daarom heb ik er voor gekozen om een andere melodie en basslijn te gebruiken. Na veel experimenteren is het volgende er uit gekomen:
Om het nummer af te maken ben ik naar een werknemer van Deep House Amsterdam gegaan. Hij produceert zelf muziek en geeft DJ cursussen.
Hij introduceerde mij als eerst aan website waar je samples kon kopen. Hier heb ik nieuwe melodieën en geluiden gevonden die ik kon gebruiken voor het nummer. Daar heb ik vervolgens een nieuwe intro mee gemaakt.
Ik kreeg als tip om de breakdown van een nummer in een C mineur te zetten en de rest van nummer in een C minor om contrast te creëren.Ten slotte moest er nog meer texture komen in het nummer. Dit zijn de atmosferische geluiden. We hebben geluiden van o.a. wind en regen toegevoegd om het nummer helemaal af te maken. Dit combineerde ik met wat ik al hiervoor had gemaakt om het nummer af te maken.
Uiteindelijke versie nummer ‘Study Flow’
Vinyl cover
Als eerst heb ik een moodboard gemaakt van LP hoezen die voor mij het thema study flow naar voren brengen.
Aan de hand van de methode sketching en het moodboard heb ik 8 uitwerkingen voor een vinyl cover gemaakt.
Vervolgens ben ik de schetsen verder gaan uitwerken met kleur. Ik heb geprobeerd af te wisselen met realistische en onrealistische kleuren.
Op deze 8 schetsen heb ik feedback gevraagd aan 6 huisgenoten. Per persoon konden ze 4 schetsen uitkiezen die ze het best vonden passen bij het thema study flow en de versie van het nummer wat ik toen had. De 4 meest gekozen schetsen heb ik uitgewerkt in Photoshop.
Ik heb van Photoshop enige basiskennis, maar ik zou het in eerste instantie nooit kiezen voor het ontwerpen van een Vinyl Cover. Ik wil ook mijn kennis verbreden wat betreft Photoshop en nieuwe technieken leren. Een nieuwe techniek kan helpen bij het krijgen van een ander perspectief en het daagt je brein uit. (Karl, 2015)
De eerste uitwerking in Photoshop is gedaan met de kennis die ik nu al had.
Na het kijken van een tutorial van tutvid heb ik een techniek geleerd om kleuren aan te passen.
Op deze 4 uitwerkingen heb ik vervolgens feedback gevraagd aan Dennis Brinkhuizen. Hij en de mede studenten vonden de wolken het meeste passen bij het gemaakte nummer, maar de kleuren waren nog te fel.
Ik heb daarnaast ook aan huisgenoten gevraagd welke afbeelding zij het meest vonden passen bij het nummer. Daarnaast heb ik ook gevraagd wat voor hun ‘study flow’ betekende. De wolken en het nachtplaatje werden het meest gekozen. De meest benoemde kenmerken van study flow waren dit:
- Alles geleidelijk
- Overvloeien in elkaar
- Flow / golf
- Een tunnel die je meesleept
- leegte
- Energie
De kleuren die ik wil gaan gebruiken heb ik verder onderzocht. De kleur blauw een positieve invloed heeft op het oplossen van complexe opdrachten, bevorderd het out of the box thinking en verbeterd de productiviteit. (Xia, 2016) Kleuren die een lage golflengte bevorderen rust en kalmte. en ze verbeteren de efficiëntie en focus. (The Psychology of Color: How Do Colors Influence Learning?, 2019)
Verder komen de kleuren groen, blauw en oranje in het specifiek aan bod. Er wordt bij vermeld dat de kleuren niet te fel moeten zijn. Als oranje wordt gebruikt dan moet dit een mellow oranje zijn.
Met de kennis van kleuren en de elementen die de cover moest beschikken heb ik 2 laatste versies gemaakt. In de afbeelding van de nacht heb ik gebruik gemaakt van het ‘Dispersion effect.’ (Photoshop Tutorials, 2016,) Hiermee probeerde ik de kenmerken flow, meeslepen en leegte na te bootsen.
Voor de cover met de wolken wilde ik de kenmerken energie, overvloeien in elkaar, een tunnel die je meesleept en flow meenemen in de uitwerking
Ik heb er voor gekozen om de wolken te gebruiken voor de cover van het nummer. Persoonlijk vind ik de elementen beter naar voren komen. Het gehele plaatje past veel beter bij het nummer en gaande weg tijdens het proces heb ik hier ook meer positieve reacties op gekregen.
Evaluatie en conclusie
Dit seminar was de eerste 5 weken een moeilijke weg met veel tegenslagen. Na 2 keer van onderwerp te zijn veranderd heb ik vaak gedacht dat mij niet meer ging lukken om dit seminar af te ronden. Gelukkig zijn de methode en technieken die ik van mijn vorige onderzoek had een grote bijdrage geweest aan het begin van mijn onderzoek om op een onderwerp te komen. Ook tijdens de laatste weken heb ik veel gehad aan de methode om nieuwe inzichten te krijgen. Ik heb veel geleerd tijdens dit seminar over het produceren van muziek. Ook ben ik meer vertrouwd geworden in het gebruik van Photoshop en heb ik nieuwe technieken geleerd.
Wat jammer was is dat ik mijn onderwerp pas in week 5 concreet had bedacht. Daarom heb ik mij niet volledig kunnen verdiepen in het maken van een vinyl cover en technieken in Photoshop. Ik moet daarnaast nog de vormgeving van de cover maken. Er moet nog tekst op komen en het liefst zou ik deze op een vinyl hoes afgedrukt willen hebben. Voor de eindexpositie wil ik dit nog voor elkaar krijgen. Ook zou ik nog naar het nummer willen kijken of nog meer atmosferische geluiden toe te voegen die voor het thema study flow staan.
Bronnenlijst
Ariga, A., & Lleras, A. (2011, 1 maart). Brief and rare mental “‘breaks’” keep you focused: Deactivation and reactivation of task goals preempt vigilance decrements. ScienceDirect. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0010027710002994?via%3Dihub
Cherry, K. (2020, 17 september). 7 Useful Tips for Improving Your Mental Focus. Verywell Mind. https://www.verywellmind.com/things-you-can-do-to-improve-your-mental-focus-4115389
Doelen, J. (2020, 28 maart). Dit wordt het jaar van lofi, als het niet vlammend ten onder gaat. Hiphop In Je Smoel. https://www.hiphopinjesmoel.com/achtergronden/dit-wordt-het-jaar-van-lofi-als-het-niet-vlammend-ten-onder-gaat/
HAN – University of Applied Sciences and AUAS & Amsterdam University of Applied Sciences. (z.d.-a). CMD Methods Pack – Comparison Chart. CMD Methods Pack. https://www.cmdmethods.nl/cards/stepping-stones/comparison-chart
HAN – University of Applied Sciences and AUAS & Amsterdam University of Applied Sciences. (z.d.-b). CMD Methods Pack – Sketching. CMD Methods Pack. https://www.cmdmethods.nl/cards/workshop/sketching
IJmker, R. (2020, 29 januari). Akkoorden Construeren: De Basis. Dirigentenacademie. https://www.dirigentenacademie.nl/arrangeren/akkoorden-construeren-de-basisist/
Karl, A. (2015, 4 september). Five Reasons Why Trying Something New Will Change Your Life. Allan Karl | Keynote Speaker. https://www.allankarl.com/five-reasons-why-trying-something-new-will-change-your-life/?doing_wp_cron=1615877816.4497940540313720703125
Oppezzo, M., & Schwartz, D. L. (2014). Give your ideas some legs: The positive effect of walking on creative thinking. APA PsycNet. https://doi.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fa0036577
Photoshop Tutorials. (2016, 22 oktober). Dispersion Effect: Photoshop Tutorial [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=4xgOWWfurpU&ab_channel=PhotoshopTutorials
Russell, A. (2021, 21 februari). How To Make Lo-fi Hip Hop: 5 Easy Steps. EDMProd. https://www.edmprod.com/lofi-hip-hop/
Sherman, E. (2019, 22 mei). Do Productivity Playlists Actually Work? – Elemental. Medium. https://elemental.medium.com/do-productivity-playlists-actually-work-6d362bd23bf7
The Psychology of Color: How Do Colors Influence Learning? (2019, 7 maart). Shiftelearning. https://www.shiftelearning.com/blog/how-do-colors-influence-learning#:%7E:text=Blue%20is%20best%20used%20for,seem%20a%20little%20more%20somber.
Tutvid. (2016, 26 januari). The Color Replacement Brush – Photoshop CC [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=82GH2H7l4DQ&ab_channel=tutvid
Visible light spectrum chart. (2019). [Foto]. The Vibrance of Natural Color. https://caltechletters.org/science/color-in-nature
Vouloumanos, V. (2019, 9 december). An Exploration of Lo-fi Hip-hop, Pt I: From Shoegaze and Dreampop to Vaporwave. Medium. https://medium.com/@victoriavouloumanos/an-exploration-of-lo-fi-hip-hop-925118824631
Witek, M. A. G. (2014, 16 april). Syncopation, Body-Movement and Pleasure in Groove Music. Plos One. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0094446
Xia, T. (2016). Exploring the Effect of Red and Blue on Cognitive Task Performances. Frontiers. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2016.00784/full