Pick your Poison

Aposematisme: het gebruik van waarschuwingskleuren door dieren om hun prooi af te schrikken.

Ik heb dit onderwerp gekozen vanuit mijn grote fascinatie voor dieren en de natuur. Toen ik een documentaire over kikkers aan het kijken was, kwamen de bekende pijlgifkikkers voorbij. Ik was totaal gefascineerd door alle “onnatuurlijke” & felle patronen op hun huid.

In mijn seminar zal ik onderzoeken waar deze patronen momenteel worden toegepast en welke mogelijkheden er zijn om deze natuurlijke manier van het overbrengen van een bericht toe te passen op hedendaagse verpakkingen.

Eerste beeldexperiment: het patroon op papier

In de eerste week met de aanvang van de poster ben ik op zoek gegaan naar manieren om de patronen van kikkers te visualiseren. Op papier ging dit nog best goed. Met een dekkende stift kon ik cirkels en stippen plaatsen op een manier, die de illusie van het patroon wekten. Echter was dit zeer moeilijk om te digitaliseren. In Photoshop heb ik geprobeerd met een zelf-gemaakte cirkel kwast ook stippen te zetten, alleen zag dit er lang niet zo organisch uit als op papier.

 

Digitaliseren patronen:

Ik heb beeldonderzoek gedaan naar de verschillende materialen, die naar mijn mening de vlekken van de blauwe pijlgifkikker erg goed na leken te bootsen. De on-even gaten uit een spons, de onvoorspelbare vlekken uit een olie/acryl pour en ten slotte de bellen van schuim. Bij de bellen van koffie schuim was er een groot genoeg contrast te zien, om dit beeld te kunnen manipuleren tot een masker, waar ik een patroon uit zou kunnen halen.


Uiteindelijk heb ik door middel van een  Photoshop experiment met een foto van koffie-schuim een digitale versie gemaakt van het “blauwe” patroon.

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-04c-20/wp-content/uploads/sites/42/2021/02/fokkie.gif” panorama=”off” imgwidth=”40%” align=”center” lightbox=”off” captionsrc=”custom” captionposition=”left” revealfx=”inplace” overlay_revealfx=”off”]

 

Poster

 

Mijn nieuwe beeld dat ik heb gemaakt heb ik vervolgens verwerkt in mijn poster.

In de poster heb ik geprobeerd een compositie te maken, waarbij de spiegeling tussen de natuur en product duidelijk naar voren kwam. Ik heb ook aan de hand van eerdere schetsen van gele patronen mockups gemaakt voor tussen de planten.

De belangrijkste uitkomst was hier, hoe de blikken eigenlijk als afval zich vermengden in het geheel, en dit zou later (onbewust) ook impact hebben op mijn eindproduct.

 

 

 

[aesop_image img=”https://cmdstudio.nl/studio-sem-04c-20/wp-content/uploads/sites/42/2021/02/PosterProposal.gif” panorama=”off” imgwidth=”660px” align=”right” lightbox=”off” captionsrc=”custom” captionposition=”center” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]

Schetsen

Deze schetsen heb ik gemaakt om een beetje te testen welke manieren ik kon gebruiken om de patronen na te bootsen.

 

 

Ook zie je een schets van een prullenbak en een (hele abstracte) radiator. Op alledaagse objecten kan ik deze patronen toepassen om mensen te waarschuwen over de inhoud/het gevaar op een visuele manier, maar ook op een aantrekkelijke manier.

Beeldonderzoek: voeding met kleur

Een verzameling van producten die gebruik maken van deze waarschuwings-patronen. Inzichten: deze kleuren worden voornamelijk gebruikt bij energie/voedingsupplementen.

Overige mockup experimenten Kleurenonderzoek

Toen ik een aantal producten zat te bedenken voor deze kleuren viel me al gelijk iets op: if yellow bad, why banana yellow? If red angry, why strawberry red? Hierdoor kon ik tot de conclusie komen dat het dus wel degelijk de patronen/combinaties zijn die de kleuren een waarschuwende kracht geven.  

 

Om mijn theorie te onderbouwen heb ik nog een visualisatie gemaakt: een paddenstoel met en zonder stippen. Die zonder stippen ziet er volgens de mensen, waar ik het bij heb voorgelegd, ook veel “zachter”  en minder gevaarlijk uit.

Boek: structural package designs

Een boek met de blauwdrukken van alle soorten verpakkingen, die ik heb gebruikt ter inspiratie voor dozen om te drukken.

 

 

 

 

 

Strepen en Labels


Een van de zaken, die ik meerdere malen terug kreeg als feedback van zowel de docenten als mijn peers, was om te kijken naar de verpakkingen van vergif/schoonmaakmiddelen. Ik heb daarom als experiment labels ontworpen voor “gevaarlijk” gekleurde schoonmaakmiddelen.

Uit mijn eerdere experimenten bleek, dat de gestreepte patronen het meest “afweken” of gevaarlijk leken op voedsel. Ik heb in mijn dummy meerdere schetsen gemaakt op deze strepen, voor zowel waarschuwingsborden/etiketten als verpakkingen. Ik heb één swirl op een canvas geschilderd en dit beeld gebruikt om het label te maken voor de gele fles.

Seminar Pro-Tip: ruik niet aan ammonia.

Fruit

Feedback die ik spontaan van mensen kreeg, was de gelijkenissen met dieren: tijgers, bijen, wespen (en de daltons). Na het houden van de expo/krijgen van de feedback vroegen een aantal klasgenoten of ze een banaan mochten en die met de strepen verdwenen het eerste van de tros. Toen ik even later mijn eigen schillen weg wou gooien zag ik in de afvalbak een kleine stapel van gestreepte schillen, wat gelijk mijn aandacht trok.


Ipv aardbijen heb ik stippen geschilderd op tomaten. De patronen van lieveheersbeestjes triggerde veel meer positieve/ aww reacties dan de tomaten met de kikker-stippen.

Inspo

Ook heb ik mij deze week verdiept in de film Into Eternity (2010) waarin elementen van (eeuwig) afval terug komen.

Op Pinterest & Behance heb ik gekeken naar verschillende voorbeelden van packaging design rondom soda en blik. De jungle line van Alexandra P (2019) waren een goed voorbeeld van branding. En op pinterest heb ik posters (2021) verzameld die mij erg inspireerden voor een campagne.

Gesprek met packaging designer

Ik heb dit blok ook weer feedback gevraagd bij ontwerper Jeroen Hoedjes, co-founder van Studio Kluif. Initieel startte ik dit gesprek om te praten over hoe ik het maken van een productverpakking aan moet pakken. Toen wij vervolgens spraken over mijn experimenten met drankjes en blikken, werd ik aan herinnerd, dat in engels-talige landen het woord poison wordt gebruikt als alternatief voor drank. “What’s your poison” is een veelgebruikte term in bars, restaurants en pubs. Ook heb ik de feedback gekregen om goed na te denken over het branden van het product, omdat de presentatie bijna belangrijker is dan het concept.

Ik heb aan de hand van deze feedback nieuwe mockups gemaakt voor eventuele verpakkingen voor dit “brand”.

Nieuwe visie op concept

Ik heb de inspiratie van het vorige gesprek gebruikt om een nieuw concept te ontwikkelen: pick your poison. Een lijn met drankjes die elk een andere vorm van de waarschuwingskleuren voorstellen.

Met mijn nieuwe visie om uit te werken ben op de dag van de groenlicht presentaties langs de zeefdrukstudio Kapitaal in Utrecht gegaan om aan mijn uitwerkingen te werken. Na een mental breakdown van ca. 40 minuten ben ik samen met de eigenaar en oud-docent Ramon nog een keer langs mijn concept gegaan, wat ik nog niet helemaal rond kreeg.

De persoonlijke waarde achter mijn concept was nog niet compleet.

Ik hou van de natuur, altijd gedaan. Ik ben ook erg snel afgeleid en kijk dan vaak naar het groen om me heen. Het heeft me altijd enorm geërgerd dat tussen al het gras en de struiken, neon-kleurige verpakkingen uitstaken: AA engery, redbull etc.

Mijn concrete boodschap achter mijn concept was nu eindelijk rond: Pick up your poison

Zeefdrukken

Ik heb voor deze nieuwe boodschap freehand een schets gemaakt voor een poster om een aantal keren af te drukken als een anti-blik campagne. Ik heb vervolgens geëxperimenteerd met kleuren, handgeschreven typografie en door het gebruik van een blacklight kon ik een heel nieuw beeld maken met deze kleuren.

Expo

Aan de hand van de neon-experimenten ben ik van plan tijdens mijn expo wellicht ook een installatie te maken, waarbij onder blacklight de verschillende verpakkingen oplichten. Of om deze anti-blik campagne alleen maar met beelden/foto’s uit te werken.

Als ik terugkijk op mijn proces had ik mij veel minder zorgen gemaakt over het verzinnen van een geschikt product of drankje voor de verpakkingen. De boodschap kan ook over worden gebracht als een anti-campagne ipv een brand. Ook zie ik nu dat het afwijken van de tunnelvisie, die ik aan het begin voor mijn product had niet iets is om van te balen, maar mijn product juist heeft verbeterd.


Bronnen

Pershina, A. (2019, 24 juni). JUNGLE energy drink. Geraadpleegd op 24 maart 2021, van https://www.behance.net/gallery/82020061/JUNGLE-energy-drink

Posters. (2021, 12 februari). Geraadpleegd op 24 maart 2021, van https://nl.pinterest.com/lieselotharmsen/posters/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *