Mute, when there is no sound available.
Een wereld zonder geluid is voor de meeste raar voor te stellen. Toch legt Mute een brug tussen muziek en beeld. Want hoe ziet muziek er uit wanneer je er niet naar kan luisteren?
Mute is een interactief kaartspel waarbij het doel is om de juiste muziek te vinden bij het beeld. Iedere vraag staat gelijk aan een aantal punten, het aantal punten staat weer gelijk aan de moeilijkheidsgraad van de vraag. In totaal bestaat het spel uit 42 kaarten. Wanneer alle 42 kaarten gespeeld zijn is het spel afgelopen. De speler met de meeste punten wint. Weet jij je medespelers te verslaan? Zet je telefoon op mute en begin met spelen.
In eerste instantie is het raar om je voor te stellen, een wereld zonder geluid. Mijn process begon eigenlijk bij de gedachte hoe dit zou zijn. Want wanneer je nooit heb kunnen horen, hoe weet je dan wat je mist? Om antwoord te geven op deze vraag is Mute ontstaan. Want met Mute ligt de focus op beeld, zonder geluid. De waarde van geluid wordt namelijk vaak onderschat en met Mute ga je dit met eigen ogen ondervinden.
Mijn grootste motivatie voor dit onderzoek zit hem in het feit dat mensen vaak geen flauw benul hebben hoe het is om niet te kunnen horen. Om deze ontwetendheid weg te nemen ben ik op zoek gegaan naar een manier om op een leuke en speelse manier toch in aanraking te komen met een erg aangrijpend onderwerp. Heb ik hier zelf ervaring mee? Nee, toch ben ik gefascineerd door het onderwerp en de manier waarop deze mensen hun weg weten te vinden in de hedendaagse maatschappij. Met alle voor en tegenslagen die daarbij komen kijken.
Persoonlijk ben ik van mening dat deze groep mensen ook te weinig aandacht krijgt. Voor mensen die niet kunnen zien zijn een flink aantal aanpassingen gedaan en bij deze mensen is hun conditie gelijk te zien. Dit is bij mensen die niet kunnen horen anders, met Mute probeer ik mensen dit daarom te laten ervaren, op een luchtige en speelse manier.
Binnen mijn onderzoek was het van essentieel belang om aan te geven wat de reikwijdte van mijn onderzoek was. Om het onderzoek niet te ingewikkeld en te complex te maken heb ik me beperkt tot slechts één manier waarop ik geluid kan overbrengen in plaats van meerdere verschillende manieren. Dit is iets waar ik uiteindelijk wel naar toe wil maar de tijd laat dit simpelweg niet toe binnen dit onderzoek. De uitwerking van het hele concept is iets wat uiteindelijk niet in eerste instantie binnen de scope zou vallen, toch ben ik van mening dat dit een erg cruciaal onderdeel is binnen het gehele onderzoek en was iets waar ik dan ook een hoop nieuwe inzichten kon uithalen.
Ik ben namelijk van mening dat het een goede stap was om het uiteindelijk om te vormen tot een volwaardig concept omdat ik op deze manier veel beter inzicht kreeg in de gebreken en ontbrekende onderdelen. Wanneer je kijkt naar het hele plaatje zie je pas echt wat er ontbreekt. Dit is iets wat me duidelijk werd na de feedback van Dennis. Na zijn feedback ben ik doelgerichter naar een eindproduct gaan werken in plaats van mij te veel te laten beinvloeden door mijn process.
Om mijn uiteindelijke doel te bereiken ben ik allereerst van start gegaan om een zo breed mogelijk onderzoek te doen. Ik ben gaan kijken naar verschillende manieren waarop muziek en emotie met elkaar in verbinding staan. Tijdens dit onderzoek stuitte ik op een bron waarbij er door middel van licht en geluid een visuele ervaring werd neergezet. In dit artikel laat (Blanning, 2017) op verschillende manieren zien waarop beeld en geluid met elkaar worden gecombineerd. Destijds heb ik hier een eerste conceptvideo bij gemaakt om mijn idee beter te pitchen en het duidelijker te maken tegenover de kijker.
Na dit artikel ben ik zelf aan de slag gegaan met het maken van beeld dat aansluit op geluid. In een soort Windows Media Player vibe heb ik vervolgens een visual gemaakt waarbij ik vanuit mijn eigen zogehete “DAW” (Digital Audio Workstation) de desbetreffende beelden kon beïnvloeden. Toch heb ik hierbij de keuze gemaakt om een nummer te gebruiken met tekst, welke vervolgens te veel de aandacht op eisste. In een van de feedbacksessie’s kreeg ik van Arjan de feedback om te focussen op iets instrumentaals en Dennis wist mij te wijzen op een artikel waarbij er op basis van een pianostuk een visuele uitwerking was gemaakt. (Hahn, 2019)
Uiteindelijk heeft dit ervoor gezorgd dat ik de knoop heb doorgehakt en me ben gaan focussen op een concept waarbij het ritme en de visuele vertaling hiervan centraal staan. Eerst heb ik zelf nog een variant gemaakt, welke verder ging op mijn eerste project maar waarin de focus meer op het ritme lag. Vervolgens ben ik verder gegaan met uitwerkingen en uiteindelijk ben ik begonnen met het vormen van mijn concept.
Nadat mijn concept solide was en ik de regels op papier had staan, ben ik me gaan focussen op de applicatie. Ik heb wireframes gemaakt, een flowchart om vervolgens een van de eerste ontwerpen neer te zetten. Ook heb ik in deze stap de naam bedacht en ben ik gaan schetsen om een logo neer te zetten.
Eigenlijk heb ik mijn process opgedeeld in een viertal onderdelen. Namelijk:
– Het spel
– Het logo
– De app
– De visuals
Deze 4 onderdelen zal ik presenteren tijdens mijn presentatie. Uiteindelijk is mijn streven binnen dit project geweest om een volledig concept op te leveren. Om mijn verhaal te ondersteunen en om een beter beeld te geven van de stappen die ik heb doorlopen zal ik in de bijlage foto’s en video’s toevoegen die het verhaal hierboven zullen versterken en ondersteunen.
Nadat ik voor mezelf de 4 onderdelen heb bepaald kon ik me gaan focussen op de desbetreffende uitwerking hiervan. Door allereerst een flowchart op te stellen voor de app en om een uiteindelijke versie te maken voor de visuals was de eerste stap gezet.
Voor het logo ben ik stap voor stap te werk gegaan. Het process van mijn logo is hieronder te zien met de verschillende stappen uit dit ontwerpprocess.
Uiteindelijk heeft het hele process een hoop inzichten gebracht. Ik ben tot de conclusie gekomen dat geluid (meer dan 60% procent) (C4Real, 2018) de emotie van het beeld bepaalt en hier heb ik een concept om heen bedacht. Ik ben erg tevreden met het resultaat welke ik tijdens de presentatie aan jullie zal presenteren. Waar ik nog aan kan werken is om mij niet te veel te laten leiden door mijn eigen filosofische gedachten. Hierdoor weik ik naar eigen zeggen te veel van de hoofdgedachte af en krijgt mijn uiteindelijke onderzoek een hele andere wending. Dit is iets waar ik zelf nog van kan leren.
Voor dit onderzoek wil ik Leanne & Dennis bedanken. Voor het coachen en bijstaan van dit process. Daarnaast bedank ik alle leerlingen die mij van feedback hebben voorzien, zonder jullie was dit project heel anders gelopen.
Mute, when there is no sound available.
Bronnenlijst
Blanning, L. (2017, 5 september). A/V Interchange: Performing Music with Visuals. A/V Interchange: Performing Music with Visuals. https://www.ableton.com/en/blog/performing-music-with-visuals/
C4Real. (2018, 12 oktober). De Impact Van Audio. https://www.c4real.nl/nl/artikel/de-impact-van-audio
Collins, K. (2018, 27 juni). Sound Design for Media: Introducing Students to Sound by Karen Collins. Research Catalogue. https://www.researchcatalogue.net/view/236292/236293
Ellison, K. (2018, 10 maart). Let visual sound blow your mind. 99designs. https://99designs.nl/blog/design-other/sound-visualization-design-inspiration/
Hahn, M. (2019, 5 december). Sound and Vision: Music Visualization Lets You See Your Sounds. Sound and Vision: Music Visualization Lets You See Your Sounds. https://blog.landr.com/music-visualization/
Juslin, P. N. (2019). Musical Emotions Explained. Oxford University Press.
Kraaijvanger, C. (2017, 23 augustus). Waarom muziek ons raakt. Scientias.nl. https://www.scientias.nl/waarom-muziek-ons-raakt/
Lumen (1.1.0). (2021). [Analog-Style Software Video Synthesizer]. Paracosm. https://lumen-app.com/
Robotkid. (2016, 5 oktober). Audio-Reactive Visuals in Lumen using Ableton Live [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=wk4EhyPiQLg
Sacks, O. (2016). Musicofilia (15de editie). De Bezige Bij.
Tulsa_Video_Club. (2021, 1 januari). Controlling Lumen with Ableton [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=0K6LlQM_k-Q
van der Mee, T. (2019, 20 januari). Dit is wat muziek met ons brein doet. AD. https://www.ad.nl/wetenschap/dit-is-wat-muziek-met-ons-brein-doet~a80871d6/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F