Premisse | Synopsis
Premisse: De IMPACT van de levensgebeurtenis die mijn oma’s kijk op het leven totaal heeft veranderd.
Synopsis: Het eindwerk verbeeld het auto ongeluk dat mijn oma heeft gehad met een dronken bestuurder. Deze levensgebeurtenis heeft zo’n grote impact gehad op mijn oma dat het haar hele leven heeft veranderd. Jarenlang heeft ze haat gevoelt naar de dronken bestuurder toe, maar na het overlijden van deze man kwam ze tot het inzicht dat iedereen een tweede kans verdient. Haat maakt alleen jezelf kapot, je moet mensen kunnen vergeven. Iedereen heeft recht op een tweede kans.
Door deze heftige gebeurtenis te delen hoop ik niet alleen de boodschap van mijn oma te verspreiden maar hoop ik ook de dialoog te openen waarbij mensen hun levensgebeurtenissen delen. De wereld kan zoveel mooier worden als we luisteren naar elkaars levensgebeurtenissen.
Inleiding
Iedereen maakt gedurende zijn of haar leven gebeurtenissen mee die je vormen tot wie je bent. Uit deze levensgebeurtenissen valt zoveel te leren, maar juist deze levensgebeurtenissen delen we niet snel omdat ze erg persoonlijk zijn. Ik wil dit veranderen door de dialoog aan te gaan die ervoor moet zorgen dat mensen hun levensgebeurtenissen delen. We kunnen de wereld zoveel mooier maken door te luisteren naar elkaar levenslessen.
Context
Mijn eerste voornaamste doel was om te onderzoeken hoe ik 100% tevreden kon worden over mijn gemaakte werk. Gedurende het project is deze hele vraag van tafel geschoven om plaats te maken voor een veel maatschappelijker project. Ik wilde mensen hun levensgebeurtenissen laten delen omdat hier zoveel uit te leren valt. Door te luisteren naar elkaars levenslessen kunnen we ons leven zoveel leuker, makkelijker en mooier maken.
Tijdens het project heb ik me gefocust op het verbeelden van de levensgebeurtenis van mijn oma. Hierbij zijn hele diverse experimenten gedaan om de beste manier te vinden om de gebeurtenis te verbeelden.
Wat het gekozen onderwerp zo relevant maakt is het feit dat ons leven steeds digitaler wordt wat soms ten koste gaat van diepgaande gesprekken. De meeste mensen lopen niet te koop met hun levenslessen. De levenslessen die voor jou misschien doodnormaal zijn geworden kunnen iemand anders helpen om zijn/haar leven compleet te veranderen in positieve zin.
Hoofdvraag
Hoe kan ik als designer ervoor zorgen dat mensen hun levenslessen gaan delen?
Ingezette methodes
Gedurende dit project heb ik hele diverse experimenten gedaan die geleid werden door onderzoek. Er zijn verschillende (creatieve) onderzoeksmethodes gebruikt zoals: interviews, moodboards, schetsen en benchmark creation.
Tijdens het creatieve proces is ook onderzoek gedaan naar Pablo Picasso waarbij inspiratie gehaald is uit zijn eenlijn tekeningen. Ook is er uitgebreid onderzoek gedaan naar sound design waarbij gekeken is naar Walt Disney en Wall-E. Daarnaast is er iedere week feedback opgehaald bij medestudenten en experts die mij weer nieuwe inzichten gaven.
Creatieve Proces
Mijn creatieve proces begon met de fascinatie voor bewijsdrang. De vraag die ik mezelf stelde was hoe ik als ontwerper 100% tevreden kon worden over mijn werk.
Ik besloot om mijn creatieve zoektocht te straten met het ‘teken experiment’, steeds hetzelfde tekenen maar wel steeds beter.
Na verschillende onderzoeken gelezen te hebben kwam ik erachter dat er 2 soorten bewijsdrang bestaan. Zo hebben we persoonlijke bewijsdrang en bewijsdrang naar andere toe (prestatiedrang). Social Media blijkt een grote rol te spelen bij prestatiedrang, hierop is mijn volgende experiment dan ook gebaseerd.
Met dit experiment wilde ik laten zien dat we onszelf opbouwen uit allemaal digitale stukjes, maar als je goed door deze digitale stukjes heen kijkt dan zie je pas hoe iemand zich daadwerkelijk voelt.
Op de één of andere manier moest ik erachter komen hoe ik kon gaan meten wanneer ik 100% tevreden zou zijn over mijn werk. Daarom heb ik besloten om mezelf het hele project alleen nog maar te richten op het ontwerpen van het perfecte oog.
Deelvraag: Hoe ontwerp ik het perfecte oog?
Na aanleiding van gekregen feedback kwam ik erachter dat Pablo Picasso ook een vorm van bewijsdrang had. Ik werd geïnspireerd door de eenlijn tekeningen van Picasso. Hierop heb ik dan ook mijn volgende experiment gebaseerd.
Ik ben verder gaan experimenteren met het oog wat mij de grootste tevredenheid gaf. Dit gaf het volgende resultaat:
De gekregen feedback liet mij inzien dat ik mijn tevredenheid nog steeds niet goed kon meten. Daarom heb ik besloten om een verhaal te gaan vertellen met het oog. Het verhaal wat ik wilde gaan vertellen met het oog was hoe iemands kijk op het leven veranderd door de jaren heen.
Deelvraag: Hoe kan ik iemand gehele levensvisie door de jaren heen het beste verbeelden?
Om hier achter te komen moest heb ik tal van experimenten gedaan. Ik ben begonnen met het maken van een 2 luik gemaakt die dit verhaal moest verbeelden.
De adelaar staat symbool voor onze jonge jaren waarin we op ontdekking gaan en nieuwe dingen ontdekken. De mot staat symbool voor onze oudere jaren waarin we iets minder vitaal zijn en niet meer het extreme opzoeken.
Vervolgens heb ik random experiment gedaan omdat ik merkte dat ik niet precies wist waar ik heen wilde.
Dit experiment maakte mij duidelijk dat het makkelijker is om een bepaald onderdeel van een verhaal te vertellen dan een compleet verhaal.
Na aanleiding van gekregen feedback heb ik besloten om een diepgaand interview te houden met mijn oma. Gedurende dit interview vertelde mijn oma over een auto ongeluk dat ze heeft gehad met een dronken bestuurder.
Één van de belangrijkste levenslessen die mijn oma me mee wilde geven was dat je iedereen een tweede kans moet geven ongeacht hun daden. Dit raakte me heel diep, zo iets simpels maar zo belangrijk. Voor mijn oma heeft dit haar hele kijk op het leven veranderd.
” Geef mensen een tweede kans en doe niet zo zuur na elkaar. “
Op dit interview heb ik mijn volgende experiment gebaseerd. Waarbij ik probeerde het verhaal van mij oma te verbeelden.
Het voelde alsof ik met dit experiment de plank compleet mis sloeg. De gebeurtenis kwam niet over, de emotie kwam niet over en het zag er niet goed uit.
Deelvraag: Hoe kan ik een emotionele levensgebeurtenis het best verbeelden?
Om deze vraag te beantwoorden heb ik besloten om het hele oog even los te laten omdat ik merkte dat dit mij belemmerde. Ik kreeg het idee om de gebeurtenis van mijn oma te gaan vertalen naar audio omdat ik dan niet meer afhankelijk wilde zijn van 1 beeld.
Dit experiment liet mij inzien dat je met alleen audio een heel duidelijk verhaal kunt vertellen. Ik kreeg de feedback dat het audiobestand te lang was en dat ik het betere uit het perspectief van mijn oma kon vertellen. Ook werd aangeraden om mijn eigen sound effects te maken.
Deelvraag: Hoe kan ik realistische sound effects maken?
Ik ben onderzoek gaan doen naar het sound design in de film Wall-E. Ik raakte geïnspireerd door Ben Burtt (Academy award winning sound designer) die verantwoordelijk is geweest voor het sound design in de film van Wall-E.
Alle sound effects die gebruik zijn in de film hebben een achtergrond verhaal. Daarnaast kan het vinden van het juiste geluid wel weken duren. Al deze onderdelen heb dan ook mee genomen in mijn verdere experimenten.
Tijdens mijn onderzoek stuitte ik ook op Walt Disney. In de jaren ’20 en ’30 werden er op twee manieren geluidseffecten gemaakt. Door een muzikant in te huren of door geluidseffectmachines te bouwen.
Met deze 2 grote inspiratiebronnen in mijn achterhoofd ben ik gaan experimenteren met allerlei verschillende voorwerpen om de juiste geluiden te creëren om de crash na te bootsen. Dit leidde tot het volgende resultaat.
Deelvraag: Hoe kan ik het beste de audio combineren met video?
Ik kwam erachter dat je met abstracte beelden veel meer kunt vertellen dan met een ‘gewone video’. Met dit in het achterhoofd heb ik geprobeerd een video te maken waarbij de kijker wordt mee gezogen in het verhaal, je vliegt als het ware de gedachte in van mijn oma.
Nu ik een video gecreëerd had kon ik deze versterken d.m.v. audio.
Na aanleiding van de feedback kwam ik erachter dat ik niet de crash wilde verbeelden maar de crash zoals mijn oma die vandaag de dag herinnerd. Ook kreeg ik de feedback om de spanningsboog te vergroten. Dit heeft geleid tot het volgende resultaat:
Conclusie
Het project ‘levensgebeurtenissen’ heeft ervoor gezorgd dat anders ben gaan kijken naar levensgebeurtenissen. Ook ben ik erachter de creatieve mogelijkheden van audio gekomen.
Dit project heeft mij geleerd om op een hele andere manier naar een creatief proces te kijken. Soms moet je buiten je comfort zone treden om tot het juiste antwoord te vinden. Ik heb geleerd om oplossingsgericht te denken en dat het vragen van feedback cruciaal is voor het doorlopen van een goed proces.
Bronnenlijst
Broeder, W. D. (2002). Pablo Picasso. Surrealisme. https://www.surrealisme.nl/pablo-picasso/
Finan, K. (2017, 8 januari). The History of Animation Sound. Boom Box Post. https://www.boomboxpost.com/blog/2015/11/8/the-history-of-animation-sound
Gunther Moor, B., Op de Macks, Z. ň. A., Güroğlu, B., Rombouts, S. A. R. B., Van der Molen, M. W., & Crone, E. A. (2011). Neurodevelopmental changes of reading the mind in the eyes. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 7(1), 44–52. https://doi.org/10.1093/scan/nsr020
Isaza, M. (2009, 15 september). Ben Burtt Special: WALL-E – The Definitive Interview. Designing Sound. https://designingsound.org/2009/09/15/ben-burtt-special-wall-e-the-definitive-interview/
Kletter, S., & ter Veer, K. (2020). Picasso (1881–1973). Art Salon Holland. https://www.artsalonholland.nl/grote-meesters-kunstgeschiedenis/picasso
Lazarescu-Thois, L. (2018). From Sync to Surround: Walt Disney and its Contribution to the Aesthetics of Music in Animation. The New Soundtrack, 8(1), 61–72. https://doi.org/10.3366/sound.2018.0117
Universiteit Utrecht. (2011, mei). Burn-out. https://dspace.library.uu.nl/handle/1874/214300
van der Weiden, A. (2019, 1 april). Beter presteren kun je leren!? In-Mind. https://nl.in-mind.org/blog/post/beter-presteren-kun-je-leren