Synopsis & premisse
Voor mijn seminar project heb ik als doel opgesteld om te gaan onderzoeken op welke manieren eten
nog meer gepresenteerd kan worden. Later in mijn proces na een aantal feedback momenten, kwam er ook naar voren dat het verstandig is om mijn doel
ook wat meer maatschappelijk verantwoord te maken. Daarom heb ik als doel om te gaan onderzoeken hoe vegetarisch eten op een andere manier gepresenteerd kan worden, waardoor mensen eerder een vegetarisch gerecht kiezen. Tijdens dit project zal ik meer duidelijkheid geven waar mensen hun keuzen met betrekking tot eten op baseren. En of mensen eerder bereid zijn om vegetarisch te eten als het eten op een andere manier gepresenteerd wordt.
“De keuze van mensen op vegetarisch eten beïnvloeden door presentatie, beeld en fantasie”
Context, Scope, Definitie
Eten iets waar iedereen dagelijks mee te maken krijgt. Naast dat, is eten uitgegroeid tot iets heel populairs, en kan het zelfs ingezet worden als kunst. Denk hierbij aan fooddesign. Er zijn zelfs diverse opleidingen binnen fooddesign. Fooddesign is ontstaan in Amerika in het begin van de 21e eeuw.
Naast fooddesign heeft food photography hier natuurlijk ook veel mee te maken. De afgelopen jaren is er een enorme groei binnen de fotografie van Food photography. (NU.NL, 2019)
Wat is fooddesign?
“Food Design is letterlijk het vormgeven van eten. Er is echter een tweedeling in dit vak te ontdekken. Enerzijds is er de commercie die door innovatie nieu- we producten ontwikkelt en zo de markt van voeding vergroot. Anderzijds zijn er de kunstenaars die verder gaan dan de markt uitbreiden, wat grote fabrikanten doen, maar eerder experimenteren met voeding.”
(Olijfia, 2006)
Plan van aanpak
Hoofdvraag
Op welke manieren kan eten gepresenteerd/ gevisualiseerd worden waardoor mensen eerder vegetarisch eten kiezen?
Deelvragen
- Hoe maak je een unieke food photo?
- Waar baseren wij mensen onze keuze op om iets wel of niet te eten vanaf een foto?
- Wat voor gevoelens roept het bij mensen op, als een foto van eten anders gepresenteerd wordt als de ideale foto?
- Wat denken mensen over eten dat anders op de foto staat dan de ideale foto?
- Op welke manier kan je eten zo presenteren, dat vegetarisch eten aantrekkelijker wordt?
Om antwoord te krijgen op mijn bovenstaande vragen heb ik een paar onderzoeksmethodes op een rijtje gezet die ik zal gaan gebruiken de komende weken.
- Deskresearch
- Fieldresearch (Survey & Interview)
- Inspiration wall
- Testen doelgroep (Wat vinden ze van mijn foto’s)
Het fieldresearch onderzoek is gebaseerd op een vragenlijst die is uitgezonden naar diverse personen.
1 Wat vind jij van eten?
2 Wat betekend eten precies voor jou?
(Meer antwoorden mogelijk)
3 Welk gevoel krijg je bij eten?
4 Vind je lekker eten belangrijk
5 Waar baseer jij jouw keuze op, om iets wel of niet te eten? Of waar baseer jij je keuze op om iets van eten te bestellen? (Meerdere antwoorden mogelijk)
6 Hoe belangrijk vind jij de presentatie van eten? Denk bijvoorbeeld aan: Je bezorgt iets op Thuisbezorgd en vergelijkt verschillende restaurants met elkaar. Het ene restaurants heeft juist mooie foto’s van het eten, maar het andere restaurant heeft een betere omschrijving van het eten, of eigenlijk spreekt het menu van het restaurant met geen foto’s jou het meest aan.
7 Wat vind jij van professionele food photography?
8 Wat vind jij van de standaard food photography? Zie afbeelding
9 t/m 17: Nu heb ik een aantal voorbeelden van verschillende manieren hoe eten gepresenteerd wordt. Kijk goed naar de afbeelding en kies het antwoord wat jij ervan vindt en welk gevoel dit bij jou los Brengt. (Dit betekent dus 2 antwoorden, 1x wat je ervan vindt en 1x welk gevoel je dit geeft)
(Zie Bijlage 1)
Experimenten
Voor mijn seminar heb ik een aantal experimenten voltooid om tot mijn eindproduct te komen.
Om wat meer inspiratie op te doen ben ik eerst begonnen met het maken van een inspiration wall.
Nadat ik wat inspiratie heb opgedaan ben ik begonnen met schetsen.
Nadat ik feedback heb mogen ontvangen van Leanne en Tess Heb ik ervoor gekozen om een fotoserie te maken van meerdere Italiaanse gerechten in vorm van een landschap. De feedback sessie met Leanne en Tess is zeer relevant geweest voor mijn verdere onder- zoek. Door Tess haar feedback heb ik meer inzichten gekregen voor mijn seminar project, en hierdoor het idee gekregen om een menukaart te gaan maken door middel van een fotoserie.
Ook heb ik door de feedback van Lieselot inzicht gekregen om mijn doel van mijn seminar meer maatschappelijks verantwoord te maken. Hiervoor heb ik de keuze gemaakt om vegetarisch eten aantrekkelijker te maken door dit op een creatieve manier te presenteren.
Door de nuttige feedback van mijn medeklasgenoten ben ik verder gaan denken, en gaan experimenteren met nog een aantal schetsen.
Eerste schetsen
Hieruit kwam naar voren door feedback van Dennis en Nick dat mijn schetsen nog een beetje saai en
statisch waren. De Lasagne en de pizza vonden zij wel goed genoeg, maar de andere schetsen nog niet. Door de feedback ben ik weer opnieuw gaan schetsen en tot de volgende ideeën gekomen.
Nieuwe schetsen
De lasagne en de pizza schetsen zijn wel speels genoeg, en daarom ben ik gelijk deze twee schetsen gaan uitwerken na het feedback moment met Dennis en Nick. Hieruit zijn deze twee foto’s gekomen
Before foto lasagne
After foto lasagne
Before foto pizza
After foto pizza
Daarnaast is ook de laatste schets van de bruschetta uitgewerkt tot deze foto
Before foto Bruschetta
After foto Bruschetta
Achteraf was ik toch niet helemaal tevreden met de schetsen van de risotto en de tiramisu. Hiervoor heb ik nog een aantal iteraties verwerkt tot de uiteindelijke schetsen.
Verbeterde schetsen, tiramisu en risotto
Nu de schetsen waren voldaan aan de eisen, zijn de foto’s gemaakt. Ook heb ik na feedback van Dennis en meerdere klasgenoten wat geëxperimenteerd met licht, dit was echter niet echt een succes. Daarnaast kreeg ik van Leanne als feedback om meer een stilleven te maken zoals de eerste foto. De risotto is meer een stilleven, en de tiramisu is een stuk speelser dan dat.
Before foto risotto
After foto risotto
Before foto tiramisu
After foto tiramisu
Door feedback van Dennis ben ik gaan experimenten met licht op niet bewerkte foto’s. Dit was echter niet een groot succes.
Schetsen
Experimenten typografie
Experimenten Stijlen
Eindproducten
Mijn eindwerk is gebaseerd op de zesdelige
fotoserie die ik heb gemaakt voor een menukaart van een Italiaans vegetarisch restaurant.
De menukaart is in een chique maar speelse stijl gemaakt. Voor mijn expo ga ik dit mooi laten afdrukken en een menu boekje ervan maken.
Zesdelige foto Serie
Menukaart
Om erachter te komen hoe je nou een goede menukaart maakt heb ik wat research gedaan hoe je een menukaart zo aantrekkelijk mogelijk maakt (Hocards z.d.)
Voorkant menukaart
Bladzijde 1 & 2 menukaart
Bladzijde 3 & 4 menukaart
Bladzijde 5 & 6 menukaart
Achterkant
Conclusie
In de loop van mijn seminar project heb ik op veel deelvragen antwoord kunnen krijgen, zo is gebleken dat eten voor veel mensen een andere betekenis heeft. En dat er diverse gevoelens bij mensen op spelen. Ook heb ik met dit project ervaren hoe het is om eten op een andere manier te presenteren, en te oefenen met fotografie.
Uit mijn onderzoek is gebleken dat 91% van de ondervraagde personen eerder een vegetarisch gerecht zouden kiezen als een restaurant dit soort foto’s voor hun menukaart gebruikt.
Dit betekent dus dat het zeer effectief zou zijn om het vegetarisch eten op deze manier subtiel te promoten, zodat mensen bewuster gaan eten in restaurants. (Zie Bijlage 2)
Bronnen
- (2006, 10 december). Food Design: het eetontwerp vak. Geraadpleegd op 11 februari 2021, van https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/diversen/838-food-design-het-eetontwerp-vak.html
- (Z.d) Horecards: Menukaarten; 7 tips om ze succesvol te maken! Geraadpleegd op 15 maart 2021 van https://www.horecards.nl/nieuws/26-menukaarten-7-tips-om-ze-succesvol-te-maken
- (2019, 8 februari). Waarom fotograferen mensen hun eten?Geraadpleegd op 11 februari 2021, van https://www.nu.nl/eten-en-drinken/5676173/waarom-fotograferen-mensen-hun-eten.html
Bijlagen
Bijlage 1
Bijlage 2