Inleiding
Ik heb voor mijn onderwerp gekozen omdat vandaag de dag we constant te maken krijgen met het invullen en vergeven van data en alle wetgevingen rondom privacy. Mijn visie richting de toekomst is dat data nog veel prominenter invloed zal hebben op alles wat we doen. Dit voor goede en slechte doeleinden. Onlangs is er ook een data lek geweest bij de GGD. Daarom ben ik mij ook af gaan vragen wat we nou echt weten van het gebruik van data? Ik kijk altijd erg enthousiast naar guerilla uitingen en daarom zou ik dit ook voor mijn project willen gebruiken. Guerrilla marketing is een manier om de doelgroep echt te verassen en zo een doel te behalen.
Scope
Woorden als big data zijn tegenwoordig niet meer weg te denken. Bedrijven doen niets liever dan jouw data verzamelen. Zo weten zij al wie je bent en wat je nodig hebt voor je het misschien zelf weet. Dat wij die data al snel en vaak ook vrijwillig geven zonder dat we het door hebben is een feit. Denken we er niet genoeg over na of nemen we het gewoon voor lief? Met de guerilla campagne wil ik creëren wat ook bij mij gebeurd is. Een moment waarin ik toch even erg nieuwsgierig werd naar de feiten. Tijdens een les van design ethics op de Hogeschool Utrecht werden we geconfronteerd met een video die over dit onderwerp gaat. Namelijk de TEDX presentatie van Maxim Februari. Hierin vertelde hij dat we als mens onze stem verliezen door data maar, dat we het zelf niet door hebben. Wat Maxim hiermee bedoeld is dat bedrijven als google al zoveel van ons weten dat het niet uitmaakt wat we erover te zeggen hebben. Dat jij liever een actie film kijkt dan een drama film is voor hun al een geregistreerd feit. Volgens Maxim is het belangrijk dat wij erover blijven praten en zo doende onze stem kenbaar maken. Maar om mensen erover te laten praten moet het wel on top of mind komen en moeten zij ermee geconfronteerd worden.
Om deze reden heb ik een hoofdvraag en deelvragen opgesteld om zo een goede campagne neer te zetten.
Hoofdvraag: Hoe breng ik het gebruik van data onder de aandacht bij de mens door middel van een Guerrilla campagne?
Deelvragen
- Wat maakt een goede guerilla uiting?
- Hoe scheppen we de aandacht van de doelgroep?
- Wat wordt er al gedaan om data onder de aandacht te krijgen?
Aanpak
Om antwoord te geven op deze vragen heb ik eerst deskresearch gedaan. Hierin heb ik vooral gekeken naar verschillende guerrilla uitingen en de manier waarop men deze heeft gebruikt in combinatie met wat er al bestaat over uitingen omtrent datafication. Alle verschillende Guerrilla campagnes gaven me energie om zelf met iets te komen.
Alle afbeeldingen hebben een uniek effect. Iets dat de kijker of voorbijganger gaat herinneren omdat je dit normaal niet ziet staan. Het triggered mensen om er even wat beter naar te kijken om het ook echt te begrijpen. Als mens zijn we heel nieuwsgerig aangelegd en dat is denk ik ook een uitgangspunt die je wilt bereiken met de guerrilla uiting.
Online heb ik weinig tot niets kunnen vinden over guerrilla campagnes omtrent data. Wel zijn er posters en uitingen die gaan over data en privacy. Veel hiervan gat over cyber veiligheid in de vorm van bijvoorbeeld een infographic.
Als kind speelde ik altijd met Pokémon kaarten die veranderde aan de hand van hoe je ze vasthield. En dat effect leek mij geweldig om mee te experimenteren voor mijn campagne. Iets dat het contrast laat zien van wat we misschien denken in tegenstelling tot wat het eigenlijk is.
Experimenteren en uitvoering
Dit effect wordt lenticulaire druk genoemd. Ik heb na zitten denken over hoe ik het gevoel over kan krijgen bij de mensen die kijken naar de uiting dat ze dus
In de gaten worden gehouden online. Daarom bedacht ik het idee om een hoofd te maken die je blijft volgen als je langsloopt. Met een tekst eronder die
Aankaart dat je altijd in de gaten wordt gehouden.
Dit idee heb ik neergezet op papier in de vorm van een Storyboard.
Dit idee heb ik bij verschillende mensen getest en gevraagd naar hoe zij erna zouden kijken. Zij gaven aan dat het effect zeker gaaf is en nieuwgierigheid opwekt maar het bericht met het bewegende hoofd nog te vaag is.
Tijdens de eerste onderzoeksessies was ik de cartoon vorm tegen gekomen en die sprak mij erg aan. Dus ben ik Illustrator ingegaan en ben ik begonnen met uitingen te maken in cartoon vorm.
Eerst een simpele schets, gif waarin hetzelfde effect wordt gebruikt maar dan een camera. Dit gaf volgens verschillende mensen meer de indruk dat je in de gaten wordt gehouden.
Toch wilde ik meer een story tellende uiting maken.
Ik heb verschillende designs gemaakt in de cartoon stijl. En om een gesprek nog meer te triggeren dacht ik aan het koppelen van een QR code aan de poster waarmee mensen hun veiligheid online score kunnen berekenen. Als feedback kreeg ik mee dat de manier van schrijven beangrijk is op de poster en dat dit vijandiger mag zijn. i.p.v. weggegeven zou je kunnen zeggen gepakt.
Uit de gemaakte designs kwam er eentje terug waarvan mensen erg positief reageerde zowel tijdens interview testen als op school. Het gaf al meer het effect die ik hoopte te bereiken.
Dit design heb ik vervolgens ook gemaakt in een andere stijl.
Omdat lenticulair laten printen erg duur is ben ik begonnen aan de eerste pogingen om dit effect zelf te maken. Dit door de 2 verschillende kanten in stript uit te printen en om en om te plaatsen en dit als trap te vouwen
Dit was veel gepriegel en was nog best een flink karwei om netjes en secuur het effect te maken. Van hieruit heb ik het effect volledig nagemaakt in photoshop. Zo hoef ik zelf de strips niet te knippen en te plakken.
Met dit design hoopte ik de boodschap duidelijker te maken met de tekst: Alles wat je online doet. En aan de andere kant: Zien Cyber criminelen ook.
Conclusie
Dit seminar project waarin ik door middel van een Guerrilla uiting datafication onder de aandacht wil brengen en er gespreksstof van wil maken was een proces die ik heel anders in gedachten had. Ik was aan het begin van het project heel erg bezig met de stappen nadat men de poster heeft gezien. Hoe maak ik er naderhand een gesprek van en hoe zorg ik dat men interactief bezig is met de lenticulaire poster. Al gauw bleek dat de design fase veel langer ging duren dan verwacht. Er komt veel meer bij kijken, denk aan hoe je je tekst schrijft op de poster tot aan het daadwerkelijke design en in mijn geval hoe goed de lenticulaire druk eruit kwam. Ik merk dat het maken van iteraties belangrijk is en dat voor een chaoot als ik juist het proces zo te onderbouwen zorgt voor een beter resulaat. Ik heb helaas de middelen niet om de poster professioneel uit te werken maar naar de toekomst toe is dit iets wat ik graag zou willen doen.
Bronnen
Bodewes, D. (2019, 28 augustus). Waarom mensen vaak nieuwsgierig ZIJN, maar niet altijd nieuwsgierig DOEN. Fontys. https://fontysblogt.nl/waarom-mensen-vaak-nieuwsgierig-zijn-maar-niet-altijd-nieuwsgierig-doen/
Hot Live. (2020, 26 augustus). SETTING LENTICULAR BY ADOBE PHOTOSHOP CC 2020. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=wIq_3JwXlYM
How Lenticular & Lenticular Print Work. (z.d.). Lenstar Lenticular. https://www.lenstarlenticular.com/the-basics-of-lenticular
Kastel, Q. (2020, 16 januari). Big data en privacy. VPNGids.nl. https://www.vpngids.nl/privacy/anoniem-browsen/big-data-en-privacy/
Marrs, M. (2020, 21 juli). 20+ Jaw-Dropping Guerrilla Marketing Examples. WordStream. https://www.wordstream.com/blog/ws/2014/09/22/guerrilla-marketing-examples
Red Bull. (2011, 5 april). How to make lenticular images – Red Bull Illume. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=8qD28TaFylc
Rogers, C. (2017, 11 september). Marketers must avoid the risk of ‘over datafication’. Marketingweek. https://www.marketingweek.com/marketers-avoid-risk-over-datafication/
TEDx Talks. (2016, 18 november). Speaking truth to data | Maxim Februari | TEDxAmsterdam. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=qIVTKBeiabI
Vadakkanmarveettil, J. (2020, 30 mei). What is Datafication? Jigsaw Academy. https://www.jigsawacademy.com/what-is-datafication/
Wat is guerrilla marketing? Complete uitleg en voorbeelden. (2020, 3 april). Guerrillacafe.nl. https://www.guerrillacafe.nl/wat-is-guerrilla-marketing/