FOOD PHOTOGRAPHY
Food Photography – Arjan Op’t Landt
Premisse
“De onderschatte schoonheid van het geconsumeerde product”
Synopsis
Product/food photography kom je tegenwoordig overal tegen. Websites, verpakkingen menukaarten en op social media. Iedereen wilt het perfecte beeld van het gerecht vóór consumptie vastleggen. Echter leggen maar weinig het beeld van ná consumptie vast. Ik presenteer binnen deze fotoserie de schoonheid van het geconsumeerde product. Achter een geconsumeerd product kan meer emotie of verhaal zitten dan voor de consumptie.
Voor het vastleggen van de verschillende fases van het product heb ik gekozen voor fotografie. Dit mede vanwege beperkte houdbaarheid van het product. Daarnaast had ik weinig ervaring met fotografie en wilde deze ervaring graag uitbreiden. Ook is het uiteindelijke doel dat de consument de schoonheid van het geconsumeerd product erkend en fotografeert.
Proces
In eerste instantie was mijn doel om bij de toeschouwer bewustwording op te roepen omtrent het contrast tussen foto en realiteit. Dit wilde ik doen door een simplistisch, realistisch beeld tegenover een geperfectioneerd beeld te plaatsen.
Door de feedback van studenten en docenten ging ik opzoek naar opties om meer diepgang te creëren binnen mijn fotoserie.
Derde dimensie en inspiratie
Om meer diepgang binnen mijn fotoserie te creëren wilde ik een derde dimensie toevoegen. Voor de derde dimensie foto’s kwam ik op verschillende ideeën uit. Deze hadden te weinig diepgang of waren vaker uitgevoerd en niet origineel.
Experimenten
Tijdens het experiment fotografeerde ik ontbijt en soep op simpele en perfecte wijze. Bij het perfecte, verfijnde beeld paste ik verschillende tips en tricks toe uit de tutorials welke ik op YouTube bekeken had. Uit het experiment bleken drie dingen.
- De tips en tricks werkte. (Zoals plateau onder yoghurt tegen verplaatsing van het fruit)
- Gebruik geen diepvries fruit, deze zijn te vochtig en kwetsbaar.
- Ik vond het simpele, imperfecte beeld niet uitdagend, leuk en leerzaam om te fotograferen, omdat ik expres niet mijn best moest doen tijdens het maken van de foto.
Feedback en inspiratie
Tijdens het feedback moment kreeg ik van Leanne een linkje naar het werk van: LERNERT & SANDER – KRO – CHOCOLATE BUNNY
Ik vond de video humoristisch, krachtig en “satisfying”.
Later realiseerde ik mij dat het werk zonder bewegend beeld of geluid de kracht zou verliezen. Dus voor fotografie zou dit idee minder satisfying zijn.
Het werk van Suzanne Saroff inspireerde mij om anders naar een product te kijken, creatiever.
Stop en Door…
Ik wist het even niet meer en liep vast. Tot ik een avocado at, en een mooie pit over hield. Deze fotografeerde ik en toonde deze aan de klas.
Niet iedereen zag direct wat het was. Toen ik vertelde dat dit een beeld van een avocado na consumptie was, kwamen er verschillende reacties.
Doel
Het uiteindelijke doel van mijn opdracht veranderde. Bedrijven en consumenten maken allemaal foto’s vóór consumptie, echter wordt het beeld ná consumptie vergeten. Binnen een fotoserie wil ik de verschillende fase van het product tentoonstellen. Het laatste beeld moet de toeschouwer bewust maken van de schoonheid van een product ná consumptie.
Dit beeld is belangrijk omdat het veel emotie en verhaal kan bevatten.
De fotoserie zal bestaan uit drie verschillende beelden.
– “Packshot”
Een optimaal, “less is more” beeld, waarop het product en eventueel etiket of verpakking centraal staat. (Proshoots.nl)
– “Still life shot”.
Een creatieve en sfeervolle, bereide variant van het packshot. (Proshoots.nl)
– “Still life shot” (close-up) na consumptie.
Een creatief, mysterieus, tikkeltje abstract beeld van het geconsumeerde product.
Aangezien ik een serie van drie foto’s erg minimaal vond, zal ik een dag in food photography vastleggen.
(Branding) ideeën
Binnen de fotoserie wilde ik naast de onderwerpen enige vorm van samenhang creëren. Ik besloot dit te doen door een identiteit neer te zetten op gebied van kleur en stijl. Ik regelde een set blauwe borden en verschillende houten plankjes.
Het beeld van onder andere “Bylightstudiovond” inspireerde mij om de optie Dark Food Photography te testen.
Experimenteren & Prototypen
Om de verschillende bovenstaande ideeën te testen en visualiseren ging ik opnieuw fotograferen. Ik bouwde verschillende amateuristische fotostudio’s op, om vervolgens bij een hoekje op de keuken te eindigen. Qua belichting en achtergrond was dit de beste optie.
Uiteindelijk resulteerde dit in een serie ontbijt foto’s en een serie wijn foto’s. De met Photoshop licht bewerkte serie presenteerde ik tijdens het feedback moment.
De docenten waren positief over de beelden en vonden het laatste beeld vooral creatief. Zij adviseerde mij een keuzes te gaan maken (stijl, light/dark photography) en adviseerde mij met professionele camera te gaan fotograferen. Daarnaast moest ik erop letten dat de producten niet de uitstraling van plastic kregen na het bewerken.
(Branding) Keuzes maken
De keuze voor dark food photography is gemaakt op basis van de feedback van studenten, collega’s en Danae (manager F&B). Volgens hen heeft het een stoere, luxe en exclusieve uitstraling, in tegenstelling tot mijn eerdere lichte foto’s. Daarnaast is het uitdagender in proces.
De positieve feedback van studenten en het verhaal van Food photographer Christina Peters (Website) over het gebruik van complementaire kleuren en blauwe borden deed mij de beslissing hiervoor maken. Blauwe borden zijn uitdagender, maar beperkter, aangezien je producten dient te gebruiken met complementaire kleuren. Samen of apart van de borden laat ik de houten plankjes terug komen, deze om meer perspectief te creëren en een natuurlijke, sfeervolle uitstraling.
Damy Boerboom wees mij op de website Adobe Color. Dit hielp bij het bepalen van complementaire kleurenpaletten
Definitieve werk
Tijdens het maken van testshots met een Canon 80D bleek deze verkeerd ingesteld. Ik zocht contact met Hans Vink (Expert fotografie en bewerking) hij hielp mij op afstand met het instellen van de camera.
Meerdere dagen en nachten heb ik over de fotoshoot gedaan. Dit aangezien de producten gekocht en bereid moesten worden.
In de middelste fotoserie van de still life shots heb ik zo veel mogelijk de blauwe borden en/of de houten plankjes terug laten komen om samenhang en identiteit te waarborgen. Hier zijn de producten en recepten in sommige gevallen op aangepast.
In deze dagen heb ik 5 van de 6 fotoseries kunnen realiseren. Hierbij paste ik de tips en tricks van YouTube en eerdere experimenten toe.
Zo gebruikte ik bijvoorbeeld water, haarlak en olie voor het verheerlijken van de producten. Ook gebruikte ik plateaus onder de yoghurt, om verplaatsing en verzakking van het fruit en de granen te voorkomen.
Voor de packshots en still life shots is met name gebruik gemaakt van een … mm lens. Deze wordt volgens…… het meest gebruikt.
Voor de close-ups is een … mm lens gebruikt. Dit is een filmlens voor close-ups. Bij het fotograferen met weinig licht kan je de producten niet zien, en dus lastig scherpstellen. Ik moest dus “blind” fotograferen. Uiteindelijk leerde ik hier beter met deze beperking omgaan en heeft dit tot scherpe en bijzonder close-ups geleid.
Week voor expo
De komende week zal de ontbrekende serie worden gerealiseerd, waardoor de serie uit 18 foto’s zal bestaan. Binnen deze 18 foto’s worden 6 consumptiemomenten van de dag weergegeven.
Samen met Damy Boerboom had ik al eerder naar fotobewerking gekeken in mijn eerdere experiment. De komende dagen zal ik de definitieve foto’s bewerken binnen Adobe Lightroom en mij richten op de framing. Voor Adobe Lightroom heb ik de Cursus van Martijn van Weeghel aangeschaft (Soofos.nl). Ik zal Hans Vink, expert fotografie en bewerking, benaderen voor feedback.
Maandag heb ik een afspraak met een expert op gebied van print. Aan de hand van proefdrukken zullen wij een keuze maken voor de definitieve drukken. De definitieve drukken zullen op 31 maart 2021 tentoongesteld worden in een chronologische tijdlijn van één etmaal, waarin de producten geconsumeerd worden.
Bronnen
Blogtastic Food. (2020, 6 juli). Dark Food Photography DIY and Prop Tips. Geraadpleegd op 1 maart 2021, van https://www.blogtasticfood.com/dark-food-photography-diy-prop-tips/
Blossom. (2018, 30 november). Tricks Advertisers Use To Make Food Look Delicious! DIY Food Photo Hacks and More by Blossom. Geraadpleegd op 1 maart 2021, van https://www.youtube.com/watch?v=MflT0I7ZPCs
Eyespired. (2018, 1 februari). Nieuw licht op groente en fruit. Geraadpleegd op 1 maart 2021, van https://eyespired.nl/fotografie-groente-fruit
figandlight. (2019, 4 december). Embrace your Shadows: How to Light and Shoot for Dark
Food Photography. Geraadpleegd op 1 maart 2021, van https://www.youtube.com/watch?v=zfvxpL5s_KA
Peters, C. (2021, 27 januari). The Best and Worst Colors for Photographing Food. Geraadpleegd op 1 maart 2021, van https://foodphotographyblog.com/the-best-and-worst-colors-for-photographing-food/
Proshoots. (2019, 16 maart). Alles over Productfotografie – Ultimate Guide. Geraadpleegd op 1 maart 2021, van https://www.proshoots.nl/productfotografie-tips-uit-de-studio/
Rainbow Plant Life. (2018, 21 december). HOW TO IMPROVE YOUR FOOD PHOTOGRAPHY | food photography tips. Geraadpleegd op 1 maart 2021, van https://www.youtube.com/watch?v=EMmHixjZXTs
Regan Baroni. (z.d.). Regan Baroni | Portfolio. Geraadpleegd op 1 maart 2021, van https://reganbaroni.com/portfolio
Schutte, A. (2020, 18 december). Food fotografie: tips om smakelijk eten te fotograferen. Geraadpleegd op 1 maart 2021, van https://lensleven.nl/food-fotografie-smakelijk-eten-fotograferen/#:%7E:text=Kies%20een%20goed%20standpunt%20voor%20food%20fotografie&text=Wanneer%20je%20te%20maken%20hebt,tot%20recht%20van%20de%20zijkant.
Scriptex Webdesign. (z.d.). 4 waanzinnige tips voor foodfotografie. Geraadpleegd op 1 maart 2021, van https://www.fotoclub.nl/blogs/fotografietips/4-tips-voor-food-fotografie
Shutterstock. (z.d.). Food On Blue Plate: afbeeldingen, stockfoto’s en vectoren |
Shutterstock. Geraadpleegd op 1 maart 2021, van https://www.shutterstock.com/nl/search/food+on+blue+plate
Studio Lernert & Sander. (z.d.). Studio Lernert & Sander — Chocolate Bunny. Geraadpleegd op 1 maart 2021, van http://lernertandsander.com/chocolate-bunny/
The Bite Shot. (2018a, 8 februari). 17 Tools for Food Styling. Geraadpleegd op 1 maart 2021, van https://www.youtube.com/watch?v=iXxQujmYLus
The Bite Shot. (2018b, 15 februari). Dark Food Photography – SHOOTING and EDITING. Geraadpleegd op 1 maart 2021, van https://www.youtube.com/watch?v=qX_Gy69U41I