Premisse
Hoe typografie en animatie ingezet kunnen worden om een tekstuele boodschap sterk te verbeelden.
Synopsis
Dit onderzoek was in de kern een creatief onderzoek naar alles wat met typografie te maken heeft. Van de technische aspecten tot het maken van geïllustreerde artworks: ik wilde zoveel mogelijk te weten komen over het onderwerp en bovenal leren hoe ik dat beter kan gebruiken. De verschillende stappen in het onderzoek en de creatieve experimenten die daarbij gemaakt zijn hebben mij uiteindelijk geleid tot het maken van een aantal typografische animaties die uitdragen waar ik als designer en persoon voor sta. Het zijn korte stukken tekst uit nummers die gaan over je eigen ding doen zonder je te laten beperken door de meningen van anderen. Ik zie deze animaties wel nog steeds als tussenproduct en wil me dan ook nog meer gaan bezighouden met het maken en animeren van typografie.
Onderbouwing van het eindproduct
Het eindproduct en de onderzoeksvraag
Het uiteindelijke eindwerk dat ik heb gemaakt zijn geanimeerde stukken tekst. Door alles dat ik tijdens dit project over typografie heb geleerd te combineren was het mijn doel om delen van teksten van nummers visueel te maken en daarbij het gevoel van de achterliggende boodschap te versterken. Deze nummers zijn gekozen met de reden dat het nummers zijn die gaan over je eigen pad bewandelen zonder je daarbij te laten belemmeren door de meningen van anderen, iets waar ik ook als designer voor sta. Het vraagstuk dat ik hiermee uiteindelijk wil beantwoorden is ‘hoe kan ik als designer de inhoudt van een tekstuele boodschap over zelf expressie en zelfvertrouwen omzetten in een korte tekstanimatie die het idee en gevoel van die boodschap reflecteren?’
https://www.youtube.com/watch?v=tUbx1C8UEP4
https://www.youtube.com/watch?v=eGqbwoaXqkQ
Hoe ben ik bij het eindproduct gekomen
Om deze onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden heb ik een aantal creatieve experimenten gedaan rondom typografie als onderwerp met als doel om te onderzoeken op wat voor verschillende manieren je letters of woorden kan maken of inzetten. Daarnaast heb ik veel onderzocht via deskresearch om zo beter te begrijpen hoe typografie werkt en wat je er mee kan.
Ik heb me alvorens te gaan onderzoeken niet per se beperkt tot een bepaald onderdeel van typografie. Door me breed te oriënteren wilde ik van zoveel mogelijk mogelijk verschillende aspecten van het onderwerp iets leren. Dat heeft er niet alleen voor gezorgd dat ik later in het onderzoek kon kiezen wat ik als eindproduct zou willen maken, maar dat ik nu ook beter weet welke onderdelen van typografie ik leuk vindt. Uiteindelijk kwam ik uit bij animeren omdat dit naast typografie een ander onderdeel is waar ik graag beter in wil worden, omdat ik een grote interesse heb voor muziek, en dit graag wilde combineren, en ik zo op een andere manier om kon gaan met tekst.
Hoe is mijn creatieve proces en onderzoek terug te zien in het eindproduct
Voor het maken van de animatie heb ik alles toegepast wat ik tijdens dit project heb geleerd. Het combineren van lettertypes, maken en aanpassen van letters, composities maken en ervoor zorgen dat de letters passen bij de boodschap zijn allemaal dingen die ik terug wilde laten komen in het eindproduct. Daarnaast heb ik mezelf (de basis van) animeren geleerd en geprobeerd om ook de manier waarop dingen geanimeerd zijn aan te laten sluiten bij de boodschap. Dat kost, zeker op het begin, echter veel tijd en dus heb ik niet zoveel als eindproduct als ik misschien zou willen, maar ik zie het dan ook meer als tussenproduct en een flinke stap in mijn leerproces om beter te worden in de gebieden waar mijn interesses liggen in het vakgebied als designer. Om de uiteindelijke animaties toch zo efficiënt mogelijk te kunnen maken heb ik eerst de letters en composities gemaakt. Toen ik dat af had ben ik deze gaan animeren.
Wat neem ik mee uit dit project
Het onderzoek heeft mij, naast het beter snappen van typografie en animatie, opgeleverd dat ik nu ook beter met typografie een boodschap kan reflecteren. Voorheen vond ik het vooral heel tof om typografische dingen te maken, maar nu kan ik daar beter het doel van een boodschap mee overbrengen. Daarnaast heb ik de eerste flinke stappen gemaakt in de richting die ik als designer op zou willen en dat was aan het begin van dit project ook een van mijn doelen. Om beter te weten te komen wat ik tof vindt en hoe ik dat goed kan gebruiken.
Experimenten
Week 1 en 2
De eerste twee weken gingen voornamelijk over wat ik wil onderzoeken. Met ‘typografie’ als gekozen onderwerp kon ik veel kanten uit en dat was soms handig, maar daardoor had ik soms ook keuzestress. Ik begon mijn onderzoek door me te verdiepen in de technische aspecten van typografie. Daarnaast heb ik inspiratie verzameld en een woordweb gemaakt om te bepalen wat ik allemaal kan doen met typografie. Na een heleboel woorden opgeschreven te hebben kwam ik erachter dat ik ‘animatie’ niet had opgeschreven en dus besloot ik om uiteindelijk iets te animeren als dat mogelijk is.
Als eerste experiment ben ik iets met Illustrator gaan maken. Daarna ben ik gaan tekenen om meer inspiratie te krijgen. Als gevolg daarvan probeerde ik een landschap te maken met alleen maar woorden, echter vond ik dat niet zo’n geslaagd experiment dus ben ik een andere richting opgegaan. Daarvoor had ik me verdiept in het maken van composities voor kaarten.
Om meteen in de praktijk te brengen wat ik tot nu toe allemaal heb geleerd besloot ik om voor een klant een typografisch logo te maken. Uitgangspunt was dat het een Zuid-Amerikaanse uitstraling moest hebben.
Naar aanleiding van feedback aan het einde van week 2 ben ik ook meer inspiratie om me heen gaan zoeken. Ik probeerde letters te vinden in dingen die niet bedoeld zijn als letter, maar dat bleek moeilijk te zijn. Tijdens die zoektocht kwam ik iemand tegen met een trui waar Engelse drop op stond afgebeeld en dat inspireerde mij tot het maken van artworks waarbij het woord bestaat uit hetgeen dat het is.
Week 3 en 4
Met de inspiratie van week 2 begon ik te experimenteren in week 3. De experimenten had ik getekend en uit feedback kreeg ik het idee om hetzelfde te maken, maar dan met fysieke objecten.
Aan het begin van week 4 was een mini-expositie. De feedback die ik daarop kreeg hielp mij om verder te itereren. Door alle experimenten te verzamelen kwam ik er ook achter wat ik nog miste in mijn proces. Daarom stelde ik na de expositie als einddoel om een lyric video te maken. Voor de Instagram pagina had ik ook een artwork gemaakt. De letters bestaan allemaal uit dezelfde vorm om eenheid te creëren. Dat idee had ik gekregen uit inspiratie die een klasgenoot naar mij had gestuurd.
Ik begon met animeren door een class op Skillshare te volgen. Daardoor had ik een beter beeld waar ik mee bezig was voor de lyric video en dat heet ‘kinetic typography’.
Week 5 en 6
Na nog meer te leren over animeren was het me eindelijk gelukt om iets te maken. Met een redelijk simpele animatie was ik al gauw een aantal uur bezig dus vroeg ik me af of ik voor dit project niet beter een enkele quote zou kunnen animeren.
https://www.youtube.com/watch?v=iwuNcV1smdU
Ik wist op het begin niet welke quote dat dan moest zijn. Na feedback van de docenten werd ik er op gewezen dat ik moest nadenken over de inhoud die ik wil communiceren. Ik had zelf bedacht dat ik dat zou laten afhangen van de quote die ik zou kiezen, maar dat moest ik van tevoren al beslissen en juist op basis daarvan iets kiezen in plaats van andersom. Ik had geen idee wat ik dan zou willen communiceren en toen werd de vraag gesteld waar ik voor sta als designer. Dat bracht me erbij dat ik altijd probeer om origineel te zijn. Met die insteek ben ik opzoek gegaan naar nummers die eenzelfde soort boodschap uitdragen: jezelf zijn ongeacht wat de rest daarvan vindt.
Uiteindelijk heb ik gekozen om delen uit ‘Don’t Stop Me Now’ van Queen en ‘Confident’ van Demi Lovato te animeren. Het zou me niet lukken om een volledige lyric video te maken, maar in plaats daarvan wilde ik van deze nummers een stuk tekst animeren dat die boodschap uitdraagt.
Bronnen
Netflix. (z.d.). Netflix. https://www.netflix.com/nl/title/80057883
Bartlett, J. (z.d.). The Ultimate Guide to Kinetic Type in After Effects | Jake Bartlett. Skillshare. https://www.skillshare.com/classes/The-Ultimate-Guide-to-Kinetic-Type-in-After-Effects/282677337/projects?via=custom-lists
Renee, J. (z.d.). Creative Lettering & Design: A Comprehensive Introduction to Illustrating Letterforms | Jess Renee. Skillshare. https://www.skillshare.com/classes/Creative-Lettering-Design-A-Comprehensive-Introduction-to-Illustrating-Letterforms/663860006/projects?via=watch-history
Spinnin’ Records. (z.d.). Spinnin’ Records. YouTube. https://www.youtube.com/c/spinninrecords/videos
Goodtype. (z.d.). Goodtype. Instagram. https://www.instagram.com/goodtype/