Seminar Diorama

PREMISSE

De verborgen wereld in diorama’s.

 

INLEIDING

Bij vorige seminars ben ik steeds blijven hangen in het maken van iets twee dimensionaal achter mijn laptop. Ik was het toen al eigenlijk helemaal zat en zeker met corona waar we nog meer achter onze laptop zitten, heb ik deze keer eindelijk de knoop doorgehakt. Ik wil iets fysieks gaan maken of bouwen. Toevallig kwam ik op YouTube een video tegen over diorama’s, en dat wakkerde heel veel emoties en enthousiasme over mijn intense passie voor diorama’s. Als kind zijnde bouwde ik af en toe met mijn vader namelijk modelvliegtuigjes en tanks, was ik een grote lego fanaat en heb ik een paar jaar terug kennis gemaakt met Gunpla (dit zijn Japanse sciencefiction modelbouw robots). Ik vind het super tof hoe vrij je kan zijn met het maken van diorama’s, je kan eigenlijk van alles maken zonder enig limiet.

Het project waar ik mijzelf deze weken bezig mee ga houden zal voor mij persoonlijk relevant zijn omdat ik uitstap uit mijn makkelijke luie achter de laptop zittende comfort zone en probeer mijn innerlijke fantasie visueel zichtbaar en tastbaar weer te geven.

 

HOOFDVRAAG

Hoe kan ik doormiddel van diorama’s mijn innerlijke fantasie weergeven in een vorm die mensen ook tot denken laat zetten?

 

DEELVRAGEN

– Wat zijn diorama’s?

– Voor welke doeleinden worden diorama’s gemaakt?

– Hoe maak je een diorama?

– Hoe zou ik in de toekomst diorama’s kunnen toepassen in het CMD gebied?

 

METHODE EN AANPAK

Beginnend met het project ben ik eerst gaan zoeken naar wat diorama’s nu eigenlijk precies zo zijn en hoe ze tot stand zijn gekomen. De term diorama komt van het Griekse “di”(door) en “orama” (dat wat wordt gezien). Oftewel samen: “door dat wat wordt gezien” (Taggart,2020). De eerste diorama werd gemaakt in Frankrijk door de schilder Charles-Marie Bouton en uitvinder/kunstenaar Louis Daguerre (beter bekent als een van de uitvinders van fotografie). Hun diorama was een schilderij gemaakt op een deels transparant doek, waarbij met het gebruik van lichteffecten het beeld als het ware tot leven werd gebracht (Abraham, 2013).

(Abraham, 2013) Links: Nighttime effect     Rechts: Daytime effect

Tegenwoordig verwijst de term diorama naar driedimensionale modellen die een bepaalde scene op kleine schaal verbeelden. Diorama’s worden gebruikt voor educatieve doeleinden in bijv. musea, worden gemaakt door kunstenaars om hun visies en ideeën te visualiseren. Maar ook worden diorama’s gebruikt in de film industrie. Denk maar aan de klassieke Star Wars films met hun miniatuur ruimteschepen.

Voordat ik begon aan het project ben ik met enkele mensen gaan praten over mijn onderwerp. Al snel merkte ik dat veel mensen niet zo goed weten wat ze zich moeten voorstellen bij een diorama. Na een paar voorbeelden te hebben laten zien snapte ze al meer wat het ongeveer was, maar zeiden ze wel dat het ze snel liet denken aan fanatieke modeltreinbouwers. Zelf kreeg ik hierdoor het idee dat er wellicht een beetje een stigma hangt rond het woord diorama en miniatuurbouw. Omdat het veel mensen uiteindelijk doet denken aan nerds met hun D&D spel en zoals net benoemd, de rare fanatieke trein liefhebbers die in hun kelder een hele treinwereld hebben staan. Ik vind dit project dus een mooi moment om anderen te leren en laten zien wat diorama’s nog meer kunnen zijn.

Om onder anderen zelf meer inzicht te krijgen naar wat voor een vormen diorama’s kunnen hebben, ben ik gaan zoeken naar inspiratie bronnen. Ik zocht naar werk wat mij aansprak qua vorm maar ook qua stijl. Daarbij heb ik deze inspiratiebronnen gevonden:

Van links naar rechts, 3x(v.d. Sande, M. (z.d.-a)), (Kiphuth,2021), (Tanaka,2021), (Vargas, 2014)

 

Een van de eerste gemaakte diorama’s waren gemaakt van achter elkaar geplaatste tweedimensionale afbeeldingen. Deze kregen door het hebben van lagen een 3-D effect. Omdat ik heel graag juist iets fysieks wil maken wat je zou kunnen vasthouden en omheen lopen, en niet iets wat plat is zoals wanneer ik achter mijn laptop zit, heb ik besloten om niet de richting op te gaan van oude diorama’s.

 

HET CREATIEVE PROCES

Voor mijn eerste concepten ben ik gaan nadenken over welk thema ik het zou willen hebben. Er schoten mij twee thema’s binnen waar ik voor ben gaan schetsen: De vervuiling van onze oceaan/wereld & de huidige corona pandemie. Met deze thema’s heb ik vastgezeten in mijn dummy en kwam ik niet verder om echt een concept te kiezen en het uit te werken. Na mijn eerste feedback moment met peers en Leanne werd mij geadviseerd om gewoon te beginnen met iets te maken en dat ik vanzelf wel zou zien waar het mij naartoe zal leiden.

 

Zo ben ik met deze feedback aan de slag gegaan met mijn eerste experiment. Dit leidde naar een vieze, beetje vervallen kamer/gang. Ik wilde hiermee oefenen met materialen om iets realistisch eruit te laten zien, en om te zien wat voor een emoties en gedachtes of verhalen bij mensen binnen schoten als ze dit zo zagen. Mijn doel was om het vies, eng en een beetje een horror/apocalyptisch gevoel te geven en dat was volgens vrienden gelukt.

Bij dit eerste experiment kreeg ik de feedback dat er wat meer in mag zitten, en dat ik zou kunnen kijken om het op een manier interactiever te maken of er speciale effecten bij te maken qua licht, geluid, mist enz. Voor nu mist het nog meer diepgang en details om naar te kijken.

Na dit experiment ben ik terug gedoken in mijn dummy en heb ik mij weer gefocust op de thema’s Corona en hoe wij onze aarde verwoesten. Ik was begonnen met het bouwen van een van de schets concepten die een verdraaide realiteit liet zien. Het vervallen schuurtje stond hier voor de kapotte wereld en de binnenkant liet een mooie bloei aan bloemen zien. Voordat ik begon met maken ben ik eerste even naar buiten gegaan om inspiratie te zoeken in de natuur. Ik wilde kleine details vastleggen die laten zien hoe de natuur zijn omgeving overneemt.

 

Voor dit concept heb ik feedback gekregen wat uiteindelijk mijn eindproject een beetje een andere kant op heeft gestuurd. Ik vond het namelijk lastig om duidelijk voor mezelf te maken wat ik met mijn werk wilde bereiken. In eerste instantie zat ik steeds in mijn hoofd met, het moet een maatschappelijke boodschap hebben, en het moet iets te maken hebben met een hedendaags probleem. Maar aan de andere kant wilde ik juist het werk meer op mijzelf richten. Na een feedback moment met onder anderen Leanne waar dit dilemma besproken werd, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het los moet laten om persé een duidelijke boodschap in mijn werk weer te geven. Uit de feedback heb ik geleerd dat het okay is om als onderwerp mezelf te nemen en mijn eigen wereld te laten zien. Na dit feedback moment is duidelijk geworden wat mijn eindwerk zou zijn. De ideeën die ik oorspronkelijk had voor het eindproduct kon ik beter los laten en ik kreeg als advies om het schuurtje wat ik heb gemaakt, in grotere schaal te maken en daar mijn wereld en visie in te laten zien. Het zou namelijk lastig worden om in een nog korte tijd mijn eindproduct in een ronde vorm te maken zoals in mijn schetsen staat, daarnaast zou ik dan visueel letterlijk te werk gaan, als in letterlijk een wereldbol maken. Als feedback punt heb ik gekregen dat het beter zal zijn om het niet te letterlijk te nemen omdat de kijker zelf moet nadenken en zoeken naar de achterliggende betekenis van mijn werk.

 

 

Voor mijn eindwerk ga ik nu dus verder aan de slag met het afmaken van mijn vergrote versie van het vervallen schuurtje. Wetende hoelang het mij koste om de kleine versie te maken hoop ik de grotere op tijd volledig af te krijgen voor de schouw. Bij het kleine schuurtje had ik van Leanne nog een nieuwe inspiratie bron als tip gekregen, dit was het werk City Dreams van Bodys Isek Kingelez. Hiermee wilde ze mij als tip geven om te proberen geen kant en klare spullen te gebruiken voor mijn diorama, maar om zelf alles te maken of te vinden in de natuur. Hierdoor zal mijn werk meer persoonlijk en uniek worden zoals Bodys ook gebruik maakt van een reeks alledaagse materialen en gevonden voorwerpen (MoMA, 2018).

 

REFLECTIE

Ik vond het project waar ik mijzelf de afgelopen weken mee bezig heb gehouden echt super tof. Ik ben heel erg blij dat ik ook daadwerkelijk iets heb kunnen maken wat je kan vasthouden en waar je enig zins bewonderend naar kan kijken. Eindelijk heb ik kunnen werken en experimenteren met nieuwe en voorheen onbekende materialen die ik in de toekomst ook voor andere projecten zal kunnen gebruiken. Helaas betekende al die leuke nieuwe materialen dat mijn portemonnee wel een stuk lichter werd (het was het meer dan waard).

Tijdens het project merkte ik dat het nog steeds lastig is om je vast te houden aan één thema en daar dan mee door te gaan. Maar tegelijkertijd heb ik geleerd dat veranderingen tijdens projecten overal kunnen gebeuren en dat het niet erg is zolang je maar de volgende stap blijft zetten. Ik ben daarom ook erg dankbaar voor de feedback die ik heb verkregen van peers, vrienden, familie en Leanne waardoor ik op momenten dat ik vast zat weer door kon gaan. Naast dat ik dit een leuk project vond, was het ook erg leerzaam. Ik heb mezelf kunnen verdiepen in de wereld van diorama’s, een wereld waarvan ik niet wist dat die zo groot en veelzijdig was.

Project door: Nicol Brys, 1694630, 28-05-2021

 

BRONNEN:

Abraham, M. (2020, 2 november). Getty Foundation Grant Helps Restore Daguerre’s Final Illusion. Getty. https://blogs.getty.edu/iris/getty-foundation-grant-helps-restore-daguerres-final-illusion/

Hoe maak je een diorama? (2020, 29 oktober). PakketGeluk. https://www.pakketgeluk.nl/creatieve-kennisbank/hoe-maak-je-zelf/hoe-maak-je-een-diorama/

Kiphuth, A. M. (2021, 3 februari). [Various works]. Delightful Nighttime Landscapes Nestle into Stacked Wooden Boxes in Allison May Kiphuth’s Dioramas. https://www.thisiscolossal.com/tags/dioramas/

M. [Nerdforge]. (2020, 27 mei). I made this magical world inside my bookshelf (a book nook!) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=n4ZpkuMC29w

MoMA. (z.d.). Bodys Isek Kingelez: City Dreams | MoMA. The Museum of Modern Art. Geraadpleegd op 19 mei 2021, van https://www.moma.org/calendar/exhibitions/3889

Slice Of Life. (2020, 20 juli). SLICE OF LIFE – The Magic of Miniatures /full process: build, shooting & editing of miniature world [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=XJUHbdE0Dmg&list=PL3O3jnLg0GKtVzTp9fh_EM0IoQwqTgsNs&index=3&t=344s

Taggart, E. (2020, 21 september). 6 Diorama Artists Who Craft Fascinating Miniature Worlds. My Modern Met. https://mymodernmet.com/diorama-artists/

Tanaka, T. (2021, 23 mei). Ironing Chips [Foto]. https://www.instagram.com/p/CPMPNTLBxW8/

Vargas, Ó. S. (2014, 21 juli). Diorama: Thinking in 3D [Foto]. Diorama: Thinking in 3D. https://www.domestika.org/en/courses/23-diorama-thinking-in-3d

v.d. Sande, M. (z.d.-a). Glass Gloche Miniatures [Foto]. Glass Gloche Miniatures. https://www.merligndesign.com/glass-cloche-miniatures

v.d. Sande, M. (z.d.-b). Industrial dreamscape [Foto]. Industrial dreamscape. https://www.merligndesign.com/industrialdreamscape

v.d. Sande, M. (z.d.-c). The Forbidden Gardens [Foto]. The Forbidden Gardens. https://www.merligndesign.com/dioramas

Vox. (2017, 30 oktober). The dollhouses of death that changed forensic science [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=9hdT8PgT19w&list=PL3O3jnLg0GKtVzTp9fh_EM0IoQwqTgsNs&index=6&t=428s

Wat is een diorama? (2020, 29 oktober). PakketGeluk. https://www.pakketgeluk.nl/creatieve-kennisbank/betekenis-definitie/wat-is-een-diorama/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *