Schoonheid achter schoonheid

“The only true wisdom is in knowing you know nothing” – Socrates

Schoonheid achter schoonheid

 

INLEIDING

Snapcheed, Touchretouch, VSCO, Perfectme, Afterfocus. Dit is de top vijf gratis bewerking apps die gedownload kan worden op Android en Apple. Wij leven in een tijd waar het absoluut draait om mooi(er) willen zijn en daardoor ook jezelf anders voor doen dan je daadwerkelijk bent, vooral op media kanalen. 

Als ik op straat loop maken verschillende mensen die ik tegenkom mij nieuwsgierig. Wat doen deze mensen, waar zullen zij wonen en wat zie het verhaal zijn achter het gezicht? En als ik door mijn social media scroll, maken heel veel mensen mij nieuwsgierig. Maar vooral nieuwsgierig waarom men zich zo mooi voor doet. 

Ik heb een aantal mensen in mijn omgeving waarvan ik weet dat die iets heftigs hebben meegemaakt of nog steeds door maken, die nog steeds vechten tegen hun ‘kwesties’. Ik merk dat zij zich op de media kanalen zich positiever, mooier en vrolijker voor doen dan dat ze zich daadwerkelijk voelen. 

Het leek mij interessant om te kijken hoe ik van die personen een eerlijk beeld kan schetsen op de manier hoe zij zich willen tonen aan de buiten wereld en hoe ze zich daadwerkelijk voelen. 

 

CONTEXT, SCOPE & DEFENITIE

Hoofdvraag;

Hoe kan ik mijn nieuwsgierigheid naar de daadwerkelijke schoonheid van mensen die zich anders voordoen op media kanalen omzetten naar een bepaalde vorm waardoor het een interessant beeld is voor anderen?

Deelvragen

  1. Op welke manier kan ik het beste twee perspectieven van een persoon weergeven?
  2. Welke elementen van de personen zorgen ervoor dat die twee perspectieven herkent wordt?
  3. Wordt het een groep personen die ik wil weergeven, een serie of een persoon? 
  4. Hoe geef ik dit weer in een mooi, representatief, cmd waardig, en duidelijk product?

“Wij presenteren ons inderdaad wel op een veel positievere manier online dan in het echt het geval is”; zegt Mischa Coster (Coster, 2014).

Het doel van mijn project is absoluut niet dat ik mensen wil overhalen om zich kwetsbaar op te stellen op social media kanalen. Ze mogen van mij hun foto’s lekker bewerken en zich opstellen hoe zij zich willen opstellen. Maar ik wil dat men, ondanks de grote druk vanuit social media, weet dat het oké is om je even niet oké te voelen, kwetsbaar mag zijn en je niet altijd gefocust hoeft te zijn om positief over te komen. 

Daarbij luiden de guiding principles van mijn concept: Nieuwsgierigheid, persoonlijk, uniek en kwetsbaarheid.

 

METHODE & AANPAK

Om mijn onderzoeksvragen te beantwoorden, ga ik gebruikmaken van de volgende ondersoeks-methodes; Field en Desk research, moodboards, interviews, enquête en expo.

Mijn aanpak is als volgt verlopen;

Ik heb eerst gekeken via een poll op Instagram of er mensen zijn die liever positief beeld plaatsen dan negatief. Daarna ben ik vrienden en kennissen op gaan zoeken op Instagram die een bijzonder verhaal en of een heftige gebeurtenis hebben meegemaakt. Ik ben hun profiel afgegaan en heb de afbeeldingen die zij hebben geplaatst doorlopen. Ik heb daarbij per persoon een foto gepakt en gevraagd aan anderen hoe zij deze personen zien. Ik heb daarna verteld wat zij hebben mee gemaakt of mee maken. Het idee hierachter is om te kijken of anderen mensen iets aan deze personen zien. Dus of zij daadwerkelijk zich anders voordoen en een positiever beeld weergeven.

Ik ben opzoek gegaan naar inspirerende influencers die zich kwetsbaar durven open te stellen. Hierbij werd ik vooral geïnspireerd door de foto’s van Rianne Meijer.

 

De beelden die Rianne Meijer online op Instagram plaatst zijn vooral foto’s waarop zij blij, mooi en positief op staat, wél met een knipoog. Door er nog een foto erachter aan te plakken met de zogenoemde ‘reality’ foto, focust zij vooral op het feit dat het niet altijd blij, mooi en positief is.

Door deze foto’s is mijn onderwerp sterk naar voren gekomen; schoonheid achter socialmedia. Oftewel Instagram VS Reality. Maar ook door met mensen te spreken ben ik erachter gekomen hoe men dacht over anderen (die zich anders voordoen in de media). Iedereen heeft een ander beeld, maar wel vanuit één perspectief; INSTAGRAM.

Ik heb daarna vooral veel inspiratie opgezocht en verschillende verhalen opgeslagen. Doordat ik met veel personen in mijn omgeving over dit project praatte, merkte ik langzamerhand dat mensen steeds meer gingen beseffen over wat voor invloed social media heeft op de mens.

Gebruikmakend van verschillende verhalen die ik voorlegden aan verschillende personen met gerichtere vragen dan voorheen ben ik gaan kijken wat hun reacties waren. Door dieper en verder te kijken naar het hele plaatje (profiel), merkten de geïnterviewde dat er toch meer afspeelde dan alleen positieve gebeurtenissen. Nadat ik de vragen had gesteld hadden de geïnterviewde de verwachting dat ik ging vertellen wat hun verhaal is en waar zij mee worstelen. Ik heb hier bewust niet voor gekozen omdat ik bij de eerste keer het verhaal wel deelde waardoor de personen de nieuwsgierigheid lieten vallen.

Door middel van desk research heb ik veel inspiratie gezocht waarmee ik mijn expositie zou kunnen vormgeven maar ook een stijl te vinden die bij mij zal passen en ook aanspreken.

Ik heb vooral gekeken naar mode en portret fotografen; Daarbij horende een moodboards met verschillende manieren van fotografie die mij inspireerden.

  1. Peter Lindbergh (http://peterlindbergh.obys.agency)
  2. Thomas Ruff (http://www.artnet.com/artists/thomas-ruff/)
  3. Rineke Dijkstra (http://www.artnet.com/artists/rineke-dijkstra/)
  4. Ed van der Elsken (https://www.edvanderelsken.nl)

 

 

Dit moodboard is een samenvatting van verschillende mogelijke stijlen die mij zou kunnen ondersteunen bij de foto’s die ik zelf ga maken op basis van de personen en interviews.

Tussentijds zijn er bijeenkomsten geweest waarin ik mijn onderzoek en werk kon laten zien. Op basis van feedback van mijn omgeving, studenten, coaches en docenten ben ik mijn project verder gaan ontwikkelen. De expositie wordt het eindresultaat getoond en is dus eigenlijk een combinatie van alle resultaten in een mooi en kloppend geheel, waarin mijn expertise duidelijk is verbreed en waarmee ik dus mijn nieuwsgierigheid naar mensen kan delen zodat anderen mensen mijn nieuwsgierigheid ook kunnen gaan ervaren.

 

UITVOERING & EXPERIMENTEN

 

Week 1

Mijn eerste week bestond in het teken van keuzes. Keuzes die ik moet maken om te kijken waar ik mij de komende weken mee bezig wilde houden. Ik wil mijzelf uitdagen, maar daarin ook ontdekken wat ik nou echt leuk vind.

Ik heb een mindmap gemaakt met onderwerpen die mij aanspreken. Ik heb gemerkt dat er veel onderwerpen mij fascineren, misschien wel te veel. Ik heb ze gecategoriseerd en overal wat vandaan gehaald.

 

 

Ik ben gaan kijken welke onderwerpen ik wil onderzoeken. Ik heb mijn fascinaties; fotografie, textiel en grafisch design onderzocht. Uit deze onderzoeken, heb ik bij elk onderwerp een opvallend kern woord gevonden. Bij fotografie kwam schoonheid naar voren, bij textiel transparantie en bij grafisch, bewerken. Woorden met geen achterliggende gedachte.. Tot dat ik op mijn Instagram een aangrijpend verhaal tegenkwam. Dit ging over schoonheid en het bewerken ervan.   

 

 

Wij leven in een tijd waar het absoluut draait om mooi willen zijn en jezelf anders voor doen dan je daadwerkelijk bent, vooral op media kanalen. Ik merk vanuit mijn omgeving dat zelfbeeld een grote rol speelt en aan het nieuws op tv, in de kranten etc. te zien, is dit ook een maatschappelijk probleem (Universiteit van Amsterdam, 2018).

Mijn eerste schetsvraag waarbij mijn onderwerp naar voren komt;

Waarom doen mensen zich anders voor op social media?

Onderwerp; ZELFBEELD

 

Week 2

In week twee liep ik een beetje tegen de vraag wat ik nou wil exposeren. Mijn idee(en) en de feedback heb ik meegenomen en ben ik gewoon gaan experimenteren. Ik heb drie personen uitgekozen, waarbij ik van ieder persoon foto’s van hun Instagram heb gehaald. Ik ken deze personen en ik weet daarbij ook wat er achter de “schermen” speelt. Ik heb aan mensen die die personen niet kennen gevraagd wat zij van de personen vinden, wat hun verhaal kan zijn, wat zij zien en en wat zij bij deze persoon voelen. Aangezien ik erg nieuwsgierig raak naar anderen mensen ben ik benieuwd of anderen hetzelfde als ik ervaren.

Uit de resultaten blijkt dat de personen zich positiever voordoen. Nadat ik had verteld wat er echt gaande is, merkte ik dat de testers schokken en zich verbaasde omdat de personen een heel ander beeld weergeven. Maar waarom zien wij hen anders op social media dan in het echt? Is het toch omdat mensen zich anders voor doen? Een masker op hebben? De waarheid niet onderogen willen zien of de waarheid achter willen houden?

Nieuwe hoofdvraag; Hoe kan ik achter de daadwerkelijke schoonheid van mensen komen die zich anders voor doen op media kanalen?

Onderwerp; Schoonheid achter social media

 

Week 3

In week drie ben ik vooral gaan kijken hoe ik mijn idee zou kunnen vormgeven en verduidelijken. Hoe ik mijn idee van twee verschillende beelden van een persoon wilde vormgeven, ben ik opzoek gegaan naar inspirerende influencers die zich kwetsbaar durven op te stellen. 

 

 

Hierbij werd ik vooral geïnspireerd door de foto’s van Rianne Meijer, (Meijer, z.d.). De beelden die Rianne Meijer online op Instagram plaatst zijn vooral foto’s waarop zij blij, mooi en positief op staat, wél met een knipoog. Door er nog een foto erachter aan te plakken met de zogenoemde ‘reality’ foto, focust zij vooral op het feit dat het niet altijd blij, mooi en positief is. 

 

 

Doordat mijn onderwerp schoonheid achter social media is, mijn concept dat ik twee emoties wil weergeven van een persoon (een foto bewerkt en een foto van de realiteit) en mijn grafische skills wil verbeteren, ben ik gaan kijken hoe ik dit kan combineren. 

Ik had bedacht om een social media boek te maken. Op de linkerpagina de bewerkte foto en de rechterpagina de realistische foto. Ik heb een aantal personen die ik ken en zich dus anders voordoen op social media gesproken, en gevraagd of zij hun verhaal wilde delen.

Week 4

Ik ben begonnen met het schetsen van mijn boek. Doordat ik een aantal mensen spreek, ben ik ook vooral verhalen aan het verzamelen. Toch merk ik dat veel mensen het best moeilijk vindt om over hun ervaringen te praten. Sommige willen hun verhaal wel delen in het boek, sommige twijfelen en een aantal willen het niet. Wat ik ook volkomen respecteer. 

Omdat zij nog zo twijfelen, ben ik begonnen met het vormgeven en schetsen van mijn boek met foto’s van anderen.

 

 

Ik ben gaan kijken of illustraties verschillende emoties kunnen weergeven. Aan de hand van inspiratie ben ik verschillende portretten (met emotie) gaan illustreren in Illustrator. Ik vond dit best lastig, vooral omdat je de emoties die erbij horen niet goed kan weergeven.  

Voor het vormgeven van het boek heb ik foto’s gebruikt waardoor emotie beter te zien is. Het ging nu vooral om hoe ik het boek dat ik wil ontwerpen zal ontwerpen.

 

 

Week 5

Ik merkte in week vijf dat ik niet enthousiast werd van illustratie, maar ook niet van het boek. Ik liep een beetje vast waardoor ik mijn creativiteit niet kon uitten. Ik ben in deze week mijn concept helemaal gaan uitschrijven zodat ik straks een sterk project en onderwerp heb staan. 

Ook advies gevraagd hoe anderen dit zouden aanpakken. Ik heb daarbij ook de personen die ik wil fotograferen benadert, waarbij zij ook hen verhaal deels vertelde. Dit was een intensieve week waarbij mijn inspiratie niet naar voren kwam. (Ook zat deze week niet mee, ivm ziekte en de strenge maatregelen).

 

Week 6

In de vorige week liep ik erg vast. Maar ik ben verder inspiratie opgaan doen naar fotografie aan de hand van feedback van Leanne en mede studenten. Ik wilde contrast gaan uitlichten en twee beelden weergeven van een persoon. Ik heb dit afgebeeld in een moodboard.

 

 

Daarbij ben ik ook gaan nadenken en kijken hoe ik mijn eindexpositie kan vormgeven. Ik weet dat ik nog veel moest doen. Ik heb in deze week echt een sprint gemaakt met mijn ideeën verder uit te werken.

 

 

 

Door dat ik nog geen foto’s had ben ik foto’s weer van andere gaan gebruiken om een ideeën te krijgen voor de expositie. 

 

 

 

Week 7

Ik heb gemerkt dat mijn concept staat, alleen ik moet nog veel meer laten zien. Deze week heb ik heel hard gewerkt. Ik heb twee interviews afgelegd en getranscribeerd. Tijdens de interviews ben ik de personen gaan fotograferen. Om hun echte emotie te laten zien was voor mij heel moeilijk. Het waren ook best wel pittige gesprekken. De meiden die ik heb gefotografeerd, Femke en Marlee, hebben heftige ervaringen mee gemaakt. 

 

 

 

De foto’s zijn goed gelukt. Ik ben er blij mee. Het was nog even zoeken hoe ik ze goed op de foto kreeg, maar ik wilde het zo licht mogelijk houden, dit was ook een advies van studenten. 

 

 

Met mijn eigen foto’s ben ik gaan schetsen, uitproberen en experimenteren. 

 

 

Ik heb uit de feedback gehaald dat mensen nieuwsgierig worden, zien dat het twee emoties zijn en getrieerd worden om te weten wat er achter schuilt. Ik merk ook dat mensen fantasie krijgen en er zelf een verhaal aan toevoegen. Ik ben blij om te horen dat zij dit zo ervaren. Het moet namelijk duidelijk zijn dat het project draait om het prikkelen van de nieuwsgierigheid bij anderen.

 

CONCLUSIE

Tijdens het werken aan dit project ben ik erachter gekomen dat ik grafisch en creatief nadenken erg leuk vind. Hieraan heb ik ook veel tijd besteed. Vooral naar het vinden wat ik nou echt bij mij past. Ik vond dit best moeilijk, ik kreeg ook uit de feedback sessies vooral terug of fotografie niet te cliché wordt. Naar mijn mening niet. Met behulp van photoshop en knippen en plakken, is fotografie zoveel meer dan een plaatje. 

Uiteindelijk ben ik blij dat ik het boek niet door heb gezet. Ik heb veel mensen gesproken en even kort hun ervaringen aangehoord, met het boek zou ik ook veel meer uitgebreide verhalen moeten aanhoren en meer mensen moeten interviewen. Ik vond de twee uitgebreide interviews van de twee meiden al pittig genoeg. 

Doordat corona meespeelt (ik woon met mijn ouders die beide in een risicogroep bevinden), heb ik niet veel mensen in het echt kunnen zien en niet kunnen fotograferen. Maar door feedback en advies van docenten, mijn coaches en studenten hebben zij mij weten te stimuleerden om op zoek te gaan naar een manier om dit proces goed naar voren te brengen. Het vinden van een geschikte manier om dit te doen vond ik ingewikkeld, omdat ik steeds mijn hele proces wilde laten zien.

Ondanks dat de fotografie niet het middelpunt is, is het wel een essentieel onderdeel om nieuwsgierig te raken naar wat er achter de schoonheid van deze mensen schuilt. Dit is ook mijn doel; SCHOONHEID ACHTER SCHOONHEID.

 

EXPOSITIE

Ik wil je laten voelen hoe personen die zich anders voor doen naar de buitenwereld zich daadwerkelijk voelen. Schoonheid achter schoonheid door middel van Immersive Design. 

 

 

BRONNEN

CMD Methods Pack. (z.d.). CMD Methods Pack – find a combination of research methods that suit your needs. Geraadpleegd op 20 April 2021, van https://www.cmdmethods.nl 

Coster, M. (2014, 6 november). Waarom u zich online beter voordoet dan in het echte leven | Mischa Coster – mediapsycholoog | gedragsbeïnvloeding | persuasion | social | public speaker | consultant | researcher | lifehacker | magician. Mischa Coster – mediapsycholoog | gedragsbeïnvloeding | persuasion | social | public speaker | consultant | researcher | lifehacker | magician | I change how people see things. https://mischacoster.com/2014-05/psychology/waarom-u-zich-online-beter-voordoet-dan-in-het-echte-leven/

Dotsolutions. (z.d.). SMART doelen: voorbeelden uitgewerkt! Wat kun je ermee? Geraadpleegd op 28 april 2021, van https://www.desteven.nl/leerdoelen/smart-leerdoelen

Flikweert, A. (2018, 4 oktober). Drie negatieve gevolgen van het gebruik van social media. Geraadpleegd op 30 april 2021, van http://www.minorpr.com/blog/2018/10/4/drie-negatieve-gevolgen-van-het-gebruik-van-social-media

Meijer, R. (z.d.). Instagram. Instagram. Geraadpleegd op 28 april 2021, van https://www.instagram.com/rianne.meijer/

Redactie. (2016, 25 januari). Wie zijn we op social media? Onderzoeksredactie. https://onderzoeksredactie.fhj.nl/onderzoek/wie-zijn-we-op-social-media/

Universiteit van Amsterdam. (2018, 5 december). Sociale media en depressie: een ingewikkelde relatie. https://www.uva.nl/content/nieuws/persberichten/2018/12/sociale-media-en-depressie-een-ingewikkelde-relatie.html?cb

Redactie. (2016, 25 januari). Wie zijn we op social media? Onderzoeksredactie. https://onderzoeksredactie.fhj.nl/onderzoek/wie-zijn-we-op-social-media/