Joep Noordhoff – 1763960
Premisse
Een animatie maken met gebruik van verschillende animatie stijlen.
Synopsis
Een aantal jaar gelden ben ik cartoons, tekenfilms en animaties steeds meer gaan waarderen. Het is al een aantal keer in mij opgekomen om iets in deze richting te gaan maken, maar de start hiervan vond ik erg lastig om te maken. Nu leek dit mij de uitgelezen kans om te kunnen experimenteren met het animeren van een eigen korte scene.
Als eindproduct maak ik een korte scene die ik in verschillende stijlen zowel digitaal als analoog wil ga animeren. Hierbij wil ik een kleine variatie aanbrengen bij elke individuele scene zodat de kijker voor zijn/haar gevoel niet de hele tijd kijkt naar hetzelfde filmpje.
Concept, scope & definitie
Mijn motivatie voor deze research komt uit het feit dat ik al een aantal jaar erg onder de indruk ben van animatie. Hier mee bedoel ik voornamelijk de Silly Symphony filmpjes van Disney, maar ook moderne tekenfilms en 3D animatie. Het is dan ook een paar keer in mij op gekomen om zelf te experimenteren met animatie, maar ik raakte altijd geïntimideerd door het feit dat het maken van een animatie veel tijd en oefening nodig heeft.
Dit project is voornamelijk een passieproject, dus de doelgroep is in mijn ogen iedereen die interesse heeft in animatie of iedereen die gewoon nieuwsgierig is om te zien waar ik de afgelopen weken aan heb gewerkt om mijn eigen animatie skills te ontwikkelen.
In mijn onderzoek ben ik mij vooral gaan richten op de verschillende stijlen van animatie en welke regels hierbij horen. Tijdens mijn onderzoek ben ik een YouTube filmpje tegengekomen, steamboat willie redux, dit is een remake van het bekende steamboat willie filmpje van Walt Disney. In dit filmpje zie je de originele versie van de animatie (links) met hier naast een moderne remake (rechts) waar verschillende animators een stukje van een scene namaken in hun eigen animatie stijl. Dit gaf mij de inspiratie om een scene te bedenken en deze scene te maken in verschillende animatie stijlen.
Steamboat Willie Redux
Mijn onderzoek bestaat voornamelijk uit experimenteren met verschillende vormen van animatie, dit heb ik zowel digitaal als analoog gedaan. Het onderzoek heeft mij voor mijn gevoel een inzicht gegeven in de basics van animeren. Dit onderzoek is voornamelijk online geweest met behulp van YouTube tutorials en aan de hand van deze tutorials ben ik zelf iets gaan maken.
Nu ik aan het eind van mijn seminar ben heb ik voor mijn gevoel wel een goede basiskennis opgebouwd op het gebied van animatie. Er is natuurlijk nog een hoop ruimte voor verbetering, maar in deze korte periode had ik ook niets anders verwacht. Tijdens mijn seminar ben ik mezelf vaak tegengekomen, ik ben namelijk vaak heel erg kritisch op mijn eigen werk en ik wil het eigenlijk ook het liefst zo snel mogelijk verwijderen of weggooien als het niet aan mijn eisen voldoet. Dit is dan helaas ook wat ik in de eerste anderhalve week eigenlijk grotendeels heb gedaan. Dit heeft er wel voor gezorgd dat ik iets met mijzelf heb afgesproken en deze afspraak is dat ik met het ontwikkelen van een nieuwe skill niet moet willen streven naar perfectie. Dit heeft mij in de laatste weken heel erg geholpen en door minder tijd te besteden aan de details begrijp ik naar mijn idee de basics ook beter dan als ik was blijven streven naar een perfect plaatje.
Creatief Proces
designs digitale 2-d animatie