Research proposal- Human hybrid characters

Inleiding

Character design is naar mijn mening de perfecte visuele vorm van storytelling. Hoe enorm vet is het, als een karakter, door middel van uiterlijk en details inzicht geeft in het verhaal dat achter het karakter zit. Hierdoor krijg je gauw een bepaald gevoel bij een karakter. Ik heb echt een gekke fascinatie voor alle details die in zo’n karakter zitten en wat voor verhaal ze met zich meebrengen. Ik kan dan ook echt uren rond zwerven op de site character design references. Op deze site staan allemaal karakters die door artiesten zijn gemaakt. Zij geven de mogelijkheid om mee te doen aan een wedstrijd elke maand en zetten de beste artiest met zijn artwork ik het zonnetje.

Deze 3 artworks zijn te zien op de voorkant van magazines die zij uitbrengen. (Character Design References, z.d.)

Ik wil tijdens mijn Seminar een verzameling aan karakters maken die uit zichzelf een verhaal vertellen.  Dit project waarmee ik aan de slag ga is leuk voor mensen die geïnteresseerd zijn in storytelling, character design en fantasy. Dit past binnen de opdracht, omdat ik veel visueel kan experimenteren en ik mijn creativiteit een boost kan geven.

 

Context, scope & definitie

Ik ben helemaal gek van fantasy en kijk graag naar dingen die in de echte wereld niet mogelijk zijn. Omdat ik zo gek ben op dieren wil ik graag van elke karakter een mix, van mens en dier maken.  Deze karakters wil ik graag in een fantasy forest laten samen komen. Want waar zijn de meeste diersoorten en plantensoorten te vinden? Juist in het bos! In dit fantasy forest zal dan ook alles mogelijk zijn, niets is te gek! Ik ben van mening dat dat de beste manier is om creativiteit te zijn werk te laten doen. Er zijn geen grenzen!

Dit zijn voorbeelden van karakters die een mix zijn tussen mens en dier, met veel verstopte details erin verwerkt. Deze karakters komen uit mijn favoriete game League of Legends. (Riot Games, z.d.)

Maar wat is character design nou eigenlijk? Achter een karakter zit zoveel meer dan dat je denkt. Het gaat niet alleen maar over bijvoorbeeld geslacht en lichaamsbouw. De focus ligt vooral op de psychologische factoren van een personage, zoals persoonlijkheid, hun stemming en eigenschappen. Daarom is het van je belang dat je helemaal in je karakter kruipt en het vanuit hun oogpunt gaat zien, zodat je een sprekende karakter kunt maken (Kar, 2019).

Dit zijn 4 artiesten die mij aanspreken:

Dit zijn karakters gemaakt door Jochem van Gool. Deze spreken mij aan, omdat hij de dieren menselijke features heeft gegeven. (van Gool, 2015)

 

Dit zijn karakters gemaakt door Toni Reyna. Ik vind het erg inspirerend hoeveel details hij kan verwerken in 1 karakter. (Reyna, z.d.)

 

Dit zijn karakters gemaakt door David Garrido. Zijn tekenstijl spreekt mij heel erg aan, omdat het er erg clean uitziet. (Garrido, z.d.)

 

Tot slot heb ik karakters gemaakt door Nicola Saviori. Zijn personages zitten vol met details. Dit vind ik heel erg tof, omdat je steeds meer dingen in het personage ontdekt. (Saviori, z.d.)

Ik ben opgegroeid met elke dag tekenen of iets creatiefs maken, maar helaas is dit steeds meer weggevaagd op de middelbare school. Hierdoor ben ik een stukje creativiteit verloren en mijn teken skills. Met dit project hoop ik weer een goede start te kunnen maken met het oppakken van die skills en creativiteit.

Ik wil graag onderzoeken wat er nodig is om zo’n karakter te kunnen maken, want deze komen niet zomaar uit de lucht vallen! Zo wil ik kijken welke teken technieken er worden ingezet om zo’n karakter visueel te maken, zoals line of action. Hoe bedenken deze artiesten de details die een verhaal vertellen over zo’n karakter? Daarom wil ik ook kijken hoe creativiteit word ingezet tijdens het produceren van een karakter.

Mijn hoofdvraag luid als volgt: Hoe kan ik mens en dier combineren tot een uit zichzelf sprekende fantasy character?

Deelvragen:

  • Welke teken technieken worden ingezet tijden het maken van een karakter?
  • Hoe word creativiteit ingezet tijdens het produceren van een karakter?
  • Hoe ontwikkel ik een eigen tekenstijl?
  • Hoe kan ik een karakter zonder tekst laten spreken?

 

Methode

Ik ga in dit project creatief onderzoek doen naar tekentechnieken die worden ingezet bij character design. Ook ga ik nieuwe dingen proberen en veel experimenteren. Zo verbind ik theorie met de praktijk. Mijn doel is om elke 1 of 2 weken een karakter uit te werken en steeds meer details toe te voegen, zodat het karakter echt uit zichzelf gaat spreken. Aan het einde van dit project wil ik alle karakters samen laten komen in 1 eindwerk.

 

Verwachting

Ik verwacht dat ik na dit project mijn teken skills weer heb opgepakt, een eigen tekenstijl heb ontwikkeld en mijn creativiteit kan inzetten om een karakter te maken met veel details erin verwerkt. Ook verwacht ik meer kennis te hebben over tekentechnieken en over character design. Ik hoop dat ik na dit project een inzicht krijg of ik wil doorgaan met character design en hier wellicht mijn werk van wil maken.

 

Bronnenlijst

Character Design References. (z.d.). Home. https://characterdesignreferences.com/news/theme-of-the-month

Riot Games. (z.d.). Champions – League of Legends. League of Legends. https://na.leagueoflegends.com/en-us/champions/

Kar, S. (2019, 13 september). What is Character Design & How Character Designers Create Them? Homesthetics. https://homesthetics.net/character-design/

van Gool, J. (2015). Jochem van Gool. Jochem van Gool. https://www.jochemvangool.com/

Reyna, T. (z.d.). Toni Reyna – Projects. Toni Reyna. https://tonireyna.myportfolio.com/projects

Garrido, D. (z.d.). David Garrido. Facebook. https://www.facebook.com/DavidGarrido/photos

Saviori, N. (z.d.). Nicola Saviori. ArtStation. https://www.artstation.com/nicolasaviori

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *