Concept Diary week 3: Door andere ogen

Week 3
Om week 3 geïnspireerd te kunnen ingaan voor mijn seminar project, ben ik in het weekend een dagje inspiratie op gaan doen. Ik ben hiervoor naar Leeuwarden gegaan en heb een Miniature People Leeuwarden wandeling en street art wandeling gemaakt. Bij de Miniature People Leeuwarden heb ik een speurtocht door de binnenstad gemaakt om de miniaturen op te zoeken (Figuur 1).

Figuur 1: Miniature People Leeuwarden

Het was fascinerend om te zien hoe een klein miniatuur, zonder tekstbordje, toch een heel verhaal kan vertellen. Het is interessant om in de komende weken wellicht te gaan onderzoeken en experimenteren hoe ik een kunstwerk als miniatuur kan tentoonstellen, waardoor het verhaal op een andere manier overgebracht wordt op de bezoeker, en wat dit doet voor de belevenis van een kunstwerk?

Bij de street art wandeling ben ik verschillende versierde elektriciteitskastjes tegengekomen, hierop waren dieren, dichters en historische afbeeldingen zichtbaar (Figuur 2). Tijdens deze wandeling ben ik mijzelf gaan uitdagen om te kijken welke elementen ik zou kunnen toevoegen aan het kunstwerk waardoor het versierde elektriciteitskastjes (en het verhaal van het werk) nog meer een beleving gaat worden.

Figuur 2: Street Art

Week 3 van het seminar project ben ik begonnen met het experimenteren met verschillende technieken om aan de versierde elektriciteitskastjes (die ik het voorafgaande weekend ben tegengekomen) een extra beleving toe te voegen. Onderstaand een aantal experimenten die ik aan ben gegaan.

Bij Aapke (2014) door LJ van Tuinen, lijkt de aap in het elektriciteitskastje te zitten en de buitenrand lijkt van hout te zijn. Hierbij is er sprake van een trompe l’oeil effect (optische illusie). Om aan dit kastje een extra beleving toe te voegen, lijkt mij het gebruik van audio erg interessant. Stel je voor: je ziet dit elektriciteitskastje en je loopt erheen om ernaar te kijken, door een sensor in het kastje, begint de aap ineens geluiden te maken. Hierdoor ben je er nog meer bewust ervan dat het niet alleen een aapje geschilderd is, maar dat het aapje echter wordt en dat je voor jezelf een verhaal creëert over een aapje die wellicht opgesloten zit in het elektriciteitskastje. Daarom ben ik een sound-effect gaan zoeken van het geluid van een aap en die onder mijn video van het elektriciteitskastje gaan zetten (Video Aapke).

 

Bij het elektriciteitskastje Aardhommel (2020) door Roy Schreuder moest ik gelijk denken aan Augmented Reality (AR), hoe gaaf zou het zijn als je, je telefoon voor dit kastje houdt, de aardhommel gaat vliegen. Dat het werk al ware tot leven komt.  Via adobe Aero ben ik gaan experimenten om de hommel tot leven te brengen. Ik heb nog niet eerder met Augmented Reality gewerkt, dus dit was een leuke eerste introductie met AR en Adobe Aero.

 

Tijdens het werken met AR kwam ik erachter dat het essentieel is om het object niet alleen in 2D te ontwerpen, maar ook in 3D om de beleving en ervaring te verbeteren. Om 3D te leren ontwerpen ben ik tutorials gaan volgen over het programma Blender, dit is nieuw programma voor mij en ik wil gaan kijken of ik na de tutorials objecten ruimtelijk kan ontwerpen. Bij de tutorials over Blender ben ik eerst verschillende figuren gaan bouwen en met licht gaan experimenteren (Figuur 3).

Figuur 3: Oefenen met Blender

Vervolgens ben ik met de tutorials gestart met het ontwerpen van een 3D man (Figuur 4). In de komende weken wil ik verder gaan met de tutorials om het programma onder de knie te krijgen.

Figuur 4: Oefenen met Blender

Tot slot ben ik deze week ook bezig geweest om een aantal schilderijen te selecteren en ben ik gaan kijken naar wat ik zie en wat het ware verhaal achter deze werken is.

Feedback
Tijdens het feedback moment was ik erg benieuwd of het realistisch is om in 6 weken te leren om 3D objecten te maken.  De feedback die ik van de docenten en mijn klasgenoten heb gekregen was om in eerste instantie een 2D object te maken of bijvoorbeeld een figuur met papier te vouwen. Dit is eenvoudiger en kost minder tijd. Verder gaven mijn studiegenoten mij de tips om te gaan kijken naar 3D kaarten (die holografisch zijn) een interactieve sterrennacht, een schilderij maken die aangeraakt mag worden en/of zelf bewerkt kan worden. De docenten gaven aan om te gaan kijken als het lukt om een effect te maken, te gaan kijken hoe ik de ervaring inhoudelijk kan weergeven. Hiervoor wil ik in de komende week(en) het werk van Salvador Dali: De duurzaamheid van de herinnering gaan gebruiken.

Lesopdracht
Tijdens de les ben ik twee opdrachten gaan uitvoeren: Only analogue (Figuur 5) en 3 luik middels fotografie (Figuur 6). 

Figuur 5: Only analogue

 

Figuur 6: 3 luik

Bronnenlijst

  • Battistini, M., & Impelluso, L. (2012). Het boek der SYMBOLEN. Brussel: Ludion.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *