Concept Diary week 6: Door andere ogen

Week 6 | Feedback
In week 6 ben ik eerste feedback gaan ophalen bij de docent en mijn medestudent over mijn animatie van de Volharding der Herinnering van Salvador Dali en mijn plan voor de komende weken: een maquette maken fysiek en in Sketch-up met drie kamers voor de verschillende kunstwerken, die op nieuwe manier beleefd kunnen gaan worden. De feedback van mijn medestudent was dat het veel werk van anderen is en ze was heel benieuwd of ik er een persoonlijke touch aan kan geven, zodat ze mij als maker daarin kunnen herkennen. De feedback van de docent was dat mijn plan moet lukken en ze was heel benieuwd of ik dit aankomende vrijdag fysiek kan laten zien. Dit wou ze graag omdat ze benieuwd is of de fysieke interactieve ervaring mij iets extra’s oplevert, dan als je het op het einde in sketch-up laat zien. Waarom ik dat verkies boven een fysieke installatie waar je bijvoorbeeld doorheen kan lopen of je camera op kan richten. Is het dan wel net zo gaaf of een belemmering voor de ervaring. De feedback op de animatie was dat ik een bewerking heb gedaan binnen het schilderij zelf, ze vond het tof dat ik met tijd ben gaan spelen (met dag en nacht). De tip was om te kijken of ik een verband kan maken tussen twee schilderijen. Het effect van het druipende van de klokken mag nog wat heftiger, overdreven. Tot slot gaf ze aan dat ik super netjes werk, maar om het effect te checken kan ik het groter maken en dat het wellicht wat minder netjes is.

Maquette
Tijdens de feedback kreeg ik te horen dat ik voor vrijdag moest proberen fysiek iets te gaan maken om te laten zien. Vandaar dat mijn plan was om die week (voor de vrijdag) een maquette te maken van de eerste ruimte waar het schilderij Bellenblazende jongen van Caspar Netscher centraal stond. In week 4 heb ik met dat schilderij een expiremt gedaan waarmee er als ware door het schilderij geen gebladerd kan worden. Je ervaart het schilderij als ware vanuit verschillende dimensies. Vanuit dat idee ben ik verder gaan kijken hoe ik de ruimte wou gaan inrichten om dat schilderij op een andere manier te gaan ervaren. In eerste instantie ben ik met het idee gekomen om in de ruimte, 3 verschillende kleinere ruimtes te creëren en als je door de deur stapt steeds dichter bij de ware betekenis van het schilderij komt (Figuur 1).

Figuur 1: Schetsen en brainstorm

Vervolgens ben ik een doos gaan verven, zodat de maquette een witte buitenmuur heeft (Figuur 2).

Figuur 2: buitenkant verven

De maquette moet uiteindelijk 3 kamers hebben en een ingang. Hiervoor ben alvast gaan experimenteren met de plaatsing van de dozen om te kijken welke samenstelling het interessants is voor de complete maquette.

Figuur 3: experiment plaatsing ruimtes

Vervolgens heb ik een doos gekozen om de ruimte in te gaan maken. In deze ruimte ben ik gaan kijken wat de ondergrond en de muren eruit moeten gaan zien (Figuur 4).

Figuur 4: muur- en vloerbedekking

Daarna ben ik de achtergrond met het kunstwerk waarin de ware betekenis van het werk naar voren komt gaan maken in photoshop. Ook heb ik de vloerbedekking hier anders neergelegd om in elke kamer een andere vloerbedekking te hebben (Figuur 5).

Figuur 5: Kunstwerk en andere vloerbedekking

Vervolgens ben ik begonnen met het maken van de tussenwanden, om te zorgen dat er drie verschillende kamers in de ruimte zichtbaar worden.

Figuur 6: Tussenwand

Toen ik deze tussenwand ertussen had gezet, merkte ik dat de kamers erg klein werden, toen ben ik feedback gaan vragen aan mijn omgeving of ik drie kamers aan moest houden voor het vertellen van het verhaal of toch naar 2 kamers zou moeten gaan. Het concept bij de drie kamers is: deur 1 geeft het originele werk weer, deur 2 laat zien dat de zeepbel weg is, deur 3 laat zien wat de symboliek is van de zeepbel. Het concept bij twee kamers is het orginele werk en als de deur open wordt gedaan is gelijk de ware betekenis zichtbaar. De feedback van mijn omgeving was  dat het verhaal met 2 kamers ook duidelijk is en dat de tussenkamer niet veel toegevoegde waarde heeft. Daarom ben ik verder gegaan met twee kamers, daarom ben ik de vloer nogmaals gaan aanpassen (Figuur 7).

Figuur 7: aanpassing vloeren

Vervolgens ben ik verder gegaan met een deur in de tussenwand, ik wou de illusie creëren dat je als ware het schilderij open kunt doen en naar een nieuwe wereld kunt betreden. Hiervoor ben ik gaan kijken hoe groot het schilderij moet zijn op de wand (Figuur 8).

Figuur 8: tussenwand met schilderij

De print van figuur 8 was te groot, deze ben ik kleiner gaan maken en vervolgens heb ik hem bevestigd aan de wand en er een deur van gemaakt. Ik vond de deur in eerste instantie er niet mooi inzitten, daarom ben ik opnieuw een deur gaan maken, maar i.p.v. van de deur als ware om te vouwen heb ik saté prikkers gebruikt waardoor de deur beter open en dicht kan (Figuur 9).

Figuur 9: deur

Uiteindelijk heb ik deze wand in de ruimte geplaatst waardoor je nu twee verschillende ruimtes hebt (Figuur 10).

Figuur 10: maquette ruimte

 

Als je nu kijkt naar de maquette kijk je in de eerste ruimte naar een schilderij waarop je wellicht een vrolijk jongetje ziet die bellen aan het blazen is (Figuur 11). Als je de deur open doet komt je een donkere en onheilspellende kamer terecht, hier is de ware betekenis van het schilderij zichtbaar ‘het leven kan in een keer uiteenspatten’ (Figuur 12).

Figuur 11: Eerste kamer
Figuur 12: Tweede kamer

Feedback
De maquette heb ik meegenomen naar de fysieke les om feedback van klasgenoten erop te krijgen. De eerste reactie van mijn klasgenoten waren dat ze het er interessant eruit vonden zien, ze wouden er langer na kijken en vonden het een leuk idee van de deuren die leiden naar de ware betekenis. Vervolgens heb ik mijn proces en prototype aan twee klasgenoten gepresenteerd. De feedback van hun was om i.p.v. meerdere extra elementen (geluid, AR, etc), te gaan voor één extra element per kamer. Ook gaven ze mij de tip om niet alles te perfect te willen maken. Ook gaven ze mij de tip om de tweede ruimte helemaal af te sluiten, dit maakt het nog wat spannender wat er in de ruimte gebeurd. In eerste instantie was het ook mijn bedoeling om die kamer helemaal dicht te maken, maar ik was bang dat het dan te donker zou zijn en je niet kon zien wat er in de ruimte te zien is. Hierop gaven ze mij de tip om dan bijvoorbeeld een klein fietslichtje te gebruiken om toch wat meer licht te creëren.  Daarnaast hebben ze voor mij een beoordelingsformulier ingevuld en mij een ruime voldoende gegeven, dit geeft mij veel positieve energie om de laatste weken nog lekker hard te werken.

Experiment Hundertwasser
In het weekend ben ik gestart met het experiment voor het laatste kunstwerk. Ik heb gekozen voor het kunstwerk: Irinaland boven de Balkan (1969) van Hundertwasser (Figuur 1).

Figuur 1: Irinaland boven de Balkan

Wat zie ik: In dit schilderij zie ik een landschap waarin een gezicht verborgen zit. Het is een kleurrijk en speels tafereel. Het schilderij geeft mij een gevoel alsof het gezicht als ware naar het landschap zit te kijken, maar tegelijkertijd er ook onderdeel van is. De ware

Wat is de ware betekenis van de voorstelling: Irina land boven de bouw kan gaat over de liefde voor een vrouw, het land, de kunst. Irina’s gezicht vloeit door en over het landschap. Haar alomtegenwoordigheid roept in de beschouwer het verlangen wakker naar iemand die – zelfs al is hij aanwezig – de herinnering beheerst: hartstocht. Het idee van de vrouw vervlecht zich met het landschap (Rand, H. 2003).

Visie/verhaal van de schilder over zijn werk: I wanted to paint a picture which seemed to dissolve and had lots of the Balkans in it. I was involved with a Bulgarian actress and went through real Casanova adventures, including hiding under the bed for hours, escaping out the window in my pyjamas, where the nearby florist completely sympathised with my plight and gave me food and lodging for nothing. And then a leap to the side to avoid being run over by a speeding rival who had been lying in wait for me in his car (Hundertwasser, sd).

Vervolgens ben ik gaan kijken hoe ik een andere beleving aan dit schilderij mee kan geven. Om inspiratie op te doen (en als best-practises onderzoek) ben ik mij gaan verdiepen in het L’Atelier des Lumières. Dit is een museum in Parijs die bekend staat om bekende schilderijen op een immersieve manier te laten zien, dus de schilderijen laten zien op een andere manier. Hiervoor heb ik een moodboard (Figuur 2) gemaakt die als inspiratie gaat dienen voor mijn laatste experiment met het werk van Hunderwasser.

Figuur 2: L’Atelier des Lumières moodboard

Vervolgens heb ik bedacht om een ruimte te maken die je laat onderdompelen in het werk (Figuur 3).

Figuur 3: kamer Hunderwasser

Tijdens het maken van deze kamer bedacht ik mij dat één werk wellicht niet interessant en vernieuwend genoeg is. Toen moest ik denken aan de feedback van de docent om meerdere schilderijen te gebruiken of te combineren. Vervolgens ontstond het idee om een kamer te maken waar verschillende kunstwerken hangen die allemaal te maken hebben met het thema hartstocht. Hartstocht is namelijk het centrale thema van het schilderij van Hunderwasser. Ik ben verschillende kunstwerken gaan combineren om te kijken welke compositie het beste werkt (Figuur 4 t/m 7).

Figuur 4: ruimte 1
Figuur 5: ruimte 2
Figuur 6: ruimte 3
Figuur 7: ruimte 4

Na deze experimenten voelde de ruimte toch nog steeds niet goed aan. Het voelt niet als een geheel aan. Daarom wil ik volgende week opnieuw gaan brainstormen om te kijken hoe ik de ruimte op een andere manier kan inrichten met de werken. Dit wil ik dan ook gelijk gaan maken in de maquette.

Vooruitblik
Aan het begin van deze week dacht ik eraan om in sketch-up ook de maquette te maken. Na verschillende feedback rondes ben ik erachter gekomen dat ik i.p.v. sketch-up maquette een ‘door andere ogen’ app wil gaan ontwerpen. Ik wil in deze app voor elke ruimte van de fysieke maquette zorgen voor één extra beleving. Zodat de bezoekers van de expositie straks naast dat ze kunnen kijken naar mijn werk, meer een beleving krijgen van het werk. Hieraan wil ik de komende week gaan werken naast dat ik nog verder experimenteren met het werk van Hundertwasser voor de laatste ruimte van de maquette.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *