Concept Diary (Week 6): Experts en eerste echte schetsen

In week 6 ben ik gestart met het interviewen van 2 experts, Molly Heady-Carroll en Jurjen Kraan. Ze gaven mij feedback waar mijn pijnpunten lagen en deelden hun tips & tricks wat betreft character design. Verder ben ik begonnen op de basis van alle verzamelde feedback met de eerste schetsen van mijn eind karakters en landschap.

Molly Heady-Carroll

Ik heb character designer, animator en pixel artist Molly-Heady Carroll geïnterviewd en gevraagd of ze feedback kon geven op mijn karakters. Zij vond de leeuw in lion king stijl het leukst geworden. Ze gaf aan dat mijn zwarte lijnen nog een beetje onregelmatig zijn en gaf de tip om mijn fineliner rechtop te houden, want zo train ik mezelf om rechte lijnen te tekenen.

Verder gaf ze aan om echt van leven te tekenen en dieren te observeren. Zo krijg je echt het gevoel en energie van het dier binnen. Ook helpt het met kennis opbouwen over welke persoonlijkheid het dier zelf heeft, waardoor die je kan inzetten in je personages. Je moet de echte wereld als basis gebruiken en zeker bij dieren dan moet je goed kijken hoe de anatomie werkt.

Ook gaf ze de tip om echt te kijken wie de karakter is en hoe ze zich uitdrukken. Een handig middel om goed inzicht te krijgen in de persoonlijkheid van een karakter is een emotionsheet. Op deze sheet staan emoties over hoe de karakter zich uitdrukt. Zo zal een stoer personage de emotie verdriet proberen te verstoppen. Verder is het belangrijk om het karakter iets te laten doen wat past bij hun persoonlijkheid.

Omdat ik meerdere karakters in een beeld wil stoppen gaf ze de tip om te kijken naar welke relatie de personages onderling hebben. Zijn het 2 vijanden en 2 good guys of zijn ze allemaal vrienden met andere eigenschappen zoals bij Winnie the Pooh. Daar moet ik een goed verhaal bij verzinnen er ervoor zorgen dat het een interessant beeld word en dat het beeld echt een verhaal verteld. Een inspiratie plek voor Molly zijn de renaissance schilderijen. Ze gaf aan dat daar veel elementen, relaties, dynamiek en diepte in zit.

Jurjen Kraan

Als tweede expert heb ik character designer en character animator Jurjen Kraan geïnterviewd en gevraagd of hij feedback kon geven op mijn karakters. Hij vond het leuke tekeningen en vond de persoonlijkheid duidelijk te zien en gaf aan dat de karakter echt leeft. Hij gaf wel aan dat ik voor de volgende keer een langere tekst moet hebben om de karakter meer te omschrijven. Een kritiekpuntje op mijn karakters was dat ik er volledig naast zat qua leeftijd. Hij gaf de tips dat kinderen vaak een groter hoofd hebben en dat de ogen een stuk lager zitten en dat bij ouderen de oren en de neus groter zijn.

Hij zag de gebruikte tekentechnieken terug in mijn karakters en vertelde dat ik meer kan gaan spelen met licht (schaduwen/highlights) , zodat het speelser wordt en het karakter nog meer naar voren komt. Ook kwam hij aan met een goede tip om uit te gaan van de basisvormen (vierkant, cirkel en driehoek). Deze basisvormen geven nog meer gevoel aan een karakter en stralen allemaal wat anders uit. Een vierkant weergeeft dat een karakter sterk is, maar zichzelf moeilijk beweegt, een cirkel geeft vriendelijkheid en een open gevoel weer en een driehoek kan een dreigend gevoel meegeven en wordt vaak gebruikt bij vijanden.

Om meerdere karakters in een beeld te verwerken is variatie in diepte belangrijk. Zo kun je ook met houdingen van de karakters spelen en alles bijvoorbeeld in diagonale lijnen zetten. Verder gaf hij de tip om alle karakters een beetje in hetzelfde kleurenpallet te houden, zodat ze goed bij elkaar passen, maar ze moeten ook uit de achtergrond springen. Je moet het meeste contrast gebruiken op plekken van het karakter die je wilt laten opvallen.

Feedback

Voordat ik ging beginnen met het schetsen van mijn eindkarakters heb ik alle belangrijke feedback van mijn klasgenoten, docenten en experts op een rijtje gezet, zodat ik tijdens het tekenen altijd eraan word herinnerd.

Schetsen wolf

Ik heb ervoor gekozen om een good guy wolf als karakter te tekenen. Wolven worden meestal als sterk en vijandig neergezet. Ik wilde precies het tegenovergestelde laten zien en de wolf een good guy laten zijn. Ik ben begonnen met het schetsen van actiehoudingen die de wolf kan aannemen, zodat het beeld dynamischer wordt. Daarna heb ik verschillende hoofden geschetst die bij de wolf kunnen passen en heb er toen voor gekozen om een vrouwelijke wolf te maken, want wie houdt er nou niet van girlpower?! Om de girlpower te laten terug komen heb ik bij de ruwe schetsen al ervoor gekozen om de wolf eyeliner te geven, want dat geeft net dat stukje de sterke richting in.

Toen ben ik verder gegaan met het uitwerken van de hoofden van de wolf. Ik heb verschillende vormen en manen toegevoegd om te kijken welke elementen het beste werken en welke ik met elkaar kan combineren tot een sterk karakter. Ik heb ervoor gekozen om de ronde vormen van het gezicht te pakken om een vriendelijkere en vrouwelijkere uitstraling te geven. Ook heb ik gespeeld met de manen en tekeningen op het gezicht. Uiteindelijk heb ik 2 hoofden wat preciezer uitgewerkt om te kijken wat ik leuker vind en meer bij het karakter vind passen. Hier ben ik nog niet helemaal over uit.

Tot slot heb ik het onderste hoofd van de 2 uitgewerkte karakters gepakt om te kijken hoe het ging staan in verschillende actie poses. Ik vind het dynamischer als de wolf vanuit het blad naar je toekomt en vind daarom de twee onderste houdingen het leukst. Om de wolf een good girl vibe te geven heb ik om te experimenteren vleugels en een ring toegevoegd die engelen ook hebben. Ik heb het voor de wolf hierbij gelaten en ben het andere karakter gaan schetsen, zodat ik later de wolf kan aanpassen en meer uitwerken.

Schetsen landschap

Om een beetje een idee te krijgen van in wat voor landschap de karakters leven heb ik gebruik gemaakt van de crazy 8 methode. Echter heb ik niet 1 minuut per landschap gedaan, maar 2 minuten, zodat ik net iets meer details kon toevoegen. Ik wil het landschap uiteindelijk gaan aanpassen op de karakters zodat er meer dynamiek zit, maar het is goed om al een licht idee te krijgen wat er mogelijk is en welke elementen leuk zijn om bij elkaar te voegen.

Schetsen hert

 

Ik ben na de ruwe schetsen van de landschappen begonnen met het schetsen van de vijand van de wolf. Op wie jaagt een wolf? Juist op herten! Daarom vond ik het een speels idee om de vijand van de wolf een hert te maken. Ik ben begonnen met het ruw schetsen van boze en gemene hertjes om te zien welke elementen het beste bij elkaar passen. Toen heb ik de hoofden even met rust gelaten en ben ik gaan kijken naar welke actiepose het hert kan aannemen om kracht en vijandigheid uit te stralen.

Na de ruwe schetsen van de actiepose heb ik mijn favoriete elementen van de hoofden gepakt en gecombineerd in 2 uitingen. Ik vond het vooraanzicht van het hert erg vet en boos ogen, maar toch heb ik voor het bovenste hoofd gekozen, maar dan met het grote gewei van de onderste. Bij het bovenste hoofd krijg ik een beetje een pester gevoel en bij de onderste echt een soort boze vader. Toen heb ik dat hoofd op de steigerende actiepose gezet om te kijken of dat samen ging.

Feedback

Ik heb veel feedback op mijn huidige werk mogen ontvangen. Zo gaf Sam aan dat bij het hert de ogen nog iets groter mogen, waardoor hij jonger lijkt. Ook gaf hij gaan dat ik de dieren geen kleren moet geven, omdat ik dan de vibe verlies. Tot slot zei hij dat ik juist het hert ruig moet tekenen en de wolf juist clean en elegant. Wietske gaf als feedback dat ik echt een scene aan het neerzetten ben en er goed over na moet denken waar ik deze scene wil laten afspelen en welk gevoel ik de kijkers wil geven. Deze scene kan ik een menselijke omgeving zijn, waardoor het nog steeds een mix is tussen mens en dier (hybride).

Reflectie en volgende week

Ik ben al aardig begonnen met de eerste schetsen van mijn eindkarakters en wil nog sidekicks erbij tekenen om zo nog meer dynamiek te vormen. Ook ga ik het hert en de wolf steeds meer finetunen tot er een uitgewerkt karakter uitkomt met een verhaal. Voor volgende week ga ik starten met de sidekicks en het verder uitwerken van het hert en de wolf

Bronnen

Heady-Carroll, M. (z.d.). Molly Heady-Carroll Portfolio. Mollyheadycarroll. https://mollyheadycarroll.com/

Kraan, J. (z.d.). Character Design door Jurjen Kraan | Nederland. Characterdesign. https://www.characterdesign.nl/index.html

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *