Concept diary week 8 #Een nieuwe versie van een blikje.

Eigenschappen

Ik heb 6 eigenschappen uit de enquête gehaald die ik wil implementeren in de nieuwe versie van een blikje. Dit zijn:

  • Scherp
  • Trots/Zelfverzekerd
  • Dominant
  • Agressief
  • Fel
  • Sterk

Analyse

Om erachter te komen welke elementen passen bij deze 6 karaktereigenschappen heb ik een analyse gedaan. Omdat ik de eigenschappen uit de enquête zo vond passen bij superhelden, heb ik gekeken naar character designs van superhelden en de meest herkenbare punten hiervan uitgelicht. Om deze te kunnen verwerken in het nieuwe blikje:

Superhelden hebben vaak:

  • Lichtgevende neon ogen
  • Een masker op
  • Gespierd
  • Brede open houding
  • Boze of trotse blik
  • Een wapen bij
  • Felgekleurde of neon details
  • Gebalde vuisten

 

Product schetsen

Ik heb een aantal schetsen gemaakt om de vorm van het nieuwe blikje te bepalen. Omdat ik een nieuwe innovatieve vorm wil ontwerpen heb ik een handvat toegevoegd aan het blikje, zo wordt het meer een drinkglas. De blikjes bestaan uit een hoofd en lichaam, zodat het echt lijkt op een karakter. Ik heb een aantal punten uit de analyse meegenomen die ik wil gebruiken in de vorm, zodat dit matched met de karaktereigenschappen uit de enquete:

  • De arm is gespierd, dit komt overeen met sterk
  • De arm en de onderkant is breed, dit komt overeen met trots/zelfverzekerd
  • De ogen in neon, dit komt overeen met agressief en scherp

De overigen karaktereigenschappen zullen verwerkt worden in het etiket/branding.

 

Prototypes

Om erachter te komen welke vorm het beste zou werken voor het nieuwe blikjes, heb ik twee van de schetsen uitgewerkt in 3D. Ik heb wat rondgevraagd aan klasgenoten en daar kwamen twee vormen uit die het meeste aanspraken:

Feedback: Ik heb wat klasgenoten gevraagd naar welke vorm het beste zou werken, iedereen stemde unaniem voor de linkse. Het heeft veel weg van een superhelden cape en de rechts werkt toch niet helemaal lekker zoals verwacht. Daarom heb ik gekozen voor de linke vorm voor het nieuwe blikje.

 

Branding

Toen ben ik gaan nadenken warvoor branding ik wilde gaan gebruiken voor de bedrukking van het blikje. Omdat ik een superheld wil weergeven heb ik na wat inspiratie op te doen, gekozen voor de stijl van comic en popart:

Ik heb schetsen gemaakt vanuit mijn inspiratie voor het logo en ben op de naam gekomen van POW-WOW soda, dit zijn bepaalde woorden die in de comic strips en pop art vaak gebruikt werd:

Vanuit hier heb ik om te experimenten wat het beste werkt meerdere logo’s ontworpen in meerdere kleurencombinaties en vormen:

Feedback: Ook hier heb ik weer feedback op ontvangen, veel gingen voor de linkse vorm, de middelste vorm sprak bijna niemand aan. De kleuren vond iedereen lastig om te kiezen omdat deze alle drie zo goed bij elkaar passen. Daarom heb ik besloten om ze alledrie te gebruiken en meerdere smaken te maken voor de blikjes.

Etiketten

Metaal laten bedrukken gaat erg lastig worden en past ook niet binnen budget, daarom heb ik besloten om etiketten te ontwerpen die ik straks op het metaal kan plakken. Ik heb eerst ontworpen hoe ik de blikjes graag wil hebben, hier heb ik het logo, de elementen uit de superhelden analyse en natuurlijk de comic pop art stijl in verwerkt:

Metaal

Ik heb het patroon getest op oude blikjes om te kijken of alles mooi past. Op dit moment zit ik nog te wachten op een bestelling van metalen platen, ik heb maar één winkel kunnen vinden die dezelfde dikte plaatjes heeft als een daadwerkelijk blikje. Ik wil de blikjes graag maken uit deze platen omdat dit netter zal staan, wanneer ik het maak uit oude blikjes zitten er naden in het blikje:

Mochten de platen niet op tijd binnen komen is het plan B om het toch te maken uit oude blikjes.

Drukbestanden

Het patroon sluit overal netjes aan wanneer het uit metaal gemaakt is, dus kon ik met deze patronen de daadwerkelijke drukbestanden gaan opmaken:

Ik heb deze etiketten zo gemaakt dat er een marge omheen zit, mochten ze toch kleiner uitvallen of niet helemaal passen op het metaal maakt dit niet uit. Ook heb ik meerdere grote gemaakt van de vuist die er later op komt. Het handvat moet ik namelijk boetseren en verven, dit kan niet uit metaal gemaakt worden.

Poster

Om de branding en de expositie van mijn blikjes te versterken wil ik er graag een poster bij ontwerpen. Omdat ik als quote heb gebruikt ‘Drink jezelf sterk met POW-WOW!’ wil ik dat mijn poster sterk oogt. Daarom heb ik een zelfverzekerde vrouw geïllustreerd in het popart thema die erg verrast is van haar blikje POW-WOW. Op deze manier wil ik uitbeelden hoe verrassend deze frisdrank is. Ik heb alvast de vrouw geïllustreerd, wanneer ik het blikje daadwerkelijk heb gemaakt wil ik deze fotograferen en in de hand van deze mevrouw verwerken. Maar ik heb alvast een begin gemaakt omdat ik n0g steeds wacht op mijn metaal:

Toekomst

In de laatste week wil ik

  • mijn blikje daadwerkelijk maken
  • deze verwerken in de poster en feedback vragen
  • ga ik kijken naar hoe ik mijn producten het beste kan presenteren tijdens de expositie
  • en wil ik nog nadenken over versterkende elementen voor de expositie zoals een soundscape

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *