Concept Diary – Met vuur creëren

Vuur wordt vaak geassocieerd met vernietiging en gevaar. Het is onvoorspelbaar en kan alle kanten op gaan. Maar vuur is wel degelijk ook een element van groei en creatie. Sinds de oertijd wordt vuur al gebruikt als warmtebron en voor voedselbereiding. Het is daarom ook een essentieel onderdeel geweest van de menselijke ontwikkeling. Vuur kan en wordt gebruikt als medium voor creatie. Het lijkt mij fantastisch om met dit seminar project, vuur te gebruiken als medium voor creatie en om wat nieuws te creëren wat nog niet op die manier gedaan is.

 

Premisse: Hoe kan ik met vuur Creëren?

 

Materiaalonderzoek:

Bij de start van mijn onderzoek ben ik begonnen met het verbranden van verschillende materialen. Om erachter te komen hoe je met vuur kan creëren moet je namelijk eerst met vuur verbranden. Van tevoren verwachte ik al dat veel materialen niet meer bruikbaar zouden zijn en kapot zouden gaan. Maar dat was het punt niet van dit onderzoek. Ik wilde namelijk zien hoe de materialen zouden reageren op het vuur. Zou het gaan smelten? Hoe ruikt het? Enzovoorts. Dit heb ik gedaan door 8 verschillende materialen te verbranden in de vuurkorf en waar te nemen wat er gebeurt. Hierbij heb ik een logboek bijgehouden wat op de seconde aangeeft waar de veranderingen liggen en wat dat dan is. Ook heb ik dit proces gefilmd om later terug te kijken.

 

.

 

Wat heb ik hier nu uit gehaald? Door het filmfragment aan te passen in snelheid (snel of sloom) Kon ik de schoonheid van het vernietigen zien. Zo zag ik dat de pagina’s van het verbrande boek langzaam tot een roos vormde en bij de lp brandde eerst het papier eromheen langzaam af waardoor de plaat tevoorschijn kwam.

 

Fashion niet draagbaar?:

Op school heb ik de docent Jelke horen zeggen tegen een mede student dat fashion niet draagbaar is. Dan klikt er gelijk in mijn hoofd de vraag: Maar waarom dan niet?

“Fashion is not only about looking pretty, it is ART” (Petit, 2021). Met dit antwoord was ik nog steeds niet helemaal tevreden. Dus ik was van plan om met vuur draagbare kleding te maken.

 

Wat heb ik nu gedaan? Ik heb een basic witte shirt en jogginsbroek gekocht. Deze op de grond gelegd en in de fik gestoken. Bij beide kleding stukken ben ik onderaan begonnen met het starten van het vuur. Dit brandde langzaam door naar boven voor ik het vuur ging blussen met mijn gieter. Daarna heb ik dit een dag laten drogen.

Eenmaal droog heb ik deze outfit aangetrokken. Want wat is fashion zonder foto’s? Hiervoor heb ik wat inspiratie opgedaan naar online-influencers die fashion foto’s plaatsen (Adrichem, 2019). Omdat het me niet was gelukt om mensen in mijn afgebrande outfit te krijgen, ben ik er zelf maar in gegaan. Dit betekende echter wel dat ik iemand anders de foto’s heb laten maken.

Naast dat de outfit echt verschrikkelijk zat. Ben ik wel blij dat ik dit heb gedaan, want hier begon mijn echte enthousiasme van het project. Dit was het punt dat ik het gevoel had dat ik al iets het gecreëerd met vuur.

 

Anders blussen:

Op mijn fashion outfit heb ik feedback gekregen van de docent Jelke. Die vond het zeker al de goeie richting op gaan maar ik was nog iets te “safe”. Hij gaf me de suggestie om met iets anders te blussen dan water. Het leek mij erg gaaf dat je uiteindelijk kon zien waar je geblust had. Dus mijn eerste idee was om dit te doen met water en kleurstoffen. Maar zelf trok ik de conclusie dat dit nog in die “safe” domein zat waar ik juist uit wilde komen. Dus ik wilde het gaan doen met verf. Online ben ik gaan zoeken naar niet brandbaar verf. Hieruit kwam dat ik het beste acrylverf kon gaan gebruiken (Kunst & kunstenaars, 2021). Mijn verwachtingen waren dat het misschien niet ging lukken om het te blussen met verf.

 

.

Tot mijn (blije) verbazing is mij dit dus wel gelukt! Ik heb gebruik gemaakt van de kleuren wit, geel en rood omdat dit de kleuren waren die ik thuis had liggen. Wat mij het meest fascineerde aan dit experiment is dat je met de verf een soort verhaal kan zien. Je kan zien waar vuur zijn eigen gang wilde gaan en waar ik dan ook moest ingrijpen. Vuur blijft altijd een onvoorspelbaar iets maar toch wist ik de controle te vinden en dat is te zien.

 

Batik:

Bij het feedback moment hebben de docent Rob en ik samen gepraat over mijn experiment: anders blussen. Rob gaf me de tip om te kijken naar batik. Batik is een uitsparingstechniek waarbij met hete was patronen worden aangebracht op stoffen. Met verschillende hulpmiddelen wordt de was aangebracht op de stof. Na het aanbrengen van de was, gaat het doek in een verfbad. Hierbij veranderd alles van het doek van kleur, behalve het deel dat je met was hebt aangebracht. Zo ontstaan er patronen (Bolk, 2017).

Ik wilde eigenlijk het omgekeerde van batik maken. Dus niet het fenomeen dat alleen de patroon niet verkleurd, maar juist dat de lijnen de kleur krijgen en de rest als het ware weg brandt. Hiermee heb ik geëxperimenteerd met verschillende verf op een kussensloop. Ik heb gebruik gemaakt van natte acrylverf, droge acrylverf en olie verf. Mijn verwachting hierbij is dat alleen de natte acryl verf het gaat overleven.

.

Zoals je kan zien heeft alleen de olieverf het niet overleefd. Naar mijn mening heeft dit experiment ook boven verwachting uitgepakt. Precies op de plekken van de verf is het doek nog intact, voor zover je het intact kan noemen. De verf heeft een soort van kneedgum textuur gekregen en is vrijwel niet verkleurd. Ook is aan de achterkant van het dit overgebleven strepen het doek nog wit!

 

Traagheid van vuur:

Van zowel Jelke als Rob heb ik als feedback gekregen om me minder te focussen op het resultaat maar juist meer op het proces van vuur. Mijn eigen nieuwsgierigheid lag bij de snelheid van vuur. Het gaat vaak zo snel dat je niet eens goed kan zien wat er gebeurt. Daarom wilde ik de focus leggen op de traagheid. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van kaarsvet, eerder dit project heb ik kaarsvet gebruikt maar dat was niet relevant om te vermelden. Ik heb een canvas neergelegd op tafel en ben vervolgens met een kaars boven dat canvas gaan hangen. Zo liet ik de kaars op druppelen op het doek.

.

Vooral de docent Jelke vond dat ik wat te pakken had met de traagheid van vuur. Dus ik wilde dit gaan combineren met batik. Hiervoor moet ik opzoek gaan naar de perfecte traagheid om zo goed mogelijk het proces in beeld te krijgen.

 

Batik in reverse:

Het idee voor mijn expositie is om de patronen van batik op een witte doek te spuiten, dit vast te leggen met mijn telefoon en vervolgens vertragen in de nabewerking. Hier wil ik dit proces laten zien met een beamer op een witte muur. Wat ik mij het aller tofst lijkt om te bereiken is het gevoel van nieuwsgierigheid. Dat je wilt blijven kijken naar wat er gebeurt. Daarom wil ik nog gaan nadenken over het kaderen van beeld zodat ik je naar een bepaalde focus punt forceer. Het liefst had ik een liveshow gegeven, maar vanwege brandveiligheid leek mij dit geen goed idee.

.

Conclusie:

Hoe kan ik met vuur creëren? Dit kan op veel manieren. Vooral door het gewoon echt te doen, experimenteer en maak er wat van. In mijn geval begon ik pas echt met creëren met de introductie van batik in mijn project. Hierdoor kreeg het voor mij meer betekenis, niet alleen door de stijl maar ook omdat ik op dat moment een verandering zag in mij als CMD’er Het start met een fascinatie en eindigt op een resultaat waar ik erg trots op ben.

 

Reflectie:

Als ik terugkijk op mijn project heb ik zeker een groei doorgemaakt. Ik heb geleerd om dingen van een ander perspectief te bekijken en meer betekenis te geven aan wat ik doe. Als ik iets anders zou moeten doen dan is het wel dat ik eerder zou beginnen aan literatuuronderzoek. Ik heb in het begin vooral geëxperimenteerd en had ergens in het midden batik pas ontdekt. Ook zou ik experts willen interviewen of feedback aan ze willen vragen. Die input heb ik dit project een beetje gemist.

 

Bronnen:

Adrichem, E. (2019, 18 juli). Ontrafeld: zo maken influencers die perfecte foto voor hun Instagram!​. Geraadpleegd op 26 april 2021, van https://www.cosmopolitan.com/nl/lifestyle/g22603351/perfecte-foto-instagram/

Bolk, S. (2017, 9 december). Batik | Modemuze. Geraadpleegd op 13 mei 2021, van https://www.modemuze.nl/themas/batik

Kunst & kunstenaars. (2021, 16 januari). Duurzaam ondernemen als kunstenaar. Geraadpleegd op 29 april 2021, van https://www.kunstenkunstenaar.nl/kunstenaar/duurzaam-ondernemen-als-kunstenaar/

Petit, R. (2021, 26 februari). Why are Fashion shows filled with unwearable garments? Geraadpleegd op 26 april 2021, van https://renaudpetit.medium.com/why-are-fashion-shows-filled-with-unwearable-garments-c07bfa736cd0

Categorieën: Vuur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *