Concept diary: patronen

PATRONEN / CONCEPT DIARY

In veel patronen wordt er gebruik gemaakt van sterk vereenvoudigde of gestileerde afbeeldingen van voorwerpen, planten, dieren, natuurvormen en gebouwen. Het onderwerp dat ik heb gekozen is patronen. Ik wil hierbij meer inzicht krijgen in vormen, kleuren en patronen. In deze concept diary laat ik mijn proces zien die ik de afgelopen weken heb doorlopen.

De eerste week:

Deze week heb ik drie onderwerpen bedacht die ik in de les heb voorgelegd bij Jelke en klasgenoten. De onderwerpen waren: dyslexie, autisme en patronen. Ik heb hierbij drie moodboards gemaakt om dit vervolgens in de les te kunnen laten zien. De feedback die ik kreeg was dat ik misschien wel een combinatie kon maken tussen al mijn onderwerpen. Echter vond ik dit erg lastig en zag geen verbanden met de onderwerpen daarom heb ik gekozen voor het onderwerp dat mij het meeste aansprak.

  

Hoe ben ik op dit onderwerp gekomen? Ik ben op dit idee gekomen omdat ik op vakantie was in Oeganda. Daar ging ik naar een locatie waar kleding en stoffen gemaakt en versierd werden. Dit werd gedaan met Afrikaanse patronen die veel kleur bevatte, de vormen en kleuren spraken mij heel erg aan. Ik ben hier dan ook wat meer onderzoek naar gaan doen. Na wat onderzoek gedaan te hebben ben ik erachter komen dat deze patronen eigenlijk uit Ghana komen. Deze patronen bevatten Adrinkra symbolen, dit zijn symbolen die vaak een boodschap bevatten over het leven. Kleding met deze symbolen worden vaak gedragen in rouwperioden, en worden gebruikt als versieringen van kunst, of versiering van wanden en bedrukte stoffen. Er zijn in Ghana zeker vierhonderd van deze patronen bekend, maar jammer genoeg is van een groot aantal de betekenis verloren gegaan.

Mijn idee is om me te gaan verdiepen in de betekenis van patronen. Het lijkt mij erg interessant om te gaan kijken of patronen uit onze cultuur ook allemaal een betekenis hebben. Dit omdat het bij de Adinkra patronen wel zo is, en ik benieuwd ben of wij in onze cultuur ook zoiets hebben.

De tweede week:

In deze week heb ik mijn idee gepresenteerd met behulp van een poster op a2 formaat. Ik heb in deze poster de Adinkra patronen in beeld gebracht met de daarbij horende kleuren. Ik heb vervolgens verteld waar mijn idee vandaan komt en wat ik wil gaan onderzoeken. Hier heb ik ook feedback op gekregen van de docenten en mijn klasgenoten. De feedback die ik van de docenten kreeg was dat ik mijn onderwerp niet gelijk te complex moet maken. Het is belangrijk dat ik veel zelf ga experimenteren en dus zelf patronen ga maken. De feedback van mijn klasgenoten sloot hierop aan en ook zij vonden dat ik vooral zelf moet gaan experimenteren.

  

Na de presentatie van de poster ben ik begonnen met zelf patronen maken. Ik heb voor nu het idee met de betekenis achter de patronen even losgelaten. Deze week ben ik dus begonnen met patronen maken en dit heb ik gedaan als schetsen. Ik heb wat papier gepakt en ben patronen gaan tekenen met potlood. Ik heb vakjes getekend en ben daarin gaan tekenen. Deze patronen hebben geen betekenis en zijn gewoon dingen die in mij opkwamen. In de volgende weken wil ik nog verder met het patronen maken met verschillende materialen. Denk hierbij aan stiften, verf, inkt en andere soorten materialen.

De derde week:

Ik ben in deze week erachter gekomen dat er heel veel patronen in het dagelijkse leven zitten. Kijk maar kleding, meubels, vloeren en andere dingen in het huis. Maar ook buiten zijn er heel veel patronen te vinden zoal de schors van bomen, de vorm van een hekwerk, bakstenen in een huis maar ook wolken kunnen patronen bevatten. Ik ben dan ook een middag in en rond het huis gaan kijken wat voor patronen er te vinden zijn. Hier heb ik vervolgens foto’s van gemaakt en ben deze gaan uitprinten.

Mijn idee was om op basis van deze foto’s patronen te gaan maken. Ik heb dan ook weer papier gepakt en ben gaan tekenen. Dit keer met een zwarte stift om te kijken of het dan ook een ander effect geeft dan met een potlood. Ik heb kleine vakjes gemaakt en ben daar in patronen gaan tekenen die leken op de gemaakte foto’s. Na dit gedaan te hebben ben ik deze kleine patroontjes groter gaan maken. Ik heb er meer een geheel van gemaakt en ben met kleur aan de slag geweest. Ik vond het interessant om te zien dat het gelijk een heel ander gevoel geeft wanneer je met kleur begint te werken en er een soort geheel van maakt. Ook geven ronde vormen en vierkante vormen een heel ander gevoel. Hier wil ik dan ook meer in gaan experimenteren.

 

Deze dingen heb ik op tafel gelegd bij Jelke in de les. Jelke vond het een goed idee dat ik foto’s maakte en hier vervolgens patronen van ging maken. Hij raadde me aan om te kijken wat andere materialen doen en misschien zelfs te gaan kijken naar ruimtelijke dingen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan afval of andere materialen waar patronen mee gemaakt kunnen worden. Feedback die ik van medestudenten kreeg was dat ik vooral zo door moet gaan met veel zelf maken. En ook eens andere materialen uit moet proberen. Deze feedback neem ik dan ook mee naar de volgende week en ga weer verder met het zelf maken van patronen.

De vierde week:

Ook deze week ben ik bezig geweest met het maken van patronen. Omdat ik het vorige week interessant vond wat voor gevoel ronde vormen en strakke vormen geven, ben ik daar wat meer mee gaan experimenteren. Ik ben weer bezig geweest met stiften die ik vorige week heb gebruikt, maar ben al snel overgegaan op andere materialen. Zo heb ik andere stiften gebruikt, heb ik verf gebruikt en zwarte inkt. Bij de stiften ben ik gaan kijken wat kleur en vorm nou precies met je doet. Zo heb ik strakke en ronde vormen naast elkaar gezet, en heb ik veel kleur gebruikt.

Vervolgens ben ik gaan experimenteren met verf. Hierbij heb ik geen specifiek patroon gemaakt en was ik benieuwd of er patronen ontstaan als je iets random doet met verf. Ik heb een aantal druppels verf op papier gelegd en ben er overheen gegaan met een kam. Echte patronen ontstonden niet toen ik dit deed, maar ik vond het wel interessant hoe de kleuren in elkaar op gingen. Ook ben ik nog bezig geweest met zwarte inkt. Ik ben gaan stempelen met aluminiumfolie, vierkante vormen en heb met een kwast patronen getekend. Dit heb ik weer meegenomen naar de les en heb dit op tafel gelegd. Dit keer zat ik bij Rob in het lokaal, dus had ik ook mijn werk van vorige weer ernaast gelegd.

Samen met Rob en wat medestudenten kwamen we er al snel achter dat ze mijn gemaakte patronen gingen koppelen aan de eerdere patronen die ik gemaakt had. Ik vond dit erg interessant en wil me gaan focussen op patroonherkenning. Rob gaf me de feedback om dit te gaan testen. Het idee is om mensen patronen te laten kiezen uit 3 verschillende vellen papier. Het eerste vel is het papier met de zelfgemaakte foto’s, het tweede vel papier de zwart wit patronen en het derde vel de patronen groot uitgewerkt en in kleur. Uit elk vel mogen de personen waarmee ik ga testen 1 patroon kiezen. Zo kan ik gaan zien of deze patronen een verband hebben met elkaar. Hier ga ik dan ook volgende week mee bezig.

  

De vijfde week:

Deze week, de vijfde week verliep een beetje stroef. Ik wist niet hoe ik nou precies verder wilde met de patroonherkenning en vond het lastig om hier mee te beginnen. Daarom ben ik op dat moment verdergegaan met het tekenen van kleine patroontjes, en heb ik geëxperimenteerd met patronen maken. Ik was benieuwd hoe ik patronen op andere manieren kon maken zonder een stift of een potlood. Ik ben aan de slag geweest met blikjes, deze heb ik verknipt en ben vervolgens gaan schuiven met de stukjes die ik gemaakt had. Hiermee heb ik patronen gemaakt en heb deze vervolgens vastgelegd door er een foto van te maken. Ook heb ik verf gedaan op een stuk met aluminiumfolie, hier ben ik een patroon in gaan tekenen met mijn vingers en heb er vervolgens een papier opgelegd. Hierdoor drukte de verf op het papier. De eerste paar keren ging dit niet volgens plan omdat ik te veel verf gebruikte en mijn patronen te klein maakte. Na een aantal keer het overgedaan te hebben is dit wel gelukt, en kwam het patroon op mijn vel met papier te staan.

Ik vond deze experimenten erg leuk om te doen, maar denk niet dat hier echt iets is uitgekomen. Wel heb ik dit weer op tafel gelegd en heb het met Rob over de patroonherkenning gehad. Ik liep hier enorm op vast, en heb hierbij dan ook hulp gehad van Rob en medestudenten om weer verder te komen. Het idee is nu om verder te gaan met de patroonherkenning en hier een test mee te doen. Ik ga een soort memory spel maken waarbij mensen 1 kaartje kunnen pakken per stapeltje. Het idee is hetzelfde als de vellen papier uit week vier. Een stapeltje bevat foto’s van patronen, de andere zwart wit patronen en het derde stapeltje de kleurenpatronen. Deze test ga ik uitvoeren en ben benieuwd of mensen echt onbewust patronen aan elkaar koppelen.

De zesde week:

Deze week heb ik de test gedaan bij mensen uit mijn familie en vriendenkring. Ik heb de personen drie stapeltjes gegeven met patronen, vervolgens mochten ze van elk stapeltje 1 kaartje kiezen. Ik heb de personen hardop laten praten terwijl ze door de kaartjes gingen en een patroon uitkozen. Ook heb ik van tevoren niet verteld dat ze bijpassende patronen bij elkaar moesten gaan zoeken. Ik heb drie stapeltjes gemaakt op tafel, en mijn laptop daarbij gezet. Dit omdat de printer de foto’s niet goed had uitgeprint en ik toch mijn foto’s erbij wilde hebben in de goede kleur. De test heb ik 1 op 1 gedaan zodat de personen waarmee ik getest heb niet elkaars test konden zien. Hierdoor hebben ze allemaal zelf de keuzes gemaakt en zijn ze niet beïnvloed. Dit waren de resultaten:

Persoon 1: heeft gekozen voor allemaal natuurlijke patronen. Foto van een bijenhotel, het zwart wit patroon van een spinnenweb en een patroon met gaatjes. Deze persoon heeft niet naar kleur gekeken, dus alleen naar vormen die bij elkaar horen en dus iets te maken hebben met natuur.

Persoon 2: Heeft gekozen voor de foto met zwarte ruitjes, vervolgens koos deze persoon ook voor andere kaartjes met rechte lijnen en blokken. Dus heeft ze gekeken naar patronen die qua vorm op elkaar lijken, maar ook naar de donkere kleuren.

Persoon 3: Heeft ook gekozen voor de foto met het bijenhotel, het geruite patroon en het patroon met de bogen. Ik zie hier niet direct een verband in. Behalve dat de bogen en de foto dezelfde vorm hebben. Deze persoon heeft deze kaartjes gekozen omdat hij het voornamelijk gewoon leuk vond. En heeft dus niet naar vormen en kleuren gekeken.

Persoon 4: Heeft gekozen voor allemaal ronde vormen. Foto van de zebraprint, de cirkels en de stipjes als lijn. Ze heeft deze keuzes gemaakt omdat de vormen haar aanspraken. Hier valt dus op dat het allemaal ronde vormen zijn geweest.

Persoon 5: Deze persoon wist waar de foto’s gemaakt zijn. Hij heeft gekozen voor de foto van de bakstenen van het huis, een patroon dat lijkt op de tegelvloer in de keuken en de strakke lijnen dat lijken op de lijnen in het laminaat van het huis.

test patroonherkenning

Ik ben na de test gaan kijken naar kleurenpsychologie omdat ik hier nieuwsgierig naar was. Ik heb gekeken wat kleuren betekenen en welke gevoelens mensen daarbij krijgen. Ook heb ik gekeken naar vormen en wat voor emoties die oproepen. Ook deze week heb ik weer feedback gevraagd bij docenten en medestudenten. Zo gaf Rob mij de tip om eens te gaan kijken naar de borden op Schiphol. Dit omdat hier ook een hele psychologie achter zit en er hierbij ook veel gebruik wordt gemaakt van patronen. Het lijkt mij erg interessant om me hier in te verdiepen en hier ga ik dan ook volgende week mee verder.

Het bestandje van kleurenpsychologie:

kleurenpsychologie

De zevende week:

Na de tip van vorige week ben ik gaan kijken naar de borden op Schiphol. Bij dit onderzoek ben ik erachter gekomen dat er een hele duidelijke structuur zit in de borden van Schiphol. Denk hierbij aan kleur, iconen en de plaatsing van de borden. Zo is de keuze voor geel en zwart gemaakt door het hoge contrast dat tussen de twee kleuren zit. Ook ben ik gaan kijken hoe het ontwerpbureau dit heeft aangepakt. Zo is het belangrijk dat je kijkt naar de flow, dus de route die de gebruiker aflegt. En dan pas kijken of er extra informatie nodig is zoals een bordje. Door een medestudent werd ik gewezen op een aflevering van Mindfuck, een programma dat op tv komt. In deze aflevering werd uitgelegd waarom mensen vorm en klanken aan elkaar koppelen. Ik ben deze aflevering dan ook gaan kijken om te zien of dit wat kon betekenen voor mijn project.

De bestanden van de borden, Mijksenaar & Mindfuck

schiphol Mijksenaar Mindfuck Borden

Ik vond deze onderzoeken erg interessant en zou hier wel mee verder willen, maar op dit moment weet ik niet precies hoe. Ik ben met deze vraag naar Jelke gegaan en die stelde mij de vraag wat ik als ontwerper nou precies wil maken. Dus wat zou ik willen voor mijn expositie? Tijdens dit gesprek ben ik erachter gekomen dat ik mijn eerste idee erg graag wilde uitwerken. Dus alledaagse dingen en patronen omzetten in vereenvoudigde patronen. Ik wil dat dan dus ook gaan door voor de expositie. Mijn idee is om een dag uit mijn leven vast te leggen en daar patronen van te maken. Denk dan aan bijvoorbeeld mijn ontbijt, mijn reis naar de uithof of juist mijn hele dag. Ik ben met dit idee de volgende dag naar Rob gegaan en ook hij vond dit een interessant idee. Hij gaf mij de feedback dat ik ook kan kijken naar bepaalde vormen. Ronde vormen, vierkante vormen, driehoekige vormen en andere vormen. Het plan voor volgende week is dat ik ga experimenteren door kleine dingen in mijn dag vast te leggen en hier vervolgens een patroon van te maken. Dit wil ik volgende week op tafel leggen om te kijken wat het beste werkt.

De achtste week:

Ik ben deze week bezig geweest met het vastleggen van delen van mijn dag. Ik heb hierbij gelet op vormen die ik kon herkennen. Zo heb ik foto’s gemaakt van toen ik aan het koken was en herkende ik ronde vormen in bijvoorbeeld de pannen. Maar ook in de producten waar ik mee kookte zaten vormen. Ook heb ik foto’s gemaakt in dingen die ik in de ochtend als eerste doe als ik wakker ben. Bijvoorbeeld het tandenpoetsen, douchen, aankleden en meer. Ook hier in zijn veel vormen te vinden en ook dit heb ik vast gelegd. Ik ben hier vervolgens kleine patroontjes van gaan tekenen om te kijken of dit werkte. Dit ga ik deze week nog op tafel leggen bij de docenten en medestudenten om te kijken hoe ik dit kan toepassen in mijn eindexpositie.

Bronnen:

Adrinkra patronen: https://www.heinpragt.com/symbols/adinkra_symbolen.php

Mijksenaar: https://www.mijksenaar.com

Borden Schiphol: https://www.drukwerkdeal.nl/nl/blog/show/design/bewegwijzering-schiphol-een-sterk-staaltje-dutch-design

Kleurenpsychologie: https://thebigstory.nl/psychologie-van-kleur/

 

Linkje naar de concept diary (PDF):

Lisa_Boskaljon_Concept_Diary_Seminar_1756578

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *