Concept Diary – Week 3

Inspiratie 

Ik ben week 3 begonnen door opzoek te gaan naar inspiratie. Tot nu toe heb ik vooral gekeken naar het werk van de tegenbewegingen zoals Brandalism, Subvertisement en Culture Jamming. Maar ik wilde graag buiten de tegenbewegingen gaan zoeken. Daarom ben ik gaan kijken naar kunstenaars die hun visie over reclame, maar ook andere maatschappelijke onderwerpen, terug laten komen in hun kunst. 

Ik ben begonnen op de website van KesselsKramers. Hun werk inspireert mij al een tijdje en na mijn pitch gaf Rob mij ook de tip om hier nog eens naar te kijken. Ik kwam terecht bij een heel toepasselijk project namelijk: Advertising for people who don’t like advertising. 

“This is a book for everyone who makes tea during the commercial breaks. It’s about why advertising irritates, bores or outrages us, and why it doesn’t have to be this way.”

In dit boek gaan ze in gesprek met creatieve denkers en bespreken ze hun twijfels over de reclamewereld. Het boek is niet makkelijk te krijgen maar ik heb gelukkig nog een tweedehands exemplaar kunnen bestellen. Ik hoop dat ik het boek in week 4 in huis heb. 

KesselsKramer werkt vaker samen met Anthony Burrill, een grafisch ontwerper die bekend staat om zijn overtuigende communicatiestijl. De posters van Anthony Burrill zijn erg minimalistisch maar maken toch een statement. En dat is ook precies wat ik zo interessant vind aan zijn werk, hij heeft geen speciale effecten nodig om zijn boodschap over te brengen.

Een andere artiest waar ik erg enthousiast over ben is Barbara Kruger. Kruger is een conceptuele kunstenares, die bekend staat om haar collages. Ze werd in de jaren 80 bekend met subversieve combinaties van foto’s en tekst, die qua vorm op reclame lijken, maar de inhoud een kritische draai geven. Het werk van Kruger is net als het werk van Burrill iconisch. Wat ik zo tof vind is dat Kruger niet bang is om haar mening te geven, en hoe ze toch een ironische draai aan haar boodschap weet te geven. Haar meest bekende werk is in de jaren 80 gemaakt maar is tot op de dag van de dag relevant. Het werk van Kruger staat tentoongesteld in het Stedelijk Museum hier wil ik binnenkort zeker nog een bezoek aan brengen. 

Experiment 

Om een beter beeld te krijgen van de hoeveelheid reclame die wij dagelijks te zien krijgen, en op welke momenten dit gebeurt, ben ik een experiment gestart. Op woensdag heb ik geteld hoeveel reclame ik ben tegengekomen. Hierbij heb ik gelet op de soort en plaats van de reclame. Alle uitkomsten heb ik visueel gemaakt in een infographic. Ik heb geen eigen foto’s gebruikt maar ervoor gekozen “grappige” foto’s te gebruiken om er een ironische toon aan te geven. 

De feedback die ik hierop heb gekregen was: 

  • Heftig, je staat er nooit bij stil dat je zoveel reclame ziet op een dag. 
  • De impact komt nog niet helemaal binnen, de pitch-poster met alleen ruis was een stuk sterker.
  • Probeer ons de impact te laten voelen. 
  • De ruis komt niet helemaal over, het valt een beetje weg. 
  • Het is een slimme manier om je onderzoek visueel te maken maar dit zou niet werken als abri.

De straat op

Nadat ik mijn experiment had afgerond was ik benieuwd welke soort reclame mensen dan het meest storend vinden en waarom. Ik heb daarom een vragenlijst opgesteld en daarmee ben ik de straat op gegaan. Waarom de straat op? Ik ben naar de stad gegaan omdat hier natuurlijk veel reclame te zien is en daarnaast wilde ik mensen van verschillende leeftijden spreken. 

Het aanspreken van mensen bleek toch moeilijker dan ik verwacht had. Ik denk dat dit te maken had met Corona, maar hierdoor heb ik me niet laten tegenhouden. Op basis van mijn onderzoeksresultaten heb ik twee richtingen geformuleerd waar ik mee verder zou kunnen. 

  1. Reclame als een noodzakelijk kwaad 
  2. Waarom is reclame zo irritant? 

Nummer twee “Waarom is reclame zo irritant” spreekt mij het meest aan en hier zal ik mij nu verder in gaan verdiepen. Alle mensen die ik in de stad gesproken heb zagen reclame als iets irritants, iets dat hun verstoort. Ze raken afgeleid door reclame. Maar wat is het dan specifiek dat reclame zo irritant maakt? Het zou mij interessant lijken om dit op een informatieve manier over te brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *