CONCEPT DIARY – WEEK 5

Wat heb ik gedaan?

Ten eerst heb ik gekeken naar de verschillende vormen van chaos waar vaak over gesproken word in creatie verhalen. Daarna ben ik gaan kijken naar de verschillende materialen waaruit de eerste mensen zijn gemaakt. Dit heb ik in Illustrator proberen vorm te geven:

In het feedback gesprek van dinsdag kwam naar voren dat de materialen nog niet duidelijk genoeg naar voren kwamen. En wat ik met deze visuele mensen wilde doen was onduidelijk. Ook was het de bedoeling dat ik vrijdag zal presenteren wat mijn uiteindelijke doel word om te gaan maken als eindproduct. Ik had nog steeds het idee van een spel maken door het experiment met het kwartetspel. Als tips kreeg ik om een eigen religie of eigen mens te maken. Ook kreeg ik als tip om me te focussen op 1 soort mythe, dus niet van alle landen gecombineerd.

Later ben ik hier verder mee gegaan. Ik ben mensen gaan vragen van welke werelddelen/volkeren ze mythologische verhalen of personages kenden. Hieruit bleek, zoals verwacht, dat de Griekse/Romijnse, Noorse en Egyptische mythen het bekendst zijn, bij zowel mythe liefhebbers als niet liefhebbers. Aziatische mythe kennen de mensen meestal als ze al in de Aziatische cultuur geïnteresseerd zijn. Op basis van dit onderzoek heb ik gekozen om een Afrikaanse mythe te gebruiken voor mijn product. Deze verhalen zijn het onbekendst bij de meeste mensen. Mijn doel word dan ook om mensen kennis te laten maken met deze mythe en eventueel interesse te creëren.

Ik heb nagedacht welk spel passend is voor dit doel en hoe ik dat wil doen. Kwartet leek me niet geschikt na het eerste experiment. Monopoly kon ik ook geen passende vorm geven en bij Wie Ben Ik? is er juist vooraf kennis nodig om het te kunnen spelen, terwijl het doel is om die kennis te creëren. Vorige vrijdag kreeg ik als tip om te kijken naar het spel Weerwolven van Wakkerdam. Dit is een gezelschapsspel waarin de spelers een rol innemen en waarbij de onbekende moordenaar ontmaskerd moet worden. Ik zag hiermee wel een klik want er zijn goden binnen de Yoruba mythologie die overeenkomende kenmerken hebben als sommige rollen in het spel. Het idee is dan ook dat ik de spelers Yorubaanse goden laat zijn en dat zij de vermomde weerhyena’s moeten zien te ontmaskeren. Hiermee leren spelers de goden kennen, dit aspect is ook de kern van mijn interesse in mythologie.

Verkregen feedback

Het feedback na mijn presentatie was verdeeld. De ene docent geloofde wel in het idee, de andere niet. Ze waren bang dat ik teveel wilde, en dat een spel niet zou werken. Ook werd er aangegeven dat ze het leuker leken om weer een specifiek overeenkomend aspect uit verschillende mythen te pakken en daarmee te werken. Terwijl ik daarvoor te horen kreeg dat het beter was om me te specificeren op 1 mythen, waar ik het mee eens was. Want mensen kennis laten maken met veel mythen tegelijk is onmogelijk. Waar het op neer kwam is dat ik door middel van onderzoek en testen moest beargumenteren en bewijzen dat dit spel het doel zal bereiken.

Plannen

Het plan voor week 6 is nu om een prototype van het Weerwolven spel met goden te maken om dit uiteindelijk te testen met mensen. Uit deze feedback wil ik aanpassingen maken en nadenken over extra spelelementen om de ervaring rijker te maken. Tegelijk wil ik alvast onderzoek doen naar een eventuele visuele stijl voor de spelproducten die passen bij Afrika en de Yoruba.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *