Concept Dairy [1 t/m 4]

Week 1

 

Intro

Het onderwerp dat ik in de eerste instantie gekozen had is 3d motion graphic design. Dit is een vorm binnen graphic design dat gebruik maakt van bewegend beeld, en gemaakt is in 3d-software zoals Blender en Cinema4d. Dit wordt ingezet in verschillende werkvelden. Zo kan het hele abstracte kunst maken, maar het kan ook heel commercieel ingezet worden in onder andere reclamespotjes. Wat mij het meest interesseert aan dit onderwerp is vooral het proces en de technieken die gebruikt worden om de resultaten heel clean eruit te laten zien.

Feedback

Ik kreeg veel de feedback te horen dat mijn onderwerp op zich te algemeen is. Ik moet het meer zien als middel, dan als onderwerp. Verder gaat de fascinatie de goede richting in, alleen kadn het dus een stuk specifieker. Maar, dat is deel van het proces, dus ik moet ermee aan de slag gaan.

Moodboard & mindmap

Naar aanleiding van de feedback ben ik een moodboard gaan maken. De beelden heb ik gehaald uit o.a. video’s die ik online binnen dit onderwerp heb gevonden die mij erg inspireren.

Verder heb ik een mindmap gemaakt, om verder te specificeren.

De woorden die er naar mijn idee het meest uitsprongen surrealisme en simulatie. Dit in de zin dat er binnen bepaalde software, zoals Blender of Cinema4d, de mogelijkheid bestaat om dingen zoals zwaartekracht op eigen gemaakte objecten te simuleren. Deze gedachtengang heeft mij erg geholpen om bij mijn uiteindelijke fascinatie/onderwerp te komen, namelijk satisfying animatievideo’s.

Satisfying animatievideo’s

Satisfying animatievideo’s zijn meestal meerdere korte, kleurrijke video’s die in een perfecte loop worden afgespeeld. Ook komt het vaak voor dat er veel kleine video’s in een grote video worden gecompileerd, en dat is ook welke richting ik op wil voor mijn eindwerk. Deze video’s zijn zo vormgegeven en ontworpen dat er iets in gebeurt wat erg satisfying is om naar te kijken, bijvoorbeeld een blokje die perfect in een gat past. Naar aanleiding van de opdracht die we gekregen hebben heb ik een poster gemaakt, om mijn pitch te ondersteunen.

 

Week 2

 

Intro

Deze week ben ik begonnen met het experimenteren binnen mijn onderwerp, satisfying animatievideos. Al snel na het bekijken van de vele video’s die te vinden zijn op het internet kwam ik tot de conclusie dat er drie factoren waren die erg opvallen binnen de video’s, namelijk kleur, textuur, en gewicht. Kleur en textuur spreken voor zich, maar ik zal nog even verder uitleggen over gewicht. Er wordt namelijk binnen de video’s veel gebruik gemaakt van 3d-software waar het simuleren en animeren van bepaalde voorwerpen mogelijk is. Het is dus mogelijk om het gewicht van de voorwerpen die in de software zijn gecreëerd aan te passen, en dat kan op vele manieren. Je kunt dus voorwerpen heel erg zacht en bouncy maken, maar ook heel erg hard en statisch. Dit leidt in veel scenario’s tot het ‘satisfying’ effect.

 

Kleur

Om mijzelf bekend te maken in de software die ik voornamelijk wil gaan gebruiken binnen dit project, Blender, ben ik eerst aan de slag gegaan met het onderzoeken wat de kleur precies toevoegt aan de video’s. Het viel mij vooral op dat er gebruikt gemaakt wordt van felle kleuren en sterke contrasten.

 

Naar aanleiding daarvan ben ik aan de slag gegaan in het programma Blender. Ik heb mezelf aangeleerd om kleuren op objecten toe te passen. Ik heb gekozen voor twee felle kleuren, met een duidelijk contrast, zoals in de foto hierboven.

 

Textuur

Na kleur viel voor mij textuur erg op in de video’s. De texturen die gebruikt worden in de satisfying video’s simuleren erg realistische effecten. Naar aanleiding daarvan ben ik aan de slag geweest met textuur in het programma Blender;

Wat ik heb gedaan is een plat object textuur proberen te geven door middel van een enkele afbeelding. Die afbeelding, een plaatje van hout, heb ik ook omgezet in een normal map. Een normal map is een soort blauwe foto die diepte kan simuleren door sommige programma’s, waaronder Blender. Door middel van de orignele foto en de normal map heb ik eigenlijk met een statische, platte foto diepte en textuur gesimuleerd, wat te zien is door het licht die op het object schijnt.

Simulatie

Daarnaast kwam ik op het laatste wat mij opviel aan de video’s; namelijk de simulatie zelf. Na het inlezen van een aantal technieken kreeg ik de software een soort van onder de knie, na een hoop onsuccesvolle pogingen. Hieronder heb ik een still van een video die ik in de les laten zien heb.

 

 

Week 3

 

Intro

Deze week ben ik aan de slag geweest met de meer ‘unsatisfying’ kant van dit onderwerp, dus het directe tegenovergestelde.

 

Video

Ik ben begonnen door de elementen die ik in week 1 ontdekt heb om te keren, dus slechte/onaantrekkelijke/vloekende kleuren waarbij er ook slecht verlicht is, geen textuur, en een simulatie die niet realistisch is en daarbij ook niet satisfying is. Hieronder is een still van de video die ik in de les heb laten zien.

 

Feedback

Ik heb vooral de feedback gekregen om vooral te kijken naar ‘imperfecties’ in de software, zoals glitches en distoritions. Ook werd er mij verteld om met verwachting te spelen, zoals een bal die drie keer stuitert en daarna niet meer of chaos veroorzaakt. Ook moet ik beginnen met geluid.

 

Door een heftige privesituatie en meerdere corona-scares heb ik deze week niet veel op tafel kunnen zetten.

Week 4

 

Intro

Deze week heb ik besloten om door te zetten, ondanks meerdere dingen buiten school die het lastig maken. Daarom ben ik verder gegaan met de ‘unsatisfying’ simulaties.

 

De bal

Ik ben verder gegaan met de bal die in week 3 is behandeld. Ik wilde, op advies van de gegeven feedback, de glitches en imperfecties opzoeken binnen het programma. En dat was makkelijker gezegd dan gedaan. De software is ook gemaakt om dingen mooi en realistisch te laten lijken. Ik heb de bal laten opkrompelen in plaats van laten stuiteren, wat met verwachting speelt. Hieronder twee stills die het verschil laten zien.

 

 

 

Daarna heb ik een volgende interatie gemaakt, een bal die zichzelf platdrukt in plaats van stuitert (de bal was in eerste instantie hetzelfde als de eerste foto in deze week);

Daarna had ik de bal nog verder geitereerd, maar dat kwam op hetzelfde resultaat als week 3, dus daar ben ik niet op verder gegaan.

Daarna wilde ik meer varieren, dus ik ben verder gegaan met een kubus;

 

Op het moment dat de kubus de grond raakt krijg ik dit resultaat;

Voor mij was dit een goed voorbeeld van een glitch/imperfectie in de software, dus voor mij was dat een win.

Vervolgens heb ik verder geitereerd door een aantal kubussen te laten vallen, zoals ik in week 2 heb gedaan, maar dan vervolgens met de verwachting gespeeld door middel van een onverwacht resultaat geven. In plaats van dat de kubussen mooi op elkaar vallen schieten ze verschillende kanten op. Hieronder een still;

 

In de les van dinsdag heb ik dit voorgelegd en werd er mij verteld dat ik misschien in detail moet gaan kijken naar wat iets precies satisfying maakt en wat er gebeurd als ik dat weghaal. Naar aanleiding daarvan heb ik een video gemaakt die een aantal elementen binnen een satisfying video en voor een apart weghaalt. Die is hier te vinden. Ook wilde ik nog verder gaan met geluid, dus heb ik twee video’s gemaakt, eentje van de echte wereld, waar je een ei ziet breken zoals verwacht, die vervolgd wordt door een ei die ik zelf gesimuleerd heb die stuitert in plaats van breekt, met zelf gemaakte sound effects, die ik heb gemaakt door in een nat t-shirt te knijpen, wat een soort squishy sound effect geeft. Die video is hier te vinden. Ook heb ik twee eerder gemaakte video’s bewerkt met sound effects van het internet, die ik in de les heb laten zien.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *