Inleiding
Pleegzorg, een bekend onderwerp maar voor velen van ons een onbekend gebied. In ons land zijn er veel meer pleegkinderen dan beschikbare pleeggezinnen. Gelukkig zijn er veel gezinnen die zich wel hebben opgengesteld voor het helpen van een pleegkind. En daar is mijn gezin onderdeel van. Al bijna 10 jaar is mijn pleegzusje een onderdeel van mijn familie. Dit is een super toevoeging geweest met mega veel voordelen. Maar helaas komen hier ook nadelen bij kijken. Veel problemen, lastige situaties en gebeurtenissen waar wij ons niet eens bewust van zijn dat dat gebeurt in sommige thuissituaties. En op 1 van deze problemen wil ik inspelen. Namelijk de hechtingsproblematiek bij pleegkinderen. Bijna alle pleegkinderen hebben last van hechtingsproblematiek. Een slechte thuissituatie met weinig aandacht en liefde in de eerste levensjaren kan leiden tot het niet meer vertrouwen en dichtbij laten komen van mensen in de rest van het leven van een pleegkind. Elk pleeggezin wordt hier wel over geinformeerd, met nog 20 extra bergen aan informatie waar deze informatie een beetje in wegdwaald. Veel pleeggezinnen, maar ook de omgeving van het pleegkind, hebben moeite met deze problematiek. Met het handelen en het begrijpen van het pleegkind in sommige situaties. Daarom heb ik een onderzoeksvraag opgesteld, die gaat alsvolgt:
“Hoe kan ik de omgeving van een pleegkind, binnen de leeftijd 6-18*, bewust maken van de hechtingsproblematiek?”
*Ik heb voor deze leeftijdscategorie gekozen omdat een pleegkind vanaf zijn/haar 6e meestal in een stabiel gezin zit en tot zijn/haar 18e verplicht is om in een pleeggezin te zitten”
Context
De hechting van een kind vindt plaats al in de eerste maanden van het leven. Dit is dus een erg belangrijk proces. Als het kind in de eerste maanden een sensitief en responsief gevoel ervaren zorgt dit voor een goede hechting (ingevandeweegeblog, 2019). Bij pleegkinderen wordt dit gevoel nooit gevoelt. Dit zorgt dus voor een onveilige hechting. De negatieve aspecten vallen in het hoofd van het kind meer op dan de negatieve aspecten. In latere levensjaren uit deze problematiek zich bijvoorbeeld in claimend gedrag, het afstoten van anderen voordat zij dat doen, snel afgewezen voelen en manipulatief gedrag. De omgeving van het pleegkind begrijpt dit gedrag niet goed genoeg omdat het voor hen een onbekend gevoel is wt het pleegkind heeft (pleegouder.jeugdformat, 2019).
Figuur 1
Deze afbeelding symboliseert heel erg hoe lastig een pleegkind het vind om mensen dicht bij zich te laten komen.
Methode
Ik wil op verschillende manieren onderzoek gaan doen. Namelijk met de methoden, deskreserach, literatuur onderzoek, interviews en fly on the wall..
– Deskresearch: Deskresearch wil ik gebruiken voor het vooronderzoek. De eerste informatie vinden en en geheel beeld krijgen van wat ik wil en ga onderzoeken.
– Literatuuronderzoek: Om dieper op het onderwerp in te gaan wil ik gebruik maken van linteratuur onderzoek.
– Interviews: Ik kan vrij gemakkelijk in aanraking komen met jeugdzorg en daar veel info verzamelen over de hechtingsproblematiek.
– Fly on the wall: Thuis kan ik erg goed waarnemen hoe dit gedrag zijn gang gaat in een ‘natuurlijke habitat’.
Verwachtingen
Na onderzoek te hebben gedaan naar de hechtingsproblematiek bij pleegkinderen veracht ik de werking van deze problematiek te kunnen visualiseren. Hierna hoop ik een ceratieve manier te kunnen vinden om de omgeving van het pleegkind bewust te maken van de hechtingsproblematiek. Naast het bewsut maken wil ik ook een aantal tips mee geven, als ervaringsdeskundige ;).
Bronnenlijst
Invloed van hechting op ontwikkeling. (z.d.). Pleegouder jeugdformat. Geraadpleegd 4 september 2020, van
https://pleegouder.jeugdformaat.nl/pagina/invloed-van-hechting-op-ontwikkeling
Invloed van hechting op ontwikkeling. (z.d.). Pleegouder jeugdformat. Geraadpleegd 4 september 2020, van
https://pleegouder.jeugdformaat.nl/pagina/invloed-van-hechting-op-ontwikkeling
Figuur 1: #misbruikt Instagram posts (photos and videos) – Picuki.com. (z.d.). Picuki. Geraadpleegd 9 september 2020, van