Luna van Ravenhorst|Punk Cultuur

Concepten en feedback 
Ik heb verschillende concepten voorgelegd aan mensen uit de doelgroep.
Van deze mensen heb ik feedback gekregen, door deze feedback ben ik uitgekomen op het uiteindelijke concept.

Hier een van de verschillende concepten die ik had voorgelegd:

Een foto-tentoonstelling of -boek
Bij deze uiting wilde verschillende mensen portretteren. Op de ene foto zijn ze te zien hoe ze eruit zien in "normale" kleding en op de andere in punk kleding, met een punk uiterlijk. Dit wilde ik doen zodat je mooi de tegen stelling kan zien. 
Als feedback kreeg ik dat ik niet op deze manier de tegen stellingen hoefde te vertellen want dat kan ik ook aan je vertellen en dan gelooft je het ook wel.

Dus ik moest weer verder met het bedenken van een nieuw concept.
Na veel nadenken en verschillende dingen te proberen wist ik nog steeds niet goed wat mijn boodschap moest zijn.
Uiteindelijk na lang nagedacht te hebben is mijn boodschap geworden dat ik mensen wil informeren over de punk cultuur en daarmee hoop ik dat de mensen misschien minder snel vooroordelen hebben over deze cultuur.

Toen was de vraag hoe ga ik deze boodschap vertellen. Er kwamen een paar ideeën bij mij naar boven, een stop motion maken of een animatie maken. Met stop motion had ik al vaker gewerkt maar een animatie maken was een hele nieuwe techniek voor mij. Als feedback op deze ideeën kreeg ik dat ik mezelf moest gaan uitdagen
en voor iets moest kiezen wat ik nog nooit gedaan had. Dus ging meer onderzoek doen naar animatie en hoe deze zijn ontstaan en hoe ze werken. Na veel met Adobe After Effects geoefend te hebben 
bleek dit toch niet iets voor mij te zijn.

Ik moest weer een nieuw concept verzinnen. Al snel kwam daar uit een game maken, in Unity.

Om hier mee te starten moest ik eerst de beginselen leren van Unity. Ik heb video's gekeken van Brackeys (bron 1). Eerst ben ik begonnen met het namaken van de video uit bron 2. Hierin leerde ik hoe je een ondergrond kan maken, spelers in kan voegen en hoe ik animaties kan laten werken. 
Ook leerde deze video mij hoe je fysieke aspecten op je speler en ondergrond kan toevoegen.  

Daarna ging ik verder met het maken van een zelf bedachte ondergrond. Zorgde ik ervoor dat mijn speler weer was toegevoegd en alle fysieke aspecten goed stonden in gesteld. Daarna ging ik een video van Brackeys kijken waarin hij uitlegt hoe je je speler kan laten bewegen (Bron 3). Dus je speler naar voren en achter te laten bewegen en te laten springen.
Ik heb alle stappen uit de video gevolgd en kreeg het voor elkaar om de speler te laten bewegen. 

Nu kon ik dus de speler laten bewegen over mijn ondergrond, wat alleen nog niet lukte was dat de camera de speler volgt als deze beweegt. Dit is erg belangrijk anders kun je de game niet spelen. Door de video uit bron 4 te kijken heb ik geleerd hoe ik ervoor zorg dat het beeld van de game meebeweegt met de speler. 

Verder zijn er nog verschillende andere videos die ik wil gaan kijken en toepassen in mijn game. De videos gaan over hoe je een Progress bar (bron 7)en een Health bar (bron 5)kan instellen. Of hoe je een vijand toevoegt in je game (bron 6)

Naast dat ik moest weten hoe alles in Unity werkt moet ik ook een verhaallijn maken en spelers ontwerpen. Hier ben ik meer begonnen. De verhaallijn ga ik duidelijk maken door een storyboard te maken, hier in worden de grote lijnen van het verhaal weergegeven. De spelers ben ik aan het ontwerpen in illustrator. Per fase gaat de speler er anders uitzien dus er moeten verschillende versies van de speler komen.


Bronnen
Bron 1: Brackeys. (2012, 23 december). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/user/Brackeys
Bron 2: How to make a 2D Game in Unity. (2018, 8 juli). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=on9nwbZngyw 
Bron 3: 2D Movement in Unity (Tutorial). (2018, 15 juli). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=dwcT-Dch0bA
Bron 4: 2D Camera in Unity (Cinemachine Tutorial). (2018, 9 september). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=2jTY11Am0Ig&t=409s
Bron 5: How to make a HEALTH BAR in Unity! (2020, 9 februari). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=BLfNP4Sc_iA
Born 6: 2D PATHFINDING - Enemy AI in Unity. (2019, 2 juni). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=jvtFUfJ6CP8
Bron 7: How to create Progress Bars in Unity. (2019, 3 juni). [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=J1ng1zA3-Pk

Een gedachte over “Luna van Ravenhorst|Punk Cultuur

  1. Leuk dat je nog meer verdiept in punk. Punk draait niet alleen om het de kleding, er zit veel meer achter dan alleen het uiterlijk. Het was een stroming van mensen die zich verzetten tegen de maatschappij. Misschien zou je de beweegredenen van deze subcultuur beter in beeld kunnen krijgen voor anderen?

    Animatie is gaaf om te leren. Ik heb er ook wat jaren ervaring mee. Misschien is After EFfects niet het juiste programma om mee te beginnen. Dit kan namelijk best veel vragentekens opwekken omdat het best een ingewikkeld programma is. Het wordt ook niet alleen gebruikt voor animaties. Misschien zou je nog kunnen kijken naar een gemakkelijkere instap wat animatie betreft. Adobe Animate is bijvoorbeeld een programma speciaal gemaakt om animaties te maken, ik vond dit een stuk makkelijker om te leren dan After effects. Mocht je je nog bedenken en toch willen experimenteren met animatie is dat zeker een aanrader!

    Een hele game maken is best een groot project. Wel gaaf om te leren! Heb je ook foto’s van hoe het er nu uit ziet? Ik ben best benieuwd naar de karakters bijvoorbeeld.

    Opmaak van je blog ziet er mooi uit maar is niet helemaal functioneel. Ik moest handmatig opzij scrollen om alles te kunnen lezen.

    Ga zo door!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *