Week 7 “Geluk”

De feedback van Caro, om het olievlek effect echt te ervaren, heb ik meegenomen. Dit bracht mij op 2 nieuwe ideeën om het filmpje weer te geven.

Afbeelding 1: ruimte vol met displays waar mensen rond kunnen lopen. Wanneer mensen in de ruimte lopen, gaan er steeds meer displays aan waar het filmpje op wordt afgespeeld.
Afbeelding 2: VR scherm. Hoe meer mensen er voor het scherm er naar aan het kijken zijn, des te meer filmpjes er worden afgespeeld. (hoe meer mensen het zien, hoe meer mensen er beïnvloed worden)

Deze twee ideeën heb ik voorgelegd aan mijn leerteam. Het VR scherm in Hoge Catharijne had de voorkeur. Dit idee vonden mijn teamleden het interessantst.

Dit idee bracht wel wat vragen naar boven. Want hoe zorg je er nou voor dat mensen er daadwerkelijk naar gaan kijken? Gedragsverandering is hier een heel belangrijk onderwerp. Via Juri heb ik contact kunnen opnemen met Peter van Venderloo. Hij is oprichter van WeThePeople. Peter werkte bij JWT Amsterdam, Roorda Reclamebureau en Tabula Rasa. Daarvoor gaf hij bij de Rijksvoorlichtingsdienst leiding aan de campagnes van de rijksoverheid. Hij stond aan de wieg van de Bobcampagne en is de initiatiefnemer en grondlegger van de campagne Nix18. Peter schreef mee aan Nieuwe wegen in overheidscommunicatie, een boek over gedragsbeïnvloedende communicatie op basis van wetenschappelijke inzichten. Hij is gastdocent aan de universiteiten van Utrecht, Groningen en Amsterdam.

Feedback Peter van Venderloo:

Op het egoïsme ingaan is misschien te moeilijk. Het kan weerstand oproepen omdat het als een conflict in de oren klinkt. Mensen willen goede daden zien als iets dat ze voor een ander doen. Je kan het beter laten zien dan zeggen. De dankbaarheid laten zien werkt beter.

Geluk werkt twee kanten op, interessant om daar iets mee te doen. Leuk als mensen het inderdaad kunnen doorgeven

Gelukspoppetje erg leuk idee. Het gelukspoppetje is als het ware een gelukssymbool voor samen gelukkig worden. Waar kom je het tegen? Misschien in een cadeauwinkel. Mensen kopen dan het poppetje ipv een boekenbon.

Maak een karaktertje voor het poppetje. Hoe sympathieker, hoe beter het werkt. Poppetje moet geïntroduceerd worden. Misschien is het interessant om het poppetje als de hoofdpersoon te maken. De held in het verhaal.

Campagne: Probeer een sterke campagne regel (slogan) te bedenken, waarin het idee wordt samengevat. Mensen moeten iets onthouden: de naam.

 

Feedback caro en juri:

Test het poppetje uit, hoe weet je of het werkt? Caro gaf de tip voor het epicurisme (grootste streven om gelukkig te worden) Je moet zorgen voor je eigen geluk.

 

Feedback Peter Zeehandelaar:

Epi leuke naam en leuk dat het een verband heeft met het geluk. Je moet wel in 1 of 2 zinnen kunnen uitleggen waar de naam vandaan komt.

“geef een ander een epie en wordt zelf ook happy”

Gewoontes doorbreken is lastig. Het maakt het makkelijker voor mensen om eerst wat te doen. Wat goed bij je idee aansluit. Simpel en leuk om een daad voor een ander te doen.

Je kan ook kijken om een serie poppetjes te maken, zodat mensen kunnen kiezen.

Film: probeer zonder voice over en met en kijk wat er beter werkt.

 

Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om net zoals Peter van Venderloo zei, er een cadeautje van te maken dat mensen in een cadeauwinkel kunnen kopen. Het filmpje gaat ook meer gericht worden om het doorgeven (slinger) dan op het besmetten (olievlek).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *