Research protocol
(Geschreven op 11-9-2020)
Hoofdvraag
Hoe zorg ik voor een prettige virtuele sociale leeromgeving voor 8 tot 16 jarige die door de coronacrisis thuis moeten werken?
Inleiding
Ik ben van kleins af aan gefascineerd door games. Zowel op de computer en console. Van de vroege lego games van de jaren 90 tot de nieuwste Call of Duty van dit jaar. Door behulp van videogames ik heb bijvoorbeeld de Engelse taal kunnen leren en vrienden gemaakt die na jaren nu ook mijn beste vrienden zijn.
Om hiermee een game te kunnen ontwerpen waarbij je leren/schoolwerk kan integreren in een game om zo de lerende spelend en actief bezig te houden om zo beter lesstof te kunnen opnemen.
Er moet eerst een basis gemaakt worden om zo vervolgens de game langzamerhand te kunnen uitbreiden. Voor het project wordt nu de focus gelegd op de singelplayer. Hierbij ben je de enige die aanwezig is de kamer. Ik heb hiervoor gekozen omdat het best veel tijd in neemt om de basis te leggen. Mocht er eventueel nog extra tijd zijn kan er gewerkt worden aan de multiplayer.
Figuur 1 In dit figuur wordt er gewerkt aan een kamer. Dit is een voorbeeldlevel uit de tutorial van Unity
Context
Ik heb de keuze gelegd op een doelgroep van 15 – 22 jaar. Aangezien deze doelgroep zeer fanatiek gamed , Deze doelgroep zit voor grotendeels nog op school en zit op een studie op MBO, HBO of Universiteit. Deze zijn ook vooral bezig met “Zijn nog erg op zoek naar zichzelf. Wie ben ik? Wat wil ik? Waar hoor ik bij?’” (Rijksuniversiteit Groningen. (2020, 17 april). Sociale ontwikkeling van jongeren.)
Voorlopige aanpak
De voorlopige aanpak van de gang van zaken is al volgt. Er wordt wekelijks gebouwd aan het spel in de Unity Engine. Er moet eerst een basis gemaakt worden (Het bewegen van een karakter). Daarna kan er verder uitgewerkt worden met het maken van kamers een menu en de verdere details van de game. Zolang de basis er is kan er verder gewerkt worden aan verdere functies en details.
Met behulp van tutorials en cursussen wil ik mijn kennis opdoen om zo tot een eindresultaat komen. Mocht ik vast te komen zitten kan in gebruik maken van het Unity form. Deze is gemaakt voor de engine waardoor ik hopelijk snel op weg kan.
Daarnaast kan ik gebruik maken van assets (onderdelen) waarmee ik de game kan aanvullen met meer detail. Want hierin zitten basisspullen om bijvoorbeeld animaties te maken/aanpassen of een meubel voor een scene/kamer.
Methode
Ik wil eerst een algemeen plaatje krijgen over gamedesign in het algemeen. Zo kan ik een basis leggen voor mijn grondwerk en ontwerpkeuzes die ik moet gaan maken door dit proces. Dit doe ik met behulp van deskresearch.
Wellicht dat er ook interviews worden gedaan met personen die ervaring hebben in de game industrie op het gebied van socializen en multiplayer. De gekozen game engine is Unity wegens zijn vele tutorial en beginnerscursussen. Op basis van de deskresearch wil ik gaan starten met designs en de basis van het maken van het spel. Daarnaast wil ik wekelijks een doel stellen om tot een eindresultaat te komen. Zodat ik stap voor stap probeer te groeien in mijn kennis en kijken ik de druk wel aan kan.
Bronnenlijst
- Rijksuniversiteit Groningen. (2020, 17 april). Sociale ontwikkeling van jongeren. https://www.rug.nl/research/department-of-sociology/research/research-themes/social-development-young-people \
- Stefyn, N. (2019, oktober 13). What is Game Design and How to Become a Game Designer. cgspectrum. https://www.cgspectrum.com/blog/what-is-game-design
- Stefyn, N. (2019, 24 oktober). How Video Games Are Made | The Game Development Process | https://www.cgspectrum.com/blog/game-development-process