Het vervolg van een muziekcafé getransformeerd in een 2020 hip en spetterend vrolijke vormgeving. Hier volgen vier weken waar ik mijn proces en leermomenten aanprijs. Ik moedig je aan om al mijn experimenten, geluidsfragmenten en design elementen van dichtbij te bewonderen.
Deze week begin ik met een welbekende noodopdracht van Tom Postmes, hoogleraar sociale psychologie in Groningen.
Een vliegtuig maakt een noodlanding en breekt in drie
stukken. De cabine vult zich met rook. Alle inzittenden
realiseren zich: we moeten hier weg. Wat gebeurt er?
- Op Planeet A vragen de inzittenden elkaar of ze in orde
zijn. Personen die hulp nodig hebben, krijgen voorrang.
Mensen zijn bereid hun leven te geven, zelfs voor
vreemden. - Op Planeet B is het ieder voor zich. Totale paniek breekt
uit. Er wordt geschopt en geduwd. Kinderen, ouderen en
mensen met een handicap worden onder de voet gelopen.
De vraag: op welke planeet leven we?
Nouja het spreekt voor zich. Het antwoord is toch A. Hoewel Postmes elk jaar hetzelfde heeft uit te leggen want toch kiest 97% van zijn studenten voor optie B. Juist als totale paniek, rampzalige ondergang en oorlog ter sprake komt: het beste van ons naar voren komt. Ik hoop daarom dat mijn nieuwe kans om een ‘real-immersive ontwerp’ het beste en idealiter laat voelen. Tot op de expo op twee december!
Ten eerste heb ik feedback opgehaald van mijn oud-docenten en een expert. Dat mijn muziekcafe DvDdowie een gevoel van: bombastische energie, rijkheid van ectasie en plezier met een aangeboden koud biertje. I drink, therefore I act upon my guilty pleasure: bring back them swinging 80s.
Caro | Juri | David Heemstra |
-denk goed na over vormgeving
-geluid en gebruik van the five senses maakt het dat je iets gaat voelen en ruiken -probeer het groots te uiten -eenheid aan een passende layout en gevoelige kleuren die de bezoeker wil meegeven
|
-het moet een duidelijke boodschap uiten
-denk na over hoe je een bepaalde sfeer wil neerzetten -welke rol krijgen de vhs banden -wat is de organisatie a-la gedachtes en hoe breng je die over na een publiek
|
Ik verwacht vooral dat je nadenkt over de verhouding die je producten hebben in de toebehorende setting. Daarnaast is muziek van groot belang. Ook hoort het biertje een soort rendezvous van alles bij een te brengen.
Is het mogelijk om de videobanden nog een sterkere rol te geven? Vooral omdat voor je doelgroep het een heleboel nostalgie oproept. Ik geloof dat je hier het beste met die mensen in gesprek kan gaan.
|
Logo’s: restyle, recopy & re-everything
Aangezien ik in de vorige keer flink wat moodboards heb gemaakt wist ik al met welke kleuren en stijl passend bij het muziekcafé zou zijn. Ik ben gegaan voor een ‘lighthearted, pop-flavoured en sweet’ impression. Namelijk ik wil dat het gezelschap zich luchtig en
Logo 1.0: de halo en lightening bolt
Logo 2.0 surfboard en lightening bolt
Feedback van Saskia van Rossum
Athaya Putri
Ralph Kit
Floorplan
Een mini 3d model van de verwachte opbrengst van het muziekcafé. Waar plaats ik de stereo, wanneer start de beamer en waar gaan de videobanden naartoe?
Mencia Mendes
I like the idea of the black and white tiles. The poster is a little minimalistic and too white to add to to the atmosphere. Furthermore lights look interesting and I’m excited to see it in colour.
Athaya Putri
I think preferable I would like to see more colours and brighter pop (up)s and have extra probs like rollerskates, food and decorations.
Emma van Meel
Het is nog super onduidelijk. Gebruik minecraft of een ander 3d model om de sfeer beter neer te zetten. Verder kan ik geen verschil tussen de tafel of beamer van dichtbij zien.
Misschien toch tijd voor de muziek (aanwinst)
Hier is de eerste versie van de mix die je bij binnenkomst zou horen ’80s renovate & innovate’ muziekcafé. Ik ken echter een jongen Boris Uitham die draait op de IBB die mij tips, show down en met mij om de tafel gaat zitten. Om te zorgen dat dit fragment beter in elkaar zit en soepeler wordt.
Bier: het begin, proces en de smaak testen
Tada met Paps Nash aan de slag. Bij bier kies je voor een variant waar je water aan de kook brengt met 120 (graden), je voegt de hops toe en laat dit sudderen voor 20 minuten. Grain bags kan je ook toepassen deze bestaan uit roasted malt, barley of (beer)grains.
Hier vormt dus een bruin-gelige kleur. Niet bepaald een vieze kleur maar nog niet drinkbaar. Het belangrijkste hier is dat je de malt (yeast) toevoegd en ruimte laat voor de bittere hops. Uiteraard moet de temperatuur naar beneden en dit kan ruim 1.5 u duren.
Wat dan volgt is de fermentatie. Dit duurt 14 dagen en door een klein pipetje bovenop vormt zich geen gas. Dit is belangrijk want bier heeft de opbouw nodig om het gist te activeren.
Hierboven zie je het resultaat van de lager hops met een crispy gele kleur. Kleurt vrolijk in de ochtend zon. Om het malt en de water in elkaar te laten mengen gebruik je hier +/- 67 graden voor.
Uiteindelijk is het resultaat erg drinkbaar en lekker. Hier zie je een ale: oranje romig en rechtsonder cider (berry-flavoured) en een heleboel andere bier soorten.
Plannen voor aankomende week 2: theorie herlezen over hoe maak je een ervaring vindingrijker en verder met het opbouwen van de ruimte. Hiervoor is licht en vormgeving (zoals passend in de stijl van de logo) de kern van wat ik verder ga ontwikkelen.