Premisse
Een locatie is meer dan een fysieke gestalte, het roept herinneringen op en kan dienen als een gezamenlijke ervaring. Waar mensen zich dichterbij en verbonden voelen in alle jaren van dienst.
(Wijk aan Zee, 2020)
Synopsis
Bij upcyclen komt het woord videotheek niet zo snel van de lippen vandaan. Als ik de jaren 80 noem gaat je hoofd volop in extase kleuren en krijg je melodietjes van bands in je hoofd. Precies wat maakt dat een ruimte of tijd zoveel kan oproepen?
Voor mij is het opzoek gaan naar wanneer stopt onze fascinatie van nieuwe producten? Een product kan in dit geval ook een soort koestering van persoonlijke fascinatie zijn. In dit geval: ja ook een fysieke locatie kan ook begonnen zijn dat het bruikbaar en memorabel moest blijven.
- Wat maakt de ervaring voor jou fijn?
- Wanneer kan muziek en kunst een gezamenlijke boodschap kan overbrengen?
- Hoe creëer je het gevoel dat je terug bent in de jaren 80?
- Wanneer is een ervaring compleet als je het verleden samen het heden mengt?
- Hoe komt het dat door een ervaring van vroeger je daar nieuwe gevoelens en denkactiviteit te weeg brengt?
Ooit ben ik dit project begonnen door te kijken naar unicorn bedrijven en winst modellen. Dan daarna trends en timelines en wat doet een ervaring van vroeger nu met ons? Daarop ga ik mijn (dummy)experimenten en design thinking skills voor inzetten. Hoe krijg ik de bezoeker zo ver dat een ruimte van vroeger ook gerecycled en herdacht wordt naar een nieuw doeleinde?
CONTEXT, SCOPE, DEFINITIE
“Op welke manier kan ik de vroeger gebruiken waar bepaalde activiteiten en doelstellingen herleiden om een herboren gevoel aan te wakkeren?
In dit scenario is het mogelijk om nog vrij een tijdsperk uit te kiezen. Waar ik een pop-up, campagne of guiding principles kan voorbouwen. Omdat het meer een bouw(project) is materiaal en inrichting van de spullen leidend voor hoe mensen zich voelen.
Kan ik door middel van een ruimte inrichten een ‘immersive’ ervaring en het projecteren van een tijd die mijn doelgroep iets aandoet? Bruce Mau zegt daarover ‘if history was like more than science would it predict the future’. Hier wordt aandacht gevraagd om het illustreren van een tijdperk zo goed, kwaad en nauwkeurig bij te houden.
- scale for impact
- quanitify and visualise seeings is believing
- rise above the noise
- design the difference not the object (Bruce Mau: 24 principles of change)
En zo ging ik verder met mijn plan voor Studio Seminar: Een ruimte in kaart brengen waar feeling en ‘believing’ de boventoon zijn. Door verschillende kunstenaars, historische schrijvers en graphic design te bekijken kan ik een eigen beeld maken. Om zo mijn deelvragen en hoofdvraag van fascinatie vorm te geven.
- Op wat voor manier krijg bij de doelgroep een gevoel die vraagt om verbinding en aan een fijne tijd doet denken?
- Welke inspiratie doen voelen naar een goede tijd die herleeft kan worden?”
- Hoe zorg ik ervoor dat iemand met hele zijn hart en intrinsieke waarneming mijn ervaring als echt beschouwd?
Is in ons bestaan de aandacht voor een fijne tijd van vroeger altijd nog aanwezig. Tot hoever kan ik deze ervaring en gedeelde gevoelens naar buiten brengen? Wat betekent vernieuwing voor ons en hoe kan ik genoegen nemen met de technologie om ons heen? Tot welke afstand is het creëren van een gezamenlijke ervaring een vloek of zegen?
Ik ga de mensen prikkelen en het concreet maken van een gevoel uit het verleden. Zodat het meer dan een schim van vroeger is maar ons opgewekt laat doorleven.
MOST RELEVANT KNOWLEDGE
Om ons heen gebeurt veel. Een vriendin van mij de Thaise Nat Putal stuurde mij twee kunstwerken. De ene was twee mannen in lokale kleding (gemaakt met het stippen van verf en dat zorgt voor zachte gezichtsuitdrukkingen).
Daarnaast stuurde ze een artikel over AI, de rol van google en met de veranderde industrie waar zij ook heeft te maken. “Technology is a huge resource for many people to go through and find what you need. I create my art based on way my study Industrial Design has us look at human factors and rely heavily on research.”
Wat ik samen vind gaan met mijn onderzoek dat iemand Iemand zoals Greta Thunberg en Marjan van Aubel zijn voorbeelden van ‘Changing their travel patterns and solar democracy using the power of design’. Op cultureel, economisch vlak en natuurgebied is de quality van design lineair met de quality van life. Hierover schrijft Damien Hirst to use our eyes as decision maker for transforming the world from ‘opaque to transparent’.
Fig 1.0 compilatie van het hele project en inzichten.
AANPAK EN MIDDELEN
Ik heb onderzoek gedaan door middel van interviews, deskresearch, literatuur gelezen, expert interviews en usability testing. De feedback momenten gedurende het project van pers, docenten en professionals en de pitch hebben mij geholpen.
Inmiddels heb ik filmpjes gekeken, (wetenschappelijke) artikels, Instagram accounts afgegaan en hoofdstukken gelezen om hoe ik mijn ruimte kon inrichten. Ook wilde ik meer weten hoe je gevoelens kan aanwakkeren en doen inspireren.
Mijn muziekcafé vraagt om het plaatsen en indenken om hoe ik al mijn creativiteit en onderzoek in kwijt kan. Van de doelgroep wilde ik het upcyclen van een gouden (oude)tijd naar een nieuwe bestemming.
PROCES
Toegevoegd is mijn filmpje voor de pitch waar ik vrij snel al op inging op emotie en kleurrijke bewegingsmateriaal. Een camera die ‘panned’ en shots gevuld met warme gloed. Ik roep hier voor een gevoel van samenhorigheid. Een zoektocht waarin ik de doelgroep een ervaring doe oproepen.
Fig 2.0 Filmpje van mijn research proposal.
In mijn onderzoek ga ik mensen van 50-65 jaar onderzoeken. Een brede doelgroep die zich al heel wat (werk)jaren achter de rug heeft. Omdat dit alle klassen in de maatschappij betreft aan welke speeltjes van technologie geven zij geld uit? Wat hebben de ouderen weer doorgeven aan hun kinderen? Welke waardes hechten zij aan het kopen van producten?
Vervolgens is leefstijl en het kopen van materiele producten erg 2020. Een unicorn bedrijf kan exponentieel groeien door op de juiste manier haar dienst aan te reiken. De mens is nog lang niet vastgeroest en heeft zeggenschap waar zij geld aan willen uitgeven.
Fig 3.0 Nonnen in Myanmar (zelf geschoten en bewerkt)
- Wat is het laatste product dat je hebt gekocht?
- Wat is je beste koopje?
- Hoeveel geld zou je uitgeven voor een mobieltje? (aan klasgenoten)
Uit een jong iemands perspectief is het hebben van verandering, schuren en activeren iets leuks. Namelijk het leven duurt lang en je bent opzoek naar iets wat wel jouw aandacht vasthoudt. Terwijl naarmate de leeftijd vordert (en je minder verjaardagskaarsjes krijgt) lijkt het leven een patroon te worden. Als ik diep moet graven naar wat mij fascineert zijn het zoektochten en omgevingen waar men vertoeft. Ik denk dat Floortje Dessing die mensen opzoekt in een simpel en nomadisch en grenzeloos bestaan erg enerverend is.
Nu heb ik bij die vragenlijst nog geen compleet beeld van hoe mensen consumeren. Vandaar dat ik geïnteresseerd ben ik hoe vrijblijvend, afkerend of ambitieus men is voor nieuwe producten. Vanwaar deze interesse en waar stopt die precies? Tot welke afstanden gaan we om iets te kopen, ervan wegblijven of juist bewaren? Wat maakt dat de ene meer groeit in het werkbestaan of maatschappelijk iets betekent. Waar houdt de economie en culturele druk mee op? Die vraagstukken eisen nieuwe producten en zodoende dat de mens zich ondersteund voelt en kan vinden in een bestaan waar geld, traditie en fascinatie de boventoon houdt. Voor mij de zoektocht ‘making sense in the digital world’ en het aanpassen van de mensen in de veranderende maatschappij.
Fig 4.0 Doelgroep en het respons daarvan
Door middel van het bekijken van de doelgroep en de respons. Is data al vaker ter discussie zoals Data is Beautiful, htwins.scale en knowledge is beautiful. Want om een compleet onderwerp of thematiek samen te vatten is lastig. Want er valt zoveel te observeren en dingen van af te lezen.
Daarom heb ik sturing nodig van wat experts nodig. Ik heb me ingelezen op de heer Victor Goossen en Jane Mcgonigal en zelfs Pieter Hoff waar ik nieuwe trends kan plotten en inlezen.
Fig 5.0 poster over wifi router en zonnepanelen.
Fig 6.0 timeline gebaseerd op David Chaum
Fig 7.0 kunstwerk met kleur en plaatje kopiëren.
David Chaum gebruikt een grafiek om ‘human culture’ te verwerken. Ik heb deels mijn tijdslijn hierop gebaseerd. Nadat ik deze taaie informatie had doorgespit (want 4 wetenschappelijke bronnen en een keuze maken van welke producten je wil toelichten) is best houterig. Ben ik in mijn dummy meer gaan kijken naar kleur, films en vormgeving voor inspiratie.
Wat ik eigenlijk hiermee concludeer is dat ik een plek/bestendig ding nodig heb om mijn ideeen te printen. Dit kan door middel van een mural/muur, ruimte of kunstwerk? Hier heb ik vragen opgesteld.
Gevoelsmatig
- a) Welke design principe van Bruce Mau
- b) Wat voor magdiel lopez kunstwerk ga ik namaken zoals in week 3?
- c) Hoe analoog of digitaal ga ik?
- d)Maak ik juist een kleurenpalet zoals beyond the black rainbow?
Layout
- a) Is text belangrijk?
- b) Welke tech voorwerpen komen erin voor?
- c) Wat is de duidelijke expressie wat ik ga maken?
- d) Hoe ga ik mijn boodschap op kunstzinnige en wereld verbeterd manier naar voren brengen?
Overig
- a) Ga ik gereycled materiaal gebruiken?
- b) Ga ik me focussen op zoom in methode zoals Marjan van Aubel?
Omdat ik ook onderzoek heb gedaan naar de volgende bullet points. Wil ik nog wat visuele uitignen toevoegen. Namelijk het idee dat de jaren 80 in een revamped 2020 jasje worden. Het ontwerp kan op a4 formaat, hout blok en pictogram.
- Muren (berlijnse muur, de chinese muur, iron curtain en Trump’s muur to Mexico
- Geschiedenis op visuele wijze (met infographics) particularly de stijl van Magdiel Lopez
- Growth hacking, manipulation vergelijkbare wijze hoe bedrijven ons aan pakken (tool based, doa’s snowballing effect, synthesis effect, van leadership naar platform economy, deconcentrations vs decentralisation en blockchain tech)
- Affect heuristiek door gevoelens de boventoon te leiden (rationele gedachtes minder in gebruik)
- NUTS – institutional breakdowns normative en analytical functional regions: hoe verdeel ik een stuk land en welke powers krijgen hier de uitvoerende taak (Levels 1,2 zoals Sweden en in Netherlands)
Fig 8-11 Een uiting, bewerkte foto en feedback opgehaald.
Anne ruth feedback:
Ik had ook eerder gekeken naar hoe mijn bier samen kon gaan met een platenspeler. Maar die zijn al zo degelijk ontworpen dat er geen aanpassingen meer nodig zijn. Dat had ik ook ter midden met hoe ik de moodboards / style esthetisch zou uitprinten. Andre Oerlemans en David Heemstra bieden hier perspectief op.
Wat denk je wat de lange termijn impact is die corona met zich meebrengt voor de creatieve sector?
André: Dat is een lastige. Aan de ene kant kunnen artiesten, kunstenaars, podia, musea etc nauwelijks het hoofd boven water houden en is het nog maar de vraag of ze de crisis overleven. Dat zorgt ongetwijfeld voor een enorme schifting. De overblijvers zullen het daarna druk krijgen omdat mensen, eenmaal gevaccineerd en vrij, alle tijd willen inhalen, dus ook op het gebied van cultuur en uitgaan.
docu inrichting muziek cafe mood
empy – Empathy map Muziekcafé!
Caro | Juri | David Heemstra |
-denk goed na over vormgeving
-geluid en gebruik van the five senses maakt het dat je iets gaat voelen en ruiken -probeer het groots te uiten -eenheid aan een passende layout en gevoelige kleuren die de bezoeker wil meegeven
|
-het moet een duidelijke boodschap uiten
-denk na over hoe je een bepaalde sfeer wil neerzetten -welke rol krijgen de vhs banden -wat is de organisatie a-la gedachtes en hoe breng je die over na een publiek
|
Ik verwacht vooral dat je nadenkt over de verhouding die je producten hebben in de toebehorende setting. Daarnaast is muziek van groot belang. Ook hoort het biertje een soort rendezvous van alles bij een te brengen.
Is het mogelijk om de videobanden nog een sterkere rol te geven? Vooral omdat voor je doelgroep het een heleboel nostalgie oproept. Ik geloof dat je hier het beste met die mensen in gesprek kan gaan. |
Keith Haring en Bruce Mao zijn toffe voorbeelden van hoe je design naar een hoger element kan brengen. Ik heb hier veel aangehad en geleerd om strakke lijnen te gebruiken. Want daarmee is mijn logo ontwerp ook nog geavanceerder meegeworden. Iets wat Ralph Kit ook beaamt: De kleuren, vorm en grote zijn prima. Denk aan gebruik van contrast en ander font om het logo nog sterker over te laten komen.
Fig 12. Links eerste versie, rechts de final product.
Door middel van het bijwerken van mijn posters. Heb ik gekeken naar balans en een collage feeling die David Carson ook heeft. Carson is een oude surfer/graphic designer en enthiousiast voor old school eshetica. Ik heb hier volop geëxperimenteerd.
Ook wilde ik iets meer theorie en feedback van anderen gebruiken. Door het maken van een empathy map en actief rondvragen aan Saskia, Mencia, Athaya en Boris kon ik hier mee aan de slag.
Fig 13-19 het bijwerken van tafelkleed en dummy experimenten.
Hier onder zie je het bijwerken van de muziek en remixen. Ik heb ook ontwerpen voor kartonnen lamp toevoegd. Dan zie je arduino lichtshow. Ik ben van plan om deze led strip ook te gebruiken in de schouw. Verder vind ik de geknutselde kartonnen lamp en de decoratie (gemaakt uit papier) ook gezellig.
Uiteindelijk is het gelukt om een ruimte te vinden waar ik mijn lampjes, kunst materiaal en bier sfeervol kan plaatsen. Ik ga twee december het groots opbouwen. In ieder geval ciao en proost op deze maandag!
CONCLUSIE EN EVALUATIE
Wat ik in deze vier weken anders heb gedaan is gerichter naar een eindproduct te werken. Omdat dit een herkansing is en dit vraagt om het reflecteren op de vorige eindsprint. Hier had ik nog te veel uitingen en open antwoorden dat ik mijn pop-up DVDdowie niet van de grond af kwam.
Integendeel is er nu Beyond Bowie. De grote broer (new & exciting) die wel stevig op zijn pootjes staat. Mijn visie was altijd nog vrij en gaf beweging aan dat het vooral een ervaring moest blijven. Geen gedoe met rechte lijnen maar juist bewegingsvol en artistiek en gekleurd. Dit zie je terug in het geschilderde doek, de lampjes die volop rood en geel kleuren en het zelf brouwen.
De feedback die ik van medestudenten kreeg en professionals hebben mij geholpen om tot de kern te blijven. Namelijk het is een herinnering van vroeger in een 2020 jasje. Dit is dat mijn onderwerp: design feeling en creativiteit samengaan.
Vooral in de laatste weken zorgde het ervoor dat ik ging kijken naar wat heeft de ruimte nou echt nodig. Het weglaten van vloerbedekking en het printen van A2 posters biedt perspectief. Ik heb in de vorige Johari’s gehoord te kregen dat ik meer moet focussen. Daarom ben ik gaan nadenken over wat ik wil communiceren. Het doel was biedt de bezoeker een ruimte waar zij kunnen terugblikken en een fijne tijd kunnen beleven.
Toch blijft mijn hoofdvraag wanneer stopt onze fascinatie met nieuwe producten deels onbeantwoord. Want zodra we ouder worden zijn externe prikkels minder van belang. De diensten en activiteiten die we met anderen beleven is van korte duur. In de toekomst veranderd ons genot in nieuwe vormen. Tijdens dit project ga ik concluderen dat een ruimte veel meer dan een broedplek van warme herinneringen is. Maar dat de hunkering van wat doe ik nu met mijn tijd. Mij heeft geïnspireerd om te kijken hoe we een goede en oude tijd kunnen herontwerpen.
ENGLISH SUMMARY
For some of us music and good alcohol takes us back to our younger and wilder years. However in the words of the people that I chose to target its merely celebration of good old times. I have experimented with various colour palettes, found music to enhance a positive experience and a drink to sooth your tastebuds.
Through building a pop-up music store named Beyond Bowie and investigating what makes us interested in a ‘out-going day filled with art, eligibility and affirmations.’ Where you and I will make the best of it through enchanted interior. Welcome to the wonderful world of where the spacing of furniture, use of props and artistic license may take you back to the 80s meet present day.
DE TOEKOMST VAN…
Het doel van mijn pop-up muziekcafé is mensen te verbinden. Eenmaal heeft mijn doelgroep (de 50-plussers) de ‘80s’ als jongvolwassenen meegemaakt. Door hen een ervaring een te bieden waar teruggeblikt kan worden naar een gouden tijd. Voor hen was het een tijd waar volop excessief geëxperimenteerd kon worden en muziek een belangrijk communicatiebron was. Wie is er nou opgegroeid met Queen, The Beatles, Whitney Houston en de rest van de muziekindustrie. Juist mijn doelgroep en daar hadden zij het volgende over te zeggen. “Muziek was ondersteunend en bracht ons samen. Voor sommige van ons waren we al rebels of juist meegaand. Ik zou vooral herinneringen dat er volop genoten kon worden en dat die muziek smaken het leven eenvoudiger en fijner maakte.
Vanuit een CMD-perspectief blijkt dat een real-life existence het leven nog volmaakter laat voelen. Dat je vooral je party boots aan moet trekken en een biertje drinken. Eenmaal jonger word je er niet op.
De concept diary als pdf vindt je hier. Concept diary 1734256
Bronvermelding (APA)
April 5, 2018 Thursday). The Age of Interconnectivity. Beijing Review. Retrieved from https://advance-lexis-com.hu.idm.oclc.org/api/document?collection=news&id=urn:contentItem:5S2X-WYX1-JC5R-2529-00000-00&context=1516831.
artnet. (2020, 25 november). Keith Haring | artnet. http://www.artnet.com/artists/keith-haring/
Big Think. (2012, 7 juni). Eric Kandel: Unconscious Decision Making | Big Think [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ph7LcupAENw
Bohlmeijer, L. (2020, 5 september). Om idealistisch te zijn moet je ook van geld verdienen houden, zegt deze ondernemer. De Correspondent. https://decorrespondent.nl/11572/om-idealistisch-te-zijn-moet-je-ook-van-geld-verdienen-houden-zegt-deze-ondernemer/1877832205304-0de28354
Brodaty, H. (2014). Do people become more apathetic as they grow older? A longitudinal study in healthy individuals | International Psychogeriatrics. Geraadpleegd van https://www.cambridge.org/core/journals/international-psychogeriatrics/article/do-people-become-more-apathetic-as-they-grow-older-a-longitudinal-study-in-healthy-individuals/994F58A315D8BE4A2F8818982CB818B8
DeLoG Secretariat. (2016, 3 juni). Local Governance and Decentralisation [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=19tFfvuhLEU
Dicksons, B. (2020a, juni 19). Keith Haring. Biography. https://www.biography.com/artist/keith-haring
Euroregion, R. (2019). Regional economy and policies. ppt download. https://slideplayer.com/slide/14040835/
Evanston, L, (2018). BRUCE MAU’S. MASSIVE CHANGE NETWORK. https://www.massivechangenetwork.com/offerings
Forbath, T. (2018, 18 juni). In the Age of Interconnectivity, How “Connected” Are You Really? Geraadpleegd van https://miscmagazine.com/interconnectivity/
Friedman, T. L. (2005). The world is flat: A brief history of the twenty-first century. New York: Farrar, Straus and Giroux.
Gonzales, C. (2018, 11 oktober). 5 Design Lessons from the Virtual World and Real World. Interactive 3D Content Services for AR and VR. https://www.viz360.com/5-lessons-from-the-virtual-world-that-we-can-apply-in-real-life-design/
Gosling, E. (2019, 17 augustus). Anti-grid Design Icon David Carson Says Computers Make You Lazy + Indie Magazines Needs to Liven Up. Eye on Design. https://eyeondesign.aiga.org/anti-grid-icon-david-carson-on-why-computers-make-you-lazy-and-indie-mag-design-needs-to-liven-up/
Heyes, B. S. (2020, 11 september). Impulsivity and Rapid Decision-Making for Reward. Geraadpleegd van https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2012.00153/full
Krettek, D. (2020, 13 mei). Mark Maggiori is living in his own dream. Semi Permanent. https://www.semipermanent.com/articles/mark-maggiori
Levit, R. (2019). Design Will Save The World: On Bruce Mau’s Massive Change and the Mediatization of
Culture. Academia. https://www.academia.edu/9597573/Design_Will_Save_The_World_On_Bruce_Maus_Massive_Change_and_the_Mediatization_of_Culture
Lloyd, R. (2020, 3 november). A Design Feeling – Prototypr. Medium. https://blog.prototypr.io/a-design-feeling-bf11818882bb
NEO Program. (2017, 7 juni). Decentralization and Governance – Decentralization [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=X-1X4ik5lzM
Pugh, E. (2015). Graffiti and the Critical Power of Urban Space: Gordon Matta-Clark’s Made in America and Keith Haring’s Berlin Wall Mural. Space and Culture, 18(4), 421–435. https://doi.org/10.1177/1206331215616094
Q&A: Eleven questions for Bruce Mau. (2020, 29 juni). Bruce Mau Studio. https://brucemaustudio.com/press/qa-eleven-questions-for-bruce-mau/
Scharrer, E., & Comstock, G. (2005). The psychology of media and politics. ProQuest Ebook Central https://ebookcentral-proquest-com.hu.idm.oclc.org
Stamm, S. (2019, 18 december). A Decade of ‘Unicorns’ Ends With a Little Less Magic. Geraadpleegd van https://www.wsj.com/articles/a-decade-of-unicorns-ends-with-a-little-less-magic-11576630801
Systems Innovation. (2017, 27 juni). Decentralized Autonomous Organization [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Pyi8-qm02hs
van der Geest, T. (2004). Designing a good feeling. Information design journal & document design, 12(2), 137-140. https://doi.org/10.1075/idjdd.12.2.06gee
Yalecourses. (2019, 17 september). Lecture 1: Introduction to Power and Politics in Today’s World [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=BDqvzFY72mg