Matthew Winckler | Week 3 | Illusie | Escher in het Paleis

ESCHER IN HET PALEIS

“DEN HAAG”

bezichtiging Methode

 

Voor mijn onderzoek in perceptie ben ik gaan kijken naar Escher museum in Den Haag. Escher staat bekend voor zijn artestieke handelingen, stillevens en optische illusies. Dit leek voor mij interessant en wellicht relevant voor mijn onderzoek in visueel perceptie

Een ontwerp in patronen voor tegelwerk. In een appartament “De Via Alessandro Poerio

Beschouwing op een ander perspectief
Vaclav Cigler (1929) Ontwerp
Jan Frydrych (1953) Uitvoering

 

De punten die ik wilde onderzoekenis in wat voor perspectief hij zijn ontwerpen maakten. In zijn werken heeft hij verschillende experimenten en handelingen verricht. Dit is interessant om het ook zelf te proberen. Het heeft mij ook laten zien om bepaalde punten vanuit een andere hoek te kijken.

Voordat ik mij ging voorbereiden. Had ik op school ook feedback gevraagt aan Juri. Er waren momenten waarop ik vast liep. Hij heeft mij geholpen in het sturen van mijn onderwerp. Wat wil ik precies laten zien, en hoe wil ik dat laten zien. Met de feedback van mijn groepje kwam ik uiteindelijk op de trends binnen visuele perceptie. Ik besloot vervolgens onderzoeken te doen naar huidige en afgelopen trends. Vanuit die basis heb ik digitale experiment op gezet

FEEDBACK:

Probeer dit in een fysiek vormgeving tot stand te laten komen. Experimenteren met de hand kan tot een andere uitgangspunten ontwikkelen.

Eventueel de onderwerp meer kaderen.

 

 

Lees meer "Matthew Winckler | Week 3 | Illusie | Escher in het Paleis"

Tessa van den Berg | Research Proposal | Hechtingsproblematiek bij pleegkinderen

                                                                                    Inleiding

Pleegzorg, een bekend onderwerp maar voor velen van ons een onbekend gebied. In ons land zijn er veel meer pleegkinderen dan beschikbare pleeggezinnen. Gelukkig zijn er veel gezinnen die zich wel hebben opgengesteld voor het helpen van een pleegkind. En daar is mijn gezin onderdeel van. Al bijna 10 jaar is mijn pleegzusje een onderdeel van mijn familie. Dit is een super toevoeging geweest met mega veel voordelen. Maar helaas komen hier ook nadelen bij kijken. Veel problemen, lastige situaties en gebeurtenissen waar wij ons niet eens bewust van zijn dat dat gebeurt in sommige thuissituaties. En op 1 van deze problemen wil ik inspelen. Namelijk de hechtingsproblematiek bij pleegkinderen. Bijna alle pleegkinderen hebben last van hechtingsproblematiek. Een slechte thuissituatie met weinig aandacht en liefde in de eerste levensjaren kan leiden tot het niet meer vertrouwen en dichtbij laten komen van mensen in de rest van het leven van een pleegkind. Elk pleeggezin wordt hier wel over geinformeerd, met nog 20 extra bergen aan informatie waar deze informatie een beetje in wegdwaald. Veel pleeggezinnen, maar ook de omgeving van het pleegkind, hebben moeite met deze problematiek. Met het handelen en het begrijpen van het pleegkind in sommige situaties. Daarom heb ik een onderzoeksvraag opgesteld, die gaat alsvolgt:

“Hoe kan ik de omgeving van een pleegkind, binnen de leeftijd 6-18*, bewust maken van de hechtingsproblematiek?”

*Ik heb voor deze leeftijdscategorie gekozen omdat een pleegkind vanaf zijn/haar 6e meestal in een stabiel gezin zit en tot zijn/haar 18e verplicht is om in een pleeggezin te zitten”

 

                                                                                   Context

De hechting van een kind vindt plaats al in de eerste maanden van het leven. Dit is dus een erg belangrijk proces. Als het kind in de eerste maanden een sensitief en responsief gevoel ervaren zorgt dit voor een goede hechting (ingevandeweegeblog, 2019). Bij pleegkinderen wordt dit gevoel nooit gevoelt. Dit zorgt dus voor een onveilige hechting. De negatieve aspecten vallen in het hoofd van het kind meer op dan de negatieve aspecten. In latere levensjaren uit deze problematiek zich bijvoorbeeld in claimend gedrag, het afstoten van anderen voordat zij dat doen, snel afgewezen voelen en manipulatief gedrag. De omgeving van het pleegkind begrijpt dit gedrag niet goed genoeg omdat het voor hen een onbekend gevoel is wt het pleegkind heeft (pleegouder.jeugdformat, 2019).

Figuur 1

Deze afbeelding symboliseert heel erg hoe lastig een pleegkind het vind om mensen dicht bij zich te laten komen.

 

                                                                                  Methode

Ik wil op verschillende manieren onderzoek gaan doen. Namelijk met de methoden, deskreserach, literatuur onderzoek, interviews en fly on the wall..

– Deskresearch: Deskresearch wil ik gebruiken voor het vooronderzoek. De eerste informatie vinden en en geheel beeld krijgen van wat ik wil en ga onderzoeken. 

– Literatuuronderzoek:  Om dieper op het onderwerp in te gaan wil ik gebruik maken van linteratuur onderzoek.

– Interviews: Ik kan vrij gemakkelijk in aanraking komen met jeugdzorg en daar veel info verzamelen over de hechtingsproblematiek. 

– Fly on the wall: Thuis kan ik erg goed waarnemen hoe dit gedrag zijn gang gaat in een ‘natuurlijke habitat’.

                                                                             Verwachtingen

Na onderzoek te hebben gedaan naar de hechtingsproblematiek bij pleegkinderen veracht ik de werking van deze problematiek te kunnen visualiseren. Hierna hoop ik een ceratieve manier te kunnen vinden om de omgeving van het pleegkind bewust te maken van de hechtingsproblematiek. Naast het bewsut maken wil ik ook een aantal tips mee geven, als ervaringsdeskundige ;).

                                                                            Bronnenlijst

Invloed van hechting op ontwikkeling. (z.d.). Pleegouder jeugdformat. Geraadpleegd 4 september 2020, van 

https://pleegouder.jeugdformaat.nl/pagina/invloed-van-hechting-op-ontwikkeling

Invloed van hechting op ontwikkeling. (z.d.). Pleegouder jeugdformat. Geraadpleegd 4 september 2020, van 

https://pleegouder.jeugdformaat.nl/pagina/invloed-van-hechting-op-ontwikkeling

Figuur 1: #misbruikt Instagram posts (photos and videos) – Picuki.com. (z.d.). Picuki. Geraadpleegd 9 september 2020, van 

 

Lees meer "Tessa van den Berg | Research Proposal | Hechtingsproblematiek bij pleegkinderen"

“We doen mee aan Adult Alternative, omdat we nu het leven na onze hergeboorte leven: intens en zonder schaamte” – Jessica & Robin.

20 september 2020

Deze zin vond ik in het boekje van een foto-expositie die deze week in de Sint-Stevenskerk hing in Nijmegen. Ik kreeg kippenvel van het woord “hergeboorte” omdat de mensen op dát moment – na hun transitie/coming-out/etc. – pas echt gezien worden, hoe ze zijn.

We zijn inmiddels aangekomen bij week 3/begin week 4. Ik heb deze week mensen geregeld die ik zou mogen interviewen, fotograferen en filmen.

 

Kirsten begeleidt ouders van trans kinderen: ‘Ik rouwde om dochter die ik nooit heb gehad’ 

Met de kennis die zij de afgelopen jaren heeft opgedaan, wil zij nu – met haar praktijk Trans-Parents –  andere ouders van transgender kinderen helpen.

 “Want als je kind toch geen transgender zou zijn, weet je dat het leven zoveel makkelijker is. Nu weet je dat hij zijn transitie altijd zal moeten blijven uitleggen en dat hij zijn leven lang aan de testosteron zal moeten.”

Dat bleek ook toen Sandra haar kind midden in de nacht weleens wekte en hem de vaag stelde ‘ben je een jongen of een meisje?’ ‘Een jongen’, antwoordde hij dan, ondanks zijn slaapdronken toestand. Voor Sandra was dat wederom een bevestiging dat dit geen fase was. “Zelfs als hij niet kon nadenken over zijn antwoord, was dit zijn respons. Dan is het wel duidelijk.” (RTL nieuws, 2020)

 

Tomboy, 2011
Tomboy, 2011

 

Welke genders zijn er?

(LICORNE, 2020)

  • Agender (geen gender hebben of te willen)
  • Bigender (twee genders tegelijk, dat kan zijn: zowel man als vrouw. Maar een andere combinatie van twee genders uit het genderspectrum is ook mogelijk)
  • Genderdysforie (voelt zich niet prettig met de toegewezen sekse- en/of gendercategorie)
  • Cisgender (van wie de genderidentiteit overeenkomt met het bij de geboorte toegewezen geslacht)
  • Genderfluïde (kan zich afwisselend man, vrouw, of agender voelen)
  • Gender non-conform (wanneer iemands genderexpressie verschilt van de conventionele verwachtingen ten aanzien van mannelijkheid en vrouwelijkheid)
  • Interseks (zowel mannelijke als vrouwelijke lichamelijke kenmerken vertonen. Artsen gebruiken sinds 2006 de term DSD (Disorders of Sex Development)
  • Non-binair (van wie de gender en/of genderexpressie buiten de hokjes ‘man’ of ‘vrouw’ vallen)
  • Transgender (die zich niet identificeren met hun geboortegeslacht)

 

Mevrouw Faber, docu

 

Mevrouw Faber 

(2Doc, 2019)

Mevrouw Faber, een documentaire over een vrachtwagenchauffeur die in transitie gaat, meneer Faber wordt mevrouw Faber. Prachtig om te zien hoe standvastig ze is, zelfs als haar familie niet altijd achter haar lijkt te staan.
Hier wordt vooral gefocust op de weg naar haar transitie, en hoe haar omgeving hierop reageert. In een scene krijgt ze een taart, waarop staat “hoera een meisje”. De sportschool viert dat ze in transitie gaat en dat ze nu echt een meisje is.

 

 

Disclosure, docu – Netflix 2020

 

Experiment, promotieposter

 

Experiment GIF non-binair

 

Bronnen:

Kirsten begeleidt ouders van trans kinderen: “Ik rouwde om dochter die ik nooit heb gehad”. (2020, 16 september). RTL Nieuws. https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/artikel/5184037/trans-parents-begeleiding-ouders-van-een-transgender-kind-ik-heb-gerouwd?fbclid=IwAR0M2UYgYUnk8uL_idvnNwSkWKT2CIfQMhCBCfurfq16gOWidHRoWOwyP_g

Licorne, J. (2020b, juni 22). gender terminologie basis | What the gender!? TRANS. https://transmagazine.nl/gender-terminologie/

Mevrouw Faber gemist? Start met kijken op NPO Start. (2019). www.npostart.nl. https://www.npostart.nl/2doc-mevrouw-faber/04-11-2019/BV_101395667

 

Lees meer "“We doen mee aan Adult Alternative, omdat we nu het leven na onze hergeboorte leven: intens en zonder schaamte” – Jessica & Robin."