Inleiding
Sinds de Corona pandemie zijn onze vrijheden beperkt. Het is niet meer mogelijk om naar een groot feest te gaan, met de hele familie gezellig bij elkaar te eten of iemand even aan te raken. Van deze vrijheden was ik me nooit erg bewust dat ik ze had. Je dit allemaal doen zonder erover na te denken. Het onderwerp is Vrijheid tijdens corona. Nu ik zelf ook ervaar hoe het is om minder vrijheden te hebben vind ik dit onderwerp erg belangrijk. Vrijheid in het breedste van het woord. Maar onze vrijheden zijn niet beperkt zonder reden. Om de zwakkeren en ouderen die vatbaar zijn voor het virus te beschermen. De media speelt een grote rol tijdens deze pandemie.
Context, Scope en Definitie
De essentie van vrijheid is dat je niet gehinderd wordt om te zeggen en te doen wat je wilt. Vrijheid is er niet alleen offline maar ook online. Vrijheden kunnen beperkt door censuur van de overheid of van grote Tech-bedrijven. Vrijheid heeft voor iedereen een andere betekenis. Ik wil op onderzoek uitgaan in hoever zijn we beperkt of zijn de beperkingen juist nodig om de zwakkeren te beschermen. Dit wil ik onderzoeken door te volgende vragen te stellen. Kan je zeggen en doen zonder dat je gehinderd wordt in een pandemie? , Moet er gevochten worden voor de vrijheid? , Zijn minimale vrijheidsbeperkingen nodig voor de zwakkeren in de maatschappij? en worden mensen bang gemaakt om hun vrijheid te beperken. Ik wil juist het verhaal van 2 kanten bekijken. Daarom zijn de vragen ook vanuit twee kanten geschreven.
Tijdens het onderzoek ben ik veranderd naar een andere hoofdvraag met een ander doel. Tegen de laatste weken keek ik terug naar me onderzoek en zag dat ik zelf in een soort hol heb gezeten met de waarheid die alleen YouTube aan me heeft voor geschoteld. In de documentaire ‘Social Dillema’ werd laten zien hoe je als gebruiker je eigen werkelijkheid alleen voorgeschoteld krijgt (Rhodes & Orlowski, 2020). Ik wil mensen kritisch laten kijken naar de media maar ook behoeden voor het algoritme.
Hoofdvraag:
Hoe laat je mensen kritisch denken zonder dat ze in een eigen social media bubbel terecht komt?
deelvragen
Hoe bereik je mensen?
Welke standpunten hebben mensen nu met de corona crisis?
Waar halen mensen hun informatie vandaan?
Wat is de valkuil door gebruik te maken van 1 en hetzelfde media kanaal?
Aanpak en methode
Tijdens het onderzoek ben ik gestart met deskresearch. Ik heb onderzoek gedaan naar hoe mensen dachten over het virus.
Tijdens het onderzoek van vrijheid tijdens de corona maatregelen. Zat ik zelf erg in een dubio zelf vond ik de maatregelen niet in proportie met de aantal zieken en doden van het virus. Daarentegen durfde ik mensen niet aan te zetten tot het negeren van de maatregelen. Na twee weken in een eigenbubbel te leven met alleen maar nieuws over corona dat het totaal niet heftig is. Had ik een video gemaakt om op te komen voor je vrijheid.
Ik had twee verschillende posters gemaakt die de twee kampen vertegenwoordigende. Ik heb toen de twee posters naast elkaar gezet en 5 mensen gevraagd waar hun staan. Hieruit kwamen mooie gesprekken uit.
Nu ik erop terugkrijg was het enige doel dat ik mensen overtuig dat de maatregelen onzin waren. Dit heb ik ook gedaan in twee verschillende columns. De eerste column ging over de corona test. Hierin leg ik uit wat de test is en hoe het werkt. Na een tijd werd het een doel om onjuistheden te vinden in de media. Dit is vooral te zien in mijn tweede column.
Daarna heb ik een quiz gemaakt over corona. Bekijk de quiz hier.
https://nl.surveymonkey.com/r/56F7NZK
Na veel praten over het onderwerp kwam ik erachter dat ik zelf ook geleid werd door angst. Maar niet door het virus maar dat het nooit meer normaal gaat worden en of dat er iets anders achter zit.
Mijn youtube feed bestond voornamelijk uit de volgende video’s:
[aesop_video src=”youtube” id=”YFf_ITsqcI8″ align=”center” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
(Jensen, 2o2o)
[aesop_video src=”youtube” id=”zWcCHhNKa2g” align=”center” disable_for_mobile=”on” loop=”on” controls=”on” mute=”off” autoplay=”off” viewstart=”off” viewend=”off” show_subtitles=”off” revealfx=”off” overlay_revealfx=”off”]
(Cafe Weltschmerz, 2020)
Sindsdien had ik een nieuw doel voor mijn seminar.
Verwacht resultaat
Een campagne om mensen kritisch te laten kijken naar de media en social media. Maar bewust maken van een bubbel. Door middel van posters, interactieve posters en een reclame video.
Proces & resultaat
Voor de campagne wou ik twee primaire kleuren gebruiken. Ik heb gekozen voor een felle kleur en een wat zachtere kleur. Hierdoor komt de boodschap vel over. In ben geïnspireerd door het design van Iakovlev (Iakovlev, z.d.).
De doel van de campagne is mensen kritisch te laten kijken naar de media en social media. Maar zorgen dat ze niet in een bubbel komen met alleen maar eensgestemden. Het idee was om een bubbel te hebben met alleen maar antwoorden van eensgestemden en daar omheen andere antwoorden. De bubbel breekt en je komt weer tot nieuwe inzichten.
ik ben begonnen met schetsen.
Eerst had ik het idee om een persoon met een bel boven zijn hoofd te doen.
Hieraan heb ik een stelling toegevoegd met feit en fabel. De stellingen heb gevonden via libelle (Libelle ,2020). Daarnaast heb ik een pin toegevoegd om de bubbel te poppen.
Na feedback te hebben gekregen van klasgenoten. Was de boodschap kritisch denken niet overgekomen. Toen heb ik de poster aangepast.
Feedback hierop was dat de boodschap nu wel overkomt. Daarna heb ik een tweede poster gemaakt met een andere stelling.
Na de twee posters wou ik ook een bewegende posters maken. Tegenwoordig zie je steeds vaker op het station en in de stad. Het idee was om de bubbel te laten bewegen als een soort vloeistof. De woorden buiten de bubbel willen naar binnen maar dat lukt. Daarna knalt de bubbel en wordt de andere mening ook gezien.
om te de bubbel te animeren heb ik gebruik gemaakt van een tutorial van Tutvid op Youtube (Tutvid, 2018).
De bewegende posters heb ik aftereffects gemaakt.
het resultaat van de bewegende posters:
De video bevat ook alleen woorden. Doordat de woorden op de zelfde plek staan kan je 3x keer zo snel lezen dan als de woorden onder elkaar staan (Victor Mids, 2018). Dus het zou geen probleem moeten zijn dat de woorden voorbij flitsen. De video is ook gemaakt in after effects.
Eind resultaat video:
Conclusie
Tijdens het onderzoek naar het virus en de maatregelen had ik zelf al snel een mening klaar. Ik vond het erg overdreven allemaal. Doordat ik veel onderzoek deed op youtube kwam ik in een eigen bubbel terecht. Met alleen maar opeen gestemde mensen. Er werd door de media veel angst gezaaid voor het virus. Het tegengeluid op YouTube vertelde over dat het nooit meer als vroeger werd. Er werd vooral verteld dat je niet bang moet laten maken voor het virus. Ook al maakt het tegengeluid ook gebruik van de angst. Maar dan op een andere manier. Er wordt een wereld geschetst als je nu niks doet moet je altijd binnen blijven. En dat de overheid alle macht over ons wil hebben. Niemand vindt de situatie waar we nu inzitten leuk. Maar door erover te praten met elkaar en niet in je eigen bubbel terecht te komen we erdoorheen. Blijf kritisch tegen de media en socialmedia maar val niet in het algoritme.
Bronnen
Cafe Weltschmerz. (2020, 19 augustus). Covid 19 test veelal Vals Positief! Profwielrenner gerepatrieerd na Vals Positieve test! [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=zWcCHhNKa2g&t=1099s&ab_channel=CafeWeltschmerz
Iakovlev, Y. (z.d.). People 3. Geraadpleegd op 19 oktober 2020, van https://www.zekagraphic.com/portfolio/people-3/
Jensen. (2020, 4 september). STUDENTEN, WORD WAKKER! – DE JENSEN SHOW #214. Geraadpleegd op 25 september 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=YFf_ITsqcI8&pbjreload=101&ab_channel=Jensen
libelle. (2020, 12 maart). Het coronavirus: de belangrijkste feiten en fabels op een rij. Geraadpleegd op 18 oktober 2020, van https://www.libelle.nl/lekker-in-je-vel/coronavirus-de-belangrijkste-feiten-en-fabels/
Rhodes, L. (Producent), Orlowski & J. (Regisseur). (2020). The social Dilemma [Documentaire]. Santa Monica, CA: Exposure Labs.
tutvid. (2018, 31 januari). Liquid Drip Effect After Effects CC Tutorial [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=vj6hrNK4Lk4&ab_channel=tutvid
Victor Mids. (2018, 18 juni). Snellezen: lukt het jou om meer dan 300 woorden per minuut te lezen? [Videobestand]. Geraadpleegd van https://www.youtube.com/watch?v=PLQAFqgyoLQ&ab_channel=VictorMids