Hoe zou de wereld er uit zien zonder religie | Esmee Visser | Week 4

Weer een weekje Studio Seminar. Wat zijn de vorderingen van deze week?

Visser, 2020
Van oorsprong religieuze tradities. Visser 2020

De maandag begon weer met een feedbackmomentje. Ik liet hier de illustratie met champagneglazen zien die ik eind vorige week had gemaakt. Deze illustratie is terug te vinden in mijn blog van week 3. Mijn leerteam gaf als feedback dat mijn illustratiestijl schilderachtig en sprookjesachtig was. Hier ben ik erg blij mee, aangezien ik een dromerige sfeer wilde neer zetten en dat is dus blijkbaar gelukt. Inhoudelijk liep ik wel een beetje vast. Het idee is tot nu toe om een nieuwe kalender en jaartelling te bedenken. Ik merkte dat ik het erg lastig vond om te beginnen, want ik wist niet zo goed waar ik moest beginnen. Als experiment kreeg ik de opdracht om dan maar af te beelden wat er zou veranderen als er geen religie meer zou zijn, simpel gezegd: wat is er onlosmakelijk met religie verbonden en zou dan verdwijnen? Daarnaast kreeg ik de vraag welke boodschap ik nou daadwerkelijk wil overbrengen. Mijn alternatieve werkelijkheid of een werkelijkheid zonder religie? De bedoeling is dat laatste, maar dat kan nog duidelijker overgebracht worden. Dat anderen de boodschap uit meteen uit mijn illustratie kunnen halen, blijft lastig voor mij en is belangrijk leerpunt in deze seminar.

In het begin van de week ben ik dus bezig geweest met het afbeelden van religieuze tradities. Hoewel mijn plan was om deze week ook nog daadwerkelijk een kalenderindeling te bedenken, schoof ik dat steeds naar achteren omdat ik dat lastig vond. Op woensdag kreeg ik de tip om te onderzoeken wie de huidige kalender heeft bedacht. Een vraag die zo voor de hand ligt voor mijn project dat ik er zelf blijkbaar niet op kon komen. Waarom is er een kalender bedacht en welke keuzes zijn hierbij gemaakt? Al snel kwam ik er achter dat Dionysius Exiguus de christelijke jaartelling zoals we die nu kennen heeft bedacht. Dit was handig om de jaarlijks terugkerende paasvieringen te kunnen berekenen (de Jonge, 2007). De kalender is dus ontstaan om het overzicht te bewaren over een bepaalde cyclus. Daarnaast draait de natuur ook veel om cyclussen. Het lijkt me tof om een kalender rondom cyclussen te maken. Op de woensdag kreeg ik als feedback om ook eens naar natuurgodsdiensten te kijken omdat mijn utopische wereld zonder religie een beetje die kant op neigt. Bij natuurgodsdiensten denk je natuurlijk snel aan de natuur en zoals eerder gezegd zit de natuur vol met cyclussen. Op de afbeelding zie je een opzetje hoe de “natuurkalender” er qua vormgeving uit zou kunnen zien.

Alternatieve kalender. Visser, 2020

Gebruikte bronnen:

Jonge, D. H. J. (2007, 20 december). Christelijke jaartelling als geraamte van de geschiedenis. Geraadpleegd op 25 september 2020, van https://www.rd.nl/kerk-religie/christelijke-jaartelling-als-geraamte-van-de-geschiedenis-1.1249757

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *